Gedoe met ex stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:09

Hutcherson schreef:
Ik ben echt een simpele ziel denk ik. Ik zou dit niet betalen.

Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:28

Bij een winkel waar ik als stront wordt behandeld, kom ik niet weer. Sterker nog, ik zet de boodschappen aan de kant en toedeledokie! Op naar een andere winkel.

Met een stal, tja Das een ander verhaal natuurlijk, wegens opzegtermijnen.

Best lastige situatie! Sterkte ts

Gemlo

Berichten: 81
Geregistreerd: 24-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:38

Ik weet niet of TS het allemaal nog gaat lezen, maar juridisch gezien ben ik het eens met Cambionn. Mochten mensen zich willen verdiepen; Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek ziet er voornamelijk op.

Desondanks zou ik een volledige maand betalen als opzegtermijn en verdere betaling (nog) niet doen. Je kan ermee wegkomen dat hij het laat zitten, of hij geeft het echt uit handen en als het verder gaat moet je dan wellicht incassokosten betalen. Dat is het risico dan mijns inziens. Wellicht niet helemaal correct, maar het valt te proberen. Maar wat ik begrijp ben je in ieder geval een termijn van een maand verschuldigd.

Je kan alleen geen rechten ontlenen aan dat hij coulant is geweest naar anderen (dat is een overeenkomst tussen hen en sta je volledig buiten). Alles valt of staat met alle omstandigheden en die hebben we uiteindelijk niet. Dus wat een rechter zou oordelen als hij/zij beide verhalen zou aanhoren, weet ik niet.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:41

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben echt een simpele ziel denk ik. Ik zou dit niet betalen.

Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?

Ik ben werkgever.

En daarnaast wens ik netjes met respect behandeld te worden. Zeker als ik klant ben (dan behandel ik iedereen ook met respect en voeg me binnen mijn grenzen naar wat iemand nodig heeft van me). Als ik daar respectloos behandeld wordt, betaal ik geen cent. Wat willen de eigenaar doen? Een proces tegen me beginnen? Dat is het hem echt niet waard. En anders zie ik de brief van de advocaat wel komen.

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 21:47

Ik zou die man de keuze geven, geen actie ondernemen op de rekening af aangifte wegens grensoverschrijdend gedrag.
Die aangifte kan ze samen met de verklaringen van andere (ex) stalgenoten bij de rechter inbrengen als reden waarom ze overhaast vertrokken is.

Minister Wiersma heeft ontslag genomen, anders had hij met een motie van wantrouwen moeten vertrekken, om dit soort hufterig gedrag en dan zou een stalhouder ongestraft consequent dit gedrag kunnen vertonen?!

Ik zou het wel aandurven om dit voor de rechter te laten komen en zeker niet zomaar betalen.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:00

Hutcherson schreef:
996981 schreef:

Jouw werkgever hoeft je salaris laatste maand ook niet te Betalen als je besluit nieuw werk te zoeken ivm de manier van communiceren?

Ik ben werkgever.

En daarnaast wens ik netjes met respect behandeld te worden. Zeker als ik klant ben (dan behandel ik iedereen ook met respect en voeg me binnen mijn grenzen naar wat iemand nodig heeft van me). Als ik daar respectloos behandeld wordt, betaal ik geen cent. Wat willen de eigenaar doen? Een proces tegen me beginnen? Dat is het hem echt niet waard. En anders zie ik de brief van de advocaat wel komen.

Dat je werkgever bent verandert niks aan m’n vraag. Ik ga er vanuit dat je als goed werkgever je personeel ook gewoon de laatste maand betaald. Als je zelf in loondienst was geweest had je dat ook verwacht.

Nu gaat het om een pensionstal en is het ineens anders?

Er is juridisch geen grond om niet te betalen. Dat de kans klein is dat de pensionhouder stappen gaat ondernemen als je dat niet doet, pleit je niet vrij van die verplichting.

Over respectvol met elkaar omgaan gesproken…

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:05

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben werkgever.

En daarnaast wens ik netjes met respect behandeld te worden. Zeker als ik klant ben (dan behandel ik iedereen ook met respect en voeg me binnen mijn grenzen naar wat iemand nodig heeft van me). Als ik daar respectloos behandeld wordt, betaal ik geen cent. Wat willen de eigenaar doen? Een proces tegen me beginnen? Dat is het hem echt niet waard. En anders zie ik de brief van de advocaat wel komen.

