Veulentje alleen in de trailer vast of los?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HaffiePower

Veulentje alleen in de trailer vast of los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:08

Over een paar weken ga ik m'n nieuwe aanwinst ophalen, een Haflinger hengstveulen van op dat moment 6 maanden oud. Het probleem is dat hij 60 km boven Hamburg in Duitsland staat en dat de trailerrit dus zo'n zes tot zeven uur gaat duren (zes uur als we zo weinig mogelijk pauzes houden).
We gaan hem in Duitsland met personenwagen en een anderhalfpaardstrailer ophalen.
De Haflingerfokkerij waar ik hem gekocht heb, vervoert al haar veulens los in de trailer door Europa. Zelf vind ik dit een eng idee om hem los in de trailer te zetten met aan de achterzijde enkel een rolzeiltje om het (inmiddels al forse) veulen op te halen. Ik ben bang dat hij zich omdraait en gaat klimmen.
Heeft iemand ervaring met lange ritten met een veulen dat nog nooit in een trailer heeft gestaan?
Zelf had ik gedacht om hem vast te zetten (ondanks dat hij dat ook nog niet gewend is) en een baal hooi in de neus van de trailer te met elastieken te bevestigen, dan heeft hij een soort van buffer en kan niet onder de stang door schieten, bovendien kan hij wat van het stro knabbelen.
Eventueel zou ik ook een hooizak op kunnen hangen.
Leggen jullie wat op de grond van de trailer, zoals zaagsel / houtkrullen?
Of is los erin inderdaad de beste optie?
Wie heeft hier ervaring mee en zou me zijn/haar ervaringen willen laten weten? Alle ideeen en adviezen zijn meer dan welkom !! Knipoog

Anoniem

Re: Veulentje alleen in de trailer vast of los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:13

oefenen als je kan?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:37

Ik zou m toch los zetten, al ken ik wel verhalen dat ze toch over de klep proberen te klimmen ondanks t zeiltje.
Maar vastzetten is vragen om ellende, waarschijnlijk hangt ie dan de hele weg, en als je pech hebt gaat ie flink onderuit en eindigt ie met een fikse blessure. En dat risico is volgens mij groter dan dat ie eruit springt. Kun je geen veerek achter op de klep bevestigen? dan kan ie er iig niet uit! of evt. een trailer zien te regelen met klep (of zelf een houten veerek construeren, zie je ook regelmatig). Nieuwere polyestertrailers hebben vaak een klep, brenderups ook de oudere.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:10

Bedankt voor jullie reakties. Oefenen gaat helaas niet, aangezien het veulen ver weg staat

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:30

altijd los en alles achter dicht (zeil oid)

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:54

Bedankt voor het bevestigen wat ze bij de Haflingerstoeterij in Duitsland aangaven. De spookverhalen van veulens trailers om laten vallen met omdraaien en paniekgedragen en door rolzeiltjes heen proberen te klimmen hadden me ernstig ongerust gemaakt.
Leggen jullie ook wat op de vloer, of laten jullie het bij de kale gietvloer van de trailer?
Kan ik wel een hooizak ophangen?

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:00

Gewoon sto op de vloer leggen, en een hooizak is prima.
Als ik zelf zo een eind moet rijden met een veulen heb ik voor de zekerheid altijd tranquigel in de auto, voor het geval hij helemaal uit zijn dak gaat. Tot op heden nog nooit nodig gehad!
Heel veel succes!!

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:14

Veulen los en zeiltje dicht, wat mij betreft geen twijfel mogelijk! Als je hem vast zet en hij gaat hangen of glijdt onderuit dan is het leed niet te overzien. Bovendien kan hij/zij zelf kiezen als hij/zij los staat, de meeste draaien en gaan met hun kont naar de rijrichting staan (met de kont naar de voorkant van de trailer zeg maar) schijnt voor paarden prettiger te zijn.

Persoonlijk met veulens en jong spul hang ik geen hooinet op, ben bang dat ze er in vast komen te hangen (hoofd en/of benen) en de meeste nylonhooinetten geven niet echt goed mee.

Ik zou wel zorgen dat hij hooi kan knabbelen dus los hooi en een baal stro, goed vastgezet voorin zodat hij niet onder de stang door kan (wel dusdanig vastmaken dat hij er geen beentjes tussen touw/elastiek en strobaal vast kan komen te zitten).

