Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 16:00

Goedemiddag,

Een lang verhaal wat ik probeer kort maar duidelijk te omschrijven.

Ik heb mijn merrie te koop staan, leuk dier, braaf onder het zadel, in de omgang kan ze soms wat pittig zijn. ( niks echts geks )
Stond een paar weken te koop, relatief weinig reacties op gekregen en toen werd ik benaderd door een handelsstal/ verkoopstal.

Die wilden haar wel voor mij verkopen, ik en een vriendin zijn daar wezen kijken en praten en het zag er allemaal goed uit. Gesprek ging ook goed, ik heb aangegeven wat ik wilde, en hun gaven aan hoe ze te werk gaan ( verkoop technisch ) .

Paard wilde ze graag voor mij verkopen, en moest nog wel even op de foto. Heb ik ook gedaan ik dacht als dat helpt prima (kosten a 604,-)

Mijn zadel lag niet helemaal lekker meer, en zoals een merrie is, laat ze dat dan wel aan je merken , dat uitte zich door middel van een beetje achteruit lopen bij het opstappen.

Voordat ze naar de handelsstal ging is de zadelmaker geweest en hebben we nog gereden , zadel weer prima.

Paard de volgende dag daar gebracht , en ik dacht dat ik alles goed geregeld had.

Krijg ik 5 dagen later een appje of ik mijn paard wilde halen, ik zou aan hun een "kapot" paard hebben geleverd en de probeerde ik dan via hun wel te verkopen. En ze wilden er niet mee aan de slag.

Ik krijg niet te horen wat er precies gebeurt is , ik kreeg een vaag verhaal over na het opzadelen ontplofte ze , en ze hebben er niet eens op gezeten.

Vreemd ik reed er al bijna drie jaar mee en nu ineens zou er niemand op kunnen ? Maargoed ik paard opgehaald met dat soort mensen wil ik niet eens zaken doen en of mijn paard laten staan.

Bij aankomst thuis , zadel erop gelegd en even rondje gestapt ( er naast ) reageerde ze verder niet op dus ik dacht nou zal allemaal wel mee vallen .

2 dagen later dacht ik nou dan pakken we haar maar weer op , wederom opgezadeld , mijn hoofdstel was zo versteld en strak gezet dat ik hem niet eens meer om kreeg ?????????? hoe dan ? ( gevraagd uiteraard later maar ook daar geen antwoord op ) maar toen wilde we opstappen, ja dat ging dus niet, paard in paniek achteruit . vooruit alles behalve stilstaan naast het krukje ( en dat doet ze toch echt al jaren braaf )

En nu ??? ik denk dat er daar wat gebeurt is , want toen ik haar ophaalde kreeg ik de opmerking ja ik zou haar schoft eens na laten kijken ik denk dat daar een breuk in zit ??

Nou als dat zo was geweest had ik de afgelopen 3 jaar niet gewoon met haar rond kunnen rijden.

Ik ga vanavond weer kijken hoe ze reageert en anders deze week naar de kliniek voor foto's . Maar kan ik deze stal aansprakelijk stellen ? Ik bedoel ja ze heeft een kleine gebruiksaanwijzing , maar wat ik nu terug heb gekregen is echt niet ok .

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:12

Oeh, dat doet me denken aan de bokker die haar paard ooit blind terug kreeg van een trainingsstal.
Heel akelig zoiets.

Ik zou nu meteen een foto maken van die schoft. Als het daadwerkelijk een verse breuk is kunnen ze dat zien. Hoe dan ook meteen al advies inwinnen bij een expert op juridisch gebied en niet vertrouwen op bokt.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:36

Wat een nare situatie :(

Als het zo heftig is zou ik ook niet wachten met een foto van de schoft.
Succes hoor :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:41

-O- Jakkes. Ik zou inderdaad zo snel als kan je dier door de medische molen halen en hopelijk als er iets heel vers is ontdekt kijken of je het juridisch kan aanvechten bij ze. Al schiet je paard er niks mee op natuurlijk. Arm dier :(:)

Ik vraag me dan af, waarom melden ze schoft breuk zo specifiek? Is daar iets voorgevallen bij ze? Het is niet iets waar ik bij een protesterend paard aan zou denken. Rug ja, zadel stuk ook, buik gevoelig of een nekwervel ja dat ook, schoftbreuk zo benoemen dan zou je zeggen dat er iets is gebeurd. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-05-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:42

Oei... klinkt alsof ze achterover is geklapt en dat ze dat dus heel goed weten.


Zo heb ik ook ooit een paard willen verkopen. 5 jaar, braaf maar verder nog best groen.
Kreeg ik na een week ook terug, kreupel. Spierscheurtje volgens mijn DA.
Ook daar het l.l verhaal bij die stal in Asten dat hij al kreupel zou zijn. Paard ook klinisch en rontgen goed, nooit 1 pas kreupel geweest.

