transport bescherming

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 19:13

hallo bokkers,

hoe beschermen jullie je paarden tijdens transport?ik heb daar zelf nog weinig ervaring mee,maar meestal zie ik paarden met hoge transportbeschermers,en een lichte zomerdeken op,en een staartbandage in.

hoe pakken jullie dat aan?

s_uzanne

Berichten: 1546
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:17

in de zomer krijgt ze geen deken op maar in de winter houd ze wel har winterdeken op en in de herfst/voorjaar wannere het nog wat frisjes is een wollen deken. verder krijgt ze lage transportbeschermers om en om al de 4 dr hoeven springschoenen Lachen ik doe trouwens helemaal niks om de staart heen.. soms vlecht ik hem wel helemaal in maar geen bandage ofzoow eromheen

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:21

mijn pony heeft korte beschermers aan en een zomer deken.. hij schuurt niet met zijn staart dus hoeft geen staart bandage..
Ik heb de deken om voor als hij tegen de zijkant aan kotm ofzo.. gewoon tegen verwondingen.. een extra laagje omzijn fel.. en de transport beschermers omdat als hij bv in een bocht zijn evenwicht verliest en hij stapt op zijn been perongeluk heeft hij toech iets om..

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in Belgiƫ

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:27

het ligt een beetje aan je paard. Als je een rustig paard hebt dat geen been verzet, maar door de beenbeschermers meer gaat bewegen. Laat ze dan af. Maar heb je een danser op je trailer staan, dan kan je m beter verstandig inpakken om verwondingen te voorkomen. Sommige paarden hebben staartbescherming nodig, maar er zijn ook genoeg paarden die het alleen maar lastig vinden en juist daarom gaan staan schuren. Dus je moet het een beetje aanpassen aan het type paard vind ik.
Vaak is het zo dat voor veel paarden bescherming meer iets is voor de eigenaren om ze gerust te stellen dan voor de paarden zelf.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 19:30

ja ik geloof ook wel dat het een geruststelling is voor de eigenaar.maar ik zou het zelf ook wel zo doen trouwens

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:38

Ik gebruik geen hoge transportbeschermers omdat mijn paard die absoluut niet fijn vind. Hij verzet geen normale stap met die dingen om, hij loopt net zolang op 2 benen tot de achterbeschermers los zijn gegaan. Ik gebruik dus of lage transportbeschermers, of als het maar een klein stukje is en ik ga rijden op de plaats van bestemming: werkbandages.
Verder alleen in de winter een wollen deken, in de zomer geen dekens. Ook met de staart doe ik verder niks.

Anoniem

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:19

VSW --> RUI (Alle transportgerelateerde vragen horen hier).

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:37

Ik gebruik lage transportbeschermers, een staartzak (alleen als ik op wedstrijd ga, anders wordt zn staart zo smerig), en in de winter zijn gewone deken en in de zomer niks.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:00

hoge transportbeschermers (Senator van Divoza), een staarbeschermer (Bucas) en indien nodig een deken. 's winters een statiedeken met hals van wol, anders een fleece of katoenen.
en een stevig halster om Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:52

Ik gebruik lage transportbeschermers, ik heb hoge gehad maar daar is ze een keer mee gevallen en ze kon er bijna niet mee opstaan.
Verder krijgt ze in de winter een wollen deken op en gaat de klep dicht. en in de zomer een vliegendeken en blijft de klep open.
Met klep bedoel ik dat ding boven de laadklep, niet de laadklep zelf Clown

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:56

Wij hebben het zeil boven de laadklep altijd open, zomer en winter. Alleen de raampjes aan de voorkant zijn alleen in de zomer als het erg warm is open (zoals vorig weekend bijvoorbeeld).

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:08

Mijn paard is zo braaf op de trailer dat de vbeschermers haar meer storen dan goed doen.
Ze gaat wel met bandages de trailer op,maar dat is meer omdat ik daarmee wil rijden.

felicity

Berichten: 11281
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:33

Mijn paard gaat rondom in de hoge transsportbeschermers (die ook heel stevig zijn). Ze stond laatst op een 2 paards trailer met draaibaar tussenstuk. Was er een pin afgebroken van het tussenschot waar door die ging draaien. Toen is het tussenschot in haar been gaan porren. Gelukkig hele goede dikke transsportbescherms om. Waren helemaal kapot. Maar mijn paard haar been was ook wat geschaafd gelukkig alleen opvlakkig. Moet er niet aan denekn dat ze geen transsportbeschermers om had.
Dan was het niet bij een schaafwondje gebleven.