Dat je werkgever bent verandert niks aan m’n vraag. Ik ga er vanuit dat je als goed werkgever je personeel ook gewoon de laatste maand betaald. Als je zelf in loondienst was geweest had je dat ook verwacht.

Nu gaat het om een pensionstal en is het ineens anders?

Er is juridisch geen grond om niet te betalen. Dat de kans klein is dat de pensionhouder stappen gaat ondernemen als je dat niet doet, pleit je niet vrij van die verplichting.

Over respectvol met elkaar omgaan gesproken…

Waarom moet je respectvol blijven tegen iemand die jou niet zo behandeld?
Juridisch gelijk hebben is iets anders als hoe de praktijk werkt. Kosten-baten afweging. In dit geval gok ik het erop.

Ik begrijp je vergelijking van doorbetaling laatste loon niet als je een nieuwe baan hebt. Als goed is werk je gewoon netjes je opzegtermijn af toch? Die krijg je dan keurig betaald. Als iemand niet komt opdagen en zn termijn niet netjes afwerkt... Waarom zou daarvoor betaald moeten worden? Dat is werkweigering.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:17

Hutcherson schreef:
996981 schreef:

Dat je werkgever bent verandert niks aan m’n vraag. Ik ga er vanuit dat je als goed werkgever je personeel ook gewoon de laatste maand betaald. Als je zelf in loondienst was geweest had je dat ook verwacht.

Nu gaat het om een pensionstal en is het ineens anders?

Er is juridisch geen grond om niet te betalen. Dat de kans klein is dat de pensionhouder stappen gaat ondernemen als je dat niet doet, pleit je niet vrij van die verplichting.

Over respectvol met elkaar omgaan gesproken…

Waarom moet je respectvol blijven tegen iemand die jou niet zo behandeld?
Juridisch gelijk hebben is iets anders als hoe de praktijk werkt. Kosten-baten afweging. In dit geval gok ik het erop.

Ik begrijp je vergelijking van doorbetaling laatste loon niet als je een nieuwe baan hebt. Als goed is werk je gewoon netjes je opzegtermijn af toch? Die krijg je dan keurig betaald. Als iemand niet komt opdagen en zn termijn niet netjes afwerkt... Waarom zou daarvoor betaald moeten worden? Dat is werkweigering.

Ja. Waarom zou je dat doen? Wellicht omdat omgangsvormen subjectief zijn? Tegenwoordig is men al op de tenen getrapt als ze gewezen worden op plichten die ze zelf hebben. In dit geval weten we niet exact wat er speelt, behalve dat de TS zich oneigenlijk bejegend voelt dat is geen juridische grond om je van je verplichtingen vrij te pleiten.

De kans dat een werknemer de laatste maand nog de volle 100% van de bedongen arbeid verricht is nihil.

Ik wens je veel succes trouwens om op basis van 1 incident waarbij de werknemer niet komt opdagen of zijn werk niet 100% naar behoren uitvoert in de laatste maand het stoppen van loon betaling stand te laten houden bij de rechter. Uit mijn vakgebied kan ik je vertellen dat dit je niet gaat lukken.

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:32

Jeetje wat worden jullie persoonlijk zeg, het is toch een mening van Hutcherson dat die het niet zoo betalen. Heel eerlijk, ik zou het er in DIT geval ook op aan laten komen. Ik heb ook personeel en heb meerdere malen ook gewoon salaris uitbetaald aan vreselijk personeel wie ik het niet gunde maar dat is een totaal andere situatie, juridisch ben ik dan de sjaak. Gelukkig heb ik verder meestal gewoon hartstikke leuk personeel, maar rotte appels heb je overal.

Ik zal even toelichten waarom het het niet zou doen. Het is hoe goed iedereen hier juridisch ook onderlegd toch een beetje van: Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Het bedrag is gewoonweg te laag om een juridische procedure te starten. Hij kan best gelijk hebben, maar je kan best samenspannen met stalgenoten en een dispuut op de factuur gooien. TS heeft de hele maand april betaald, een rechter zal in veel gevallen best eens mee kunnen gaan met TS en andere stalgenoten dat de situatie onhoudbaar zou kunnen zijn geweest. gerede twijfel. Een rechter zou echt kunnen zeggen (ik zeg niet dat dit zo is) dat TS de maand april moet betalen en de stalhouder daarmee slechts 'geringe schade heeft opgelopen omdat hij de box direct weer had 'kunnen' verhuren.

