Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Manadeluca schreef:We hebben in december een lipizzaner ruin van 20 jaar op proef gekregen, ondanks dat hij met jonge kinderen kampjes meeliep en superzoet was, is hij bij ons lang niet zo zoet. We zijn zeker geen beginners, maar we hebben toch als wat dingen voorgehad, zoals een stamp recht in mijn buik en net boven mij knie, enorme voernijd, bijna altijd zuur anderzijds wil hij er overal bij zijn en is hij heel geinteresseerd in ons. (ook zonder voer)
We hebben echt onze weg moeten zoeken met dit paard, en zijn goede eigenschappen komen met de tijd meer en meer naar boven.
Hij heeft net zoals ons, tijd nodig om aan elkaar te wennen aan zijn nieuwe woonssituatie en nieuwe weidemaat, wat ons helpt is niet meegaan in zijn gedrag en op een zachte maar correcte manier hem leiden waar wij willen.
Wij werken met hem in een kleine paddock (16m x 45m) en vaak (bijna altijd) in vrijheid. (Geen gejaag, maar grondwerk echt samenwerken) Hij verandert dan in een vingerknip van gedrag, we moeten hier vaak aan werken, maar als telkens worden we beloond met gewenst gedrag.
Paarden willen graag samenwerken ook al lijkt het in het begin niet zo. Ik heb ook meermaals gevloekt en ook getierd, ik was zo verbaasd dat een paard zo nijdig kon zijn. Mijn dochter viel voor hem en na een tijdje merkte ik dat ik hem ook al een beetje graag had, dus is hij gebleven. Veel succes.
Paardenfann4 schreef:De pony was dus direct bij de verkoopster al aan het steigeren met het trailerladen en is daar niet mee gestopt. Dus stal wennen etc is naar mijn idee niet aan de orde. Het feit dat de verkoopster deze hele brave pony absoluut niet terug wil doet wel alarmbellen rinkelen. Als medische dingen zijn uitgesloten kan je vriendin er wellicht een professionele trainer bij halen om te kijken of dit gedrag er uit getraind kan worden. Rijden ze wel op de pony of is dat ook niet mogelijk?
Kirrietje schreef:Ik zou echt even een kijkje nemen op de site die ik eerder heb vermeld en contact opnemen met meer vragen. Na een week aangegeven en nog geen maand van haar. Je hebt zeker wel rechten als particulier, nee niet de 6 maanden zoals bij een handelaar maar zeker wel rechten dus.
Vind het heel vreemd dat de eigenaar eerst een 5* huisje wilde en nu aanraad de pony te verkopen, sorry maar dat doet mijn nekharen overeind staan en wisten ze waarschijnlijk al af van dit gedrag....
Een echte betrokken eigenaar die dat 5* huisje wilde zou namelijk of de pony terug nemen of helpen zoeken naar een oplossing (en dat is niet weer doorverpatsen)
Zonnetje81 schreef:Kirrietje schreef:Ik zou echt even een kijkje nemen op de site die ik eerder heb vermeld en contact opnemen met meer vragen. Na een week aangegeven en nog geen maand van haar. Je hebt zeker wel rechten als particulier, nee niet de 6 maanden zoals bij een handelaar maar zeker wel rechten dus.
Vind het heel vreemd dat de eigenaar eerst een 5* huisje wilde en nu aanraad de pony te verkopen, sorry maar dat doet mijn nekharen overeind staan en wisten ze waarschijnlijk al af van dit gedrag....
Een echte betrokken eigenaar die dat 5* huisje wilde zou namelijk of de pony terug nemen of helpen zoeken naar een oplossing (en dat is niet weer doorverpatsen)
Dat is allemaal emotionele BS. Verkocht is verkocht dan ben ik als oude eigenaar niet verantwoordelijk om weer mee te zoeken naar een nieuwe plek omdat ie niet bevalt en zich niet gedraagt zoals bij mij.....
Sting schreef:Klinkt alsof het beestje misschien iets gekregen heeft om rustig te zijn tijdens het kijk-moment. Breekt daar doorheen ivm stress in de trailer. En dan heeft de verkoper nu een leuk bedrag op de rekening...