Ik was net op een stal kijken en vertelde na een tijdje dat ik wellicht een paard in bruikleen kreeg en daarom een plek zocht. Zij gaf aan niet te weten wat zij hiervan vond en of ze akkoord ging, in verband met aansprakelijkheid. Ze zei wat als er iets gebeurd tijdens bv buiten zetten? Of hij rent de weg op? Mij lijkt het niet anders dan normaal, de eigenaar is bekend met dit soort risico's, die zijn op iedere stal aanwezig. En hij kan bij mij ook losbreken. Je weet het met paarden nooit zeker..
Zij voelde zich er niet comfortabel bij.. en moest er juridisch induiken..
Toen ik vroeg hoe het zat als iemand zijn paard daar neerzet en ik ben een bijrijder / verzorger, zei ze dat dat een hele andere situatie was en geen probleem zou zijn. ?!?!?!?!
Vreemd. Stalhouderij, eigenaar paard en risico is toch hetzelfde? En los daarvan, zeggen veel stallen vaak volgens mij niet aansprakelijk te zijn voor eventuele schade als er iets misgaat en sterker nog, als zij jouw paard buiten zetten en deze sloopt onderweg iets (al dan niet door hun schuld) verhalen ze de kosten op jou..
Dit heb ik letterlijk bij een stal in het regelement zien staan, weet niet meer welke stal..
Ik gaf nog aan dat eventuele zorgen van haar met de eigenaar besproken kon worden, en wellicht handig om los van mij, zelf idd te kijken wat ze hier van vind voor een volgende zich hiermee meldt. Maar dit vond ze niet nodig omdat meerdere al gebeld hadden en de stal vast snel vol zou zijn.. en zij weet nu al dat iedereen die gebeld heeft eigenaar is

Dat ze in oktober ook nog een stal vrij krijgt was ze even vergeten voor het gemak.. ze werd ineens heel koel en wou me er duidelijk niet hebben.. iets met vriendelijkheid kent geen tijd..

Wat ik dan weer wel bijzonder vind, is dat zij 12 paarden in pension heeft staan, in de weekenden de eigenaren dit nu in diensten doen, ze zei 2 of 3 keer per maand, wat mij veel lijkt tenzij sommige eigenaren meerdere paarden hebben, en we dus niet ook met 13 mensen zijn, of je doet het met meerderen op een dag? Los van dit, vind ik de aansprakelijkheid hiervan veel zorgwekkender. Als je in dienst bent bij een stal val je onder hun verzekering. Als wij het buiten zetten en binnenhalen 'onderling' regelen, valt alles wat mis gaat dus onder je eigen verzekering.. en dat met 12 pension en 6 van haar, 2 of 3 keer per maand, is een stuk meer risico dan alleen mijn eigen paard.. of bruikleen pony..
En hoewel ik er eigenlijk helemaal geen zin in heb dit vaste prik te moeten doen, en het van alleen binnen halen ineens ook buiten zetten werd, en je er dus ineens dan ochtenddienst hebt blijkbaar.. zette haar verhaal over aansprakelijkheid me wel aan het denken.. en hoe leuk dat steeds meer stallen dit zo regelen, maar nooit stil gestaan, en wellicht velen met mij, dat alles wat dan mis zou gaan, niet op de stalhouderij z'n bord komt maar de jouwe..
Nu dan de vraag, is er iets anders aan de hand met bruikleen situaties voor de staleigenaar? Of gebruikelijke van 0 aansprakelijkheid of stal VS eigenaar.
En in hoeverre als de stalhouderij zelf buitenzetten enzo eist, is deze of jij aansprakelijk voor alles wat mis gaat tijdens dit? En dan uiteraard niet je eigen (verzorg / bruikleen) pony of paard, maar die van anderen..
Iemand enig idee hierover?