Voor een dergelijk lang stuk en een jong dier zou ik zeker een dikke laag stro op de vloer leggen, zodat hij kan gaan liggen als hij dat wil en kan plassen zonder dat het spettert en de vloer niet te glad wordt, op zo'n eind zal hij meerdere malen mesten en plassen.

Ik zou niet in de eerste plaats kiezen om zo snel mogelijk dat hele stuk te rijden, onderweg regelmatig even pauzeren (ook voor de chauffeur!!) en controleren of in de trailer alles goed is en water aanbieden om te drinken.

Voor onderweg heb ik een calamiteitenpakket in de auto, schone handdoeken, jerrycan water, emmer, spons, tranquigel (sedalin), elastische bandages (om evt. bloedingen mee af te binden), jodium (EHBO setje), deken, scherp mes om dingen die snel los moeten los te kunnen snijden, e.d.

Handig ook om vooraf een lijstje te maken met nummers van hulpdiensten (politie, ambulance) zodat je dat in geval van nood bij de hand hebt zeker omdat je een deel in het buitenland rijdt

Misschien allemaal vergezocht, maar je gaat nogal een eind op pad met een onervaren dier dus beter mee verlegen zitten dan om verlegen zitten zeg ik altijd maar.

Veel succes en GOEDE REIS!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:16

Mijn veulen van 5 maanden toen hij bij mij werd gebracht, die stond in een 1 paard trailer in een hoekje vast. met hooi.

Dit was een shetlander.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:18

Ik heb al een aantal veulens vervoerd en heb ze altijd los gezet, schot eruit , hooi op de grond en zeiltje dicht, dan kunnen ze eigenlijk niets engs uithalen.
Geen verdoving geven van te voren anders heeft hij problemen met zijn evenwicht en gaat geheid om.
gewoon even diep adem halen en onderweg niet stoppen om te kijken want dan maak je hem weer onrustig.
Sucses.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:31

Bedankt voor jullie snelle reakties en goede en zeer bruikbare tips!
De benodigdheden voor onderweg zijn ook erg handig, inderdaad beter mee verlegen dan om verlegen. Knipoog Er zijn altijd dingen waar je zelf niet aan denkt.

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:42

Ik vind het ook deels afhangen van het soort trailer waarin het vervoert wordt (een of 2 paards) en hoe makkelijk het veulen zich erin kan omdraaien. Wat onze ervaring is is dat vastzetten toch de beste optie is aangezien onze jaarling vervoert werd in een trailer waarvan de bovenkant helemaal uit zeil bestond en een 1,5 paardstrailer was. Wij hebben haar met 2 touwen vastgezet aan de zijkanten die allebei net tot aan de middenring van het halster kwamen. Zo had ze dus niet de mogelijkheid om met haar benen over de touwen te komen. We hebben ervoor gekozen om haar toch op deze manier vast te zetten omdat we bang waren dat ze door het dak/ achterzeiltje zou springen. Tijdens het inladen ontstond er bijna een gevaarlijke situatie toen we de klep dicht wouden doen en het veulen los stond en zich losrukte en alsnog de trailer uit rende dwars door de achterstang heen! Gelukkig hebben we haar daarna alsnog de trailer ingekregen en toen haar dus wel vastgezet...
Mocht je je veulen los willen vervoeren: niks in de trailer laten zitten: geen hooinetten, geen voorstang, geen achterstang.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:22

Chonelly schreef:
Mocht je je veulen los willen vervoeren: niks in de trailer laten zitten: geen hooinetten, geen voorstang, geen achterstang.

Die stangen zorgen ook voor de stevigheid van je trailer he...

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:53

Zeker als je een voorstang erin laat zitten vraag je om problemen...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:07

De jaarlingen bij ons op stal worden vast gezet als ze vervoerd moeten worden.
maar dit zijn meestal maar hele kleine stukjes en dan in een 2 paards trailer...
als jou nieuwe aanwinst zo klein is dat hij/zijn zichzelf om kan draaien zou ik toch vastzetteb...
want ondanks dat je het zeiltje dichtdoet hoor je wel eens spookverhalen/./

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:33

De neus kun je dichtzetten met een baal hooi oid. Volgens mij mág je officieel niet eens zonder stangen rijden.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:38

Maar zijn jullie dan niet bang dat zo'n klein ding zijn nek kan breken als hij vast staat en onderuit zou glijden.

