tweepaardstrailer, laadgewicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

tweepaardstrailer, laadgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 21:41

Hoeveel laadgewicht heeft een normale 2 paardtrailer normaal?(dus hoeveel kilo paard mag je erin stoppen)
is dit afhankelijk van de verzekering dat je bij je trailer hebt?

Concorde

Re: tweepaardstrailer, laadgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:01

Nee, dat is gewoon afhankelijk van je trailer. Een trailer heeft een ledig gewicht, en een gewicht incl. max. laadvermogen. Veel ´simpele´ tweepaards trailers hebben een maximaal toegestane massa van 2000 kilo. Met die luxe bakbeesten incl. kleedkamers e.d. is het natuurlijk een ander verhaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 22:08

die 2000 kilo, is dat dan gewicht van de trailer + gewicht van de paarden?

het zit eigenlijk zo:
normaal zou ik vrijdag samen mt nog iemand naar de manege gaan rijden
haar vader zou rijden
het paard dat zij rijdt zou meegaan (friesje) en het paard dat ik rij zou meegaan (belgisch trekpaard)
nu wil haar vader het risico niet nemen, omdat de trailer maar zou verzekerd zijn voor 2000 kilo, inclu de trailer
dus er zou nog 1100 kilo paard inmogen.

Ik geloof hun zeker wel, denk niet dat ze daarvoor zouden liegen.
Maar ik vind het raar dat een 2 paardstrailer (ik geloof dat het nog een brede versie is) maar 1100 kilo paard zou laden.
dan zou je maar 2 vrij kleine paarden er mogen opzetten, of ben ik nu mis?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:15

Op zich kan dat best hoor, dat die trailer ongeveer 900 kilo weegt, zeker als het een vrij brede is. Als ie dan voor 2 ton is goedgekeurd blijft er idd maar 1100 kilo laadvermogen over. Da's genoeg voor twee niet te grote paarden in getrainde conditie.

Een ander scenario kan zijn dat de trailer op zich meer gewicht mag hebben, bijv. 2500kg, maar dat de auto maar maximaal 2000 kg mag trekken. De chauffeur moet om met zo'n combinatie te mogen rijden sowieso rijbewijs BE hebben, dus dan telt het werkelijke gewicht van trailer + lading voor de berekening of het mag of niet. Meer trekken dan het maximaal toegestane aanhangergewicht waarvoor de auto is RDW-typegoedgekeurd mag sowieso nooit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 22:18

Normaal ligt het niet aan de auto, dus dat zal geen probleem zijn.
het zou aan de verzekering liggen, dat de trailer maar voor 2000 kilo MTM verzekerd is...

ik ben zelf een leek in die zaken, dus ik ben wat gedwongen om te geloven wat ze me zeggen Haha!
nu is het in belgie mss wel een ander systeem om te verzekeren?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:19

het licht er aan wat voor trailer je hebt ze ook met 2400 max laadgewicht ook licht het aan het ledig gewicht van de trailer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 22:22

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:25

Duhelo schreef:
Normaal ligt het niet aan de auto, dus dat zal geen probleem zijn.
het zou aan de verzekering liggen, dat de trailer maar voor 2000 kilo MTM verzekerd is...

ik ben zelf een leek in die zaken, dus ik ben wat gedwongen om te geloven wat ze me zeggen Haha!
nu is het in belgie mss wel een ander systeem om te verzekeren?

Die trailer mag waarschijnlijk 2000kg MTM wegen. Dan mag je er ook niet meer instoppen en dat mag OOK niet van de verzekering. Is de trailer gekeurd voor meer (bijvoorbeeld 2400kg) dan mag er dus ook meer in. Een verzekering mag geen typegoedkeuring weigeren of voor minder verzekeren, dat is domweg wettelijk niet toegestaan! Zou bovendien erg stom zijn van die verzekering, je schopt dergelijke hufters immers gewoon buiten voor een andere...........

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 22:27

dus ook niet aan de verzekering? Haha!
weet ik ook weer.

Dus als ik het nu goed begrijp, in dit type trailer mag er ongeveer 1200 kilo paard in?
ervan uitgaand dat een paard van redelijke grootte toch rond de 700 kilo weegt, mag je er geen twee instoppen, waarom dan een 2 paards kopen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:10

Mijn trailer heeft op papier staan:

Massa ledig voertuig : 840
Laadvermogen maximaal: 1260
Maximum massa beladen voertuig: 2000kg

Je moet altijd uitgaan van het maximum te laden massa. Dus ook al heb je een 2 paards trailer, stop je er 1 paard in...maakt het niets uit....En een paard van 700kilo is wel uitzonderlijk, ik heb 1 groot paard van 1m72 die krap aan 575 weegt Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:14

Toevallig ken ik zo'n uitzondering: een vrij forse KWPN-merrie van 'slechts' 1.66 m. Gewicht schommelt rond de 700 kg (met weegschaal bepaald, daar gaat ze regelmatig op). We hebben haar ooit achter onze Mazda gehad in een 1.5-paardstrailer. Ging prima, maar de auto had ineens wat te trekken. Van mijn 450 kg wegende NRPS'er van 1.56 klein merk je bijna niets. Haha!

