Rechten in verkoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:07

Ik zou inderdaad ook pony terugnemen en geld terug geven. Kijken hoe je pony er aan toe is en eventueel opknappen en overnieuw verkopen. En dit keer pas bij jou van het erf af als die volledig betaald is. Desnoods nog fotos/filmpjes maken van je pony op de dag van verkoop zodat duidelijk is in welke staat dat je hem verkocht hebt.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:18

Ik zou de pony ophalen, eenmaal thuis eerst laten onderzoeken door de dierenarts en die kosten aftrekken van het al betaalde aankoopbedrag.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:42

Ineke2 schreef:
Ik zou de pony ophalen, eenmaal thuis eerst laten onderzoeken door de dierenarts en die kosten aftrekken van het al betaalde aankoopbedrag.

Ik vermoed dat zij dan beginnen te zeveren over de DA kosten die zij gemaakt hebben.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:43

Ik verplaats dit topic naar Transport, Afspraken en Overige.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:47

anjali schreef:
Ineke2 schreef:
Ik zou de pony ophalen, eenmaal thuis eerst laten onderzoeken door de dierenarts en die kosten aftrekken van het al betaalde aankoopbedrag.

Ik vermoed dat zij dan beginnen te zeveren over de DA kosten die zij gemaakt hebben.

Ze kunnen kiezen, het resterende bedrag ( 1000 euro) geven of pony en geld terug min de dierenartskosten voor het onderzoek terug bij mij op stal.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:48

LV19952 schreef:
Ik zou inderdaad ook pony terugnemen en geld terug geven. Kijken hoe je pony er aan toe is en eventueel opknappen en overnieuw verkopen. En dit keer pas bij jou van het erf af als die volledig betaald is. Desnoods nog fotos/filmpjes maken van je pony op de dag van verkoop zodat duidelijk is in welke staat dat je hem verkocht hebt.


En een verkoopcontract opstellen.

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:50

Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.


Gewoon terug halen.
En je verlies nemen met de wijze les in je achterhoofd.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-09-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:06

Babootje schreef:
LV19952 schreef:
Ik zou inderdaad ook pony terugnemen en geld terug geven. Kijken hoe je pony er aan toe is en eventueel opknappen en overnieuw verkopen. En dit keer pas bij jou van het erf af als die volledig betaald is. Desnoods nog fotos/filmpjes maken van je pony op de dag van verkoop zodat duidelijk is in welke staat dat je hem verkocht hebt.


En een verkoopcontract opstellen.

Volgens de openingspost is er een contract. Misschien staat daar niets in over hoe te handelen bij een situatie zoals die nu is ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:10

Babootje schreef:
LV19952 schreef:
Ik zou inderdaad ook pony terugnemen en geld terug geven. Kijken hoe je pony er aan toe is en eventueel opknappen en overnieuw verkopen. En dit keer pas bij jou van het erf af als die volledig betaald is. Desnoods nog fotos/filmpjes maken van je pony op de dag van verkoop zodat duidelijk is in welke staat dat je hem verkocht hebt.


En een verkoopcontract opstellen.


Dat sowieso! Maar las dat deze er nu ook al is en dat er toch nog gedoe is.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:05

idd pony terughalen en geld terug min dierenartskosten. Ze hadden zelf kunnen keuren bij aankoop. Mij. ervaring met mensen die drammen en zielige verhalen ophangen is dat zuljen 0 rezpect hebben voor grenzen van anderen of afspraken. Eens een victim, altijd een victim. Ik heb geleerd om heeeeel snel weg te lopen als er op een nee van mij een ja maar volgt

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:35

Er zijn mensen, die elke mogelijke reden gebruiken om niet het afgesproken bedrag te hoeven betalen. Daarom schreef ik al eerder, aanbetaling terug, pony terug.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:38

Ik vraag mij sowieso al af bij 1.000 euro voor een pony of paard en dat al boven budget, of het dan wel verstandig is om een paard/pony aan te schaffen of eventueel aan iemand te verkopen. :o

Ik zou als ik jou was het verlies nemen, pony terug en geld terug geven.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:47

Ook ik zou pony terughalen en het reeds betaalde betrad teruggeven.
Als je de pony opnieuw wil verkopen, zou ik toelating geven voor keuring, maar wel als de pony nog bij jou staat. En ik zou idd niet akkoord gaan met kopen op afbetaling. Ik zou me bij koop op afbetaling ook de vraag stellen of men wel het nodige geld heeft voor de verzorging van de pony, want hoe je het ook draait of keert, dat kost gewoon een hoop geld

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:48

Ts zegt: ze nog 1000 euro storten. Niet dat ze 1000 euro heeft gevraagd...



