BE-rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:54

Hier helaas ook 5x voor mijn B en 2x voor mijn BE. Beide keren was de beste rit niet degene waarmee ik geslaagd ben. In totaal 7x een verschillende examinator dus het is appels met peren vergelijken. Ik was redelijk handig met de auto toen ik de eerste keer voor mijn B op ging en trof een examinator die moest invallen en onbekend was in het gebied (waar ik heel bekend was). Hij greep vrij in het begin al in omdat ik de bocht te vlot nam in zijn ogen. Dit heeft zo’n deuk in het vertrouwen gegeven dat ik die keren daar op veel te voorzichtig werd en het alleen maar minder ging. Bij BE eigenlijk zelfde soort ervaring, met bochtje achteruit op een onoverzichtelijke plek was ik heel rustig bezig maar begon de examinator allerlei aanwijzingen te geven. Dan weet je hoe laat het is… De tweede keer was ik zo zenuwachtig, tig keer steken… dacht echt dat het nu ook niet goed zou zijn. Maar toen wel geslaagd omdat ik het overzicht hield, de rust bewaarde etc. Mijn conclusie is dat ik er geen peil op kan trekken en heel blij ben dat ik er niet weer heen hoef

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:12

Wat vervelend dat je zo'n ervaring hebt gehad! Ik heb het gelukkig in één keer gehaald. Wel gaf de examinator aan dat ik te langzaam optrok en te veel remde. Meneer begon onderweg te zeuren 'dat ik wel wat sneller mocht' en wanneer ik sneller ging naderde de drempel erg snel, waardoor ik teveel remde volgens hem.
Met de uitslag zei hij dat ik hem goed op zijn zenuwen heb gewerkt door mijn trage rijden, maar toch geslaagd was.

Prima dat hij mij een slak vind. Ik heb BE nu op zak en heb schijt aan wat alles en iedereen van mij vind. Joe.

Zelfs mijn instructrice zei nog; veel veilige kilometers gewenst, Jaimy. Maar gezien jouw tempo moet dat wel goedkomen. :')

SimonDesteny

Berichten: 217
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:21

Mijn dagcursus was ook in een automaat, zonder dat ik enige automaat ervaring had.
Heb daar totaal geen problemen mee gehad. Ik had me gewoon opgegeven voor die cursus, en er eigenlijk niet eens bij stilgestaan in wat voor auto ik zou rijden.
Was het een schakelbak geweest, was dat voor mij ook prima geweest.
Dus het zal ook heel persoonlijk zijn, voor de een zal het veel rust geven, de ander zal misschien moeite hebben met aanpassen.
En weer iemand anders vindt het helemaal niks. De een zal er makkelijker aan aanpassen dan de ander.
Heb je nu je focus heel erg op het schakelen, dan zou een automaat je wellicht wel meer rust kunnen geven.

De rijscholen hier in de buurt rijden tegenwoordig bij BE bijna allemaal met een automaat.
Redenatie die zij geven, minder handelingen, dus meer focus op het rijden/de weg/de situatie etc.

En er over informeren is altijd goed toch.
Wellicht een proefles in een automaat? Vindt je het niks, kun je nog terug naar de schakelbak?

Momenteel rijdt ik zelf met aanhanger/trailer zowel met een schakelbak als een automaat, en het maakt mij echt niet uit met welke auto je me op pad stuurt.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 20:22

Mijn lesgever mocht niet mee omdat er dan teveel in de auto zaten. Hij heeft me wel een paar keer gewezen op het feit dat ik eerst de koppeling intrapte, maar gaf aan dat dat geen punt zou zijn waar ik op zou kunnen zakken.. Nou wel dus.. Ik loop ook constant de rit van vandaag nog door mijn hoofd maar kan er wel gek van worden, kan er toch niks meer aan veranderen. De beste man zei dat ik gezakt was en ik lachte nog steeds omdat ik dacht dat hij een grap maakte en omdat het eigenlijk wat bij mij langs ging. Toen hij vertelde wat er volgens hem allemaal fout ging dacht ik en wanneer begint hij aan het feit dat de rest allemaal top ging? Maar dat punt kwam niet.. :o Ik zat met mijn hand voor mijn mond en met grote ogen hem aan te kijken en toen dacht ik ineens huh, ben ik nou gezakt? Die man zal ook wel gedacht hebben, die heeft een hoge pet van zichzelf op.. :+ Maar ik was er gewoon zó van overtuigd! Bah, als ik er aan denk word ik er weer naar van.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:29

