Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:16

Ik zou hem ook voor dat lagere bedrag terug doen.
Of jij zou moeten kunnen bewijzen dat zij er zeker van wist.
Maar dat zal moeilijk worden.


Dees schreef:
Toch, om eerlijk te zijn....

Ik snap niet dat er nog steeds rijpaarden van enkele K's verkocht worden, zonder te keuren....

nee snap ik ook niet

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:06

Al zolang ik op Bokt zit blijven er mensen kopen zonder te keuren. Ik verbaas me er ook elke keer weer over, maar na 22 jaar ben ik gestopt met me eraan te ergeren. Elke generatie blijft opnieuw naïevelingen geven.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:14

neem het geld, oude eigenaar neemt het terug dat is je enige "recht", want je hebt niets laten keuren voor aankoop.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:20

Frambozen123 schreef:
Via waar kan ik contact opnemen met Floortje M?



MrMaat.nl


Het is een lastige kwestie waar waarschijnlijk geen klip en klaar antwoord op is.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:40

DuoPenotti schreef:
Ik zou hem ook voor dat lagere bedrag terug doen.
Of jij zou moeten kunnen bewijzen dat zij er zeker van wist.
Maar dat zal moeilijk worden.


Dees schreef:
Toch, om eerlijk te zijn....

Ik snap niet dat er nog steeds rijpaarden van enkele K's verkocht worden, zonder te keuren....

nee snap ik ook niet

Ik koop een paard omdat hij me erg aanspreekt. Die ik zo leuk vind dat ik hem ook zou kopen als hij afgekeurd zou worden. Dan heeft keuren dus geen zin. Maar mij gaat het niet om het rijden .Echter wil ik ook niet opgelicht worden en als een paard duurder zou zijn dan zeg maar 3000 euro dan zou ik wel klinisch laten keuren .Ik hoop dat mijn huidige paardje nog zeer lang blijft leven want de huidige prijzen ook voor paarden met bemerkingen of oude paarden zijn belachelijk hoog.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:17

Ik hoor hier neem geld en oude eigenaar het paard terug.

Maar wat als die oude eigenaar al vaker op deze manier zo gehandeld heeft?
Zo houdt ze elke keer toch geld over ondanks terugnemen van het dier. En als ze dit dier meermaals op deze manier verkoopt aan 5K en dan 3K teruggeeft heeft ze telkens 2K winst erop.

Denk ook dat oud eigenaar het paard gewoon weer opnieuw te koop zet misschien zonder de waarheid. Als ze dan iemand treft die eerst keurt voor verkoop zal ze door de mand vallen, maar of die dan met zulke praktijken stopt is een andere vraag.


Ik heb mijn paarden ook nooit laten keuren, ja 1x wel klinisch. Maar dit waren telkens bedragen onder 1700 euro. Dus dat vond ik dan de moeite voor röntgen keuren niet waard. Echter bij 1 paard wel medische problemen gehad maar kwam na een jaar pas aan het licht. Dus niet meer te verhalen op oud eigenaar.

Heb nu een paardje van 4K maar deze is nog geen 2 jaar dus röntgen keuren ook niet gedaan.

DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:22

Ja art maar dan kan ze dat ook alleen maar doen bij wie zich laat oplichten.
Want daar komt het uiteindelijk wel op neer.

En wat Suzanne al zegt de topics zijn er al zo lang als bokt bestaat. Je zou zeggen mensen lezen zich eens in vóordat ze kopen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:34

Art_Ificious schreef:
Ik hoor hier neem geld en oude eigenaar het paard terug.

Maar wat als die oude eigenaar al vaker op deze manier zo gehandeld heeft?
Zo houdt ze elke keer toch geld over ondanks terugnemen van het dier. En als ze dit dier meermaals op deze manier verkoopt aan 5K en dan 3K teruggeeft heeft ze telkens 2K winst erop.

Denk ook dat oud eigenaar het paard gewoon weer opnieuw te koop zet misschien zonder de waarheid. Als ze dan iemand treft die eerst keurt voor verkoop zal ze door de mand vallen, maar of die dan met zulke praktijken stopt is een andere vraag.


Ik heb mijn paarden ook nooit laten keuren, ja 1x wel klinisch. Maar dit waren telkens bedragen onder 1700 euro. Dus dat vond ik dan de moeite voor röntgen keuren niet waard. Echter bij 1 paard wel medische problemen gehad maar kwam na een jaar pas aan het licht. Dus niet meer te verhalen op oud eigenaar.