Ik zou zelf. Pony terug halen, naar de DA rijden, gezondheid laten controleren en aan de hand daarvan anticiperen op het hoe en wat. Dat kun je altijd de stap maken naar rechtsbijstand o.i.d.
Is het enkel spierpijn van de koliek kunnen ze van mij het hele bedrag terug krijgen. Is er meer, dan zal er verder onderzoek nodig zijn. Tot die tijd, geen geld terug.
En alles via mail, aangetekende brief of whatsapp.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:03

Momo94 schreef:
Ik vraag mij sowieso al af bij 1.000 euro voor een pony of paard en dat al boven budget, of het dan wel verstandig is om een paard/pony aan te schaffen of eventueel aan iemand te verkopen. :o


Zegt weinig. Ik heb m'n beide paarden op afbetaling gekocht en had daarnaast een prima gevulde dierenartsrekening.
De prijs van mn paarden was net wat hoger dan wat ik op dat moment gespaard had voor aankoop. Toen besloten op afbetaling te doen en om niet m'n dierenarts rekening of m'n andere buffer voor evt tegenslagen aan te breken.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:18

Dan heb ik het verkeerd gelezen, sorry!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:50

Jillyanaj schreef:
Ze konden de volledige prijs niet meteen betalen dus het werd op afbetaling gedaan. ( staat duidelijk in contract). Het paard was vorig jaar nog medisch goed gekeurd, nooit problemen gehad en alles was in orde. Ze staat nu ruim 1 week bij hun en ze heeft koliek gehad, nu zegt ze dat haar kruisband te kort is, dat ze niet zuiver loopt en dat er veel mis is met haar. Ze hebben haar laten keuren de dag nadat ze koliek heeft gehad en ze kwam er niet door omdat ze niet zuiver loopt, dit lijkt mij wel logisch aangezien ze heel ziek was en heletijd op haar benen lag?


Wat ik vooral heel bijzonder vind in deze, ze kunnen de laatste € 1000 niet direct betalen, maar na afname is er een keuring gedaan..

Zou mij als verkoper afvragen aan hen waarom ze die keuring niet voor de koop hebben laten doen.
(Zeker omdat er nu allemaal zogenaamde poepelegein uit voort komt, in hun voordeel)

Juridisch advies heb ik niet. Mijn reactie is puur gebaseerd op mensenkennis.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:05

Jillyanaj schreef:
We hadden wel afgesproken dat als ze niet door de keuring geraakt ze haar mocht terug brengen maat moest ze nu idd iets hebben hoe bewijs ik dan dat dit bij haar is gebeurt? Heb ik hier wel iets te zeggen?


Ik had ook niet goed gelezen, maar blijkbaar is er een contract. Daar zijn financiële afspraken in gemaakt en blijkbaar wilde de koper ook nog keuren zo te lezen. De afspraak is gemaakt "dat als de pony niet door de keuring zou komen" het dier terug kon.
Dus de vraag is, is de pony meegegeven op proef? Want anders laat je meteen wel keuren, lijkt mij. In dat geval snap ik ook wel dat er nog niet het hele bedrag is betaald.
Toen kreeg de pony binnen een week bij de koper koliek; dat kan natuurlijk altijd van zo'n verhuizing. Maar daar worden ze niet kreupel van, echt niet. Als de koliek behandeld is dan is het over. En blijkt er wel wat meer aan de hand (wat is niet duidelijk) Dus toen liep het dier niet goed en heeft de koper laten keuren. Tot zover zie ik helemaal niets raars aan dat verhaal vanuit de koper bezien.
Het paard is van eigenaar veranderd en verhuist zonder dat er is gekeurd. En dat is altijd een risico natuurlijk, ook de koper. Maar ook voor de verkoper.

