Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 11:44

Ik heb een paar weken geleden een best wel moeilijke knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om mijn ruin Flo te verkopen. Dit omdat ik lichamelijk te veel mankementen heb waardoor het rijden niet meer lukt en hij het juist leuk vindt om nog lekker te werken. Dat naast het feit dat ik wat wil inkrimpen en me meer wil toeleggen op mijn fokkerij hebben me tot de keuze gebracht.

Dus, advertenties gemaakt en wachten maar.

https://link.marktplaats.nl/m2122745873 ... ons_seller

https://www.ehorses.nl/nrps-ruin-20jaar ... 97893.html

Al met al is hij ontzettend vaak bekeken, inmiddels 32 x favoriet gemaakt, maar geen enkele reactie. Ik ben helemaal niet ervaren in het verkopen van (volwassen) paarden, dus ik ben aan het bedenken wat ik verkeerd doe.

Ben ik te open in de advertentie over hem? Ik probeer een zo goed mogelijk passende plek te vinden waar hij en 't baasje gelukkig van worden.

Zijn de foto's zo beroerd? Het zijn geen professionele foto's maar ze geven denk ik wel een leuk beeld van hem.

Vraag ik te veel voor hem? Hij gaat met al zijn spullen als hij zou vertrekken. Ik heb hem op bieden vanaf 2250 staan. Geld is minder belangrijk dan de juiste plek, maar ik wil zeker niet dat hij bij een handelaar of manege terecht komt, en daar ben ik bang voor als ik het te goedkoop doe.

Ligt het dan aan zijn leeftijd? Hij is niet heel jong meer met zijn 20 jaar, maar zoals in de advertentie staat, deze knul is echt niet versleten. Daar kan iemand echt nog een poos plezier van hebben.

Moet ik op andere sites adverteren? Welke dan? Ik heb marktplaats, een paar facebookgroepen die daarvoor bedoeld zijn, ehorses en de boktmarkt nu geprobeerd.

Iemand nog andere tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Babootje

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:52

Ik denk dat het toch echt wel de leeftijd is; hoe zuur dat ook is. Los van het bedrag kun je een paard van die leeftijd - ook al is ie niet versleten - binnen afzienbare tijd dierenartskosten gaan verwachten. Verzekerbaar is ie niet meer. Dus dat is echt een risico dat je koopt.
Ik vind m op zich niet te duur. Maar je zou van het bedrag VP kunnen maken. Dan heb je kans dat zich wat meer mensen op komen.
Maar kun je hem echt niet houden? Ik vind het nogal wat om zo'n oudje nog weg te doen uit zn omgeving waar hij al jaren gewend is. Er is zo'n spreekwoord "oude bomen moet je niet verplanten".

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:53

De advertentie ziet er netjes uit, Foto's zijn mooi! prijs is ook heel redelijk, ik denk misschien leeftijd? maar daar is niks aan te doen. Denk gewoon wachten tot de juiste persoon langs komt, er zullen vast wel mensen zijn die hier iets meer verstand van hebben als ik c: misschien is hem houden een optie en als lease paard of een verzorger voor hem vinden? zodat hij nog zijn oude dag bij jou kan doorbrengen of in de buurt?
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 22-06-24 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:56

De leeftijd inderdaad, plus dat het niet echt een leermeester is als hij alleen L1 gestart is. Dat kan juist het voordeel zijn van oudere paarden, maar dat mist die van jou. Deze is alleen interessant voor de recreatieve ruiter of toch (sorry) voor een manege denk ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 11:57

Ik heb 3 "oudjes" er staan en ik denk echt dat hij bij iemand anders nog veel plezier kan hebben. De twee anderen gaan echt niet meer weg. De ene is 30 en gaat de laatste tijd behoorlijk achteruit en de andere is een merrie van 21 die wel al wat artrose heeft. Die blijven gewoon hier. Het is gewoon zonde voor hem dat ie hier niks meer te doen heeft. Het afgelopen half jaar al niet en ik merk dat hij heel graag wil en ik kan hem dat niet meer bieden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:58

Leuk paard en leuke foto's!

Je zou er nog bij kunnen zetten voor wat voor ruiters hij geschikt is enz. Kan er een jonger iemand op? Een beginner? Hoe is hij op buitenrit alleen of met andere paarden. Daar kijken mensen toch ook naar.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:59

Ik persoonlijk denk dat het de samenloop is van wat je zoekt.

Waarschijnlijk is het geen leermeester want pas 5 jaar aan het werk of begrijp ik dat verkeerd? Dan valt er dus een groot deel van de markt af. Geen buitenrij maatje, dus dan vallen de "recreatieve" ruiters grotendeels af. Het lijkt erop dat je iemand zoekt die al leuk rond kan sturen dus imo, en ja, voor 99% van die ruiters is 20 jaar te oud gok ik.

En absoluut niets ten nadele van de manier waarop je het hebt aangepakt maar áls ik een 20 jarige zou kopen, dan niet eentje die pas 5 jaar echt aan het werk is. Het "voordeel" aan oudere paarden is dat ze al lang belast worden en niet stuk zijn, maar die vlieger lijkt hier niet helemaal op te gaan.

