Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:15

DP heeft niets fout gedaan!


Zoals zo vaak, vind ik, als een bokker een probleem heeft wordt er geen antwoord gegeven op haar vraag of probleem maar wordt het terug gespeeld naar de TS met allerlei vragen of zelfs verwijten waar die TS niets aan heeft.
Al lang geleden heb ik daarom al besloten nooit als ik echt ergens mee zit dit op Bokt te plaatsen om te zoeken naar adviezen enz. Want meestal krijg je er een probleem bij, zoals hier ook weer gebeurt.
Zo kijk ik er naar.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:21

Het is mij in ieder geval duidelijk dat de verkoper de foto's niet per ongeluk heeft achter gehouden plus dat er gemeld moest worden dat het paard geen gebreken had, terwijl ze dat nog niet had kunnen contoleren. Voor mij heet zoiets oplichting, dat de TS te goed gelovig is geweest dat weet iedereen nu wel, maar de verkoper zit ook ernstig fout en heeft dit naar mijn idee bewust zo achter gehouden. Dus de juiste volgorde is nu om er een advocaat op te zetten, een nieuwe keuring te doen al dan niet met foto's en duidelijk te maken dat dit paard dit al had voor de verkoop. Dan kun je hopelijk de koop ontbinden. Veel succes!

Ik kan haar berichten prima volgen en snap de hetze naar haar hier werkelijk helemaal niet. Het is toch dieptriest dat er op deze manier paarden verhandeld worden met gebreken.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:35

Het lastige is dat we helemaal niet weten of er sprake is van opzet. Het enige wat we weten is dat er een paard gekocht is zonder vooraf te keuren.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:37

Nu is het ineens weer een hetze. Het is juist ts geweest die geen antwoord gaf op sommige vragen. Dat jij haar berichten makkelijk kon volgen is fijn voor je. Helaas waren ze niet voor iedereen zo duidelijk. Maar is het wel eens bij je opgekomen dat die dierenarts wellicht de afwijking niet goed gezien heeft? Niet elke dierenarts is goed in het beoordelen van foto's. Ze zijn niet achter gehouden maar door de feestdagen later verstuurd, zoals ts zelf aangaf. Dus om nu gelijk van oplichting te spreken vind ik dan weer te ver gaan. TS had er verstandig aan gedaan om het paard pas na de feestdagen op te halen zodat haar eigen dierenarts eerst de tijd had gehad om de foto's te beoordelen. Maar dat is achteraf gepraat en daar is ts niet meer mee geholpen. Hopelijk wordt dit geen hele dure les voor haar.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:50

Paardenfann4 schreef:
Het is mij in ieder geval duidelijk dat de verkoper de foto's niet per ongeluk heeft achter gehouden plus dat er gemeld moest worden dat het paard geen gebreken had, terwijl ze dat nog niet had kunnen contoleren. Voor mij heet zoiets oplichting, dat de TS te goed gelovig is geweest dat weet iedereen nu wel, maar de verkoper zit ook ernstig fout en heeft dit naar mijn idee bewust zo achter gehouden. Dus de juiste volgorde is nu om er een advocaat op te zetten, een nieuwe keuring te doen al dan niet met foto's en duidelijk te maken dat dit paard dit al had voor de verkoop. Dan kun je hopelijk de koop ontbinden. Veel succes!

Ik kan haar berichten prima volgen en snap de hetze naar haar hier werkelijk helemaal niet. Het is toch dieptriest dat er op deze manier paarden verhandeld worden met gebreken.


Tja, je kunt het ook anders zien, als TS eerst foto's had laten beoordelen, die door verkoper gestuurd zijn, dan was het gebrek naar voren gekomen en had ze niet hoeven kopen. Maar zoals ik het begrijp heeft TS eerst gekocht, toen foto's laten herbeoordelen. Dan kan je het in de schoenen van de verkoper schuiven, maar die heeft de foto's met gebrek er op toch gestuurd? Als je zo naief bent om 17000 euro uit te geven en iemand op zijn blauwe ogen te vertrouwen en achteraf pas zelf onderzoek te doen, valt je als koper dan niets te verwijten.
Ik vind het sowieso altijd lastig, want je hoort maar 1 kant van het verhaal en het is nog een onduidelijke ook nog.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:20