Na 6 weken hier ook weer goed.


Succes en beterschap ermee.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:43

Jeetje wat een nare situatie!

Stroller schreef:
Paard wilde ze graag voor mij verkopen, en moest nog wel even op de foto. Heb ik ook gedaan ik dacht als dat helpt prima (kosten a 604,-)


Is hierbij de schoft niet op de foto gezet? Dan heb je wel vergelijkingsmateriaal en weet je of het er al zat of dat het op de stal gebeurd is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:44

Heb je haar nog gereden bij de zadelfitter? Dan heb je in elk geval iemand die kan bevestigen dat het paard nog te rijden was voordat ze naar de handelsstal ging.

Wat een rot situatie zeg! Ook wel vreemd dat je het dier na 5 dagen pas terug hebt gekregen. Wat hebben ze die 5 dagen dan gedaan als ze niet hebben gereden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:45

Heb je ook een contract met ze?

Ik zou het paard nu gelijk door een veearts laten keuren en foto's laten maken waar nodig.

Alle communicatie bewaren en elk bewijs van wanneer tot wanneer ze daar is geweest. Als er echt iets aan de hand is, sta je denk ik wel sterk, maar moet je nu gelijk stappen zetten.

Hoeveel foto's heb je van die 600 euro en wat was de uitkomst?

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:46

Wat een klote situatie hee. Ik zou bijna, als je het kan permitteren, de hele hals en rug na laten kijken.. Als ze zulke dingen tussen neus en lippen door laten schemeren, maar ook beweren dat ze er nooit op hebben gezeten, dan gaan er bij mij alarmbellen af..

Ik heb ook ooit een paard in de kreukels terug gekregen van een trainingsstal. Ik ken het gevoel daarvan nog heel erg goed. Je gaat door een hel en je krijgt nooit te weten wat er werkelijk is gebeurd. Ik hoop dat je ze succesvol aansprakelijk kan stellen! (En meer nog dat je paard er bovenop komt.) Zouden die foto's die je vooraf moest laten maken niet kunnen helpen?

En vooral heel veel beterschap voor je paard!

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 16:51

Nee helaas is toen alleen het beenwerk op de foto gezet, heb wel nog foto's va 2018 en toen was er niks te zien.

Ik denk dus zelf ook dat ze achterover geklapt is, ze best een gevoelig dier , en ik heb duidelijk aangegeven singel niet in 1 x aan maar eventjes in twee of drie keer met wat stap passen er tussen.
En omdat dat hoofstel dus zo verbouwd was dat ik hem niet eens omkreeg denk ik van 1+1 is 2

Ze hadden haar ( wat ze dan vertelde ) op de poets plaats vast gezet , opgezadeld en wilde toen weg stappen en toen moest ze dus een soort van "ontploft zijn

Ik vermoed ook dat ze toen ( nieuwe plek , hoofdstel zo strak toch direct aangesingeld ) in haar paniek daar gevallen is ofzo ik weet het echt niet maar antwoorden geven ze niet. Ik kreeg alleen die opmerking over haar schoft .

Ze is bij mij met regelmaat ( of nouja gewoon voor het onderhoud zeg maar ) maar de fysio geweest en ostheopaat , ik heb er prima op gereden dus als daar echt een breuk zou zitten moet ze dat eerder aan hebben gegeven . Ze is echt een merrie en laat duidelijk merken als er iets niet goed is .

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 16:52

Ik had inderdaad een contract met ze ,
Hals en rug zijn niet op de foto gezet vonden ze niet nodig , en ik ook niet omdat tja nooit geen klachten gehad en in 2018 is ze al eens helemaal op de foto gezet ( voordat ik haar dus gekocht heb )

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 16:53

Jessix schreef:
Heb je haar nog gereden bij de zadelfitter? Dan heb je in elk geval iemand die kan bevestigen dat het paard nog te rijden was voordat ze naar de handelsstal ging.

Wat een rot situatie zeg! Ook wel vreemd dat je het dier na 5 dagen pas terug hebt gekregen. Wat hebben ze die 5 dagen dan gedaan als ze niet hebben gereden?



Ja er is gereden met de zadelmaker erbij , en er waren nog weel meer mensen op stal die dat toen hebben gezien

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:55

Nu echt gelijk laten nakijken. Als het vers is, kan je bewijzen dat het daar is gebeurt misschien. Als ze nu weer te lang bij jou is, kan het bij jou zijn gebeurt. Niet wachten, meteen de veearts erbij. En de kosten kan je dan misschien wel op hun verhalen als je gelijk krijgt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:02

Jeetje, wat een nare situatie.

Als je hoofdstel zo vreemd is afgesteld is het denk ik ook de moeite waard om eens in haar mond te kijken. Of daar niet ook schade is.

