Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 10:41

Ik weet niet of dit topic hier op de goede plaats staat. :+

Ik twijfel om een van mijn paarden ter lease aan te bieden. Het schort mij in tijd, maar verkopen wil ik niet.

Het zou gaan om een volledige lease waarbij verplaatsen mogelijk is. Ik heb niet de illusie dat mensen tig kilometer rijden, en wie weet is de beste leaser die past bij mijn paard wel woonachtig in Friesland.

Hoe pak je zoiets aan? Zijn hier contracten voor? Ik zou zelf geen bijdrage vragen. De algemene kosten zouden voor de leaser zijn, stalling, hoefsmid en enting.
Grote dierenartskosten zou ik blijven dragen, zo heb en hou ik ook invloed op serieuze beslissingen bij blessures of ziekten.

Bestaan hier redelijk standaard contracten voor? Het paspoort moet met het paard mee, de CARTA (het betreft een PRE) kan ik in eigen bezit houden die hoeft niet bij het paard te blijven geloof ik.

Wie kan mij helpen aan meer informatie?

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:56

Geloof ik?
Die carta zéker bij je houden!! :D

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 10:57

just_kiki schreef:
Geloof ik?
Die carta zéker bij je houden!! :D


Oké, ik had in ieder geval iets goeds bedacht. :+ *\o/*
Carta staat ook netjes op mijn naam.
Paspoort hoort bij het paard, dus dat moet mee.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:07

Ik heb een pony in bruikleen en een contract via paarden contracten
Dezelfde constructie die jij aanbiedt

Ik heb zelf een advertentie op Marktplaats gezet en de eigenaresse heeft hier toen op gereageerd. Zag laatst een paard in bruikleen aangeboden worden op facebook en daar kwamen ontzettend veel reacties onder. Beide zijn dus mogelijk en er is veel vraag naar blijkbaar

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:35

Amber_anne schreef:
Ik heb een pony in bruikleen en een contract via paarden contracten
Dezelfde constructie die jij aanbiedt

Ik heb zelf een advertentie op Marktplaats gezet en de eigenaresse heeft hier toen op gereageerd. Zag laatst een paard in bruikleen aangeboden worden op facebook en daar kwamen ontzettend veel reacties onder. Beide zijn dus mogelijk en er is veel vraag naar blijkbaar

Wat ts wil dat is dus volgens mij ook bruikleen. Toch weer iets anders dan lease alhoewel allerlei begrippen door elkaar lopen.

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 12:36

Amber_anne schreef:
Ik heb een pony in bruikleen en een contract via paarden contracten
Dezelfde constructie die jij aanbiedt

Ik heb zelf een advertentie op Marktplaats gezet en de eigenaresse heeft hier toen op gereageerd. Zag laatst een paard in bruikleen aangeboden worden op facebook en daar kwamen ontzettend veel reacties onder. Beide zijn dus mogelijk en er is veel vraag naar blijkbaar


Ik geloof ook zeker dat er voldoende vraag zal zijn. Maar ergens is er een stemmetje dat zegt pas maar goed op. Net zoals de ‘ik geef mijn paard weg en het wordt doorverkocht’ verhalen. Hoe borg ik dit? Ik hoor graag ervaringsverhalen van mensen die dus op deze manier een paard leasen of verleasen. :)

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:00

Balou_k schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb een pony in bruikleen en een contract via paarden contracten
Dezelfde constructie die jij aanbiedt

Ik heb zelf een advertentie op Marktplaats gezet en de eigenaresse heeft hier toen op gereageerd. Zag laatst een paard in bruikleen aangeboden worden op facebook en daar kwamen ontzettend veel reacties onder. Beide zijn dus mogelijk en er is veel vraag naar blijkbaar


Ik geloof ook zeker dat er voldoende vraag zal zijn. Maar ergens is er een stemmetje dat zegt pas maar goed op. Net zoals de ‘ik geef mijn paard weg en het wordt doorverkocht’ verhalen. Hoe borg ik dit? Ik hoor graag ervaringsverhalen van mensen die dus op deze manier een paard leasen of verleasen. :)