Wintu schreef:
Ik vind het sowieso altijd lastig, want je hoort maar 1 kant van het verhaal en het is nog een onduidelijke ook nog.
Da’s ook weer zo.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:22

Het heeft toch geen zin om haar te blijven beschuldigen dat zij alles fout heeft gedaan? Het probleem is er al en of de verkoper wel of niet met opzet heeft gehandeld dat weet niemand vanaf hier, ik zet er niet voor niets bij dat het mijn mening is. Ze is meer geholpen bij goed advies hoe ze het nu moet aanpakken, niet met verwijten wat ze had moeten doen, dat ziet ze nu zelf ook wel in. Ik vind het raar dat die verkoper de foto's niet stuurde en daarna halve foto's en uiteindelijk de hele met het gebrek er op. Hier laat ik het bij, ik vind het sneu voor de TS en hoop dat er een goede oplossing voor haar en het paard komt.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:06

Wintu schreef:
Tja, je kunt het ook anders zien, als TS eerst foto's had laten beoordelen, die door verkoper gestuurd zijn, dan was het gebrek naar voren gekomen en had ze niet hoeven kopen. Maar zoals ik het begrijp heeft TS eerst gekocht, toen foto's laten herbeoordelen. Dan kan je het in de schoenen van de verkoper schuiven, maar die heeft de foto's met gebrek er op toch gestuurd? Als je zo naief bent om 17000 euro uit te geven en iemand op zijn blauwe ogen te vertrouwen en achteraf pas zelf onderzoek te doen, valt je als koper dan niets te verwijten.
Ik vind het sowieso altijd lastig, want je hoort maar 1 kant van het verhaal en het is nog een onduidelijke ook nog.


TS heeft wel het keuringsrapport gehad en op basis daarvan gekocht. Ze had mogen verwachten dat zo’n bemerking op het keuringsrapport had gestaan.
Maar daar stond het niet op. Dus kun je wel zeggen dat het is achtergehouden. Eenmaal betaald is het moeilijk je geld terug te krijgen ook al heb je gelijk.
Zo onduidelijk is het niet vind ik

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:38

Eerst en vooral - wat jammer, Velocity, dat dit zo verlopen is. 17k is een heleboel geld, en ik snap dat je nu paniek en verdriet verdriet ervaart, en dat je hier komt polsen naar tips en ervaringen.

Ik ken er zelf niet super veel van, dus ik kan je ook niet echt advies geven.
Alleen, nou ja - volgende keer het paard niet betalen/meenemen/jouw kant uitsturen voor je die foto's hebt, en jouw DA ze heeft kunnen beoordelen. Daar heb je nu, met dit paard niets meer aan, maar een volgende keer wel :j

Ik hoop dat je het paard in kwestie weer kan "retourneren". Ik ben nog niet zo heel wakker, er bestaat vast een beter woord :') Maar het paard heeft duidelijk wel een gebrek, of iets wat ooit een gebrek was en dat weer zou kunnen zijn, en zoiets zou wel vermeld moeten worden. Ik weet niet of de DA van de foto's in fout was, het is hoe dan ook wel zonde dat het zo lang geduurd heeft voor de foto's jouw kant opkwamen en ook dat je ze niet allemaal en helemaal geopend krijgt.

Ik zou doen waar je al mee bezig bent: advies inwinnen van een professional. Die gaat jou het beste kunnen bijstaan en adviseren. Ik duim alvast mee voor een goede afloop voor je.


En los daarvan - sorry, sorry, sorry, maar ik begreep je OP en andere berichten ook niet helemaal vanzelf. Ik snap de paniek, ik snap de emotie - maar het maakte ook voor mij je berichten moeilijk te begrijpen. Of er meer achter steekt weet ik niet, maar ik denk wel dat DP het in ieder geval niet l*llig bedoelde. Integendeel - ik lees dat DP en ik niet de enigen zijn die jouw uitleg een beetje warrig vonden, zie de reacties "vaag verhaal". Vaag, omdat het hier en daar moeilijk te begrijpen was voor sommigen. Dat kan ook alleen aan de paniek en emoties liggen, maar evengoed steekt er meer achter, en als dat zo zou zijn, doet dat alle reacties ivm "vaag" teniet. Dus echt, hoewel ik snap dat je wel gekwetst bent, denk ik niet dat je het al te persoonlijk of al te kwaad hoeft op te nemen. Ik lees ook dat jij een ongeval hebt gehad, bijna dood bent geweest, dus ik snap de denkwijze van DP wel.