De meeste normaal gebouwde warmbloedpaarden zitten rond de 600 kg (grofweg 550-650). Ik heb regelmatig met mijn neus bovenop wegingen van Paardenweegschaal.nl gestaan en heb dit met eigen ogen mogen aanschouwen. Heb je er twee van dat soort in je trailer, dan zit je dus al aan 1200 kg.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 06:11

Dan heeft je paard vast zware botten...Mijn vriendin had een kwpner van 1m80 die woog respectievelijk 845 kilo Bloos Wij wegen jaarlijks onze paarden even in emmeloord en daar hoor je toch dat de meeste paarden rond de 550-600 zitten..maar dat hangt natuurlijk mede van de klanten af Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:18

Het gaat hier niet om mijn paard hè. En uitzonderingen heb je altijd, net als bij mensen. Die hoeven niet extreem gevoerd te worden om een relatief hoog gewicht te bereiken.

Maar wel iets om rekening mee te houden bij het beladen van je trailer: op het oog kan een paard vaak veel lichter of zwaarder zijn dan in werkelijkheid. Meten is weten, ook handig voor wormspuiten en doseringen van medicijnen etc. Een wormspuit voor 600 kg is wat weinig als je paard 650 kg blijkt te wegen. En toen mijn paard laatst een ontstoken wond had en Metacam voorgeschreven kreeg, kon ik de DA vertellen dat het een dosering voor 450 kg (hooguit 500) moest zijn terwijl zij ervan uitging dat mijn paard wel 600 kg zou wegen (een rank gebouwde NRPS'er van 1.56 dus!). Blijkbaar wordt al snel gedacht: paard = 600 kg.

Je kunt ook je trailer met en zonder paard(en) wegen op een weegbrug. Weet je meteen wat de combinatie achter je auto weegt én wat je paarden wegen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:27

Ook een handige formule om het gewicht van je paard te berekeken:
Borstomvang (cm) X Borstomvang (cm) X Lengte (cm)
/
11.900

Borstomvang gemeten rond de buik, net achter de schoft.
Lengte in een rechte lijn (dus niet halfrond, alleen langs de zijkant) gemeten van een handbreedte onder de zitbeenknobbels tot de boeg (ongeveer ter hoogte van de halsaanzet).
De uitkomst heeft een afwijking van max. 10%

Je kunt je inderdaad aardig vergissen qua gewicht op het oog. Mijn paard heeft ook eens op de paardenweegschaal gestaan, en ik weet dus wat hij weegt (zal nu iets anders zijn, maar niet veel). Hij woog op de weegschaal 495 kg. Mijn paard is een tinker van 1.56 hoog, en ik had gedacht dat hij zwaarder zou zijn.
Zijn buurpaard, die vaak samen met hem op de trailer staat (trailer hebben we samen gekocht, niet met het paard uiteraard, maar met de eigenaar Haha! ) daarvan wilden we ook eens weten wat hij woog. Dat is een vrij rank gebouwde KWPN'er van 1.63, en we hadden verwacht dat hij rond hetzelfde gewicht zou zitten of misschien wat erboven. Mijn paard is wel kleiner, maar aanzienlijk forser. Maar het bleek toch heel wat te schelen, zo'n 125 kg zwaarder.

De DA heeft mijn paard ook weleens medicatie willen geven voor 650-700 kg, hij dacht dat hij dat ongeveer zou wegen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:40

iemand er al aan gedacht om op het type plaatje van de desbetreffende trailer te gaan kijken? daar staat toch de MTM op (en op de papieren)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 11:20

op de papieren staat er inderdaad 2000 kilo, en dat de trailer 900 kilo weegt
dus iets anders dan op internet staat, dus er mag maar 1100 kilo paard in.
en dat is wat ik het raarste vind, de trailer is geloof ik iets breder dan een normale (express deze gekocht omdat we vooral trekpaarden staan hebben)
maar dan mogen er maar paardjes in die elk amper 550 kilo wegen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:24

Hoezo iets anders dan op internet staat?

Als op de papieren 2000 kg staat en de trailer weegt zelf 900 kg, dan blijft er idd 'maar' 1100 kg over wat betreft de lading. Maar misschien is dat in België anders geregeld?

Als je die trailer speciaal hebt gekocht om trekpaarden te vervoeren, dan is er misschien iets misgegaan in de communicatie met de verkoper?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:00

op een site op internet staat er bij dezelfde type trailer 770 kilo (gewicht trailer)
op de papieren staat 900 kilo, vandaar iets anders dan op internet Knipoog
we hebben de trailer gekocht, omdat het een extra brede is, dus geschikt voor bredere paarden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:29

wegen ze in belgie misschien de eventuele rubberen vloer, reservewiel etc mee op de papieren?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:05

Karin schreef:
Het gaat hier niet om mijn paard hè.

Bloos sorry kon ik niet uit je verhaal opmaken