Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:48

Ik heb zelf een keer een soortgelijke (maar wel enigzins andere) situatie gehad. Het kwam er in ieder geval op neer dat ik extra kosten heb gehad door nalatigheid van de veearts.

Ik heb toen de veearts zelf gebeld en aangegeven dat ik veel kosten heb gehad door zijn fout/nalatigheid. Laten weten dat ik best wat wilde betalen voor zijn werk, maar wel vond dat ze me iets tegemoet konden komen. Dierenarts gaf direct aan het te begrijpen, ermee eens te zijn en een creditfactuur toe te sturen. Super snel en netjes opgelost.

Ik zou persoonlijk het aansprakelijk stellen teveel gedoe vinden (en risico dat je er niet uitkomt, je zit natuurlijk ook wel een beetje in grijs gebied), maar gewoon even bellen als het een kleine kliniek is of een e-mail sturen met erin dat je graag telefonisch contact zou hebben over de factuur met de dierenarts.

Uiteindelijk vang je met stroop meer vliegen dan met azijn. Zou dus gewoon vriendelijk even contact zoeken. Hoogst waarschijnlijk komen ze je wel tegemoet.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:10

Het is een idee om de volgende keer een erkend keuringsdierenarts te vragen. Die weten net wat meer van keuringen.

Cambionn

Berichten: 842
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:44

Ladygiroc schreef:
cissy schreef:
Je hebt de opdracht gegeven dus dien je ook te betalen. Als paardje gelijk was afgekeurd had je die rekening ook moeten betalen.
Dus dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan doet daar niks aan af. Het voelt misschien niet lekker maar hij heeft wel de keuring uitgevoerd tenslotte.
Dit indd. Je betaald voor de dienst, niet voor de uitkomst.
Maar het probleem zit niet in de uitkomst, maar in dat de dienst (mogelijk) niet naar behoren is uitgevoerd. Menselijke fouten kunnen, maar groffe fouten waarvan de DA zelf ook aangeeft dat het niet had mogen gebeuren is wat anders. De vraag is nu, waar valt TS haar probleem onder.

Ik denk dat TS inmiddels een hoop input heeft, en ik ga ook mee met dat ze nu het beste idd maandag gewoon ff de kliniek in kwestie op kan bellen om te overleggen.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:51

Cambion snapt het!!!

Het gaat niet om de uitkomst maar juist om de dienst! Die klopt niet.

Popstra
Berichten: 13821
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:53

Niet iedere DA heeft ervaring met EORTH evenals niet elke DA je gaat wijzen op de ziektes die bij een Quarter of Tinker voor kunnen komen. Die moet je helemaal zelf uit zoeken namelijk. Best voor je laat keuren..

Kan me zo voorstellen dat bij deze arts zijn interesse ook niet bij EORTH ligt.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:56

Popstra schreef:
Niet iedere DA heeft ervaring met EORTH evenals niet elke DA je gaat wijzen op de ziektes die bij een Quarter of Tinker voor kunnen komen. Die moet je helemaal zelf uit zoeken namelijk. Best voor je laat keuren..

Kan me zo voorstellen dat bij deze arts zijn interesse ook niet bij EORTH ligt.


Als het dat is… of iets anders waar naar is gevraagd. Dan had de beste dierenarts dit toch vooraf aan kunnen geven? Helemaal als de interesse er niet zou liggen.

Zelf uitzoeken is leuk, maar ik heb niet de kunde, materiaal of een lab aan huis.
Een dierenarts heeft dat wel of kent de weg.
Daarvoor wordt hij gevraagd en ik niet.

Popstra
Berichten: 13821
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:04

Testen op ziektes of panel testen zoals bij quarters voor komen moet je zelf doen en moet je op sturen naar een lab. Dat duurt even voor je de uitslag hebt.
Dat gaat niet via een random DA

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:06

Popstra schreef:
Testen op ziektes of panel testen zoals bij quarters voor komen moet je zelf doen en moet je op sturen naar een lab. Dat duurt even voor je de uitslag hebt.
Dat gaat niet via een random DA


Leuk.. maar we hebben het hier nu niet over die ziektes.

Het onderdeel waar ts naar zocht is specifiek naar gevraagd.
Als hij het niet kende, had hij het niet aan moeten nemen. Of verwijzen naar een ander.

