paard kopen gechipt of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

paard kopen gechipt of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 23:50

morgen is het dan zover...
ik kan de pony ophalen als ze morgen goedgekeurd word..
maar het is niet zeker of ze een chip heeft.. want ze heeft veulenpapieren
daar staat het chipnummer niet op
heeft een dierenarts die een keuring komt uitvoeren standaard een lezer bij zich??
en wat te doen als ze geen chip heeft...
kosten voor mij of de verkoper?? wanneer en hoe te regelen dat iemand komt chippen??
en waar moet je allemaal registreren??
zoals je ziet heb ik hier geen verstand van.. graag jullie hulp bokkers

groetjes keshia

Waratje

Re: paard kopen gechipt of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:06

Heeft de pony een paspoort? Want dat moet je wel hebben als je het gaat ophalen. In het paspoort moet dan chipnummer of dna-bepaling staan.
Als dat niet geregeld is, is dat eigenlijk de verantwoordelijkheid van de verkoper, je krijgt dit sowieso niet in een dag geregeld.
Paspoort moet van stamboek komen, die kunnen je in principe ook verder helpen met het chip- en dna-verhaal.
Je kunt de dierenarts vragen of hij een lezer meeneemt, ik weet niet of ze dat standaard doen (heb al in geen jaren een keuring van dichtbij meegemaakt).

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 10:41

jah ze heeft wel een paspoort en papieren maar weet niet of het chipnummer daar op staat
zal die mensen nog eens bellen voor de zekerheid..
had de dierenarts al gevraagd en ja die lezer nemen ze standaard mee:)
maar in ieder geval bedankt voor je reactie
groetjes keshia

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:55

Als de verkoper de chip laat zetten dan komt de chip op zijn naam in de databank.

Als jij de chip laat plaatsen kan je het, bij de overschrijving van de stamboekpapieren, meteen laten registreren en op je naam laten zetten !

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:06

Peterina schreef:
Als de verkoper de chip laat zetten dan komt de chip op zijn naam in de databank.

Als jij de chip laat plaatsen kan je het (...) meteen laten registreren en op je naam laten zetten !

Dat klopt, maar in principe vind ik het de taak van de huidige eigenaar om het paard gechipt te hebben, dus kosten voor de verkoper zou ik zeggen.
Als er geen chip in zit (laat dit goed controleren, een chip kan gaan zijn zweven) kan de dierenarts in principe gelijk een chip plaatsen.

Zolang er geen chip inzit (met bijbehorende paspoort) mag het paard niet op de openbare weg komen, of dit nou in een trailer, onder het zadel of aan de hand is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:11

Klopt. Ideale oplossing, in geval er geen chip in zit, zou dat afgesproken wordt dat de chip-kosten afgetrokken worden van de verkoopprijs indien goedgekeurd, en dat de DA de chip plaatst bij keuring (bij afkeuring zijn de DA kosten dan toch voor de verkoper).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:13

Als er een chip inzit en de DA kan hem niet vinden, zou ik er niet nog eentje instoppen. Je weet namelijk niet waar de eerste chip naartoe is en er is een redelijke kans dat het lichaam de tweede chip dan ook "wegwerkt". Andere mogelijkheid is dat de chip defect is en dan heb je er dus twee naast elkaar zitten. Dat kan aardig gaan meespelen in de soepelheid van de halsspieren.......
Dus als er wel een chip in zou moeten zitten en hij niet te vinden is, ga dan eens ernstig nadenken over DNA-bepaling (het toegestane alternatief).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:16

als een paard een paspoort heeft is hij toch gechipt... anders heeft hij toch geen paspoort

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:54

Chrystal-gek schreef:
Dat klopt, maar in principe vind ik het de taak van de huidige eigenaar om het paard gechipt te hebben, dus kosten voor de verkoper zou ik zeggen.
Als er geen chip in zit (laat dit goed controleren, een chip kan gaan zijn zweven) kan de dierenarts in principe gelijk een chip plaatsen.

Zolang er geen chip inzit (met bijbehorende paspoort) mag het paard niet op de openbare weg komen, of dit nou in een trailer, onder het zadel of aan de hand is.