Ik wens je in ieder geval veel succes & sterkte toe. Ik duim echt voor een goede afloop voor je. En ik hoop dat je ons verder op de hoogte wilt houden, want men leeft wel degelijk met je mee met deze situatie.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:14

LWDaisy schreef:
Eerst en vooral - wat jammer, Velocity, dat dit zo verlopen is. 17k is een heleboel geld, en ik snap dat je nu paniek en verdriet verdriet ervaart, en dat je hier komt polsen naar tips en ervaringen.

Ik ken er zelf niet super veel van, dus ik kan je ook niet echt advies geven.
Alleen, nou ja - volgende keer het paard niet betalen/meenemen/jouw kant uitsturen voor je die foto's hebt, en jouw DA ze heeft kunnen beoordelen. Daar heb je nu, met dit paard niets meer aan, maar een volgende keer wel :j

Ik hoop dat je het paard in kwestie weer kan "retourneren". Ik ben nog niet zo heel wakker, er bestaat vast een beter woord :') Maar het paard heeft duidelijk wel een gebrek, of iets wat ooit een gebrek was en dat weer zou kunnen zijn, en zoiets zou wel vermeld moeten worden. Ik weet niet of de DA van de foto's in fout was, het is hoe dan ook wel zonde dat het zo lang geduurd heeft voor de foto's jouw kant opkwamen en ook dat je ze niet allemaal en helemaal geopend krijgt.

Ik zou doen waar je al mee bezig bent: advies inwinnen van een professional. Die gaat jou het beste kunnen bijstaan en adviseren. Ik duim alvast mee voor een goede afloop voor je.


En los daarvan - sorry, sorry, sorry, maar ik begreep je OP en andere berichten ook niet helemaal vanzelf. Ik snap de paniek, ik snap de emotie - maar het maakte ook voor mij je berichten moeilijk te begrijpen. Of er meer achter steekt weet ik niet, maar ik denk wel dat DP het in ieder geval niet l*llig bedoelde. Integendeel - ik lees dat DP en ik niet de enigen zijn die jouw uitleg een beetje warrig vonden, zie de reacties "vaag verhaal". Vaag, omdat het hier en daar moeilijk te begrijpen was voor sommigen. Dat kan ook alleen aan de paniek en emoties liggen, maar evengoed steekt er meer achter, en als dat zo zou zijn, doet dat alle reacties ivm "vaag" teniet. Dus echt, hoewel ik snap dat je wel gekwetst bent, denk ik niet dat je het al te persoonlijk of al te kwaad hoeft op te nemen. Ik lees ook dat jij een ongeval hebt gehad, bijna dood bent geweest, dus ik snap de denkwijze van DP wel.

Ik wens je in ieder geval veel succes & sterkte toe. Ik duim echt voor een goede afloop voor je. En ik hoop dat je ons verder op de hoogte wilt houden, want men leeft wel degelijk met je mee met deze situatie.


Dat heb je goed en mooi verwoord.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:51

Even kijken: je hebt al een 'hele goede' advocaat, maar die neemt je zorgen niet zozeer weg dat je niet ook nog op een forum voor paarden (niet voor advocaten) je licht wil opdoen?

En dan over de inhoud: je hebt een paard gekocht bij een GP-ruiter, die het paard graag als 'particulier' wil verkopen. het begint ermee dat dat niet aan die ruiter is, maar aan de wet. Als iemand handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, dan kan iemand niet zeggen: ja, meestal wel, maar met deze net even niet. Die wettelijke regeling is er namelijk voor om een verschil in kennis, kunde en ervaring te compenseren, en als professional kan je die niet ineens 'uit zetten'. Dat wil niet zeggen dat je als professional nooit een paard kan verkopen dat van jou privé was, maar door de bank genomen word je dan toch als professional aangemerkt.
In die situatie is het niet zo heel raar dat je niets keurt en afgaat op de verhalen die de verkoper je vertelt. Komt er immers iets aan het licht, dan ben je ook zo weer terug. Zelf zou ik niet zo snel iets kopen waarvan ik niet iets meer wist, maar ik ben nu eenmaal niet de norm. Dus als er foto's zijn en die krijg je en die worden goed genoeg bevonden, zou ik die stap ook wel willen zetten. Maar als ik je goed begrijp, heb je het paard eerst gekocht, zou je daarna pas de foto's krijgen en is daar toen verdere vertraging op gekomen. Daar had je al frustratie op en inmiddels zou er een aanwijzing zijn dat het paard - vermoedelijk als gevolg van een oude peesblessure - een of meerdere sesambeentjes heeft gebroken. Het paard is er kennelijk niet klinisch slecht van (er zijn best wat paarden die er prima mee uit de voeten kunnen en er prima mee kunnen werken, sporten en recreëren, maar er zijn er ook zat die er wel last van hebben), dus het is maar de vraag in welke mate dit een serieuze relevantie heeft, in die zin dat de overeenkomst erop kan worden vernietigd.

