Na een aantal bijrijdpaardjes ben ik een beetje teleurgesteld geraakt in het bijrijden (onverwachte verkoop ed), daarom kijk ik de laatste tijd naar andere opties. Aangezien ik deze constructies voor mij nog redelijk onbekend zijn (en ik dit ook wel een grote stap vind) wil ik graag advies en meningen horen over dit onderwerp. Ik zal de vragen die ik nu heb even neerzetten.
- wat is precies het verschil tussen lease en bruikleen?
- wat is een eerlijke / gebruikelijke verdeling van de kosten? ik denk namelijk dat als ik ook de DA kosten zou moeten betalen en het paard is / word goed ziek, ik voor dat geld net zo goed een eigen paard had kunnen kopen (of heb ik het mis?).
- wanneer ik een maandelijkse bijdrage aan de eigenaar betaal + alle onderhoudskosten, kan ik daar dan naast het gebruik van de pony iets voor terug verwachten?
Het zou gaan om een reacreatie pony, niks bijzonders dus.
nou, wie weet kom ik nog met meer vragen naar aanleiding van jullie reacties.
Ik twijvel ontzettend over wat ik zal gaan doen en wil er echt goed over nadenken en me informeren voor ik een beslissing neem.
Kan me dat heel goed voorstellen. Lease kan een goede optie zijn, mits je alles goed op papier zet. Ik heb toendertijd een lease paard gehad die in overleg af en toe eens mee zou lopen in de les. Helaas werd dit steeds meer, totdat ik er uiteindelijk mee gestopt ben en mijn eigen gekocht heb. Er ging een wereld voor me open maar goed het moet financieel natuurlijk wel te doen zijn!
Ik betaalde een vast bedrag per maand voor, ik mocht het paard zo vaak rijden als ik wilde en lessen volgen ed. Dierenarts, hoefsmid, voer ed zat bij de leaseprijs in.
een paar jaar geleden zat ik met het zelfde probleem. Ik had ook een hoop paarden/pony's verzorgd, maar iedere keer werden ze weer verkocht, of gingen ze verhuizen etc. Ik wilde erg graag een eigen paard en kon de maandelijkse kosten ook betalen (ik deed een deeltijd opleiding dus werken en leren tegelijk, waarbij ik direct een vast contract dus ook niet in eens op straat zou komen te staan zeg maar). Het probleem was dat ik de aanschaf niet kon betalen.
Lease houd meer in dat je een bedrag per maand betaald aan de eigenaar, en je die dagen dat je komt ( in overleg ) je alles mag doen wat je wilt. Meestal worden de kosten voor hoefsmid wormenkuur en enten gedeelt, en de da kosten is voor de eigenaar. Bij ons in de buurt verleasen ze ook paarden waarbij de leaser de " eigenaar" wordt en alles moet betalen op de da kosten na. Je hebt dan ook voor 7 dagen in de week een eigen paard.
Bruikleen is dat je een paard van een ander hebt, en daar een soort tweede eigenaar over wordt. Je mag alles met het paard doen, zoals je hebt afgesproken. Je neemt dan van zelf sprekend alle kosten over van het paard (dus ook de da kosten). Dit doen eigenaren vaak als ze bijvoorbeeld voor een jaar of langer naar het buiteland gaan of gaan studeren en daarom geen tijd hebben maar hun paard toch ook weer niet kwijt willen. Op deze manier houden ze het paard, maar hebben ze er ook geen kosten aan.
Wat ik heb gedaan: Ik ben naar een paard opzoek gegaan die ik eerst een tijd in bruikleen kon houden en het daarna te kopen (dus een lange proeftijd zeg maar). Dat paard kwam ook in veenendaal op stal te staan, waar ik dat graag wilde. Ik draaide toen ook voro alle kosten op + een bedrag extra per maand voor het gebruik van haar spullen, vanwege de slijtage van de spullen als ik het paard weer terug zou brengen. Dit bedrag werd later van de koopsom afgetrokken toen ik besloot het paard te kopen. Ik heb toen in die tijd (ongeveer 3 maanden) verder gespaard enz. tot ik der helemaal kon kopen en heb der toen gekocht.
Ik vind gewoon als je besluit een paard te kopen dat je het paard moet komen waar je altijd van "gedroomd" hebt om het maar even zo te noemen. Als je bijvoorbeeld een paard leased omdat dat paard toevallig verleased word en je hebt naderhand eerste koop recht en bent toch iets aanm het beste gehecht dan koop je hem ook gauwer, en als je besluit het niet te doen ben je dat geld van al die maanden ervoor ook kwijt dat je per maand betaald hebt, dan had je beter verder kunnen sparen.....
Om een heel lang verhaal kort te maken, het is een beetje wikken wegen welke weg het beste bij jou past. Als je de verantwoording kan dragen en je zeker weet dat je de kosten kunt betalen wat er ook gebeurt (dus als je toevallig ergens goedkoop of gratis kan staan, moet je in je achter hoofd houden dat je ooit wel eens weg zou moeten en dan wel duur pension zou moeten betalen). dan vind ik een eigen paard echt een hemel die voor je open gaat!!!
heel erg bedankt. Ik neig steeds meer naar zelf kopen, maar inderdaad, die 1e aanschaf. Meer meningen worden nog steeds zeer op prijs gesteld.
Ik kan het wel begrijpen. Ik heb ook 10 tallen vz pony's gehad en nooit klikte het met de eigenaren. Ik heb er 2 jaar over nagedacht met me vriend en we vinden het toch maar beter om er zelf 1 te kopen waar je zelf kunt bepalen wat je zelf allemaal wilt
Mijn allereerste 'eigen' paard was een leasepaard, wanener alle afspraken duidelijk zijn en alles op papier staat is leasen echt een uitkomst. Bij kopen heb je toch weer het aankoop bedrag dat je bij elkaar moet hebben. Voor dokterskosten e.d. kun je je verzekeren dus dat maakt imo niet veel uit.
Mijn paard heb ik eerst in bruikleen gehad Het is een goede manier om zo een paardje te "hebben" Hij heeft een halfjaar bij mij op stal gestaan en toen zijn wij om de tafel gaan zitten en toen hebben we hem gekocht maar ik had wel eerst recht op koop zodat die niet zoineens kon worden verkocht En daarbij heeft zijn oude eigenaaresse nu ook eerste recht van koop als die moet worden verkocht