Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:22

Dankjewel Floortje!

Suzanne F.

Berichten: 49243
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:25

Interessant! Dank Floortje.

Popstra
Berichten: 13768
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:28

Duidelijk.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:35

Dankjewel Floortje! Weer wat geleerd vandaag -:)

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:46

Alja schreef:
Hey Floortje

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord :)

Aangezien jij natuurlijk wel de in en outs kent van deze case snap jij miss wel dat ik gewoon verbaasd ben dat ik een rekening heb ontvangen aangezien de dierenarts een heel ander pad wou bewandelen.


Zoals al diverse keren is aangegeven, meestal maken de assistentes de factuur. Dierenarts vult per klant in hoeveel tijd/materialen er besteed is en dan rolt de factuur eruit.
Snap echt niet dat je dit nog niet hebt besproken met de dierenarts.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:19

Als ik dit zo lees! Fijne opheldering van floortje. Dan vraag ik me inderdaad af waarom er geen overleg is. Factureren doen de dierenartsen niet zelf. Dus hele grote kans als je belt je excuses krijgt en je de rekening verscheuren mag.

Alja

Berichten: 25606
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 11:37

Wat fijn dat al die diehards die het m’n eigen schuld zo ongeveer vinden er nu anders tegen aan kijken :)

Ik heb niet met de kliniek overlegd omdat die al gesloten was en ik gewoon benieuwd was als mijn mening nu zo krom was of dat dat wel meeviel :)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:39

Juist met de uitleg van Floortje erbij had ik dus echt geen topic geopend, maar gewoon maandag even overlegd.

Kan best dat de factuur er " automatisch uitrolt" nadat de dierenarts nq de betreffende dag van keuring de gegevens in de computer heeft gezet (of dit door de assistente heeft laten doen).
En dat er intussen veel contact is geweest, maakt niet dat elke dierenarts direct actief zelf denkt aan "oh, hier is iets mis gegaan, ik moet die factuur eruit halen".

Dus idd, gewoon morgen even contact zoeken en aangeven dat je deze factuur niet verwacht had en luisteren naar het antwoord van de dierenarts.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:58

Ik had eerder niet gereageerd omdat ik er te weinig verstand van heb maar volg het wel omdat ik het interessant vind.

Dus dankjewel Alja en Floortje voor dit topic en uitleg.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:59

Fijn dat een kundig persoon even een reactie gaf. Dank Floortje.

En iedereen maar roepen dat je betaald voor de dienst en niet de uitkomst. Vond het al van de zotte.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:08

Juist fijn dat je nu reactie hebt van Floortje.

Stel de dierenarts doet wel moeilijk kan je deze informatie doorgeven.

Succes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34657
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:09

Floortje dat is een duidelijke uiteenzetting.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:36

mavantos schreef:
Ik heb zelf een keer een soortgelijke (maar wel enigzins andere) situatie gehad. Het kwam er in ieder geval op neer dat ik extra kosten heb gehad door nalatigheid van de veearts.

Ik heb toen de veearts zelf gebeld en aangegeven dat ik veel kosten heb gehad door zijn fout/nalatigheid. Laten weten dat ik best wat wilde betalen voor zijn werk, maar wel vond dat ze me iets tegemoet konden komen. Dierenarts gaf direct aan het te begrijpen, ermee eens te zijn en een creditfactuur toe te sturen. Super snel en netjes opgelost.

Ik zou persoonlijk het aansprakelijk stellen teveel gedoe vinden (en risico dat je er niet uitkomt, je zit natuurlijk ook wel een beetje in grijs gebied), maar gewoon even bellen als het een kleine kliniek is of een e-mail sturen met erin dat je graag telefonisch contact zou hebben over de factuur met de dierenarts.

Uiteindelijk vang je met stroop meer vliegen dan met azijn. Zou dus gewoon vriendelijk even contact zoeken. Hoogst waarschijnlijk komen ze je wel tegemoet.