Juridisch ben je nog precies nergens: je hebt een paard op stal met een veterinair rapport waar geen bemerkingen op zijn vermeld, maar waar wel een breuk in is geconstateerd. De verkoper laat al weten niet in te stemmen met een ontbinding.

Of dat aan de orde is, kan op dit moment nog niemand voor je overzien. het begint ermee dat je eerst boven water krijgt wat er met het paard aan de hand is. Dat betekent dat je een eigen dierenarts inschakelt, dat die van de andere dierenarts de dicm-beelden krijgt en de verdere rapportgegevens, dat die daarnaar gaat kijken en daarna zelf naar het paard gaat kijken om vast te stellen of dat er een beetje op lijkt. Pas als de dierenarts nu zegt dat het paard echt niet in orde is en dat dat een duurzaam verhaal of duurzaam verhoogd risico is, dan heb je aanleiding voor een gesprek met de verkoper.

Als advies voor een volgende keer: ga een paard bekijken met iemand die heel veel meer verstand van zaken én geen belang bij de transactie heeft. Zorg dat je alle informatie op voorhand boven tafel hebt. Een fatsoenlijke verkoper realiseert zich dat het geen pakje boter is en dat je er even over moet kunnen denken en informatie inwinnen. Alleen iemand die haast heeft, biedt jou geen kans eerst de relevante gegevens te bekijken en te laten onderzoeken. Als iemand je die tijd niet wil geven, is dat een goed signaal om het paard te laten staan.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:51

Duidelijke uitleg FloortjeM. Bedank.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:14

FloortjeM schreef:
En dan over de inhoud: je hebt een paard gekocht bij een GP-ruiter, die het paard graag als 'particulier' wil verkopen. het begint ermee dat dat niet aan die ruiter is, maar aan de wet. Als iemand handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, dan kan iemand niet zeggen: ja, meestal wel, maar met deze net even niet. Die wettelijke regeling is er namelijk voor om een verschil in kennis, kunde en ervaring te compenseren, en als professional kan je die niet ineens 'uit zetten'. Dat wil niet zeggen dat je als professional nooit een paard kan verkopen dat van jou privé was, maar door de bank genomen word je dan toch als professional aangemerkt.
In die situatie is het niet zo heel raar dat je niets keurt en afgaat op de verhalen die de verkoper je vertelt. Komt er immers iets aan het licht, dan ben je ook zo weer terug.

Huh... zeg je nu dat een Grand Prix ruiter door de wet gewoonlijk vrij makkelijk wordt aangemerkt als een prof? Dat zou ik wel raar vinden want lang niet iedereen die Grand Prix rijdt doet dit voor zijn werk of op grote schaal.. met een werkwillig paard en goede instructie is het helemaal niet zo raar om per ongeluk in de Grand Prix te belanden

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:26

Dorine92 schreef:
FloortjeM schreef:
En dan over de inhoud: je hebt een paard gekocht bij een GP-ruiter, die het paard graag als 'particulier' wil verkopen. het begint ermee dat dat niet aan die ruiter is, maar aan de wet. Als iemand handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, dan kan iemand niet zeggen: ja, meestal wel, maar met deze net even niet. Die wettelijke regeling is er namelijk voor om een verschil in kennis, kunde en ervaring te compenseren, en als professional kan je die niet ineens 'uit zetten'. Dat wil niet zeggen dat je als professional nooit een paard kan verkopen dat van jou privé was, maar door de bank genomen word je dan toch als professional aangemerkt.
In die situatie is het niet zo heel raar dat je niets keurt en afgaat op de verhalen die de verkoper je vertelt. Komt er immers iets aan het licht, dan ben je ook zo weer terug.