Ik ben de eerste keer ook gezakt (en op zich terecht ook, want ik had bij een bochtje achteruit op een heel lüllig uitgezocht punt door de examinator, vlak voor een andere lesauto die aan het file parkeren was, een fietser die daaromheen kwam, te laat in de gaten en dat was dus "een ingreep".
Als hij bij het eindpraatje gezegd had dat ik hierop gezakt was en het daarbij had gelaten, had het voor mij genoeg geweest.
Maar hij ging er heel veel bijhalen over mijn rijstijl, die voorzichtig is, omdat ik met de paardentrailer nu eenmaal als een drol rijd. Hij ging me echt de afgrond inpraten, zowat.

Ik was dus voor het nieuwe examen best wel zenuwachtig, of ik het niet weer te voorzichtig zou doen.

Maar gelukkig een heel ander persoon als examinator, die direct zei, nog voor ik begonnen was, dat ik niet extra moest gaan compenseren voor wat de vorige keer was misgegaan (dat kon hij ook niet zien, waarop oo gezakt was), gewoon goed rijden nu.

En deze man koos een veel rustiger punt om bochtje achteruit te doen, dus hoewel ik wel veel meer keek dan de keer ervoor, was er helemaal geen ander verkeer in de buurt dat ik kon missen, dus dat scheelde ook al veel stress bij mij.

Ik ben uiteindelijk met mijn eigen bus rondjes gaan rijden door de wijk rondom het examencentrum, zodat ik de weg daar beter kende en dus ook beter wist waar er verkeer van rechts kon komen en waar ik allemaal voorrang had en wat minder voorzichtig hoefde te rijden.
Tweede keer echt met glans geslaagd.

En uiteindelijk door de eerste keer zakken denk ik ook echt wel een betere bestuurder met aanhanger geworden.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:35

He, dit stemt me wel wat zenuwachtig.
Rijd nu met de combinatie met een b rijbewijs maar ivm aanschaf van een grotere en zwaardere auto moet ik dus een E rijbewijs gaan halen..

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:40

Ik ben in 1 keer geslaagd, moest wel wat meer gaan durven rijden toen, maar hij geloofde het wel omdat ik met trailer zou gaan rijden, hij had liever dit, dan iemand die 1 keer per jaar de caravan pakte zeg maar. Hij zei, dat komt wel goed met jou!
Ben ook door rood gereden toen, maar kon gewoon niet remmen, dan had ik midden op kruispunt gestaan.
Net rood uiteraard he, niet dik rood :')
Maar dat is bij mij wel 14 jaar ofzo terug al.
Maar moest ook meer gas geven, meer durven rijden.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:49

cissy schreef:
Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?

Ik heb mijn BE ook in een automaat gedaan en rij schakel. Ik wist niet dat het een automaat was, tot ik instapte :+. Daarvoor 1x eerder in een automaat gereden een kort stukje, dus dat was even wennen. Maar ik vond het heeeerlijk rijden! Mijn linkervoet bleef gewoon braaf op de plek staan.
Ik heb mijn BE ook in 1x gehaald en ook geen problemen gehad om daarna in een schakelbak te rijden met de trailer.
Dus ja, ik zou het ook wel als advies kunnen geven :D

TS, je kan natuurlijk ook net pech hebben met een examinator, hoe zuur het ook is.. Ik reed mijn bochtje achteruit ook als een slak (niet mijn beste punt dat haha) maar daar werd niks over gezegd. En ik moest draaien op een kruising wat ik ook nog nooit had gedaan, dus had gewoon geluk dat dat in 1x goed ging haha.
Heb je de mogelijkheid om zelf te oefenen? Met trailer of aanhangertje? Wij hadden een combinatie waarbij we geen BE nodig waren maar gewoon met B rijbewijs mochten rijden. Dat heeft ook wel wat geholpen om te oefenen.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:18

Ik heb het vorig jaar in 3x gehaald.