Heb nu een paardje van 4K maar deze is nog geen 2 jaar dus röntgen keuren ook niet gedaan.



ja ook dat is handel, komt vaker voor dan je denkt.

en de naieve koper(s) geven daartoe ook de ruimte en die ruimte pakken ze, maken gewoon simpel misbruik van de naieviteit van de kopers die denken en paard te kunnen kopen zonder keuren,
ze vernaderen direct hun tactiek als je het paard wil keuren voor aankoop

leeftijd en opleiding is het hier altijd vanaf 3 jaar keuren en in veel gevallen ook bloedonderzoek

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:45

Ik heb ook wel gewoon als particulier paarden gekocht en verkocht. En als men bij mij een paard koopt die na 2 maanden kreupel is men komt na een half jaar aan met de medeling dat hij stuk is, jammer dan maar no way dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. En terugnemen? Niet of het zou een leuke fokmerrie moeten zijn, maar dan idd voor een veel lagere prijs. Maar niet omdat ik hem terug moet nemen.

Frambozen123
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-02-23

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:48

Ik heb uiteraard toen het probleem ontstond direct contact op genomen en niet pas 4 maand later.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:04

Frambozen123 schreef:
Ik heb uiteraard toen het probleem ontstond direct contact op genomen en niet pas 4 maand later.

Dan nog, particuliere aankoop en zelf niet gekeurd. Ik zou het geld snel aanpakken en je verlies zien als een dure les.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:04

DuoPenotti schreef:
Dees schreef:
Toch, om eerlijk te zijn....

Ik snap niet dat er nog steeds rijpaarden van enkele K's verkocht worden, zonder te keuren....

nee snap ik ook niet

Waarschijnlijk omdat het best vaak gebeurt dat paarden die helemaal door een keuring komen, toch wat mankeren. En andersom trouwens ook.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:10

pillow schreef:
Ik heb ook wel gewoon als particulier paarden gekocht en verkocht. En als men bij mij een paard koopt die na 2 maanden kreupel is men komt na een half jaar aan met de medeling dat hij stuk is, jammer dan maar no way dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. En terugnemen? Niet of het zou een leuke fokmerrie moeten zijn, maar dan idd voor een veel lagere prijs. Maar niet omdat ik hem terug moet nemen.

Als particulier een paard verkopen vind ik een regelrechte hel. Been there done that.
Je biedt een netjes aangereden 4- of 5-jarige aan, met een passend zadel. Mensen willen het zadel niet, gooien er thuis een zadel op die niet past, dier bokt omdat het zadel pijn doet, en dat is het een k lotebeest en ik ben een oplichter en dan moet ie terug.
Ehhh... ik ben nu zelf ook bang voor het paard, want jullie hebben hem geleerd hoe hij zijn ruiter snel kwijtraakt. No way dat ik hem nog terug wil.

@topicstarter: het gaat denk ik erg moeilijk worden om al het geld terug te krijgen. Het enige wat je kunt proberen is een beroep te doen op de goodwill van de verkoper

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:20

Ook ik zou het paard met verlies weer weg doen. Niet laten keuren was ook wel een grove fout, dan had dit er zeer zeker uitgekomen moeten zijn!

Helaas voor jou een dure leerschool. Laat je paard altijd keuren, 1 van 1000 euro kost net zoveel als een paard van 10.000 als het wat mankeert.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:22

Is het niet zo dat je als je kunt bewijzen dat het een verborgen gebrek is en het het er al langer zit je binnen zes maanden ze verplicht zijn je paard terug te nemen of je moet contract getekend hebben dat dat niet zo is

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:29

Cantodea11 schreef:
Is het niet zo dat je als je kunt bewijzen dat het een verborgen gebrek is en het het er al langer zit je binnen zes maanden ze verplicht zijn je paard terug te nemen of je moet contract getekend hebben dat dat niet zo is

Wanneer gaan jullie nou eens lezen…

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:54

Ts heeft er nu niets aan dat men zegt dat ze maar had moeten laten keuren. Dat is mosterd na de maaltijd. Ze vraagt wat ze nu zou moeten doen. Ik heb zoiets ook wel eens gehad, echter dat was geen gezondheids- maar een gedragsprobleem. Daar kun je moeilijk op keuren. Die heb ik Godzijdank kunnen terugbrengen ,wel met een stevig financieel verlies.Maar voor het toch nog teruggekregen geld heb ik een veel liever paardje gekocht zodat ik weer met plezier verder kon met mijn paardenhobby. Gedoe met rechtszaken enzo geeft alleen maar nog meer ellende en je schiet er niets mee op.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:47

Frambozen, wat een vervelende situatie.

