Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:30

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben echt een simpele ziel denk ik. Ik zou dit niet betalen.

Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?

Ik ben werkgever.

En daarnaast wens ik netjes met respect behandeld te worden. Zeker als ik klant ben (dan behandel ik iedereen ook met respect en voeg me binnen mijn grenzen naar wat iemand nodig heeft van me). Als ik daar respectloos behandeld wordt, betaal ik geen cent. Wat willen de eigenaar doen? Een proces tegen me beginnen? Dat is het hem echt niet waard. En anders zie ik de brief van de advocaat wel komen.[/quote]
Je moet je net als ieder ander aan de wet houden. Doe je dat ook niet bij jouw eigen zaak? Ook eigen regels maken?

pateeke
Berichten: 2249
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:46

oji schreef:
Ja dat kan dat hutcherson er anders inzit en niet zou betalen, als dat haar keuze zou zijn is dat prima. Maar door er totaal andere situaties bij te halen als geen contract en in beslag name van spullen, dat draagt niet bij aan een discussie over de situatie in dit topic.


Ik vind dat voorbeeld eigenlijk wel bijdragen aan de discussie. Ik vind dat je in die situatie van Hutcherson heel goed ziet hoe conflicten escaleren, (verbaal) geweld toeneemt.
Dat lijkt mij wel relevant voor deze discussie, want het laat zien hoe het kan escaleren als je je in een situatie zoals die van TS niet houdt aan wat er overeengekomen werd.
Staleigenaar bij TS heeft aangegeven verdere stappen te ondernemen indien TS niet betaalt. Weigert TS te betalen en dreigt ze met bv inschakelen van inspectie, slechte reclame maken of wat dan ook, dan valt het te verwachten dat ook staleigenaar er een schepje bovenop doet,… uiteindelijk beland je dan in een situatie die volledig uit de hand loopt en waar er alleen maar verliezers bij zijn. Of met andere woorden: slecht idee om niet te handelen volgens wat overeengekomen werd, hoe zuur dat ook is.

Lieser
Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:56

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp hieruit dat Hutcherson de gok waagt en zegt, die staleigenaar bluft gaat er toch geen werk voor maken en dan heb ik die 450 in the pocket.

ja dat is een manier.

De meeste zeggen, ik wil er geen gedoe en stress van.
Ik betaal, dan ben ik overal vanaf. En geen kans dat ik nog meer moet betalen.

Bovendien weet je nooit of die stalhouder veel contacten heeft in de regio. Een wanbetaler (want dat ben je dan) wordt snel doorgegeven, en andere stallen nemen je dan liever niet aan als klant.

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:00

Ik denk en weet juist zeker dat wanneer deze casus bij een rechter zou komen TS aan het kortste eind trekt. Er is geen ene rechter die zou zeggen dat TS niet hoeft te betalen alleen maar omdat ze weg is gegaan omdat de eigenaar tegen de andere tekeer is gegaan.

Ik kan me zelf nog een situatie herinneren dat ik een keer zonder werk kwam te zitten en een ov abonnement had. Omdat ik niet voor een bepaalde dag in de maand had opgezegd zat ik er nog een maand aan vast. Terwijl ik geen gebruik meer maakte van de diensten.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:36

Celebi schreef:
Echt, ik had liever ook niet betaald, ik ben gisteren verhuist en dat was veel sneller dan in de planning stond. Maar het landseizoen ging van start en mijn paard was enorm gestresst alleen op de paddock met een blessure. Ik wilde hem zo snel mogelijk weg hebben voordat de rest 24/7 feest aan het vieren was op het achterste land en de mijne helemaal alleen zou staan. Dat trekt hij gewoon echt niet. Hij had al diarree van de stress. En dat terwijl me bij het eerste bezoek werd gezegd dat er bij blessures altijd wel wat geregeld werd zodat een paard niet alleen zou staan. Maar puntje bij paaltje niet dus met het land want iedereen wil zijn paard mee hebben. Is dus ook echt een domper geweest en buiten mijn macht en de afspraken om. Misschien had ik dan ook reductie in kosten mogen eisen?