Huh... zeg je nu dat een Grand Prix ruiter door de wet gewoonlijk vrij makkelijk wordt aangemerkt als een prof? Dat zou ik wel raar vinden want lang niet iedereen die Grand Prix rijdt doet dit voor zijn werk of op grote schaal.. met een werkwillig paard en goede instructie is het helemaal niet zo raar om per ongeluk in de Grand Prix te belanden


De nuance zit in het dikgedrukte....

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:26

Lieser schreef:
Het lastige is dat we helemaal niet weten of er sprake is van opzet. Het enige wat we weten is dat er een paard gekocht is zonder vooraf te keuren.

En laat duidelijk zijn dat een aankoopkeuring verstandig is, maar niet noodzakelijk.
Als koper heb je een onderzoeksplicht. TS heeft gevraagd naar het keuringsrapport. Dat is onderzoek.

In dit soort topics wordt chronisch voorbij gegaan aan de meldplicht van de verkoper.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:38

Roodvos schreef:
Lieser schreef:
Het lastige is dat we helemaal niet weten of er sprake is van opzet. Het enige wat we weten is dat er een paard gekocht is zonder vooraf te keuren.

En laat duidelijk zijn dat een aankoopkeuring verstandig is, maar niet noodzakelijk.
Als koper heb je een onderzoeksplicht. TS heeft gevraagd naar het keuringsrapport. Dat is onderzoek.

In dit soort topics wordt chronisch voorbij gegaan aan de meldplicht van de verkoper.


TS heeft idd gevraagd naar het keuringsrapport en verricht daarmee onderzoek - maar stel nou dat je een tweedehands wagen koopt, dan wil je toch de documenten van de keuring zién? Tùùrlijk zegt de verkoper "groene kaart, geen opmerkingen", en dat kàn waar zijn - maar dat neem je toch niet zomaar aan? Zeker niet als het om een heleboel geld gaat. Ik weet niet hoe het in NL werkt, ik woon in BE, maar hier moet je een wagen ook van een carpass voorzien. Ik kan wel beweren dat die wagen ongevalvrij is en maar x km op te teller heeft, maar evengoed heb ik er wel degelijk een ongeval mee gehad of aan de teller laten prutsen. Die carpass voorkomt nare verrassingen en onthult bepaalde leugens/dingen die verzwegen zijn. En uiteraard worden hier ook wagens verkocht zonder die documenten - maar dan zeg je "nee bedankt". Tenzij je hem alleen voor onderdelen wilt, maar als je die wagen koopt met de bedoeling ermee te gaan rijden, dan wil je toch dat de nodige documenten aanwezig zijn? Niet alleen omwille van het papierwerk, maar voor de zekerheid dat de wagen zich in de staat bevind die de verkoper claimt?

En dan kan je inderdaad zeggen: keuring bij paard is niet verplicht. Akkoord. Maar het gaat hier om een levend dier, en die auto met scheve ophanging krijg ik nog in orde bij de garage - dat paard kan veel makkelijker blijvend en onherstelbaar beschadigd zijn.
Dus nee, het is niet verplicht - maar als TS de keuring wél had laten doen voor ze dit paard betaalde/haar kant liet opkomen, had ze hem waarschijnlijk niet gekocht, en was heel deze situatie vermeden.

Je werkt met factor "mens". En die kun je helaas niet allemaal vertrouwen, en nog minder als het om (veel) geld gaat. Dus hoewel die keuring niet verplicht is, en je halsstarrig kan zeggen "de verkoper heeft meldplicht", ben je gewoon veel beter af als je die kost van de keuring toch maakt. Zelfs al blijkt het paard afgekeurd en ben je het geld van de keuring kwijt - je bent dan minder kwijt dan die 17K.

Er wordt niet chronisch voorbij gegaan aan de meldplicht van de verkoper - we weten dat die er is maar gaan er helaas van uit dat er mensen zijn nou eenmaal niet allemaal/helemaal eerlijk zijn en zich niet allemaal aan die meldplicht zullen houden. Je rekent er al niet meer 100% op, op die eerlijkheid.
Er wordt vol verbazing gereageerd op/omdat TS bepaalde dingen niet gedaan of doorgedrukt heeft, wat dit allemaal had kunnen voorkomen.. Men is stomverbaasd om te lezen hoe dit gebeurd is, hoe er zo gemakkelijk 17K werd uitgegeven zonder echt aan zelfbescherming te doen. Dusja, daar reageren mensen wel op ja.