We hebben nu alleen maar het verhaal van 1 kant, natuurlijk. Het rare aan dit verhaal - van de TS - vind ik dat de koper dus blijkbaar binnen een week de DA kan betalen en een keuring, terwijl het bedrag dat nog open staat "maar" 1000 is.

Maar enfin, er is een contract waarin is vermeld dat de pony terug kan als het niet goedgekeurd wordt bij de keuring. Nu blijkt de pony niet goed te zijn en verwijst de TS naar een keuring van een jaar geleden. Daar kun je niets meer mee.
Ik heb ook t idee dat de TS de pony niet graag ziet terugkomen omdat de klik er niet was met de pony.
Maar ik denk wel dat dat de beste oplossing is. Er ligt een contract dat is duidelijk en daarbij is de tijd van verhuizen van de pony tot de keuring zo kort dat het niet voor de hand ligt dat de koper dier binnen die tijd "stuk" krijgt, als het in die tijd ook nog eens koliek krijgt waar de koper n.a.w. al helemaal niets aan kan doen.

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:40

Jullie hebben gelijk, ik ga een beter huisje voor haar zoeken. Alleen ben ik wel echt bang dat ze nu wel gebreken heeft. Als ze al zo doen wie weet wat ze gedaan hebben met dat arm beestje.

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:24

Momo94 schreef:
Ik vraag mij sowieso al af bij 1.000 euro voor een pony of paard en dat al boven budget, of het dan wel verstandig is om een paard/pony aan te schaffen of eventueel aan iemand te verkopen. :o

Ik zou als ik jou was het verlies nemen, pony terug en geld terug geven.



En dan ook nog in gedeeltes betalen.
Hoe doen ze dat dan bij de dierenarts/vee arts?

Die kunnen ook geen goed thuis bieden. Dat zou absoluut een no go zijn voor mij hoor. Van beiden kanten uit eigenlijk.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:29

Jillyanaj schreef:
Jullie hebben gelijk, ik ga een beter huisje voor haar zoeken. Alleen ben ik wel echt bang dat ze nu wel gebreken heeft. Als ze al zo doen wie weet wat ze gedaan hebben met dat arm beestje.


Dat is een les voor de volgende keer, niet een paard meegeven zonder betaling.

En kopers hebben onderzoeksplicht, dat doen ze dan maar voor dat ze het paard meenemen.

Ik zou haar ook ophalen, opknappen en een beter tehuisje voor zoeken.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:51

Change3x schreef:
Pony terug nemen, aanbetaalde bedrag terug geven en dan dit snel achter je laten.

Laat het een wijze les zijn dat je een paard nóóit op afbetaling of zonder betaling mee moet geven.


Dit.
Ongelooflijk dat er nog steeds mensen zijn die dit doen.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:02

Jillyanaj schreef:
Jullie hebben gelijk, ik ga een beter huisje voor haar zoeken. Alleen ben ik wel echt bang dat ze nu wel gebreken heeft. Als ze al zo doen wie weet wat ze gedaan hebben met dat arm beestje.


Wat bedoel je met "als ze al zo doen"?. Je hebt toch zelf afgesproken dat als de keuring niet goed was, ze de pony terug kunnen brengen? Jij hebt niet laten keuren dus je weet helemaal niet of je die mensen een gezonde pony hebt verkocht. Als je het van de andere kant bekijkt dan hebben die mensen een pony gekocht die binnen een week koliek krijgt, kreupel blijkt te zijn en behoorlijk wat mankeert. Ik neem aan dat ze een keuringsrapport hebben van de DA. Dan is het toch logisch dat ze zich op het contract beroepen?
Ik snap dat je het vervelend vindt dat je de pony terug krijgt. En je hebt rare mensen, maar tot nu toe zie ik niks raars aan dit verhaal.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:56

Het snelst leer je doordat iets geld kost. Les voor de volgende keer

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:18

Heb je de pony al opgehaald.?