Nogmaals net als zoveel opmerkingen hier in het hele topic is het slechts hypothetisch. Ik heb jaren in deze wereld gewerkt als adviseur. De incasso organisaties waarbij ik heb gewerkt zullen in deze zaak niet adviseren juridisch te gaan, bijna alle zakelijke RB verzekeringen beginnen met een minimaal bedrag van €450,- excl. BTW (de onze iig). Dus dan zou hij het uit eigen zak moeten opstarten.

Ik zou het er dus ook op gokken. Nu lief zijn voor diegenen die een andere mening hebben. En niet zo persoonlijk worden. Dat is niet nodig.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:40

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan? Ts heeft een overeenkomst afgesloten met de staleigenaar.
In die overeenkomst staat dat ze 1 volle kalendermaand een opzegtermijn heeft.
Zij besluit om nog voordat de staleigenaar haar slecht gaat behandelen haar paard te verhuizen. En heeft niet voor een bepaalde dag opgezegd. Dus moet ze betalen. Want zo staat het denk ik in het contract.
Overigens weten wij niet wat er in het contract precies staat, dus wordt het gissen.

Dat de anderen dit niet hoeven te doen is een ander verhaal. Daar zijn misschien wel bepaalde afspraken mee gemaakt die voor de anderen zo uitkwamen.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:42

Niet persoonlijk worden? Hoe dan? Het hele topic is persoonlijk. Immers gaat het over omgangsvormen en dat is (tenzij er echt sprake is van strafbaar grensoverschrijdend gedrag) nogal subjectief en dus persoonlijk.

De meeste mensen hier geven vanuit hun eigen persoon aan waarom ze wel of niet zouden betalen of waarom ze vinden dat TS wel niet zou betalen.

Het bedrag is te laag om een juridische procedure te starten. Maar dat pleit je toch niet vrij om aan je verplichtingen te voldoen en zelf wél respectvol met de ander om te gaan?

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:49

Oh ja dat is de makkelijkste weg, maar laten we zo zeggen dat ik anders in de wedstrijd zit en als ik in de situatie van TS zou zitten ik de uitdaging voor de rechter wel aan zou gaan. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Soms krijgen mensen deels gelijk. Maar hoe dan ook ik respecteer jullie keuze dat wel doen natuurlijk. Agree to disagree.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:02

996981 schreef:
Niet persoonlijk worden? Hoe dan? Het hele topic is persoonlijk. Immers gaat het over omgangsvormen en dat is (tenzij er echt sprake is van strafbaar grensoverschrijdend gedrag) nogal subjectief en dus persoonlijk.

De meeste mensen hier geven vanuit hun eigen persoon aan waarom ze wel of niet zouden betalen of waarom ze vinden dat TS wel niet zou betalen.

Het bedrag is te laag om een juridische procedure te starten. Maar dat pleit je toch niet vrij om aan je verplichtingen te voldoen en zelf wél respectvol met de ander om te gaan?

Maar dat de man een hork is heeft toch niks met de betaalverplichting te maken?
Net wat al eerder aangegeven werd over de bakker met het brood.

996981
Berichten: 9857
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:05

purny schreef:
996981 schreef:
Niet persoonlijk worden? Hoe dan? Het hele topic is persoonlijk. Immers gaat het over omgangsvormen en dat is (tenzij er echt sprake is van strafbaar grensoverschrijdend gedrag) nogal subjectief en dus persoonlijk.

De meeste mensen hier geven vanuit hun eigen persoon aan waarom ze wel of niet zouden betalen of waarom ze vinden dat TS wel niet zou betalen.

Het bedrag is te laag om een juridische procedure te starten. Maar dat pleit je toch niet vrij om aan je verplichtingen te voldoen en zelf wél respectvol met de ander om te gaan?

Maar dat de man een hork is heeft toch niks met de betaalverplichting te maken?
Net wat al eerder aangegeven werd over de bakker met het brood.

Dat zeg ik toch?