Zeker, wegens wanprestatie en nalatigheid.

Maar ik begrijp heel goed dat je je paard eerst verhuisd hebt, want dat is 1000 keer belangrijker.
Hutcherson schreef:
Griffierechten zijn tegenwoordig rond de 200€??
Dan wellicht nog inschakelen advocaat of jurist? Weet niet hoe hoog de stalling was maar ik gok dat veel mensen het laten zitten qua tijd, geld en energie.
Zeker trekt TS aan het kortste eind qua juridisch recht.
Maar stel (echt voorbeeld uit de praktijk): ik sta een jaar op een stal, er is geen contract maar gewoon mondeling (en een opzegtermijn van n maand) en stel ik krijg een meningsverschil met de staleigenaar. Die zet mijn spullen (zadel, hoofdstel, laarzen, dekjes, dekens etc)achter slot en grendel als stok achter de deur dat hij zn betaling krijgt voor die volgende maand.

Hier gaat de staleigenaar al mis, want dit is chantage en daarmee verspeelt die wel veel.
Over het dikgedrukte, dat kan je in geval van TS nog niet echt bepalen omdat 'we' niet alle informatie hebben. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom het niet zo is, maar die weten wij niet. Er is in de situatie zeker iets mis gegaan, anders vertrek je niet op stel en sprong.

Hutcherson schreef:
Je geeft aan dat dit echt niet kan en daarop gooit hij je spullen naar je toe en houdt voor 200€ aan spullen (zijn eigen inschatting) achter als betaling. Je dreigt met politie bellen vanwege diefstal en wordt bedreigt met het feit dat hij er dan voor zorgt dat jij altijd over je schouder moet kijken (en je weet toevallig met welke mensen hij omgaat en dat hij dit kan menen). Wat doe je dan? En dan niet perse denken in juridisch recht maar vooral, wat als ik daar zou staan en bedreigt word. Als ik aangifte doe doet de politie er niks mee en jij bent potentieel ke veiligheid kwijt. Hij zet die spullen toch tijdelijk ergens anders neer om te zorgen dat hij niet betrapt kan worden... Maar eigenlijk moet je dan nog een maand huur betalen. Zou je dat doen?

Het zou heel dom zijn als de staleigenaar ook nog eens over zou gaan tot verduistering zoals in dit voorbeeld. Maar als je al zover bent in de relatie met je stalbaas dan is verhuizen nog de enige optie. Maar al dit soort acties en bedreigingen zorgen er niet voor dat je tot betaling moet overgaan.

Verder ben ik het eens met Mer1890.

Lieser
Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:44

Veronica2 schreef:
Hier gaat de staleigenaar al mis, want dit is chantage en daarmee verspeelt die wel veel.

Naar de rechter stappen om een contract te laten nakomen is chantage?

Ergens een mening over hebben is niet hetzelfde als ergens verstand van hebben ...

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:46

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:
Hier gaat de staleigenaar al mis, want dit is chantage en daarmee verspeelt die wel veel.

Naar de rechter stappen om een contract te laten nakomen is chantage?

Ergens een mening over hebben is niet hetzelfde als ergens verstand van hebben ...

Nee, spullen achterhouden als dwangmiddel om betalen is chantage. Snap je het nu?

BigOne
Berichten: 38508
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:50

Ik denk dat het opmerking van stalhouder over uit handen geven een standaard riedel is waardoor de meeste mensen zich wel twee keer bedenken. In theorie moet ts gewoon betalen, overeenkomstig het contract maar ik zou er ook een tegenbericht tegenaan gooien en zeggen dat je van jouw kant ook juridische hulp gaat nemen om op grond van zijn gedrag eventueel aangifte te doen. Ben benieuwd naar z’n antwoord, nee heb je.

DuoPenotti

Berichten: 30151
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:54

Aangifte doen van welk gedrag?
Hork zijn is niet strafbaar.