En dat bedoelt niemand l*llig maar het hàd gewoon veel kunnen voorkomen.
Net zoals je die auto ook niet ongekeurd koopt, stiekem weet je ergens heus wel dat dat wel eens zou kunnen tegen vallen.. Je kan jezelf beschermen tegen zulke praktijken, het kost natuurlijk wel wat, maar het zou wel degelijk een hoop miserie kunnen voorkomen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:46

Papieren waar naar gevraagd zijn, zijn ook wel geleverd, alleen heeft TS betaald eer zij de papieren heeft ingezien.
Foto's zijn ook gestuurd, enkel kon DA van de TS ze niet openen. Weer niet de fout van de verkoper, eerder van de DA die Dicom foto's niet kan openen. Paard was door DA verkoper goedgekeurd (weet niet met welk doel). Dus in hoeverre is de verkoper dan in gebreke gebleven?

Verder staan er veel een hoop vaagheden, oa dat paard niet van TS is?

Citaat:
Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:44

Wintu schreef:
Papieren waar naar gevraagd zijn, zijn ook wel geleverd, alleen heeft TS betaald eer zij de papieren heeft ingezien.
Foto's zijn ook gestuurd, enkel kon DA van de TS ze niet openen. Weer niet de fout van de verkoper, eerder van de DA die Dicom foto's niet kan openen. Paard was door DA verkoper goedgekeurd (weet niet met welk doel). Dus in hoeverre is de verkoper dan in gebreke gebleven?

Verder staan er veel een hoop vaagheden, oa dat paard niet van TS is?

Citaat:
Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden.


Tja, mijn ouders hebben vorig jaar een voorschot op een mobilhome betaald. Was een tweedehands die nog gekeurd voor verkoop moest worden. Voorschot was om de mobilhome te reserveren, mits die vlotjes door de keuring zou geraken. "Hij is er door hoor!", maar de verkoper wilde die papieren niet laten zien. Ouders hebben hun voorschot terug gevraagd en van de verkoop afgezien --> dat is dat stukje zelfbescherming. Als hij echt door de keuring is, dan trek je even een foto van dat document en stuur je dat door, zodat de verkoper ook gerust is. Ging hier ook om een heel groot bedrag - dat doe je jezelf niet aan..

Je kiest er zelf voor om te betalen vooraleer je die papieren te zien krijgt. Ik bedoel.. Waarom doe je dat? Bij een stoomstrijkijzer kan je dat doen, daar verlies je niet heel veel op. Maar 17K?

Paard is, als ik het goed heb, idd niet van TS, ze heeft het gekocht in naam van iemand anders, TS traint het paard voor diegene.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:32

LWDaisy schreef:
Paard is, als ik het goed heb, idd niet van TS, ze heeft het gekocht in naam van iemand anders, TS traint het paard voor diegene.


Dan kan ik me goed voorstellen dat je daar zenuwachtig van wordt.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:42

Huh, ik dacht dat het paard voor TS getraind werd door Bianca? Niet dat ze het gekocht heeft in naam van iemand anders en traint.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:03

LWDaisy schreef:
Wintu schreef:
Papieren waar naar gevraagd zijn, zijn ook wel geleverd, alleen heeft TS betaald eer zij de papieren heeft ingezien.
Foto's zijn ook gestuurd, enkel kon DA van de TS ze niet openen. Weer niet de fout van de verkoper, eerder van de DA die Dicom foto's niet kan openen. Paard was door DA verkoper goedgekeurd (weet niet met welk doel). Dus in hoeverre is de verkoper dan in gebreke gebleven?

Verder staan er veel een hoop vaagheden, oa dat paard niet van TS is?


Tja, mijn ouders hebben vorig jaar een voorschot op een mobilhome betaald. Was een tweedehands die nog gekeurd voor verkoop moest worden. Voorschot was om de mobilhome te reserveren, mits die vlotjes door de keuring zou geraken. "Hij is er door hoor!", maar de verkoper wilde die papieren niet laten zien. Ouders hebben hun voorschot terug gevraagd en van de verkoop afgezien --> dat is dat stukje zelfbescherming. Als hij echt door de keuring is, dan trek je even een foto van dat document en stuur je dat door, zodat de verkoper ook gerust is. Ging hier ook om een heel groot bedrag - dat doe je jezelf niet aan..

