Moet ik mijn pony's laten chippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Moet ik mijn pony's laten chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:01

Hallo,
Wij hebben twee pony's die al aardig op leeftijd zijn (29 en ongeveer 27). Er worden alleen nog buitenritjes mee gereden. Ze gaan niet meer naar wedstrijden, worden niet vervoerd, staan aan huis en zullen nooit geslacht worden. Moeten ze dan gechipt worden of is dit niet nodig?
Alvast bedankt voor je reactie.

Waratje

Re: Moet ik mijn pony's laten chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:53

Formeel moeten ze gechipt worden (of DNA profiel laten bepalen), maar om eerlijk te zijn zou ik me in jouw geval er niet echt druk over maken Knipoog

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:54

Waratje schreef:
Formeel moeten ze gechipt worden (of DNA profiel laten bepalen), maar om eerlijk te zijn zou ik me in jouw geval er niet echt druk over maken Knipoog

Inderdaad, het is verplicht... maar zie de noodzaak er niet echt van in, in jouw geval.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:55

Ik zou het wel doen.
Wij hebben ook een oude pony op stal, die is ook gechipt, want anders zou die niet eens opgehaald mogen worden als hij dood is gegaan..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:56

Ik zou het niet doen..
Je kan ze ook door middel van DNA laten registreren, aangezien ze toch niet weg gaan voor de slacht..
Edit: als ze DNA zijn geregistreerd worden ze gewoon opgehaald. Maar ze mogen niet voor de slacht..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:00

ik zou ook zeker dna doen als ik jou was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:15

Ze halen een dood dier heus wel op, hoor, ook zonder die registratie. Je krijgt hoogstens wat gedoe over je heen Vork

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:19

Mijn oudje was ook niet gechipt, en werd ook gewoon opgehaald door de dode dieren taxi. Alsof die mensen bij elk dood beest gaan controleren of ze een chip hebben, ze hebben wel betere dingen te doen Lachen

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:29

Silenkai schreef:
Ik zou het wel doen.
Wij hebben ook een oude pony op stal, die is ook gechipt, want anders zou die niet eens opgehaald mogen worden als hij dood is gegaan..

We willen ze laten cremeren als ze dood zijn en als het kan brengen we ze dan zelf weg.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:31

Wendos85 schreef:
Waratje schreef:

Inderdaad, het is verplicht... maar zie de noodzaak er niet echt van in, in jouw geval.

Ik zie de noodzaak er ook niet zo van in...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:54

het punt is, dat een pony/paard (dood of levend) niet vervoerd mag worden zonder of chip, of dna-profiel.
dus ik denk dat je er niet aan gaan ontkomen.
een vriendin van me heeft ook haar hoogbejaarde merrie laten chippen (en dus nu een paspoort), omdat de destructor 'm anders echt niet meeneemt...
ik zou het risico niet nemen dat je straks met een door paard zit, waar je nergens mee heen kunt (jakkes).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:07

Ik moet dus voor mijn 29 jarige vuilnisbakkie een paspoort aan gaan vragen. Ze lijken wel niet goed wijs. Wat een gezeur. En waar is het allemaal voor; om straks belasting oid te kunnen gaan heffen. Boos!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:48

Volgens mij zei mn DA laatst dat het per 1 januari 2007 verplicht wordt, wat je ook met je paard doet. Weet het niet helemaal zeker dus zoek het even op op google ofzo.
Je kan je paard hier toch niet laten cremeren?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:20

Ja cremeren kan tegenwoordig, wel is het vrij prijzig.

Ja per 1 januari moeten alle paarden gechipt/geDNA't zijn en een paspoort hebben.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:23

ja klopt inderdaad per 1 januari moeten alle paarden gechipt worden en dan maakt het niet uit of ze vervoert worden of niet!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:29

Ik zou het risico niet willen nemen dat ze als ze dood gaan niet opgehaald worden (wie weet leven ze nog wel 10 jaar en moeten ze wel vervoerd worden) ik weet niet op een destructiebedrijf op chip controleerd, maar straks moet je hem laten chippen als ze al dood zijn.

Het voordeel van DNA zie ik hier niet zo, het is duurder en elke keer als er gecontroleerd word moet jij betalen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 07:50

Okee, ik zal het eens met de dierenartsassistente bespreken. Die ken ik goed en heeft ook zo haar mening over chippen. In ieder geval gaan onze pony's niet naar een destructiebedrijf, dus die hoeven ook niet op chip te controleren. Cremeren kan inderdaad tegenwoordig wel (zie http://www.shcn.nl/Frameset.html in Roermond, ik geloof dat het ook in Rotterdam kan)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:57