Popstra
Berichten: 13821
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:09

Maar hoorde de verkopende partij niet te wijzen op dit "euvel" of wisten zij het ook niet?

Het is toch iets van een verborgen gebrek.
Moeten die dan niet op draaien voor de kosten?

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:21

Nouja ik vraag me dus wel een beetje af hoe dit gegaan is?

EORTH kun je namelijk zelf gewoon zien als het al in erge staat is. Als dat niet zo is kan de dierenarts het ook niet zien alleen met een foto.

Je belt om te vragen of ze daar ervaring mee hebben zo lees ik? Je staat er dan toch bij op het moment dat die dierenarts de mond open doet? Dan zie je toch zelf als je er zoveel ervaring mee hebt al dit is n iet goed?

Maar ik begrijp dan niet zo goed waarom dit niet al bij het kijken gecheckt is dat lijkt me toch een kleine moeite.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:31

Alja schreef:
En als de dierenarts zelf toegeeft dat hij het niet had mogen missen tijdens de keuring?


Maar is dit nou ook toegegeven?
Of is dit een wat als vraag?

Want in het eerste geval kan je dan toch gewoon alsnog je situatie aan de DA uitleggen en hem vragen daarin tegemoet te komen?
En wat zegt een juridisch loket of een rechtsbijstandsverzekering?

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:34

Heeft ts zelf gezegd dat het dat was?
Eorth kwam van een andere bokker af en de rest gaat er volledig in mee.

Is het dat wel ts? Of iets anders?

Cambionn

Berichten: 842
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:56

Popstra schreef:
Niet iedere DA heeft ervaring met EORTH evenals niet elke DA je gaat wijzen op de ziektes die bij een Quarter of Tinker voor kunnen komen. Die moet je helemaal zelf uit zoeken namelijk. Best voor je laat keuren..

Kan me zo voorstellen dat bij deze arts zijn interesse ook niet bij EORTH ligt.
Denk dat TS de DA daarom op voorhand specifiek had gevraagd of ze kennis van had van kwalen die bij IJslanders voorkwamen (waar ik uit dit topic haal dat het probleem daaronder valt), zoals in de topic start staat ;) . Zie:
Alja schreef:
Ik heb een Ijslander gekocht en toen ik de kliniek belde voor een afspraak heb ik nog specifiek gevraagd als ze bekend waren met de risico’s van dit ras.

Anomien schreef:
Heeft ts zelf gezegd dat het dat was?
Eorth kwam van een andere bokker af en de rest gaat er volledig in mee.

Is het dat wel ts? Of iets anders?
Andere bokker noemde dat, TS heeft het niet specifiek genoemd.

TS heeft later gezegd dat de kwaal bij de voortanden en tandvlees overduidelijk te zien was. Dat samen met de implicatie dat het om een kwaal die vaker voorkomt bij IJslanders gaat maakt denk ik dat sommige tot die conclusie komen. TS vroeg verder of het uitmaakte als de DA zegt dat hij dit niet had mogen missen, maar heeft niet gezegd of de DA dat gezegd heeft of dat het hypothetisch was.

Ff voor de duidelijkheid, ik weet niet of TS de rekening zou moeten betalen of niet. Ik heb niet de kennis om te zeggen of de keuring deugelijk was of niet, nog afgezien van dat TS veel dingen hooguit heeft geimpliceerd waardoor niemand het met zekerheid kan zeggen. Ik zeg enkel dat het mogelijke euvel in de dienst zit ipv de uitkomst, en dat hoe TS juridisch staat kwa rechten afhangt van hoe dat precies zit.

Ik zou zeggen bel maandag de DA en wellicht dat je dat allemaal niet eens verder uit hoeft te zoeken omdat je het gewoon in goed overleg kan regelen.

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:10

Eerste wat bij mij opkomt is, dat je niet gelijk na afloop van de keuring bij de balie medewerkster moest betalen. Wij moeten altijd gelijk de nota betalen bij dierenartsen, gelijk bij de balie. Wat ik overigens ook heel normaal vind.

Tja wat ik van de rest vind, het wordt allemaal erg onduidelijk hoe het gegaan is!