Heb ik ook ooit eens aan de hand gehad. Enorm gedokterd met een paard voor veel kosten en uiteindelijk bij een andere veearts vrij eenvoudig het probleem gevonden. Paard kon meteen ingeslapen.
Alle rekeningen waren allang betaald (ook deels verzekering), maar wel aangegeven dat ze hier overeen hadden gekeken.
Dus toen ik een ander paard heb laten keuren - met succes - heb ik flink onderhandeld over de prijs van de aankoopkeuring :D

Suzanne F.

Berichten: 49243
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:59

Anomien schreef:
Fijn dat een kundig persoon even een reactie gaf. Dank Floortje.

En iedereen maar roepen dat je betaald voor de dienst en niet de uitkomst. Vond het al van de zotte.


Nou ik dacht dat ook al was hij meteen afgekeurd, je ook die kosten gehad zou hebben van de keuring. Dus dat je sowieso altijd kosten zou hebben gehad, bij goedkeuring en bij afkeuring. Maar inderdaad is de keuring niet goed uitgevoerd, dus dat maakt in deze nogal verschil.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:10

Anomien schreef:
Fijn dat een kundig persoon even een reactie gaf. Dank Floortje.

En iedereen maar roepen dat je betaald voor de dienst en niet de uitkomst. Vond het al van de zotte.


Ik niet :D

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:10

Dreamboy schreef:
karrij schreef:
Eerste wat bij mij opkomt is, dat je niet gelijk na afloop van de keuring bij de balie medewerkster moest betalen. Wij moeten altijd gelijk de nota betalen bij dierenartsen, gelijk bij de balie. Wat ik overigens ook heel normaal vind.

Tja wat ik van de rest vind, het wordt allemaal erg onduidelijk hoe het gegaan is!

Heeft de dierenarts zelf aan jouw toe gegeven dat hij/zij het over het hoofd heeft gezien?
Heb jij expliciet aan de DA gevraagd om hier op te letten.
Je verteld dat je al jaren in de Ijslanders zit, had je dit dan zelf niet al opgemerkt?
Was je zelf Uberhaupt bij de keuring aanwezig?
Heb je ze al gebeld en dit voorgelegd.

Ik zou betaald hebben, de dienst is geleverd!


Dat is wat lastig als een dierenarts op locatie komt keuren.


Waarom? Ik kom ook bij de mensen thuis en ze kunnen contant betalen, pinnen of ik stuur een betaalverzoek,niks lastigst aan

Alja

Berichten: 25606
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Meningen gevraagd; dierenarts rekening betalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 21:12

Ik weet niet beter dat dierenartsen facturen op de eerste van de maand

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15915
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:19

Alja schreef:
Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest

Dan had jij met jouw 35 jaar ervaring die bovenlip dus ook gewoon even omhoog kunnen doen toen je het paard ging kijken.

MyWishMax

Berichten: 25327
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:25

Alja schreef:
Ik weet niet beter dat dierenartsen facturen op de eerste van de maand


Mijn kliniek en de kliniek die op huisbezoek komt sturen beide ook facturen hoor. Vind ik niet raar en komt allemaal vanuit hen ook.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:47

Alja schreef:
Ik weet niet beter dat dierenartsen facturen op de eerste van de maand

Dat is wel heel ouderwets gedacht :D

Dat is allang niet meer zo. De meesten factureren gewoon meteen. Ik heb bij mijn vaste kliniek vaak dezelfde of volgende dag al de factuur in de mail.

Maar steeds meer dierenartsen vragen om direct afrekenen bij weggaan.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:58

Spenk schreef:
Dat is wel heel ouderwets gedacht :D

Dat is allang niet meer zo. De meesten factureren gewoon meteen. Ik heb bij mijn vaste kliniek vaak dezelfde of volgende dag al de factuur in de mail.