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:10

996981 schreef:
Hutcherson schreef:
Juridisch gelijk hebben is iets anders als hoe de praktijk werkt. Kosten-baten afweging. In dit geval gok ik het erop.

Ik begrijp je vergelijking van doorbetaling laatste loon niet als je een nieuwe baan hebt. Als goed is werk je gewoon netjes je opzegtermijn af toch? Die krijg je dan keurig betaald. Als iemand niet komt opdagen en zn termijn niet netjes afwerkt... Waarom zou daarvoor betaald moeten worden? Dat is werkweigering.

Ja. Waarom zou je dat doen? Wellicht omdat omgangsvormen subjectief zijn? Tegenwoordig is men al op de tenen getrapt als ze gewezen worden op plichten die ze zelf hebben. In dit geval weten we niet exact wat er speelt, behalve dat de TS zich oneigenlijk bejegend voelt dat is geen juridische grond om je van je verplichtingen vrij te pleiten.

De kans dat een werknemer de laatste maand nog de volle 100% van de bedongen arbeid verricht is nihil.

Ik wens je veel succes trouwens om op basis van 1 incident waarbij de werknemer niet komt opdagen of zijn werk niet 100% naar behoren uitvoert in de laatste maand het stoppen van loon betaling stand te laten houden bij de rechter. Uit mijn vakgebied kan ik je vertellen dat dit je niet gaat lukken.


Idem voor deze casus van TS. Ik zou dus niet betalen ondanks juridische grondslagen. Kans dat zoiets voor de rechter komt is nihil. Zonde van je geld.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:34

Ik vind deze discussie ook wel vergaand eigenlijk.
Inderdaad: TS beslist om te vertrekken na een voorval met iemand anders. Het is TS’ goed recht om die beslissing te nemen en te vertrekken voor het verstrijken van de opzegtermijn, maar dan heb je wel de consequentie te dragen dat je alsnog zal moeten betalen ook al sta je daar niet meer….
Kans dat staleigenaar er een rechtszaak van komt is nihil volgens sommigen… dat lijkt me toch niet. En als er wel een zaak van komt trekt TS aan het kortste eind lijkt mij…

Keer het eens om: stel dat je een waarborg betaald hebt als pensionklant. Staleigenaar is van mening dat je niet vriendelijk genoeg bent, wil jou asap van het erf en is van mening dat hij de waarborg niet terug moet geven omdat hij door jouw gedrag besloten heeft jouw per direct van het erf te zetten en zijn stal daardoor leeg is komen te staan en hij dus minder inkomsten heeft voor een maand. Ga jullie dan ook zeggen: “ah ja tuurlijk, daar heeft staleigenaar gelijk in, als klanten zich niet netjes gedragen moet hij zich niet aan de afspraken houden en hoeft hij die waarborg niet terug te betalen, daar komt toch geen rechtszaak van”?

Celebi
Berichten: 3787
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 00:22

De stress die al deze ongein geeft zou voor mij al een reden zijn om een keer extra te slikken en het te betalen. Het is een hoop geld, maar dit is toch ook vreselijk om hier zo tegenaan te blijven zitten.

Echt, ik had liever ook niet betaald, ik ben gisteren verhuist en dat was veel sneller dan in de planning stond. Maar het landseizoen ging van start en mijn paard was enorm gestresst alleen op de paddock met een blessure. Ik wilde hem zo snel mogelijk weg hebben voordat de rest 24/7 feest aan het vieren was op het achterste land en de mijne helemaal alleen zou staan. Dat trekt hij gewoon echt niet. Hij had al diarree van de stress. En dat terwijl me bij het eerste bezoek werd gezegd dat er bij blessures altijd wel wat geregeld werd zodat een paard niet alleen zou staan. Maar puntje bij paaltje niet dus met het land want iedereen wil zijn paard mee hebben. Is dus ook echt een domper geweest en buiten mijn macht en de afspraken om. Misschien had ik dan ook reductie in kosten mogen eisen? Maar jeetje, nee de stress die me dat voor dat bedrag zou geven om daar een ding van te maken. Ik zat er 2 dagen echt even tegenaan te hikken om dat dubbele bedrag te betalen, maar toen heb ik het maar gewoon overgemaakt en voelde ik me gelijk opgelucht. Daarmee sluit je het gewoon netjes af en sla je het hoofdstuk dicht.