Je kiest er zelf voor om te betalen vooraleer je die papieren te zien krijgt. Ik bedoel.. Waarom doe je dat? Bij een stoomstrijkijzer kan je dat doen, daar verlies je niet heel veel op. Maar 17K?

Paard is, als ik het goed heb, idd niet van TS, ze heeft het gekocht in naam van iemand anders, TS traint het paard voor diegene.

Precies

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:21

FloortjeM schreef:
En dan over de inhoud: je hebt een paard gekocht bij een GP-ruiter, die het paard graag als 'particulier' wil verkopen. het begint ermee dat dat niet aan die ruiter is, maar aan de wet. Als iemand handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, dan kan iemand niet zeggen: ja, meestal wel, maar met deze net even niet. Die wettelijke regeling is er namelijk voor om een verschil in kennis, kunde en ervaring te compenseren, en als professional kan je die niet ineens 'uit zetten'. Dat wil niet zeggen dat je als professional nooit een paard kan verkopen dat van jou privé was, maar door de bank genomen word je dan toch als professional aangemerkt.


De grens tussen privé en professioneel is toch duidelijk? Als je het zakelijk bekijkt, is een paard dat niet in de boekhouding zat, idd een privézaak die verkocht wordt. En je kan niet een paard dat 'in de zaak zit' opeens eruit halen om particulier te verkopen. Maar uit jouw laatste zin meen ik op te maken dat een rechter zou kunnen oordelen dat omdat je een achtergrond als professional hebt, je ook je privié zaken in een professionele context dient af te werken?

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:43

Wat een raar verhaal dit..paard gekocht voor iemand anders..paard word/is nu getraind door??
Ik neem aan de TS??

Die is bang van het paard en nu moet het paard terug want heeft gebreken..

Vind het jammer dat het verhaal maar vanuit 1 kant gehoord word hier.
Laten we eerlijk zijn, als iemand in opdracht van een ander een paard voor X bedrag kan kopen dan ga je er van uit diegeen verstand van zaken heeft. Daar ook haar geld mee verdiend. Al zo lang mee loopt dat ze uberhoupt zulke opdrachten krijgt.
Wellicht paard met gebrek koopt want dat gebrek is te managen zoals bij veel goed lopende sport paarden en dus daarmee akkoord ging maar nu er van af willen omdat het eens weg springt!?

Men weet nu toch onderhand wel eens dat je een paard VOOR je het koopt fatsoenlijk laat keuren??
Wat een onproffesioneel gedoe!

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:54

Nou, foxy80, dat ligt helaas niet zo zwartwit, want er worden nog altijd heel veel paarden in een semi-schimmig milieu verhandeld, en als je dan een louche handelaar bent die onder die consumentenbescherming uit wil komen, dan staan al je paarden 'toevallig' net niet op de balans (die meestal overigens sowieso niet - en zeker niet in snelle handel - specificeert per paard. Als er al iets staat, is het een post 'handelsvoorraad' per 31/12, en dat is weinig duidelijk). Datzelfde wordt door veel louche handelaren gedaan door te verklaren dat ieder paard dat ze verkopen, nét toevallig van hun nichtje/moeder/buurmeisje/zusje is, en dat ze die dus alleen als tussenpersoon verkopen. Dit maakt de toegevoegde waarde van het onderzoeken van wie je nou eigenlijk koopt, wel lastiger.

De ratio van de wettelijke bepaling is dat je als consument gewoon minder kennis en ervaring hebt dan een professional.Daar dient die bescherming voor. Zie hier het belang om uit te zoeken van wie je nu wérkelijk koopt.
En ja, er zijn GP-ruiters die een gewone baan hebben en in de avonduren met een of twee getalenteerde paarden naar dat niveau zijn gereden. Maar het merendeel van de mensen die dat niveau bereikt, heeft heel veel ervaring op heel veel paarden nodig om zoveel gevoel te ontwikkelen, en die verdienen hun brood met lesgeven en handel. Hun wedstrijddeelname is dan het 'visitekaartje'. Daarom is in deze - nogal vage - zaak nog helemaal niets te zeggen over ieders rechten en plichten.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:15

Je zult moeten aantonen dat er sprake is van handel. En dat is bij een handelsstal natuurlijk een stuk makkelijker.