Kijk theoretisch kan dat bij een volwassen dier ook gebeuren maar die zijn zwaarder en hebben meer kracht zodat de panieksluiting dan knapt, maar met een veulen of jaarling vind ik dat toch een eng idee hoor. Bovendien staat een groter dier stabieler (bijv. door tussenschot).

Je zult maar net in een situatie komen dat je een noodstop moet maken en kwak hij glijdt onderuit, staat van voren vast.... nee dan liever los. En dat weet je nooit natuurlijk je kunt zelf nog zo goed en zo best en zo oplettend en voorzichtig genoeg zijn, er zijn altijd andere mensen op de weg die je in een gevaarlijke situatie kunnen brengen.

Bovendien vind ik het draaien geen probleem hoor, bij een goede combinatie (trailer en auto zwaarte e.d.) hoef je dat draaien niet eens te voelen. Bovendien gaan ze echt geen rondjes rennen door de trailer, ze kiezen vrij een positie waarin ze het prettigst en het meest stabiel staan, 10 tegen 1 tegen de rijrichting dus omgedraaid of schuin tegen de rijrichting in.

Stangen mits goed vastgemaakt hoeft mijn inziens geen enkel probleem te zijn, wel sluitingen de goede kant op zodat ze daar niet aan vast kunnen haken met manen, staart of halster.

Nogmaals, goede en veilige reis gewenst!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:33

ik heb mijn jaarling(fries) opgehaald met een 2 pards trailer met tussenschot erin. hij was al aardig groot dus los in de trailer was geen oplossing. en heb hem gewoon vastgezet. de eigenaar van de trailer had aan de voorkant langs de voorstang een ketting gemaakt met allemaal haken eraan dus kon hem daaraan vastzetten kon hij zich niet verwonden. het was maar en klein stukje maar na een tijdje begon hij toch te meppen. had ook geen hooi bij.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:20

Toen ik mijn toen halfjaar oude shet opgehaald heb, heb ik hem los in de trailer (anderhalf paards) gezet. Stangen er in laten zitten, daar had hij geen last van (duh). Clown Zeiltje dicht zodat hij geen ideeen zou krijgen om er daar uit te willen.
Ik heb hem ook het halster afgedaan zodat hij nergens achter kon blijven haken.
Toen we 'thuis' kwamen, na een rit van een uur, maakte ik het deurtje open en stond hij hardstikke rustig met zijn kont in de hoek (overgang van rechte naar schuine gedeelte) geparkeerd. Hij was ontspannen en niet bezweet of iets, hij voelde zich wel op zijn gemak.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:29

Niet vast zetten. Er worden hier voorbeelden aangehaald van jaarlingen, maar dat vind ik nogal een verschil met een veulen. Een jaarling is al groter, heeft waarschijnlijk al wel een paar keer vastgestaan, dus dan zou ik hem ook vast zetten.
Voor het veulen: een laag stro op de bodem en een veulenrek op de achterklep van de trailer zodat hij er niet uit kan kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:23

los laten staan, gister nog met moeder en dochter op stap geweest, er zaten in de gehuurde wagen, goede antislip matten in en na drie minuten wist de kleine al haar evenwicht te houden.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 00:28

Allemaal heel erg bedankt voor het doorgeven van jullie ervaringen en goede tips!

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:10

Hij staat inmiddels veilig en wel bij ons op stal in de wei en is zonder stangen en/of vastzetten in de trailer vervoerd. Het eerste stukje stond hij met zijn achterste in de rijrichting en toen we constant snelweg reden is hij omgedraaid en heeft verder de hele weg rustig gestaan op een laagje zaagsel, etend uit een hoog opgehangen hooizak. Verder hadden we een hooibaal in de neus van de trailer bevestigd als extra demping voor het geval dat ... gelukkig geen abrupte remakties nodig onderweg.. Drinken wilde hij trouwens niet onderweg, maar dat schijnt wel vaker zo te zijn. Hierbij een foto van hem gemaakt op zijn eerste dagje in de Nederlandse weide.
Afbeelding