Nou ging ik trouwens niet met stel en sprong weg omdat ik het daar niet meer naar mijn zin had, dus qua beleving heel anders natuurlijk.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 00:43

Ik zou betalen, je trekt toch aan het kortste eind. Of je moet een verklaring van de DA hebben dat de verzorging niet goed was. Dan kun je bewijzen dat de stalhouder zich niet aan de voorwaarden hield.
Voordeel, je bent dan helemaal van die engerd af.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:24

Griffierechten zijn tegenwoordig rond de 200€??
Dan wellicht nog inschakelen advocaat of jurist? Weet niet hoe hoog de stalling was maar ik gok dat veel mensen het laten zitten qua tijd, geld en energie.
Zeker trekt TS aan het kortste eind qua juridisch recht.
Maar stel (echt voorbeeld uit de praktijk): ik sta een jaar op een stal, er is geen contract maar gewoon mondeling (en een opzegtermijn van n maand) en stel ik krijg een meningsverschil met de staleigenaar. Die zet mijn spullen (zadel, hoofdstel, laarzen, dekjes, dekens etc)achter slot en grendel als stok achter de deur dat hij zn betaling krijgt voor die volgende maand. Je geeft aan dat dit echt niet kan en daarop gooit hij je spullen naar je toe en houdt voor 200€ aan spullen (zijn eigen inschatting) achter als betaling. Je dreigt met politie bellen vanwege diefstal en wordt bedreigt met het feit dat hij er dan voor zorgt dat jij altijd over je schouder moet kijken (en je weet toevallig met welke mensen hij omgaat en dat hij dit kan menen). Wat doe je dan? En dan niet perse denken in juridisch recht maar vooral, wat als ik daar zou staan en bedreigt word. Als ik aangifte doe doet de politie er niks mee en jij bent potentieel ke veiligheid kwijt. Hij zet die spullen toch tijdelijk ergens anders neer om te zorgen dat hij niet betrapt kan worden... Maar eigenlijk moet je dan nog een maand huur betalen. Zou je dat doen?

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:41

Stel stel stel...wat een onzin, dat heeft toch allemaal niets meer met deze case en de vraag van TS te maken. Is hier allemaal niet aan de orde. Het gaat om het geval van TS en die moet gewoon betalen, want daarvoor heeft ze een contract getekend en dat zijn dus de afspraken waarmee je akkoord bent gegaan om daar te gaan staan. Dat TS voor haar eigen gemoedsrust zelf heeft besloten eerder te vertrekken als de afgesproken opzegperiode, is volledig TS haar eigen keuze en ja, die keuze brengt financiële consequenties met zich mee. Zo simpel als dat is het. Dat het zuur voelt dat ze 2 maanden "voor niets" betaald, is toch echt het gevolg van haar eigen actie en van niemands anders actie.
Als TS niet die maand extra niet had willen betalen, had ze gewoon een week eerder moeten bedenken dat ze wou verhuizen.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:25

Ik begrijp hieruit dat Hutcherson de gok waagt en zegt, die staleigenaar bluft gaat er toch geen werk voor maken en dan heb ik die 450 in the pocket.

ja dat is een manier.

De meeste zeggen, ik wil er geen gedoe en stress van.
Ik betaal, dan ben ik overal vanaf. En geen kans dat ik nog meer moet betalen.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:26

oji schreef:
Stel stel stel...wat een onzin, dat heeft toch allemaal niets meer met deze case en de vraag van TS te maken. Is hier allemaal niet aan de orde. Het gaat om het geval van TS en die moet gewoon betalen, want daarvoor heeft ze een contract getekend en dat zijn dus de afspraken waarmee je akkoord bent gegaan om daar te gaan staan. Dat TS voor haar eigen gemoedsrust zelf heeft besloten eerder te vertrekken als de afgesproken opzegperiode, is volledig TS haar eigen keuze en ja, die keuze brengt financiële consequenties met zich mee. Zo simpel als dat is het. Dat het zuur voelt dat ze 2 maanden "voor niets" betaald, is toch echt het gevolg van haar eigen actie en van niemands anders actie.
Als TS niet die maand extra niet had willen betalen, had ze gewoon een week eerder moeten bedenken dat ze wou verhuizen.