Anoniem

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:28

Ik zal binnenkort met mijn paard ook meer aan't vervoer zitten, maar helemaal uit wat het gaat worden ben ik nog niet. Je hoort van veel mensen dat die hoge transportbeschermers niet worden gewaardeerd door paarden, dus ik moet nog maar even zien. Badanges met lappen en springschoenen is handig omdat je ze zo precies aan kan brengen, maar het is een behoorlijke klus als je even voor een uurtje heen en weer moet rijden, voor mij dan, want ik heb altijd ruzie met bandages Haha! .
In de zomer geen deken of evt. een vliegendeken, in de winter afhankelijk van of ze met deken gestalt staat, een wollen.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:45

ik ben eruit,het worden hoge transport beschermers rondom,een vliegendeken en een staartbeschermer(een simpele hoor,die je zo om de staart heen legt)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:53

Schimmels/ smeervarkens/ schuurders doe ik wel een staartbandage om. Swinters gaan ze onder een wollen dek (of meer als het erg koud is), met iets warmer weer onder een fleecedek. Is het echt warm dan doe ik er hooguit een vliegendek op. Verder transportbeschermers, mijn eigen paard heeft hoge, maar ik heb ook nog een stel lage liggen (veel paarden vinden die prettiger, lopen ze minder te 'krampen')

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in Belgiƫ

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:05

een tipje... Als je niet weet ofdat je paard al eerder bescherming heeft rond gehad, oefen hier dan wat mee. Bij een groen paard kan je al een week of twee op voorhand beginnen. Doe de bescherming beetje bij beetje om wanneer hij lekker rustig op stal staat te eten bijvoorbeeld. Op deze manier kan hij in een vertrouwde omgeving wennen aan het gevoel en is het niet nog een stressfactor die er boven op komt wanneer hij vervoerd moet worden. We besteden allemaal zoveel tijd aan het zadelmak maken, maar vergeten vaak ons paard kennis te laten maken met andere dingen. Gewoon lekker een paar dagen achter elkaar een klein uurtje die dingen allemaal op op stal. Dan zal hij niet ineens schikken wanneer ie ze rond moet als ie op de trailer gaan. Dan kan je er zelfs kerstballen inhangen en zal die er nog niet vreemd op reageren. Dus hoge transportbeschermers hoeven helemaal geen problemen op te leveren als je ze die dingen leert dragen in een ontspannen omgeving. Ik heb vorige week mijn 2 jarige hengst vervoerd die alleen nog maar als veulen een keer los in de trailer gestaan had. En hij liep super braaf achter me de 1 paardtrailer in en stond heel erg stil tijdens het vervoer en liep netjes achteruit tijdens het uitladen. Hij was doodsbang, billen trilde alsof hij op een trilplaat stond. Maar de trainingen wierpen wel zijn vruchten af. Het is echt een puber op het moment, maar hij weet dat als ik m iets vraag dat het wel in orde is omdat we zo een beetje alles oefenen alsof het een spelletje is en het allemaal ontspannen geleerd word. Maar om op mijn punt terug te komen, want ik dwaal af. Doe al die dingen die je op, om, rond en wat dan ook, wil doen een flink aantal keren aan in een bekende, ontspannen omgeving en je paard zal er totaal geen probleem meer mee hebben wanneer hij ze aan moet omdat het menis wordt.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:12

Ik doe altijd rondom hoge transportbeschermers om, meestal een deken(omdat hij heel snel stijf wordt van de kou) Of als het erg warm is een vliegendeken, want hij wordt altijd heel erg gestresst van vliegen.

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:41

Bij mij staan ze rondom in lage transportbeschermers en voor springschoenen, bij paarden die onrustig zijn van achteren doe ik ook nog achter springschoenen om. Als ik op concours ga doe ik ook nog een bandage om de staart (let op niet te strak), anders mest hij zijn billen onder Tong uitsteken

In de zomer: vliegendeken
Lente/herfst: fleecedeken
Winter: afhankelijk van graden, 200 grams of 300 grams

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: transport bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:34

ik ben het ook met LecyTinker eens, eerst oefenen, anders kun je er meer kwaad (dan goed) mee doen.