De eerste keer vonden ze mij niet rustig genoeg een kruispunt benaderen om diep in de straat te kunnen kijken. Dit deed ik wel, dat is gewoon 20j rijervaring en het is niet dat ik met 50 per uur erop af reed. Ik had 1 grote fout op het einde waardoor ik wel wist dat ik er niet door was. Maar ik werd ook helemaal afgebrand en had zo te horen helemaal niets goed gedaan. (Behalve de manouvres, daar was ik al voor geslaagd)
Daar was ik ook niet goed van.

Dus de 2e keer deed ik het rustiger. En toen buisde ik omdat ik te rustig reed :roll:
Ik moest maar wat vlotter rijden en ze vonden dat ik teveel vertraagde bij kruispunten _O-

Ik wou er toen eigenlijk mee stoppen. Maar ze hadden zonder mijn weten al een nieuw examen moment ingepland en besloot het er dan maar op te wagen.

Ik ben heeeel veel in dat centrum gaan rondrijden om alle punten te weten zijn. Waar zone 30 is en zone 50 zodat ik zeker niet te traag zou rijden in een zone 50 (want dat was een punt dus). En waar ik voorrang heb en waar niet,…
Dat gaf mij wel zelfvertrouwen. En toen was ik ook geslaagd.

Baileyi
Berichten: 92
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:20

cissy schreef:
Waarom adviseren mensen om met een automaat te gaan rijden/afrijden als je zelf een schakelbak hebt?

De zeldzame keren dat ik in een automaat reed vond ik dat bijzonder lastig omdat je dus je linkervoet op zn plek moet houden. Je bent zo gewend te schakelen dat dat best wennen is. Ik vind het persoonlijk niks om automaat te rijden, laat mij maar schakelen. Kwestie van voorkeur?


Ik had ook nog nooit in een automaat gereden, maar ik vond de switch echt heel makkelijk ondanks dat ik al bijna 10 jaar in schakelbakken heb gereden. Alleen het eerste halfuurtje van de eerste les even wennen, maar daarna gewoon lekker kunnen rijden. (Ik deed het wel in 3x of 4x 2 uur les en dan afrijden, dus niet in 1 dag, maar in 3 weken).

Maar denk dat dat omschakelen naar automaat misschien inderdaad voor de een makkelijker is dan voor de ander.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:37

Ik switch wekelijks tussen automaat en schakelbak. Dagelijks werk in een EV, voor de paardentrailer een handgeschakelde bus.
Ik heb nog nooit per ongeluk de rem in getrapt in de automaat, omdat ik eigenlijk de koppeling wilde intrappen en die er niet zit.

Een enkele keer trap ik wel iets laat de koppeling in in de schakelbak, of vergeet ik als ik stilsta om even terug naar z'n 1 te schakelen.

Ik vind vooral het dagelijkse werkverkeer wel heel comfortabel rijden in de automaat. Geen geklooi met de koppeling in de file enzo. EV rijdt ook nog eens zo fijn met regeneratie remmen, kun je praktisch met 1 pedaal rijden.
In de bus voor de trailer vind ik handgeschakeld ook erg fijn, ik rijd in een iets lagere versnelling bij volle belasting dan de schakelindicator aangeeft, op advies van de dealer, dat is met een automaat weer lastiger.

Als je echt nog nooit automaat gereden hebt, weet ik niet of dat het perse gemakkelijker maakt om te switchen voor een paar uur les en een examen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:39

Mijn man doet dat ook, de koppeling intrappen voordat hij gaat remmen. Die gaat ook rotondes over met de koppeling ingetrapt. Ik vind het een naar gevoel geven als ik er naast zit (alsof je geen controle hebt over de auto en zeker met nog een aanhanger erachter geeft dat een gevoel van instabiliteit), dus ik begrijp wel dat de examinator erover valt.

Ik denk dat het vrij snel af te leren is, dus ik zou dat in eerste instantie proberen als je niet gewoon bent om in een automaat te rijden. Indien je wel vaker in een automaat rijdt, dan zou ik idd examen doen in een automaat.