Ik heb dit zelf nooit gedaan. Wel 2 personen op stal gehad die hun paarden in bruikleen hadden (waarvan de eigenaren elders woonden ).De ene heeft een hele tijd met het paard gereden en toen kreeg zij zelf hogere ambities waar het paard niet aan kon voldoen en toen heeft ze hem teruggedaan. Ik vond dat wat sneu voor het brave dier maar ja, dat was haar vrijheid als bruiklener.Bij de andere ging het anders, die raakte heel erg gehecht aan het paard. Het was een ouder paard met gezondheidsproblemen. Zij heeft dat paard toen gekregen of gekocht en is hem verder blijven verzorgen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23530
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:10

Ik heb dit ook met mijn oude paard een poosje gedaan.
Paard is er bepaald niet van opgeknapt en uiteindelijk heb ik alsnog verkocht. Het was een mooie manier om aan het idee te wennen zeg maar.

Ik heb nu nog ergens een pony in bruikleen staan, dit gaat wel heel goed gelukkig. Alle kosten voor de bruiklener alleen bij hoge dierenarts kosten en zware blessures heb ik veto recht om te zeggen dat we het doen of niet.

juval

Berichten: 13280
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:14

er is wel een bemiddelingssite: eigenaar zoekt ruiter
daar kun je veel info vinden

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:32

Hier ervaring met beide kanten.

Paarden bij mij is altijd goed bevallen en volgens mij ook tevreden eigenaren. Een keer een paard in mindere conditie terug moeten geven dan dat ik het kreeg. Daar voelde ik me erg schuldig over, maar is nooit een issue geweest. Soms ook paarden die toch maar de verkoop in gingen, dan had ik eerste keuze, dat was erg fijn.

Paard wat ik zelf in bruikleen heb gehad, ging een jaar lang erg goed. Mensen waren ook erg fijn. Helaas veranderde dat zeer plotseling, en na op diverse manier meegedacht te hebben, dingen aangeboden te hebben, heb ik paard terug gehaald. Is ook netjes verlopen, maar blijf het erg jammer vinden. Ook al merk ik nu thuis dat er wel meer/langer dingen loos waren dan ik vanaf afstand (en ik kon meerdere keren per maand langs gaan) had gezien.

Het blijft hoe dan ook een kwestie van vertrouwen, je zult je erbij neer moeten leggen dat dingen anders gaan dan jij ze zou doen, maar kan ook erg genieten van de kansen die een paard elders krijgt.

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 14:02

Paard is kwestie is niet oud, eerder jong ze is van 2016 dus nog maar net 8 jaar. Te jong om zo weinig mee te doen en als werkende moeder en vrouw heb ik te weinig tijd.

Ik heb nu zelfs een leuk dier voor de sport gehaald en ik heb nog een drie jarige staan waar de komende jaren veel tijd in gaat kruipen.

De merrie is geschikt voor buitenritten, maar zou het vast ook niet verkeerd doen in de basis sport. Momenteel staat ze drachtig en kan elk moment bevallen dus wellicht ook leuk om nog eens mee te fokken.

Verkopen wil ik echt niet aan. Dan heb ik ze liever ‘thuis’ staan waar ze meer niks dan iets doet.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard ter lease aanbieden hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:15

Ik heb zelf dus een pony in bruikleen en heb laatst in overleg met de eigenaresse besloten haar over te kopen. Al met al dus erg tevreden (van beide kanten neem ik aan)

Het is wel erg een vertrouwens ding moet ik zeggen. Je moet het als eigenaar maar kunnen. Maar je moet het ook wel los kunnen laten, het is voor de bruiklener geen doen om gemicromanaged te worden, dan is het concept ook weg

Er zijn op bokt wel meer topics over, de ervaringen zijn ook vrijwel allemaal wel positief