Buitenritten vallen ook onder vervoer over de openbare weg.
Als je ze niet laat chippen of met DNA laat registreren mogen ze officieel het erf niet meer af, dood of levend. En dat is niet handig want als er nog eens eentje ziek wordt kun je er dus, wettelijk gezien, niet mee naar een kliniek ofzo. De 1e keer dat je aangehouden wordt met een niet-geregistreerd paard kost je 250 euro(en dat betekend dus ook onder het zadel op de weg!) en die boetes kunnen oplopen tot 2500 euro. Nou zul je natuurlijk niet zo gauw aangehouden worden maar als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt buiten jouw schuld om met de trailer kunnen ze dit dus controleren. En als je buitenrijd in een gebied waar bijvoorbeeld vogelpest oid uitbreekt kan het ook zijn dat je gecontroleerd wordt.
Ik heb mijn paard op z'n 22e laten chippen, een jaar later is ie overleden. Ik vond het ook een heel gedoe maar moest nogal eens naar de kliniek dus wilde het risico maar niet lopen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 08:04

Ik begrijp het. De dierenartsassistente zei dat buiten rijden niet uit maakte. Maar ik zal er nog eens goed achteraan gaan. Wanneer er vogelpest bij mij in de buurt uitbreekt zal ik waarschijnlijk sowieso geen buitenritten maken. Bedankt voor de info. Ik zag in een ander topic trouwens deze site: http://www.invisio.nl/antichip/ Die ga ik ook eens lezen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:01

Bij een buitenrit hoef je geen paspoort bij je te hebben, dus is die chip dan ook onzinnig (niet te controleren tegen het paspoort), alleen als het paard in een wagen wordt vervoerd moet je paspoort bij je hebben en hoort daar dus chip of dna in te staan.

Een dood dier wordt echt wel opgehaald als er geen chip (of dna bepaling) in zit. Denk je nou echt dat de Rendac daarop gaat controleren?? Ze zijn verplicht een dood dier mee te nemen, zou toch fraai zijn als ze dat niet deden. Als je een muggenzifter tegenkomt zou je een risico lopen op een boete ofzo, maar daar zou ik me eerlijk niet druk over maken.
Die site die je noemt is een degelijke site, moet je zeker lezen.
Tiessie, paarden van 27 en 29 gaan meestal niet meer naar de kliniek als ze ernstig ziek zijn, die slapen mooi thuis in.
Charos, het voordeel van DNA is dat er geen lichaamsvreemd object wordt ingebracht. Sommige lichamen hebben daar namelijk bezwaar tegen en doen dan heel wonderlijke dingen met zo'n chip.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:09

Nee, paarden van 27 gaan meestal niet naar de kliniek maar soms wel! De oude merrie bij ons op stal is 27 en is dit jaar naar de kliniek gemoeten voor een peesblessure die goed genezen is! En als je aangehouden wordt, en ik weet dat de kans klein is, ben je gewoon de sjaak. Maar het is ieder zijn eigen keuze om dit risico te nemen.
Begrijp me goed, ik vind het chippen ook een ellende, mijn jonge merrie was al gechipt anders had ik zeker dit keer dmv DNA geregistreerd.
Buitenritten vallen wel onder vervoer, je kunt je paard onder het zadel ook vervoeren van punt A naar punt B.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:10

vorig jaar november is de oude merrie bij mij op stal overleden, ze was niet gechipt en werd zonder extra gedoe gewoon op gehaald door rendac..

niet chippen laten, pure onzin om dat nu nog te doen.. Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:31

Charos schreef:
Ik zou het risico niet willen nemen dat ze als ze dood gaan niet opgehaald worden (wie weet leven ze nog wel 10 jaar en moeten ze wel vervoerd worden) ik weet niet op een destructiebedrijf op chip controleerd, maar straks moet je hem laten chippen als ze al dood zijn.

Het voordeel van DNA zie ik hier niet zo, het is duurder en elke keer als er gecontroleerd word moet jij betalen.

Dus jij hebt liever dat ze een chip in je paard douwen? Om dat het goedkoper is?? Een chip kan ik het lichaam gaan zweven etc etc.. Een kennis van mij heeft een paard waar de chip in het knie gewricht is gaan zitten, met als gevolg een stok kreupel paard, en die er nu niet meer is.. Nee dan liever een DNA registratie die iets duurder is dan een paard waar je niks meer mee kan.

EN Rendac haalt ook paarden op die NIET gechipt of DNA geregistreerd zijn...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:06

Nog voor de duidelijkheid: onze pony's worden niet door Rendac opgehaald als ze dood zijn. Ze worden gecremeerd. Dus het gaat mij er niet om of ze al dan niet door Rendac opgehaald zouden worden, hoewel dit voor andere mensen die voor dezelfde keuze staan natuurlijk wel van belang kan zijn.

Weet iemand wat een DNA registratie kost?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 08:09

Ben even gaan zoeken en vind dit op een site van het ministerie van lnv:

Alle paardenhouders kunnen ontheffing van de chipverplichting aanvragen. Voorwaarde is dat zij hun dieren dan identificeren door middel van het DNA-profiel.
Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden. Zo moeten paardenhouders bij een eventuele controle meewerken aan het nemen van haarmonsters voor identificatie van paard, pony of ezel en zij moeten de meerkosten van deze controle betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode liggen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten. Een DNA-onderzoek kost, afhankelijk van het laboratorium en de gewenste snelheid van de resultaten ongeveer zestig euro.

Dat valt mij reuze mee.