Heb je een optie om te oefenen met een lichtere aanhanger, zodat het bochtje achteruit en recht achteruit misschien iets zelfverzekerder gaan?

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:54

lies schreef:
Mijn man doet dat ook, de koppeling intrappen voordat hij gaat remmen. Die gaat ook rotondes over met de koppeling ingetrapt. Ik vind het een naar gevoel geven als ik er naast zit (alsof je geen controle hebt over de auto en zeker met nog een aanhanger erachter geeft dat een gevoel van instabiliteit), dus ik begrijp wel dat de examinator erover valt.

Ik denk dat het vrij snel af te leren is, dus ik zou dat in eerste instantie proberen als je niet gewoon bent om in een automaat te rijden. Indien je wel vaker in een automaat rijdt, dan zou ik idd examen doen in een automaat.

Heb je een optie om te oefenen met een lichtere aanhanger, zodat het bochtje achteruit en recht achteruit misschien iets zelfverzekerder gaan?

Mijn instructeur leerde indertijd: de koppeling intrappen is voor schakelen en knuppels.

Wat hij daarmee bedoelde en wat jij ook beschrijft: als je de koppeling niet intrapt, kan de motor de auto in toom houden. Met de koppeling ingetrapt is de auto een losgeslagen projectiel. Dat is dat onaangename gevoel wat je beschrijft.
Je kunt remmen door gas los te laten of juist maken dat je weg komt door een dot gas te geven. Met ingetrapte koppeling kun je niks, zelfs remmen is niet zonder risico met een aanhnger!

Hier in de buurt is een helling (7% niet echt schokkend) en hele volksstammen gaan die helling al remmend af terwijl je gewoon in z'n drie, 50 - 60km/h en alles los keurig de helling af suist zonder dat de auto harder gaat. De compressie van de motor vangt dat op en houdt de auto in toom.

De heuvel op dezelfde fout: je ziet het tempo afnemen naarmate ze hoger komen want te hoge versnelling, geen power onderin en dan houdt de auto het voor gezien..... Ik moest laatst zelfs terug naar 2 en hield de boel maar net op 2000 toeren omdat ik weer zo'n licht voor me had dat het niet snapte.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:05

Ja precies, het voelt als een losgeslagen projectiel idd, dus daarom snap ik dat de examinator het een reden vindt om het af te keuren, zeker met een aanhanger erachter.

Mijn man heeft overigens nu een automaat, ik zit veel prettiger naast hem :D

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:15

lies schreef:
Ja precies, het voelt als een losgeslagen projectiel idd, dus daarom snap ik dat de examinator het een reden vindt om het af te keuren, zeker met een aanhanger erachter.

Mijn man heeft overigens nu een automaat, ik zit veel prettiger naast hem :D

Simpele oplossing :j

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: BE-rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:20

Ik ben een grote fan van 'ont-koppelen en uitrollen' ipv remmen.

Ivm de veiligheid heeft het wel zin om een remsignaal te geven: heel even je rempedaal aanraken.

Snel optrekken en afremmen is grote kolder: zeker als je tegen de examinator zegt dat je van plan bent om met je paard te gaan rijden.

En een oude tip: zeg hardop waar de examinator bij is wat je doet en eventueel waarom.
('Ik ga nu optrekken - en die betonblokken zullen niet misselijk worden, maar dat wil ik mijn paard besparen.')

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:21

Hé wat jammer en frustrerend ook.

Ik had t met m'n rijinstructeur besproken, zij zei ook dat ik moest rijden alsof er een paard in zat.
Ik was ook bang dat ik anders gezeur kreeg dat ik te voorzichtig reed. Terwijl ik zonder paarden ook best anders kan :+ .

Dat wat gezegd wordt wbt de koppeling ingetrapt houden ben ik t helaas wel mee eens

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:31

Ik snap sowieso dat vele remmen niet. Gewoon gas loslaten en de auto laten afremmen. Pas als het echt nodig is je rem gebruiken.

