Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Bienotje schreef:Geen schok, wat wel evt. voor kan komen is dat deze de trein voelt als het ware. Als de trein al wat dichterbij is genaderd, worden de trillingen hiervan geleid door het spoor. Mogelijk dat je paard deze dus voelt, als er een trein in de buurt op het spoor rijdt. Maar een schok? Lijkt me niet..
) 

Anne_GTI schreef:Mijn pony heeft ook een schok gehad toen er net een trein gepasseerd was. Ik heb de pony nooit weer fatsoenlijk over die overgang kunnen krijgen. Paarden zijn veel gevoeliger voor stroom dan mensen; hier is al eens onderzoek naar gedaan.

Anne_GTI schreef:bovengrens zegt natuurlijk weinig. De ondergrens heb je veel meer aan. Niet dat ik die weet hoor. Maar feit was wel dat die pony voorheen altijd rustig over die overgang heen ging en ik haar nadien alleen met een trailer eroverheen kreeg. Op andere plaatsen liep ze gelukkig nog wel steeds het spoor over, anders waren mijn uitrijmogelijkheden toch een stuk beperkter geweest.
ElCamino schreef:Er kan op spoorlrails wel degelijk restspanning staan als er net een trein voorbij is gekomen !!
En JA!! Je paard kan dit voelen.
Mijn paard heeft rondom beslag en heeft dit ook 1x gehad toen we overstaken. Er ging echt zo'n reactie van hem uit ( ik voelde niets) dat ik zeker weet dat hijeen tikje heeft gekregen.
De keer daarop wel snuiven maar hij ging er wel weer overheen.
Bienotje schreef:Ik denk dat de ¨praatjes met betrekking tot schokken krijgen op het spoor de ruiter en onbewust ook het paard dan dus bang wordt gemaakt.
Ik blijf erbij dat de trillingen wel door een paard gevoelt kunnen worden van een trein dichtbij, net als dat een paard kan wegglijden op de gladde spoorrails en zich kan verstappen in de gleuven van een spoorwegovergang.