Heeft de dierenarts zelf aan jouw toe gegeven dat hij/zij het over het hoofd heeft gezien?
Heb jij expliciet aan de DA gevraagd om hier op te letten.
Je verteld dat je al jaren in de Ijslanders zit, had je dit dan zelf niet al opgemerkt?
Was je zelf Uberhaupt bij de keuring aanwezig?
Heb je ze al gebeld en dit voorgelegd.

Ik zou betaald hebben, de dienst is geleverd!

Niqui

Berichten: 2186
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:38

Ik zou morgen met de dierenarts overleggen. Als hij al aangeeft dat hij dat niet had mogen missen dan vermoed ik dat hij zeker open staat voor een gesprek.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:51

Niqui schreef:
Ik zou morgen met de dierenarts overleggen. Als hij al aangeeft dat hij dat niet had mogen missen dan vermoed ik dat hij zeker open staat voor een gesprek.


Het is niet duidelijk of dat gezegd is.

Niqui

Berichten: 2186
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:55

Nee maar als je de opmerking van de ts leest, dan zou je dat wel zo kunnen interpreteren.

En zelfs als dat niet zo gezegd is, is overleg in eerste instantie de beste route om te volgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34736
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:10

Als hij zelf heeft toegegeven dat hij het niet had moeten missen, en dus een fout toegeeft, dan is de optie om contact via mail te zoeken zoals hier eerder is aangegeven wel een goed idee. Dan kun je kijken of je er samen uit kan komen.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:10

Niqui schreef:
Nee maar als je de opmerking van de ts leest, dan zou je dat wel zo kunnen interpreteren.

En zelfs als dat niet zo gezegd is, is overleg in eerste instantie de beste route om te volgen.


Dat ben ik helemaal met je eens. Is mij ook onduidelijk of ze de betreffende DA al rechtstreeks heeft gesproken.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:25

karrij schreef:
Eerste wat bij mij opkomt is, dat je niet gelijk na afloop van de keuring bij de balie medewerkster moest betalen. Wij moeten altijd gelijk de nota betalen bij dierenartsen, gelijk bij de balie. Wat ik overigens ook heel normaal vind.

Tja wat ik van de rest vind, het wordt allemaal erg onduidelijk hoe het gegaan is!

Heeft de dierenarts zelf aan jouw toe gegeven dat hij/zij het over het hoofd heeft gezien?
Heb jij expliciet aan de DA gevraagd om hier op te letten.
Je verteld dat je al jaren in de Ijslanders zit, had je dit dan zelf niet al opgemerkt?
Was je zelf Uberhaupt bij de keuring aanwezig?
Heb je ze al gebeld en dit voorgelegd.

Ik zou betaald hebben, de dienst is geleverd!


Dat is wat lastig als een dierenarts op locatie komt keuren.

Marije_jiplover

Berichten: 25354
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:25

Ik moet eerlijk zeggen, dat het mij verbaasd dat er een topic op een forum over gemaakt wordt voordat er contact is geweest met de betrokken dierenarts over deze factuur.
Als ik al zoveel contact gehad had, sinds de keuring, zou ik dus, bij het ontvangen van de factuur mogelijk wat verbaasd of teleurgesteld zijn, maar het zou niet in mijn hoofd opkomen om dit eerst op een forum te bespreken.
Hoe anoniem de dierenarts en het paard ook worden gehouden hier.
Ik zou na het weekend opnieuw contact opnemen met de betreffende praktijk en in overleg gaan.

Ik zal wel heel ouderwets zijn, maar ik zou het eerst rechtstreeks met de betrokken persoon op willen lossen en mocht dat op niets uitlopen, kun je altijd nog op een forum checken of jouw gedachtegang zo vreemd is, of dat de ander bijzonder reageert.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:49

Marije_jiplover schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, dat het mij verbaasd dat er een topic op een forum over gemaakt wordt voordat er contact is geweest met de betrokken dierenarts over deze factuur.


Als je de initiële vraagstelling van TS leest, is het toch niet verbazend? TS twijfelt wat te doen bij een bepaalde factuur. Ze wilt daarom bij een grote groep mensen aftoetsen of haar gedachtegang en haar gevoelens grotendeels kloppen voordat ze eender welke actie onderneemt.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:13

Nou, daar gaan we:

Een dierenarts is een dienstverlener. de overeenkomst die je met hem sluit, is een overeenkomst van opdracht. De opdracht die de dierenarts moet leveren, is: onderzoek dit paard op het gebied waar je verstand van hebt (gezondheid van paarden), en vertel mij welke verhoogde risico's er aan dit paard kleven, zodat ik een goed geïnformeerde beslissing kan nemen. De dierenarts zegt: akkoord, dat wil ik wel doen, dit is de prijs. En als jij daar dan mee instemt, heb je een overeenkomst, gaat de dierenarts aan de slag en betaal jij de overeengekomen prijs.