Ik wordt altijd een beetje boos als ik achter een auto zit waarbij om de seconde de remlichten oplichten. Blijf met je voeten van dat pedaal af en laat je auto het werk doen. Niets mis met een signaal geven, maar het is geen vervanging van je knipperlicht.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:43

Misschien zit je dan achter een EV?
Als ik nl het gas (volledig) loslaat, gaat het remlicht automatisch aan.

Heb wel eens iemand achter me gehad die dat niet kon waarderen, dus die begon te seinen, elke keer dat ik mijn gas losliet (in een soort file-achtig verkeer voor een verkeerslicht dat steeds na enkele auto's op rood ging).

En bij een gewone automaat op benzine rem je juist bijna niet af bij het loslaten van je gaspedaal en is extra bij remmen dus soms noodzakelijk, waar je bij een handgeschakelde benzine of diesel auto idd prima op de motor kan afremmen, is dat bij een automaat nogal een uitdaging.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:56

Ik ga niet seinen of agressief rijden. Ik vloek alleen. Nooit geweten trouwens dat dat bij een EV zo werkt, zo leer je eens wat. Ook stom, het is toch geen F1 auto. Ik hoef niet te zien dat de batterij opgeladen wordt ( 8-) ).

Ik ben even mijn hersens aan het kraken of het bij de automaat van mijn moeder zo is dat de auto niet afremt, maar volgens mij vertraagt hij wel. Niet zo snel als mijn oude, trouwe Vitobus inderdaad. Maar goed, ook als ik dan wel rem, dan houd ik de rem wel ingedrukt. Ik blijf hem niet aantikken.

ikke

Berichten: 37548
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:01

Marije_jiplover schreef:
Misschien zit je dan achter een EV?
Als ik nl het gas (volledig) loslaat, gaat het remlicht automatisch aan.

Heb wel eens iemand achter me gehad die dat niet kon waarderen, dus die begon te seinen, elke keer dat ik mijn gas losliet (in een soort file-achtig verkeer voor een verkeerslicht dat steeds na enkele auto's op rood ging).

En bij een gewone automaat op benzine rem je juist bijna niet af bij het loslaten van je gaspedaal en is extra bij remmen dus soms noodzakelijk, waar je bij een handgeschakelde benzine of diesel auto idd prima op de motor kan afremmen, is dat bij een automaat nogal een uitdaging.

Je moet bij een automaat het lef hebben om 'm terug te drukken op de hand. Dan remmen ze echt wel!

Dat geknipper van remlichten is rete-irritant maar ligt inderdaad niet altijd aan de chauffeur.
Electronica is heel nuttig in een auto, echt waar, maar we belanden op een punt waar het te veel info verschaft en dan is het geen hulp meer maar een sta-in-de-weg.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:22

Ghehe ja, ik heb mezelf op de 1 of andere manier aangeleerd om terug te schakelen. Redelijk onschuldig. In een automaat blijft mijn linkervoet keurig op de plek (de aller, aller, allereerste keer dat ik in een automaat reed hem per ongeluk gebruikt. Doe je 1x). Maar ik heb dus wel altijd mijn hand op de pook, met als gevolg dat ik nog wel eens "terugschakel" in de automaat. Dan remt hij inderdaad wel af op de motor.

Edit, terugschakelen per versnelling dus, hierdoor remt de motor ook af. Dat je voor een bocht naar zijn 2 gaat is logisch, maar als ik in zijn 4 zat, ga ik eerst terug naar 3, dan naar 2. Meestal raak ik de rem dan niet aan.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:26

Nou vandaag ziet de wereld er al weer wat rooskleuriger uit :+ De vriendin waar ik samen mee heb gelest gaat morgen afrijden, ik hoop zo dat ze het haalt! Ik neig op dit moment om toch over te stappen naar de rijschool met een automaat. Ze hebben hier ook wel een schakelauto dus eventueel kan ik altijd nog terug.

En betreffende mijn koppeling, ik begrijp het ook wel heel goed hoor! Alleen had ik gewoon niet gedacht dat ik hier op zou kunnen zakken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:34

Ik heb ook afgereden in een automaat terwijl ik alleen schakelbakken reed. Nou ben ik tussen mijn eerste les en het examen wel een paar keer extra gaan oefenen op een parkeerterreintje met onze automaat en de trailer erachter. Dat hielp me enorm. Alleen voor de bijzondere verrichtingen niet want die waren toch echt een heel stuk moeilijker met die grote zware les aanhanger dan mijn korte lichte tweepaards trailertje.