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:57

Als jurist zijnde zou ik je adviseren gewoon te betalen. Natuurlijk kun je afwachten wat er gebeurt als je niet betaalt, maar op basis van de informatie uit je topic verwacht ik dat bij een procedure je hoe dan ook aan het kortste eind trekt (met alle extra kosten van dien). Ik heb bij een deurwaarder gewerkt en er waren echt wel mensen die voor een paar 100 euro een procedure startte, met jouw juridische positie moet je m.i. dat risico niet willen lopen.

Gemlo schreef:
Ik weet niet of TS het allemaal nog gaat lezen, maar juridisch gezien ben ik het eens met Cambionn. Mochten mensen zich willen verdiepen; Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek ziet er voornamelijk op.

Desondanks zou ik een volledige maand betalen als opzegtermijn en verdere betaling (nog) niet doen. Je kan ermee wegkomen dat hij het laat zitten, of hij geeft het echt uit handen en als het verder gaat moet je dan wellicht incassokosten betalen. Dat is het risico dan mijns inziens. Wellicht niet helemaal correct, maar het valt te proberen. Maar wat ik begrijp ben je in ieder geval een termijn van een maand verschuldigd.

Je kan alleen geen rechten ontlenen aan dat hij coulant is geweest naar anderen (dat is een overeenkomst tussen hen en sta je volledig buiten). Alles valt of staat met alle omstandigheden en die hebben we uiteindelijk niet. Dus wat een rechter zou oordelen als hij/zij beide verhalen zou aanhoren, weet ik niet.

Overigens is een veertiendagen brief (waarna incassokosten verschuldigd zijn) geen ingangsvoorwaarde voor het starten van een procedure.
Laatst bijgewerkt door Vera96 op 05-05-24 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaydee_WP

Berichten: 214
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:57

[/quote]
Naar de rechter stappen om een contract te laten nakomen is chantage?

Ergens een mening over hebben is niet hetzelfde als ergens verstand van hebben ...[/quote]
Nee, spullen achterhouden als dwangmiddel om betalen is chantage. Snap je het nu?[/quote]

Nee veronica, dat is retentierecht.
Natuurlijk afhankelijk van de situatie of de staleigenaar zich daar succesvol op zou kunnen beroepen.

Weer ontopic, ik denk ook dat ts uiteindelijk moet betalen. Hoe onrechtmatig het ook voelt.

Lieser
Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:01

Veronica2 schreef:
Nee, spullen achterhouden als dwangmiddel om betalen is chantage. Snap je het nu?

Ik wel. De stalhouder heeft een vordering op de klant en mag beslag leggen op spullen ter waarde van die vordering.

BigOne
Berichten: 38508
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:21

DuoPenotti schreef:
Aangifte doen van welk gedrag?
Hork zijn is niet strafbaar.

Zeggen dat je aangifte doet !! Is iets anders dan doen. Officieel moet ze betalen, klip en klaar.

sasja0705
Berichten: 2068
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:46

Misschien ben ik nu ook een simple ziel... maar ts is weg van stal, heeft een maand betaald, stalhouder wil er nog een.
Zo ver zo goed.
Ik beem aan dat alle spullen al weg zijn...
Dus de simple ziel in mij zou zeggen " toedeldoe", want stalhouder kan dat wel dreigen om het uit handen te geven... maar alvorens is die zelf erst verplicht om de wettelijke weg te gaan , en dat is : eerst een herinnering betref openstaande bedrag met datum en dan pas officiele aanmaning .
En hiernaar kan die pas naar een incasso.

Natuurlijk zijn er legio's unserieuze incassobureaus , die het kunnen proberen- maar als die al een incasso aan nemen voordat hij de officiële weg bewandeld heeft , gaan ze onderuit.