Als vervolgens blijkt dat de dierenarts is tekort geschoten in de nakoming van zijn deel van de verbintenis (namelijk: het paard kampte met een aandoening van zodanige ernst dat die aan het normaal gebruik van het paard in de weg staat, anders kon je niet ontbinden en zou de verkoper het paard niet hebben hoeven terugnemen, en de dierenarts heeft dat gebrek niet gezien), dan heb jij recht op vergoeding van de schade die daarvan voor jou het gevolg is. Dat kan nog anders liggen als het gebrek niet te vinden zou zijn binnen de marges van de opdracht (dus bijvoorbeeld: jij vraagt 20 foto's en het paard blijkt uiteindelijk iets in de hals te hebben), maar in dit geval had het uit het klinisch beeld naar voren kunnen en moeten komen, omdat het onderzoek van het gebit een standaard onderdeel van de keuring is.

Omdat de dierenarts dus zijn werk niet goed heeft gedaan, heb jij schade. Een deel van de schade wordt al gecompenseerd doordat de verkoper het paard heeft terug genomen, maar een deel van de schade is het gevolg van de onjuiste advisering. Als de dierenarts het gebrek zou hebben gezien, zou jij namelijk van de koop hebben afgezien. In ieder geval geldt dat, op grond van artikel 6:265 BW 'iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen (als de dierenarts een fout maakt) geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om deze overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden (mag ts de overeenkomst van opdracht ontbinden, waarmee die ophoudt te bestaan), tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekening, deze ontbinding met haar niet rechtvaardigt (tenzij het niet redelijk is).

In dit geval is de fout zodanig dat de hele keuring anders zou zijn uitgepakt als het werk goed was gegaan, en de koop niet zou zijn doorgegaan (de kern van de opdracht: laat mij weten wat ik koop), dus kan ts de overeenkomst ontbinden en daarmee weigeren de nota te voldoen.

En daarvoor hoeft zij helemaal geen ruzie te maken met de dierenarts, of hem te verwijten dat hij zijn vak niet verstaat. Hij heeft iets over het hoofd gezien dat hij niet over het hoofd had mogen zien (want het was iets dat de kern van zijn taak raakte). De dierenarts is daar netjes voor verzekerd, dus ofwel de dierenarts denkt 'ah, balen, twee uur voor niks gewerkt', of de dierenarts stuurt het in naar zijn verzekeraar en die dekt dan de schade.

het is echt onzin dat je - als iemand de kern van zijn taak niet goed heeft uitgevoerd - je toch moet betalen, omdat je zijn tijd hebt gekocht en niet de uitkomst. Als mensen bij mij komen om te scheiden en ik vergeet de echtscheidingsbeschikking in te schrijven, dan raken ze niet gescheiden en dan ben ik echt aansprakelijk, waarbij mijn nota een deel van de schade zal zijn. En in de humane geneeskunde is dat precies zo, met dien verstande dat het leeuwendeel van de nota meestal door je verzekeraar is betaald, en dat het dus ook de verzekeraar is die eventueel geld terug zou kunnen vorderen. Het is juist dat waar gehakt wordt, spaanders vallen, maar niet iedere spaander hoeft dan door de wederpartij van de houthakker te worden gedragen.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:18

Hey Floortje

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord :)

Aangezien jij natuurlijk wel de in en outs kent van deze case snap jij miss wel dat ik gewoon verbaasd ben dat ik een rekening heb ontvangen aangezien de dierenarts een heel ander pad wou bewandelen.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:22

Zeker, ik denk ook echt in dit geval dat je niet zou hoeven betalen, en dat een telefoontje met de dierenarts maandag dit wel recht zal zetten. Maar omdat je topic al in korte tijd vrij uitgesproken meningen aan het licht bracht, dacht ik: ik zet t even openbaar neer ;-)