Ik had trouwens een hele hele strenge instructeur die me echt zenuwachtig maakte met alles en ik begon me echt af te vragen of ik nog wel auto kon rijden. Het afrijden voor BE daarentegen was echt een eitje met de examinator die zo rustig en aardig was. Had zelfs 1 inschattingsfout gemaakt op een drukke bocht in de bebouwde kom waar een vrachtwagen stopte en ik ook. Ik dacht dat hij me voor liet gaan omdat we duidelijk samen die bocht niet gingen halen, maar hij bleek te wachten voor de oversteek na de bocht die ik nog niet gezien had. Ik stond daardoor stil in de bocht en dat mag officieel natuurlijk niet vanwege de dode hoeken. Maar goed ik heb het veilig rustig en netjes opgelost dus dat was geen enkele reden tot zakken.

Ik heb overigens juist leren rijden met wat sneller optrekken en gewoon doorrijden waar kan omdat ik geen paarden aan het vervoeren was. Mijn instructeur zei al dat ik dan later gewoon veel rustiger ging rijden met paard, maar dat het goed was om wel de vlotte veilige rijstijl aan te leren voor goede doorstroming. Denk dat dit wel geholpen heeft met het examen.

Anyhow: je kunt dit! Sommige examinatoren zijn echt vreselijk. Zo had ik er eentje bij mijn eerste B examen. De man maakte mijn luchtige grapje in de zaal al belachelijk terwijl ik alleen maar wat spanning wilde afvloeien. Hij heeft me echt de hele weg zenuwachtig gemaakt met vreemde opmerkingen en gekke vragen. Uiteraard van de zenuwen maakte ik steeds meer gekke foutjes (geen ingrepen en niks gevaarlijks, maar hij heeft me uiteindelijk laten zakken omdat ik niet rechts een vrachtwagen wilde inhalen hij het invoegen op een hele korte oprit. Ben er gewoon veilig met 80 achter gegaan, heb gewacht tot het links leeg was en ben er toen voorbij gegaan. Zou het tot op heden niet anders gedaan hebben eigenlijk. Ik denk dat dit examen gedoemd was te mislukken. De tweede keer had ik een hele lieve rustige vrouw waarmee ik lekker kon kletsen en die zelfs zei bij het CBR toen ik nog geen tweede manoeuvre had gedaan en ik vroeg hoe de wilde dat ik ging parkeren dat ik de auto gewoon voorruit erin mocht gooien en dat we klaar waren. Toen wist ik eigenlijk al dat het goed zat. Met vlag en wimpel toen geslaagd. Als je net je dag niet hebt of een domme fout maakt of de examinator je echt niet ligt is het gewoon stomme pech. Foutjes maken gebeurt namelijk na je rijbewijs nog steeds. Had het gisteren nog op een rotonde waar ik regelmatig rij dat ik op een een of andere manier de verkeerde bocht pakte (zo'n dubbele rotonde). Maar ik keek netjes of er niks zat daar en loste het goed op. Dat is het belangrijkste dat als je fouten maakt je je wel goed bewust bent van je omgeving en dat je het rustig oplost en tijdig ingrijpt voordat de fout gevaarlijk wordt. Als je dat inzicht leert heb je eigenlijk het belangrijkste gehad.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:48

Misschien een domme vraag maar als je je B rijbewijs hebt behaald met een handgeschakelde, en je gaat dan voor je E rijbewijs met een automaat krijg je dan een opmerking dat je enkel met een automaat met een trailer mag rijden?
Ik weet dat als je je B rijbewijs haalt met een automaat je enkel met een automaat mag rijden (hier in België), maar hoe zit dat dan met het E rijbewijs?

Als ik ooit voor mijn E rijbewijs zal gaan, zal dit ook met een automaat zijn. Maar ik heb hier eigenlijk nog niet bij stilgestaan.