Eens


Hutcherson schreef:
Griffierechten zijn tegenwoordig rond de 200€??
Dan wellicht nog inschakelen advocaat of jurist? Weet niet hoe hoog de stalling was maar ik gok dat veel mensen het laten zitten qua tijd, geld en energie.
Zeker trekt TS aan het kortste eind qua juridisch recht.
Maar stel (echt voorbeeld uit de praktijk): ik sta een jaar op een stal, er is geen contract maar gewoon mondeling (en een opzegtermijn van n maand) en stel ik krijg een meningsverschil met de staleigenaar. Die zet mijn spullen (zadel, hoofdstel, laarzen, dekjes, dekens etc)achter slot en grendel als stok achter de deur dat hij zn betaling krijgt voor die volgende maand. Je geeft aan dat dit echt niet kan en daarop gooit hij je spullen naar je toe en houdt voor 200€ aan spullen (zijn eigen inschatting) achter als betaling. Je dreigt met politie bellen vanwege diefstal en wordt bedreigt met het feit dat hij er dan voor zorgt dat jij altijd over je schouder moet kijken (en je weet toevallig met welke mensen hij omgaat en dat hij dit kan menen). Wat doe je dan? En dan niet perse denken in juridisch recht maar vooral, wat als ik daar zou staan en bedreigt word. Als ik aangifte doe doet de politie er niks mee en jij bent potentieel ke veiligheid kwijt. Hij zet die spullen toch tijdelijk ergens anders neer om te zorgen dat hij niet betrapt kan worden... Maar eigenlijk moet je dan nog een maand huur betalen. Zou je dat doen?


Tja, ook in dat geval ben je die maand huur toch verschuldigd… er is een meningsverschil waaruit de staleigenaar schijnbaar concludeert dat de kans reeel is dat je die maand huur niet wil betalen. Is zijn manier van handelen netjes ? Nee absoluut niet. Maar waarom zou je het conflict verder op de spits willen drijven? En ok hij dreigt ermee ervoor te zorgen dat je steeds over je schouder zal moeten kijken wat not done is, maar je bent zelf begonnen met dreigen.
Ik zou de weg van de minste weerstand kiezen en gewoon betalen zoals mondeling overeengekomen. Probleem opgelost.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:42

Wel een heel omslachtige manier om bluffen te beschrijven.
In deze case is er een contract, heeft TS gewoon haar spullen en paard gepakt en is uit eigen vrije wil vervroegd weggegaan. Waarom dan allerlei totaal andere situaties erbij halen om maar een case te bedenken dat TS onder betaling uit zou kunnen komen?

Ja het kan dat de staleigenaar bluft, aan de andere kant, een incassobureau inhuren is zo gedaan en dat is voor de staleigenaar no gain no pain. De betaling van het incassobureau komt dan nl bij TS te liggen en en die extra kosten kunnen enorm oplopen. Is ze nog verder van huis dus lijkt mij gewoon een slecht advies, aangezien de pensioneigenaar gewoon in zijn recht staat en zij dus geen enkele grond heeft om de betaling aan te vechten.

Ik denk dat TS zich gewoon een beetje vergaloppeerd heeft en toen ze haar biezen pakte geen rekening heeft gehouden met 2 maanden dubbele kosten ipv 1. Tja, dat is in mijn ogen gewoon een gevalletje van eerst denken en dan doen. Zou toch een mooie boel zijn als je op die manier altijd maar onder alle afspraken uit zou komen.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:45

Oji
Ik zou ook betalen, ik zou balen, het zonde geld vinden, maar wel betalen. Is mij de stress niet waard.
Want ja contract getekend is voor mij het duidelijke verhaal.

Maar blijkbaar denkt Hutcherson er anders over. Ach maakt het topic ook wel mooi, zien hoe andere er in staan. :j

Zonder gemekker over slechte verzorging en dat soort dingen, want die doen er helemaal niet toe.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gedoe met ex stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:20

Ja dat kan dat hutcherson er anders inzit en niet zou betalen, als dat haar keuze zou zijn is dat prima. Maar door er totaal andere situaties bij te halen als geen contract en in beslag name van spullen, dat draagt niet bij aan een discussie over de situatie in dit topic.