Dus als IK in de schoenen van TS
zou staan, zou ik gewoon rustig afwachten OF en als überhaupt WAT komt


Maar voordat iedereen over mij heen valt:
ik zou het wel afhankelijk maken of IK de situatie vooraf echt al rechtvaardiging zou kunnen zien of gewoon de eer aan mij zelf houden, betalen en denken " stik erin"
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 05-05-24 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:49

Hij staat in zijn recht. Wat je wel kunt doen is dus de stal ook nog gebruiken tot eind mei. Ik zou die dus volleggen met ouwe zooi tot eind mei. Kinderachtig aan 1 kant, maar zo heeft ie in elk geval geen dubbele huur.

En idd wat hierboven ook gezegd wordt: laat hem sowieso maar eerst een herinnering sturen. (heeft ie je al wel een officiele rekening gestuurd? En deed ie dat altijd ook? Anders zou ik dus ook alle facturen van de tijd dat je er gestaan hebt nog opvragen).

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:22

En dan ben ik wel benieuwd naar het verhaal van de staleigenaar. Want we horen hier zoals zo vaak in dit soort topics maar 1 kant van het verhaal.

Ik kan mij zo ook nog een topic van een aantal jaren geleden herinneren, waaruit bleek dat wat de ts daarin vertelde helemaal niet klopte. En dat was niet deze ts.

pateeke
Berichten: 2249
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:35

BigOne schreef:
DuoPenotti schreef:
Aangifte doen van welk gedrag?
Hork zijn is niet strafbaar.

Zeggen dat je aangifte doet !! Is iets anders dan doen. Officieel moet ze betalen, klip en klaar.

Waarom dreigen met zulke dingen als aangifte doen?
Als ik staleigenaar was, zou ik zeggen: ga vooral je gang. En dan? wat doe je dan als klant? Je hebt geen poot om op te staan, hebt ook geen bewijzen van strafbare feiten door de staleigenaar. Daar sta je dan met je dreigement....

Karl66

Berichten: 29772
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:01

BigOne schreef:
DuoPenotti schreef:
Aangifte doen van welk gedrag?
Hork zijn is niet strafbaar.

Zeggen dat je aangifte doet !! Is iets anders dan doen. Officieel moet ze betalen, klip en klaar.


Als je geen goede grond hebt is dat niet alleen chantage, maar ook nog misbruik van het recht. En dat enkel omdat je onder een betaling uit wil komen waar je toe verplicht bent?

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:18

sasja0705 schreef:
Misschien ben ik nu ook een simple ziel... maar ts is weg van stal, heeft een maand betaald, stalhouder wil er nog een.
Zo ver zo goed.
Ik beem aan dat alle spullen al weg zijn...
Dus de simple ziel in mij zou zeggen " toedeldoe", want stalhouder kan dat wel dreigen om het uit handen te geven... maar alvorens is die zelf erst verplicht om de wettelijke weg te gaan , en dat is : eerst een herinnering betref openstaande bedrag met datum en dan pas officiele aanmaning .
En hiernaar kan die pas naar een incasso.

Natuurlijk zijn er legio's unserieuze incassobureaus , die het kunnen proberen- maar als die al een incasso aan nemen voordat hij de officiële weg bewandeld heeft , gaan ze onderuit.

Dus als IK in de schoenen van TS
zou staan, zou ik gewoon rustig afwachten OF en als überhaupt WAT komt


Maar voordat iedereen over mij heen valt:
ik zou het wel afhankelijk maken of IK de situatie vooraf echt al rechtvaardiging zou kunnen zien of gewoon de eer aan mij zelf houden, betalen en denken " stik erin"

Wat jij zegt is pertinent onjuist. Een ''officiële aanmaning'' (veertiendagen-/wikbrief) is niet vereist om een gerechtelijke procedure te starten. Daarbij heeft de stalhouder al gewaarschuwd voor verdere stappen, dus van rauwelijks dagvaarden (wat overigens niet verboden is) is geen sprake.