Ik zou de advertentie wat ver-algemeniseren (ik zoek een huisje waar hij lekker aan het werk kan en verder niets) en eens kijken wat voor reacties je überhaupt krijgt. Kan zomaar zijn dat er nu mensen zijn die denken dat ze geen kans maken terwijl dat misschien wel zo is....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 12:03

Buitenritten heb ik er nooit mee gedaan, dus dat zou ik niet weten. Ik denk dat dit samen met een ander paard prima zou kunnen, maar alleen zal hij onzeker zijn. Een jonger iemand zou er wel mee bezig kunnen. Als je in balans zit en hem niet te veel opsluit/tegenwerkt van voren dan wil dat wel. Hij is heel eerlijk en heel werkwillig, heeft er altijd zin in. Heeft bij mij nooit gek gedaan, maar hij spiegelt wel. In die zin, dat als je zelf heel gestresst of onzeker bent, dat hij ook onzeker en nerveus wordt. Geef je hem vertrouwen en ben je ontspannen, dan is hij dat ook.

Bedankt voor de tips tot nu toe :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:13

Misschien kun je iets met de prijs doen?
Iets van, bij goed huis prijs bespreekbaar?
Geen manege of handelaren blijft een risico natuurlijk, voor hetzelfde geldt komt ie via via toch in dat circuit terecht.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:19

Foto's en tekst ok maar er ontbreekt wat. Ga er mee naar een bos en zadel hem daar op voor bosrit alleen. Als dat goed gaat dan ook langs de weg. Zonder die ervaring komt zo'n paard, via, via in de manege lessen terecht.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:21

Ik kan natuurlijk niet inschatten in hoeverre hij in de ‘weg’ staat (zowel in kosten als in ruimte), maar is het niet een idee om er een leukere, wat jongere ruiter voor te vinden die hem nog een paar jaar kan rijden en wellicht uitbrengen tot het tijd is om hem echt met pensioen te doen?

Op zich denk ik dat het voor een hele selecte groep mensen wel een goede deal zou kunnen zijn, maar ik denk dat weinig mensen een paard zouden kopen waarmee je toch een hoger risico loopt dat hij binnen een jaar of twee wél slecht wordt. Je wil neem ik aan ook niet dat hij onverhoopt op een manege terechtkomt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:35

Het moeilijke is denk ik toch zijn leeftijd met weinig ervaring voor de doelgroep recreant.
Ook niet de voor de jonge ruiter als brave leermeester.

Heb je nog een bijrijder?
Als je die nog hebt dat die buiten rit ervaring geeft?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:35

Het is inderdaad jammer dat hij met die leeftijd eigenlijk relatief onervaren overkomt. De ruiter waar hij goed bij zou passen, gaat over het algemeen niet meer voor een paard van die leeftijd. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Zo is een paar jaar geleden een paard dat ik goed ken met ongeveer dezelfde leeftijd, zelfde niveau van africhting (zat eigenlijk zelfs veel werk aan) en niet makkelijk op buitenrit, naar een lieve jonge meid gegaan die onwijs gelukkig is met haar aankoop. Als ik de tijd en het geld over had voor een 2e paard, had ik hem destijds zelf gekocht.
Wat denk ik zal helpen is als Flo in de tussentijd alvast wat ervaring met buitenritjes op kan doen, eventueel met een (tijdelijke) bijrijder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 12:37

Nico als ik kon rijden dan had ik dat best willen doen, maar dat gaat dus niet (meer).

Het liefste zou ik hem niet verleasen ofzo, als dan liever verkopen. De prijs kan voor de goede plek echt wel wat mee natuurlijk.

Mocht het echt niet lukken, dan blijft hij hier gewoon, maar ik wil proberen om een goede plek voor hem te vinden. Daarom zijn de tips voor wat betreft het adverteren zeker welkom.

Zijn er nog andere pagina's die ik vergeet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:37

Ik denk dat het een samenloop van alles is.

Hij is 20, dat is vrij oud. Hij is geen leermeester, niet bewezen braaf in het bos en ook geen poepie brave kinderpony. Dan heb je gewoon maar een hele kleine markt voor zo’n pony.

Is in bezit houden en verleasen geen optie? Verdien je er toch nog wat geld aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:41

Heel lastig.

1. Hij is oud
2. Hij heeft weinig ervaring voor zijn leeftijd
3. Hij is dus toch ergens gevoelig voor

Er bestaan oprecht ook hele goeie maneges. Hier in de buurt een bio manege. Dat zou misschien best nog een optie kunnen zijn die je zelf kan onderzoeken.

Verder vind ik hem gewoon weg te oud. Leuk voor iemand die nog wat wil leren rijden, maar daar mist hij weer de ervaring voor..

Overigens denk ik vooral aan Facebook. Delen delen delen.. en groepen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:54

Cioccolato schreef:
Heel lastig.

