Tips voor buiten kast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JustMePris

Tips voor buiten kast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-24 10:58

Goedendag allemaal.
Binnenkort ga ik met mijn shetje verhuizen naar een nieuwe plek waar helaas mijn huidige kast niet mee naar toe kan omdat de kasten daar buiten staan en deze daar niet voor gemaakt is.

Nu ben ik aan het kijken wat een goede optie is voor een goed waterdichte kast om ook dingen als mentuig in op te kunnen hangen. En halsters en een hoofdstel uiteraard.

Nu heb ik het er met mijn moeder over gehad en die zegt dat hout niet geschikt is omdat dit na een tijd toch gaat rotten en je het goed moet beitsen. Dus voor nu valt dit af en onderzoek ik eerst andere opties.

Kun je in een kunststof kast/tuinhuisje dingen zoals mentuig en halsters ect ophangen? En dus zelf de haken er in schroeven? Of gaat dit dan kapot?
En het zelfde met metaal/staal ect? Is dat handig of absoluut niet?

Hebben jullie zelf kasten buiten staan voor paarden doeleinden?

Alle tips zijn welkom :)

BeFunny

Re: Tips voor buiten kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:01

Je zou voor zo'n tuinkas kunnen kijken of idd kunststof.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:14

Ik denk dat je toch beter kunt overwegen om je tuig elke keer mee naar huis te nemen of vragen of er een geïsoleerd schuurtje is waar je het tuig in mag plaatsen. Tuig gaat erg hard achteruit als je het in de koude/vochtige buitenlucht in een kast moet bewaren. Dat is mijn ervaring, althans.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-24 11:17

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je toch beter kunt overwegen om je tuig elke keer mee naar huis te nemen of vragen of er een geïsoleerd schuurtje is waar je het tuig in mag plaatsen. Tuig gaat erg hard achteruit als je het in de koude/vochtige buitenlucht in een kast moet bewaren. Dat is mijn ervaring, althans.

Ik heb gehoord dat als je het bijhoud qua onderhoud van het tuig dat het inprincipe moet kunnen. Swinters kan ik het uiteraard just in case altijd nog thuis brengen en meenemen wanneer nodig.
Zomers is dit denk ik minder snel nodig?

Maar dan nog is het fijn om te weten of ik wel dingen kan ophangen en dus kan schroeven in een kast. Want mijn halsters ect zullen er wel blijven zolang mogelijk.

Maar dank voor de tip :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:44

Metaal en kunststof zijn dun. Je kunt er dus niet in schroeven, want je hebt geen 'dikte' om een schroef in vast te zetten.
Maar je kunt er wel in boren en bouten met moeren gebruiken (door en door vastzetten dus). Een stevige/grote ring onder de bout en onder de moer verdeelt de druk nog wat meer en voorkomt of beperkt doorbuigen van de wand (metaal) of uitscheuren (kunststof). Om het kleine beetje vocht dat zou kunnen doorslaan door de boorgaten/langs de bouten te voorkomen kun je de gaten afdichten met siliconenkit onder de ringetjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:10

JustMePris schreef:
Shenavallie schreef:

Ik heb gehoord dat als je het bijhoud qua onderhoud van het tuig dat het inprincipe moet kunnen. Swinters kan ik het uiteraard just in case altijd nog thuis brengen en meenemen wanneer nodig.
Zomers is dit denk ik minder snel nodig?

Maar dan nog is het fijn om te weten of ik wel dingen kan ophangen en dus kan schroeven in een kast. Want mijn halsters ect zullen er wel blijven zolang mogelijk.

Maar dank voor de tip :)

Onze zomers zijn doorgaans erg vochtig (hoog vochtgehalte bij droge dagen en natuurlijk regen), wat een fijn broeinest voor schimmels kan zijn. Bovendien zijn de zomers in nederland niet echt lang. Driekwart van het jaar is het minder warm, maar de luchtvochtigheid blijft hier het hele jaar door hoog. Als het tuig niet zo duur is geweest, zou ik er zelf minder buikpijn van hebben om het dan in een buitenkast te doen. Hoewel het evengoed zonde blijft als de schimmel erin komt. Mijn tuig nam ik altijd mee naar huis in een tuigentas en bij een latere stal mocht ik het in de zadel- en tuigenkamer hangen. Uiteraard nam ik het na iedere keer rijden af met een sopje van groene zeep.

Op je vraag over metaal of kunststof kan ik me alleen maar aansluiten bij de uitleg van Ibbel. Je kunt overwegen om toch voor hout te gaan en deze jaarlijks goed in de beits te zetten. Zorg wel voor een afdakje op de kast met ventilatie.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-24 14:17

Onze zomers zijn doorgaans erg vochtig (hoog vochtgehalte bij droge dagen en natuurlijk regen), wat een fijn broeinest voor schimmels kan zijn. Bovendien zijn de zomers in nederland niet echt lang. Driekwart van het jaar is het minder warm, maar de luchtvochtigheid blijft hier het hele jaar door hoog. Als het tuig niet zo duur is geweest, zou ik er zelf minder buikpijn van hebben om het dan in een buitenkast te doen. Hoewel het evengoed zonde blijft als de schimmel erin komt. Mijn tuig nam ik altijd mee naar huis in een tuigentas en bij een latere stal mocht ik het in de zadel- en tuigenkamer hangen. Uiteraard nam ik het na iedere keer rijden af met een sopje van groene zeep.

Op je vraag over metaal of kunststof kan ik me alleen maar aansluiten bij de uitleg van Ibbel. Je kunt overwegen om toch voor hout te gaan en deze jaarlijks goed in de beits te zetten. Zorg wel voor een afdakje op de kast met ventilatie.[/quote]

Het tuig was idd niet duur. En ik denk dat als ik het tuig ga vervangen hij sowieso wel weg mag.. Het word ook zeker niet het vaste mentuig. (Ik ben bezig mn shet opnieuw te beleren en voor het begin behoud ik dit tuig wel.. daarna kijk ik rustig verder.)

Hout kan ook zeker wel maar mijn moeder heeft 0 vertrouwen in mij qua onderhoud van spullen en dieren. Dus die heeft liever dat ik iets makkelijks kies..

Ik ben juist het type die alles en iedereen goed onderhoud. Maargoed..voor het gemak is kunstof oid wel makkelijker. Vandaar dat ik ook eerst rondvraag en kijk voor ik gelijk wat aanschaf :)

Blue_flower

Re: Tips voor buiten kast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:26

Wat hebben stal genoten voor kast? Misschien kunnen zij je goed advies geven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie