Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 10:00

Hoi allemaal!

Mijn man en ik hebben een huis op het oog met een lekker stuk grond erbij waar er mogelijkheden (qua ruimte) zijn om de paarden aan huis te zetten.
We zouden graag op termijn een kleinschalig paddock paradise willen aanleggen + een paardenbak.

Alleen de grote vraag, mag dit van de gemeente en hoe komen wij hier achter?
Ik heb het bestemmingsplan al bekeken (agrarisch met waarden) maar ik word er niet heel wijs uit.

Dit staat erin:
De aanduiding “paardenhouderij”, is opgenomen voor de bestaande paardenhouderijen. Hierbij
geldt dat binnen deze categorie uitsluitend productiegerichte paardenhouderijen zijn
opgenomen. Gebruiksgerichte paardenhouderijen zijn niet gedefinieerd als agrarisch bedrijf
maar zijn bestemd als “Recreatie – Dagrecreatie” met de aanduiding “manege”. Paardenbakken
zijn overigens uitsluitend toegestaan binnen de bestemming “Recreatie – Dagrecreatie” met de
aanduiding “manege” en binnen de bestemming “Wonen” en via een afwijking mogelijk binnen
de bestemmingen “Agrarisch” en “Bedrijf”.


Hieruit maak ik op dat het dan alleen kan met een vergunning, wat me logisch lijkt. Maar gaat dit alleen over paardenhouderijen of ook recreatief paardenhouden?

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij kunnen uitleggen hoe zij dat gedaan hebben met een aankoop van een huis? Hoe kom je er van te voren achter wat wel en niet mag, is hier bijvoorbeeld advies voor in te winnen?
Voor degenen die in zo'n situatie hebben gezeten, hoe hebben jullie dat gedaan?

We willen ergens wel een soort zeker zijn van het feit dat we met de grond kunnen doen wat we voor ogen hebben, anders hoeven we het huis niet :')

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)

Koper

Berichten: 30904
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:08

Zoals ik het lees kun je de vergunning ook krijgen als je perceel de bestemming "wonen" heeft.

Maar het beste vraag je het gewoon na bij de desbetreffende gemeente. De kans dat er iemand op bokt zit die bij net die gemeente werkt is heel klein.

miccamaaike

Berichten: 8703
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:12

Perceel mag dan gebruik worden voor productiegericht paardenhouden, dus het fokken of opfok voor paarden. Recreatief gebruik is geen agrarisch gebruik. Dit kan alleen met een afwijking van het bestemmingsplan, maar er staat nergens dat je die zomaar krijgt. Ik zou dit dus eerst goed uitzoeken met de gemeente voordat je er vanuit gaat dat het wel lukt.

Mocht je het adres willen delen, wil ik best even met je meekijken.

Lieser
Berichten: 1693
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:13

Gewoon bij de gemeente navragen, dat is de enige manier om zekerheid te hebben.

pmarena

Berichten: 48738
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:27

Inderdaad gewoon even een afspraak maken met iemand van verstand van zaken bij de betreffende gemeente. Die kan als het goed is precies vertellen wat wel of niet mag, en wat er wellicht nog meer speelt op het perceel om rekening mee te houden.

Tink89
Berichten: 3035
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:32

Dit kopen met de bestemming agrarisch betekent ook dat je er inkomen uit moet halen. Vaak zelfs het hoofdinkomen van één van jullie. Je kunt het dan ook niet financieren met een reguliere hypotheek, omdat het pand (deels) zakelijk is. Dit is ingewikkelder dan het lijkt. Laat je goed informeren door je hypotheekadviseur én de gemeente en zorg dat je alles zwart op wit hebt.

IngeK
Berichten: 904
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:11

Je wil een paardenbak aanleggen op grond die bestemming 'agrarisch' heeft.
Dit staat daarover in het bestemmingsplan (jouw tekst, wat geknipt wat niet van belang is):

Paardenbakken zijn (...) via een afwijking mogelijk binnen de bestemmingen “Agrarisch” (...)

Kortom de gemeente moet hiervoor toestemming geven dat je afwijkt van het bestemmingsplan. Wellicht zijn er elders nog criteria vastgesteld wanneer deze afwijking wel of niet wordt toegestaan. Bellen met de gemeente geeft je inderdaad meer tekst en uitleg.


Wat Tink89 hierboven zegt, dat gaat ervan uit dat jullie willen gaan wonen in een huis met agrarische bestemming. Dat zeg je volgens mij niet. Bij ons is het huis en tuin (incl garage/stal) woonbestemming en de omliggende grond (o.a. mijn bak) agrarisch. Dan is het dus geen probleem met je hypotheek. En dat was ook niet je vraag.

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 11:25

IngeK schreef:
Je wil een paardenbak aanleggen op grond die bestemming 'agrarisch' heeft.
Dit staat daarover in het bestemmingsplan (jouw tekst, wat geknipt wat niet van belang is):

Paardenbakken zijn (...) via een afwijking mogelijk binnen de bestemmingen “Agrarisch” (...)

Kortom de gemeente moet hiervoor toestemming geven dat je afwijkt van het bestemmingsplan. Wellicht zijn er elders nog criteria vastgesteld wanneer deze afwijking wel of niet wordt toegestaan. Bellen met de gemeente geeft je inderdaad meer tekst en uitleg.


Wat Tink89 hierboven zegt, dat gaat ervan uit dat jullie willen gaan wonen in een huis met agrarische bestemming. Dat zeg je volgens mij niet. Bij ons is het huis en tuin (incl garage/stal) woonbestemming en de omliggende grond (o.a. mijn bak) agrarisch. Dan is het dus geen probleem met je hypotheek. En dat was ook niet je vraag.



Klopt inderdaad! Het gaat om 2 percelen, een waar het huis op staat, dit perceel is deels bestemmingsplan Wonen en de rest Agrarisch met waarden. En dan het perceel waar de vraag over gaat, dat is het aangrenzende weiland waarvan het bestemmingsplan Agrarisch met waarden is

BoktVerlaten
Berichten: 487
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:40

Je kunt bij de gemeente een verzoek in dienen om de vergunning vast te bekijken zonder het meteen aan te vragen. Dit geeft de zekerheid dat de echte vergunning dan ook vergeven wordt. Hier zijn kosten aan verbonden en kost ook vaan een week of 6. Het nadeel is dat de verkoper vaak hier niet op wil wachten en dat in die tijd het huis verkocht is. Een andere optie is om het als ontbindende voorwaarde op te nemen. Maar aangezien de verkoper waarschijnlijk kan kiezen uit de kopers in deze tijd, werken ze daar niet gauw aan mee. Een paardenbak is altijd vergunningsplichtig. In het bestemmingsplan staat hoogstens of het uberhaupt mag of onder welke voorwaarden. Zekerheid heb je echt pas als je de vergunning in de hand hebt. Succes!

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:46

Bij het perceel deels wonen kun je eenvoudig financiering krijgen, er zijn uitspraken wat dan wel of niet meegenomen kan worden van het agrarische deel hierin.
Hou ook rekening met verschil in overdrachtsbelasting.
Qua bestemming is het aanbrengen van een paddock paradise en/of buitenbak vergunningsplichtig.
Wil je hier dus vooraf zekerheid over hebben dan zul je dit traject in moeten gaan bij de gemeente en eea opnemen als ontbindende voorwaarde in het koopcontract.
Mijn ervaring is momenteel zo dat dit soort opbjecten erg populair zijn, zeker als er al een woonbestemming op zit dat de verkoper met deze ontbindende voorwaarde niet gauw accoord gaat, mede omdat hij/zij dan lang in onzekerheid zit.

IngeK
Berichten: 904
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:51

Het hangt echt heel erg af van de gemeente hoe moeilijk ze zijn.
Sommige mensen zitten jaren in vergunningsgedoe, maar bij onze gemeente bijvoorbeeld heeft elk tweede huis een paardenbak aan huis en dat interesseert echt niemand.

Wat je in elk geval kan doen (naast de gemeente bellen) is contact opnemen met de omliggende buren hoe zij erin zouden staan. Als zij het niet zien zitten en bij een evt vergunningsaanvraag bezwaar zouden gaan aantekenen kun je dat ook maar beter van tevoren weten.

pmarena

Berichten: 48738
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:04

Op zich geeft dat ook niet per-sé zekerheid natuurlijk. Kan prima dat mensen verrast zijn door de vraag, denken en zeggen van ach nee hoor daar heb ik toch geen last van? Vervolgens er nog eens over na gaan denken en toch tot de conclusie komen dat het wèl vervelend kan zijn.

Ik zou dus zeggen dat het goed is om dat te vragen en de reactie even te peilen, maar er wel rekening mee houden dat het gevoel van de buren er over kan veranderen :)

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 13:40

BoktVerlaten schreef:
Je kunt bij de gemeente een verzoek in dienen om de vergunning vast te bekijken zonder het meteen aan te vragen. Dit geeft de zekerheid dat de echte vergunning dan ook vergeven wordt. Hier zijn kosten aan verbonden en kost ook vaan een week of 6. Het nadeel is dat de verkoper vaak hier niet op wil wachten en dat in die tijd het huis verkocht is. Een andere optie is om het als ontbindende voorwaarde op te nemen. Maar aangezien de verkoper waarschijnlijk kan kiezen uit de kopers in deze tijd, werken ze daar niet gauw aan mee. Een paardenbak is altijd vergunningsplichtig. In het bestemmingsplan staat hoogstens of het uberhaupt mag of onder welke voorwaarden. Zekerheid heb je echt pas als je de vergunning in de hand hebt. Succes!


Dat is een goede tip, dankjewel! Het is in ieder geval de moeite waard om dit in overweging te nemen.

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 13:42

Bedankt allemaal voor de reacties!

@IngeK, ja naar mijn inziens is de gemeente niet heel moeilijk, als ik kijk naar rest van de omgeving, daar heeft ook ongeveer 1 op de 4 een bak. Maarja haha ik weet ook niet hoe die processen zijn verlopen bij die mensen. Blijft lastig in te schatten...

Ik heb in ieder geval nu contact gehad met de gemeente en moest een mail sturen, dus dat gedaan. Ben heel benieuwd!

listiglistje

Berichten: 14440
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:30

Ik heb in 2022 een boerderij gekocht met 1 hectare, deels wonen 5000m2 en 5000m2 agrarisch (wei)

toen ik het kocht zat er een brochure en bestemmingsplan bij (uitgebreide brochure makelaar)
Hierin stond heel specifiek aangegeven wat ik wel en niet met de weide mag doen.
Daarin was ook opgenomen paardenrijbak max 30 x 50 en een schuilstal (voor open) max 6 x 3

Ook wat betreft de rest bv hoeveel pipowagens op de weide , B&B ed , was echt heel erg uitgebreid.
Misschien dat de makelaar dit voor je heeft? of inderdaad zelf bij de gemeente vragen/bestemmingsplan.

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 14:53

listiglistje schreef:
Ik heb in 2022 een boerderij gekocht met 1 hectare, deels wonen 5000m2 en 5000m2 agrarisch (wei)

toen ik het kocht zat er een brochure en bestemmingsplan bij (uitgebreide brochure makelaar)
Hierin stond heel specifiek aangegeven wat ik wel en niet met de weide mag doen.
Daarin was ook opgenomen paardenrijbak max 30 x 50 en een schuilstal (voor open) max 6 x 3

Ook wat betreft de rest bv hoeveel pipowagens op de weide , B&B ed , was echt heel erg uitgebreid.
Misschien dat de makelaar dit voor je heeft? of inderdaad zelf bij de gemeente vragen/bestemmingsplan.


Dat lijkt me ideaal! Hier in de brochure staat alleen welk bestemmingsplan de percelen hebben. Verder geen info.
Maar zal het nog wel eens navragen bij de makelaar als ik weer contact met hem heb

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Berichten: 15534
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Huis met grond gezien, hoe checken of paardenbak mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:01

Ik verplaats deze gezien de vraag naar VSW.