En wie controleert dit? Lieve zoete Gerritje? Ik sla mezelf voor mijn kop dat ik er ook maar aan ben begonnen zowel de chip bij de shetjes als bij de dnatest bij mijn fjord. het kost een hoop centen, Zalm weet je te vinden en die van Landbouw ook, maar wat is nu het nut? Denk niet dat iedere surveillance auto van de politie zo'n reader heeft liggen en dat er uberhaupt op gecontroleert wordt. Niet te druk om maken dus.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:36

Lindy1982 schreef:
als een paard een paspoort heeft is hij toch gechipt... anders heeft hij toch geen paspoort

Niet altijd waar ... de ene sluit de ander niet uit.
Passport/Equipas verplichting sedert 1998 en chip verplichting (of DNA Knipoog ) in Nederland sedert 2004. Dus er lopen nog genoeg paarden rond met passport maar zonder chip! Deze paarden zijn allemaal in order wat betreft de Europese richtlijn ... passport verplichting ... en kunnen gerust op een buitenlandse weg lopen/rijden zonder dat ze in overtreding zijn. Helaas in Nederland is de wetgeving dusdanig dat een paard passport + chip of DNA moet hebben.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:36

fjordnina schreef:
Chrystal-gek schreef:

En wie controleert dit? Lieve zoete Gerritje? Ik sla mezelf voor mijn kop dat ik er ook maar aan ben begonnen zowel de chip bij de shetjes als bij de dnatest bij mijn fjord. het kost een hoop centen, Zalm weet je te vinden en die van Landbouw ook, maar wat is nu het nut? Denk niet dat iedere surveillance auto van de politie zo'n reader heeft liggen en dat er uberhaupt op gecontroleert wordt. Niet te druk om maken dus.

Dat is een andere discussie.
De regel is dat als paarden op de openbare weg komen, deze een paspoort nodig heeft en een chip (of DNA) in NL.
Of je het er nou mee eens bent of niet.
Kan er helaas ook niks aan veranderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:52

klopt, maar waarom zou je je in vredesnaam aan regels houden die niet gecontroleerd worden maar alleen de staatskas spekken? p.s. Wil ook wel even via pb verder discussieren Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:33

fjordnina schreef:
klopt, maar waarom zou je je in vredesnaam aan regels houden die niet gecontroleerd worden maar alleen de staatskas spekken? p.s. Wil ook wel even via pb verder discussieren Knipoog

Moet er dan bij ieder verkeerslicht een politieagent staan?

De politie controleerd niet op chip/paspoort.. doen andere mensen Haha!
mischien handig als je je eerst verdiept in het hoe en waarom van transponders/paspoort (= i&r-regeling) Ja Haha!

veel is er al te vinden op:
www.nl-paardenpaspoort.nl

vwb staatkas spekken: eerder betaalde ik voor veulenregistratie 35 euro aan huis, nu met chippen erbij 40.. valt dus wel mee Haha! en volgens mij zit daar geen afdracht bij voor de staatskas, hooguit BTW (maar daar heb ik me nog nooit zo in verdiept en kan dus dom-geneuzel van mij zijn Tong uitsteken )

on-topic: dat is iets tussen jouw en de verkoper: in principe horen alle paarden nu voorzien te zijn van paspoort én chip (of DNA). Het chippen op zich kost niet de hele wereld, en als er een DA (die wel bevoegd moet zijn om paarden te mogen chippen) gelijk het paard chipt, scheelt het alweer voorrij-kosten ed.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:04

lees nu pas alle reacties.. heb het even in het begin gevolgd wat er verteld werd en dat ook doorgevoerd mocht ze niet gechipt zijn...
gelukkig stond op het paspoort hetzelfde chipnummer als in de nek zat...
verder zou ik het risico niet willen lopen dat ik een paard op de trailer laad.. het vervolgens vervoer en het gewond raakt... want naar mijn weten kun je een paard zonder chip niet afvoeren daarmee bedoel ik naar de slacht...
ik wil ook gewoon het risico niet lopen... dat ik een boete krijg om het een of ander... en jah over de staatskas spekken... tjah daar kom je toch niet onderuit... zijn al zoveel regeltjes en wetjes.. nou dan kan die 40 euro er ook nog wel bij...
groetjes keshia
en bedankt voor jullie reacties...