Er worden in dit topic veel onwaarheden verspreid, wat echt jammer is. Als je ergens geen verstand van hebt, dan kan je beter je advies niet formuleren alsof het een feit is. Een vordering als kan binnen mum van tijd verdubbeld worden, en het zou jammer zijn als dat gebeurt omdat TS van onjuiste adviezen uitgaat.

XladyX

Berichten: 1372
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:21

IHN schreef:
Hij staat in zijn recht. Wat je wel kunt doen is dus de stal ook nog gebruiken tot eind mei. Ik zou die dus volleggen met ouwe zooi tot eind mei. Kinderachtig aan 1 kant, maar zo heeft ie in elk geval geen dubbele huur.

En idd wat hierboven ook gezegd wordt: laat hem sowieso maar eerst een herinnering sturen. (heeft ie je al wel een officiele rekening gestuurd? En deed ie dat altijd ook? Anders zou ik dus ook alle facturen van de tijd dat je er gestaan hebt nog opvragen).


De stal gebruiken tot eind mij lijkt me juist precies niet wat TS wil. Reden van verhuizen is verlost zijn van de invloed/irritatie etc van stalhouder, dan zouden extra spullen stallen, brengen, halen etc niet logisch zijn want lijkt me dat je contact wil vermijden juist

Elin_

Berichten: 9660
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:31

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat hierover überhaupt een discussie is. Er is een contract of in ieder geval overeenkomst. Daar ben je beide mee akkoord gegaan en dat geldt nu. Dan is het toch gewoon klaar? Anders wordt het net het wilde westen, waar iedereen op basis van zijn mening of gevoel de regels uit maakt in plaats van afgesproken overeenkomsten.

imaudy
Berichten: 5093
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:33

FriesWytske schreef:
En dan ben ik wel benieuwd naar het verhaal van de staleigenaar. Want we horen hier zoals zo vaak in dit soort topics maar 1 kant van het verhaal.

Ik kan mij zo ook nog een topic van een aantal jaren geleden herinneren, waaruit bleek dat wat de ts daarin vertelde helemaal niet klopte. En dat was niet deze ts.


Is iemand in het topic die het verhaal bevestigd.

tiwi1969

Berichten: 7673
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:43

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:
Nee, spullen achterhouden als dwangmiddel om betalen is chantage. Snap je het nu?

Ik wel. De stalhouder heeft een vordering op de klant en mag beslag leggen op spullen ter waarde van die vordering.


Dan zal hij eerst naar de rechter moeten en een deurwaarder inschakelen als de rechter hem in het gelijk stelt. Eerder mag hij geen beslag leggen

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:46

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:
Nee, spullen achterhouden als dwangmiddel om betalen is chantage. Snap je het nu?

Ik wel. De stalhouder heeft een vordering op de klant en mag beslag leggen op spullen ter waarde van die vordering.

Nog niet hoor, want er moeten wel nog wat stapjes genomen worden tot het zover zou zijn in de hypothetische situatie die Hutcherson schetste.

FriesWytske schreef:
En dan ben ik wel benieuwd naar het verhaal van de staleigenaar. Want we horen hier zoals zo vaak in dit soort topics maar 1 kant van het verhaal.

Ik kan mij zo ook nog een topic van een aantal jaren geleden herinneren, waaruit bleek dat wat de ts daarin vertelde helemaal niet klopte. En dat was niet deze ts.

Nou, ik denk dat als iedereen op dit forum altijd de waarheid zou vertellen, het lang niet zo vermakelijk zou zijn. De meeste mensen liegen en dat zullen ze blijven doen.

Karl66

Berichten: 29772
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:51

Alleen is er helemaal niet een situatie dat de stalhouder beslag heeft gelegd. Net zoals dat TS geen enkel moment aangeeft dat er feiten zijn gebeurd, die een juridische onderbouwing zijn waarom ze in haar recht staat om niet te betalen. Dan is het verhaal heel simpel, je hebt een contract en daar moet je je gewoon aan houden. De rest zijn alleen maar verzinsels om toch gelijk te kunnen krijgen.