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:05

superpony schreef:
Nu echt gelijk laten nakijken. Als het vers is, kan je bewijzen dat het daar is gebeurt misschien. Als ze nu weer te lang bij jou is, kan het bij jou zijn gebeurt. Niet wachten, meteen de veearts erbij. En de kosten kan je dan misschien wel op hun verhalen als je gelijk krijgt.


Inderdaad, helemaal mee eens met dit. Liever vandaag nog dan morgen bij wijze van

Wat een prut zeg!

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:06

Nou idd Koper, dat dacht ik ook.

Ik zou het niet meer testen morgen TS, maar direct door de DA door laten lichten.
Straks krijg je nog: ja je hebt er zelf mee aan bezig geweest toen ze terug was en daarom is ze nu 'kapot'

Ik hoop zo voor je dat er 'niets' aan de hand is, maar krijg er een akelig gevoel bij

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:10

Zo snel mogelijk laten nakijken en op de foto.
Het liefste vandaag of morgen nog zodat je idd zo snel mogelijk weet wat er in de rug speelt EN dat je bewijsmateriaal hebt dat zo dicht mogelijk bij de datum van ophalen ligt.
En uiteraard niet meer er op gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:13

Ik was benieuwd naar eerdere verhalen over deze merrie en las even terug, maar ik zie dat er al veel eerder problemen waren met opzadelen, opstijgen en ontploffen onder het zadel?
Want dat kan het verhaal wel veranderen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:17

Jee, wat heftig! Misschien hebben ze haar te strak bijgezet en is ze achterover geslagen. Het voordeel is dat je haar (alles?) op de foto hebt gezet voordat ze ging. Als daar nu verandering in is, dan kijkt me dat die schade daar is opgelopen en heb je denk ik wel een goede zaak. Al heeft je paard daar niks aan |(
Geen haat naar jou hoor...maar vaak denken mensen dat paarden machines zijn en ze overal naar toe gebracht kunnen worden en overal braaf zijn. Paarden hebben vaak last van omgevingsverandering en dat ze 'hun mens' niet meer in de buurt te hebben. Alles gaat ineens anders voor hen en waarom zouden zij dan normaal moeten doen? Maar zo denk ik erover...Succes en sterkte!!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:23

Daar is zeker wat mee gebeurd en ik vermoed achterover geslagen op wat voor manier dan ook gezien het verzoek om de schoft na te kijken...helaas ga je er waarschijnlijk nooit het hele verhaal uit krijgen. Vreselijk dat dit soort stallen nog blijven bestaan. Er is altijd een risico met paarden maar eerlijkheid zou voorop moeten staan. Naar paard en eigenaar.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:24

Cayenne schreef:
Ik was benieuwd naar eerdere verhalen over deze merrie en las even terug, maar ik zie dat er al veel eerder problemen waren met opzadelen, opstijgen en ontploffen onder het zadel?
Want dat kan het verhaal wel veranderen.


Tja dan is het misschien niet zo gek dat ze op een nieuwe stal door de stress dit gedrag weer gaat vertonen? Wil niet zeggen dat het daardoor TS haar schuld is, maar dat verandert de boel wel ja. :j

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:41

Een hoop geld voor wat fotos. Dan zal ik er nu ook zsm een veearts bijgehaald hebben.

Misschien is je merrie daar wel onhandelbaar geworden door veranderingen. En zien ze het niet zitten om zo'n dier te gaan verkopen..Je contract nakijken. Waar is de rekening van de dierenarts mbt die dure fotos? Of proberen ze er zo een slaatje uit te slaan en je aandacht wat af te leiden?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard " kapot "terug gekregen van handelsstal /verkoopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:51

Is het niet ‘gewoon’ singeldwang? Ik heb er eentje gehad die extreem singeldwang had en die kon extreem ontploffen van aansingelen of ging ineens liggen. Die reactie hoeft niet meteen een schoftbreuk of iets anders ernstigs te betekenen.

En als je echt twijfelt, laten nakijken. Als de breuk vers is dan weet je genoeg.

Wintu

Berichten: 2955
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:59

Cayenne schreef:
Ik was benieuwd naar eerdere verhalen over deze merrie en las even terug, maar ik zie dat er al veel eerder problemen waren met opzadelen, opstijgen en ontploffen onder het zadel?
Want dat kan het verhaal wel veranderen.

Hoe precies wijzigt dat iets aan de huidige situatie? TS heeft toch aangegeven dat het een merrie was met gebruiksaanwijzing?

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 18:00

Cayenne schreef:
Ik was benieuwd naar eerdere verhalen over deze merrie en las even terug, maar ik zie dat er al veel eerder problemen waren met opzadelen, opstijgen en ontploffen onder het zadel?
Want dat kan het verhaal wel veranderen.


Klopt toen had ik haar net , maar bleek dat mijn toenmalige zadel een scheve boom had.
Nadat ik een nieuw zadel heb gekocht was het probleem opgelost