1. Hij is oud

Er bestaan oprecht ook hele goeie maneges. Hier in de buurt een bio manege. Dat zou misschien best nog een optie kunnen zijn die je zelf kan onderzoeken.

Verder vind ik hem gewoon weg te oud. Leuk voor iemand die nog wat wil leren rijden, maar daar mist hij weer de ervaring voor..

En veel geduld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 12:59

Ik denk dat een (jong)volwassene die een maatje zoekt voor zijn/haar paard en nog graag wil rijden, of een stel waarvan de partner ook zou willen rijden zodat ze samen kunnen of iemand die recreatief dressuur rijdt zou perfect zijn. Toch vast niet iedereen die geen wedstrijden start wil per sé in een bos rijden denk ik? Al zou dat denk ik samen met een ander paard best kunnen, maar ik was zelf nooit van het buitenrijden. Ja, in de buitenbak, maar niet in een bos :) .

Ik zal na vandaag de advertentie nog wat aanpassen, kijken wat dat doet.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:05

Ik heb mijn 21 jarige met prepensioen staan omdat ik niet meer rij. Ik heb een bijrijder maar de laatste tijd heeft hij geen zin in haar :') hij staat lekker in een grote kudde en komt altijd mee om even te poetsen en te eten en vervolgens gaat hij weer terug naar de kudde. Ergens is het geld weggooien maar hij vindt het prima. Weet je heel zeker dat jouw paard echt nog wil werken? Of zou je hem niet op een pensioenstal o.i.d willen zetten?

Ik zou alleen een paard van die leeftijd kopen om relaxte buitenritten mee te maken. Als ik jou was dan zou ik in de advertentie zijn positieve eigenschappen meer bedrukken. Wat maakt jouw paard leuker dan de andere paarden van zijn leeftijd? Qua beschrijving vind ik wat er nu staat te algemeen. Advertenties waar bieden bij staat sla ik sowieso over, want dan lijkt het alsof het paard gewoon maar de hoogste bieder gaat.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:12

Ik vind ehorses persoonlijk een vreselijke website. Er staan best veel paarden op maar ik skip hem vaak door de onoverzichtelijke lay out en lastige manier van zoeken. Weet niet of ik daarin alleen sta of dat nog mensen dat hebben :P

Verder zou ik de prijs van je zoekertje op marktplaats ook gewoon op 3000 zetten en erbij zetten 'bespreekbaar voor goede thuis'. Is voor mij echt een meerwaarde als je de prijs(klasse) in één oogopslag kan zien.

Verder ziet je zoekertje er wel ok uit vind ik. Maar de leeftijd zal inderdaad lastig worden...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:17

Cioccolato schreef:
Heel lastig.

1. Hij is oud

Dit vat het wel samen.

Naast dat ik het sneu vind een paard dat al zijn hele leven op dezelfde plek staat, weg te doen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:18

[PP] 14 jarig paard kopen?
Ik denk dat je vraag daarmee voor een belangrijk deel beantwoord is.

Aan de andere kant, als een paard er tegen kan elke keer een andere ruiter te hebben (sommige paarden hechten echt aan één ruiter, anderen vinden het helemaal prima om veel verschillende mensen rond te dragen) is een goede manege juist perfect voor oudere paarden. Regelmatig matig intensieve beweging is veel beter voor het lijf dan 3x in de week meer intensief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:20

Ik vind de advertentie niet verkeerd, wellicht is deze al aangepast. Het is denk ik echt de leeftijd en het feit dat hij geen buitenritten ervaring heeft.

Het is ook een risico om een paard van deze leeftijd te verkopen, ik snap dat de keuze deels noodzakelijk is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:26

Ik heb zelf een 20 jarige pony gekocht. Voor de leeftijd zou ik het echt niet gelaten hebben. Maar met die leeftijd krijg je inderdaad wel meer ouderdomskwalen en daarbij kosten en zorgen. Dat merk ik ook en dat is echt niet prettig voor de portemonnee en de stress.

Daar zou je dan wel echt de voordelen van een ouder paard bij verwachten zoals stabiel, relaxt, heeft alles wel gezien, is nog fit en heel na jarenlange belasting, kan onbezorgd mee op rit. En dat zijn allemaal zaken die hier niet op gaan. De leeftijd in combinatie met maar 5 jaar gereden alleen in de bak is gewoon wat onhandig denk ik.

Mocht verkoop niet lukken dan lijkt me een (betalende) bijrijder of leaser misschien wel een optie om de kosten te drukken maar je paard nog wel de beweging en uitdaging te bieden die je wilt geven.

Over het samen rijden met een partner, daar zoekt men vaak dan ook een brave buitenrijden voor. Juist buiten ga je samen rijden. In de bak kun je nog prima een paard delen en om en om rijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:39

Ik zou willen weten waarom hij 10 jaar lang als weidemaatje heeft gediend. Daar geef je geen verklaring voor, dus bij mij zou dat voor alarmbellen zorgen. Peesblessures, zwakke rug, gedrag?