Maar steeds meer dierenartsen vragen om direct afrekenen bij weggaan.

Nou dan heb ik schijnbaar alleen nog ouderwetse dierenartsen bij mijn paarden gehad :+

@Janderegelaa dit is victim blaming, zo niet nodig. Bovendien is die dierenarts niet voor niets een keuring komen uitvoeren. Die moet wel naar behoren uitgevoerd worden.

Babootje

Berichten: 26295
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:00

Alja schreef:
Popstra schreef:
Is wat er met het gebit was een risico bij Ijslanders en had je dit aan de keurend arts vermeld?

Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt een keurend arts een klem in een paard zn mond doet en het hele gebit gaat na lopen namelijk.
Enkel de voorkant er van en of de leeftijd kan kloppen.

Hij hoeft niet eens met een klem te kijken
Als hij goed naar de voortanden / tandvlees had gekeken was het wel al duidelijk geweest


janderegelaa schreef:
Dan had jij met jouw 35 jaar ervaring die bovenlip dus ook gewoon even omhoog kunnen doen toen je het paard ging kijken.


Volgens mij hebben we die discussie al gehad; even terugkijken. Tip: FloortjeM

Dreamboy

Berichten: 2450
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:01

karrij schreef:
Dreamboy schreef:

Eerste wat bij mij opkomt is, dat je niet gelijk na afloop van de keuring bij de balie medewerkster moest betalen. Wij moeten altijd gelijk de nota betalen bij dierenartsen, gelijk bij de balie. Wat ik overigens ook heel normaal vind.

Tja wat ik van de rest vind, het wordt allemaal erg onduidelijk hoe het gegaan is!

Heeft de dierenarts zelf aan jouw toe gegeven dat hij/zij het over het hoofd heeft gezien?
Heb jij expliciet aan de DA gevraagd om hier op te letten.
Je verteld dat je al jaren in de Ijslanders zit, had je dit dan zelf niet al opgemerkt?
Was je zelf Uberhaupt bij de keuring aanwezig?
Heb je ze al gebeld en dit voorgelegd.

Ik zou betaald hebben, de dienst is geleverd!


Dat is wat lastig als een dierenarts op locatie komt keuren.


Waarom? Ik kom ook bij de mensen thuis en ze kunnen contant betalen, pinnen of ik stuur een betaalverzoek,niks lastigst aan[/quote]
Omdat dierenartsen over het algemeen niet zelf de facturen maken, zoals hier al eerder gezegd is. Als hier de dierenarts komt voor enten of wat dan ook, krijg ik ook gewoon een factuur thuis. Hoefsmid, osteophaat e.d. zijn een ander verhaal. Die worden over het algemeen direct betaald.

fransje23

Berichten: 15359
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:03

Alja schreef:
Ik weet niet beter dat dierenartsen facturen op de eerste van de maand


Ben je waarschijnlijk niet recent bij een grote kliniek geweest.
Daar is het tegenwoordig vaak meteen afrekenen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:15

Als ik mijn werk niet goed doe en er komen klachten dat vergoed ik alles voor 100%, ik vind dat niet meer dan normaal. Je word betaald voor een goed verrichte dienst in mijn ogen, niet voor prutswerk.

Wat ik er op uit maak heeft de dierenarts een fout gemaakt waardoor ts onnodige kosten heeft gehad. Daarnaast kost het daardoor ook onnodig tijd en energie.

Echter heeft elk verhaal 2 kanten, maar als ik uitga van het verhaal van ts dan zou ik niet zomaar gaan betalen en toch eerst wel eens heel duidelijk vertellen dat je het er niet mee eens bent.

Maar goed, als de dierenarts blijft vinden dat hij in zijn recht staat en hij gaat in hoger beroep moet je je ook af gaan vragen of je dan sterk genoeg in je schoenen staat. Het kan zomaar zijn dat je dan nog meer kosten gaat maken.