Even op een rijtje
- Er is geen koopovereenkomst schriftelijk gemaakt - niet noodzakelijk maar had eea wat makkelijker gemaakt in de bewijslast
- Er was sprake van particuliere verkoop. De bewijslast ligt in dat geval bij de koper. Deze moet aantonen dat het paard niet voldoet en dat dit ook al het geval was ten tijde van de aankoop. Een keuring had hier voor zowel de koper als verkoper qua lichamelijk mankementen duidelijkheid in kunnen geven.
- Gebruik was bij koper duidelijk? Ofwel ze wisten dat jij geen grasmaaier wilde kopen maar een paard waar mee gereden kon worden.

Waar wil je bij voorkeur eindigen
- paard terug naar verkoper, aankoopbedrag terug?
- of paard houden en kosten/lagere waarde vergoed,

Kijk eens goed bij advocaten berichten via google, dan vind je genoeg voorbeelden die min of meer overeenkomen met jouw geval.

Het inhuren van een advocaat is tenslotte een dure aangelegenheid en wellicht kun je ook al is elke situatie uniek, al een GOED beeld bij vormen

Frambozen123
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:54

EllyC schreef:
Frambozen, wat een vervelende situatie.

Even op een rijtje
- Er is geen koopovereenkomst schriftelijk gemaakt - niet noodzakelijk maar had eea wat makkelijker gemaakt in de bewijslast
- Er was sprake van particuliere verkoop. De bewijslast ligt in dat geval bij de koper. Deze moet aantonen dat het paard niet voldoet en dat dit ook al het geval was ten tijde van de aankoop. Een keuring had hier voor zowel de koper als verkoper qua lichamelijk mankementen duidelijkheid in kunnen geven.
- Gebruik was bij koper duidelijk? Ofwel ze wisten dat jij geen grasmaaier wilde kopen maar een paard waar mee gereden kon worden.

Waar wil je bij voorkeur eindigen
- paard terug naar verkoper, aankoopbedrag terug?
- of paard houden en kosten/lagere waarde vergoed,

Kijk eens goed bij advocaten berichten via google, dan vind je genoeg voorbeelden die min of meer overeenkomen met jouw geval.

Het inhuren van een advocaat is tenslotte een dure aangelegenheid en wellicht kun je ook al is elke situatie uniek, al een GOED beeld bij vormen



Allereerst bedankt voor het duidelijke bericht
De verkoper was er zeker van op de hoogte dat ik opzoek was naar een paard om wedstrijden etc mee te starten, zij heeft mij benadrukt dat dit echt mogelijk was. Ivm veel pech met keuringen en toch niet in orde toen besloten hem niet te keuren.
Liefst aankoopbedrag terug en paard terug naar de verkopen.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:01

Tja…. Bewijs maar eens dat de verkoper wist dat het paard dit probleem al had. Als hij daar altijd goed is geweest en op het moment van verkoop ook dan bestaat er een reële kans dat de verkoper echt niets wist. Door een ander management, de manier waarop je een paard traint en ermee omgaat, bodems etc kunnen problemen omhoog komen die er al waren maar zich nu pas uiten of juist daardoor ontstaan. Door te keuren had je dit wellicht kunnen voorkomen maar blessures kunnen ook snel ontstaan..

Dat de verkoper hem voor een deel van het aankoop geld wil terug nemen vind ik heel redelijk en ook niet meer dan normaal, ze neemt immers een kapot paard terug. Ik zou dat doen en je verlies nemen.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:09

Om hoeveel geld minder terug gaat het hier nu eigenlijk? Als dat weinig verschil is zou ik m direct terugbrengen.
Als het verschil minder dan de helft is dan kun je nog in bijv social media kunnen zoeken of er iets over het paard terug te vinden is.

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:14

Wat ontzettend vervelend. Ik ben benieuwd welke beslissing je neemt. Ik zou hem terugbrengen.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:20

Maar als je mijn pony nu koopt dan zou ik ook zeggen veel plezier met rijden en succes met de wedstrijden. Ik heb immers geen röntgenogen. Dus zonder keuren en foto's zou ik ook niet weten of hem iets mankeert. Op het moment dat jij jouw paard kocht was hij goed. Het wordt lastig om aan te tonen dat de verkoper wist dat hij niet goed was.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:25

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. En om je gelijk te krijgen gaat dat vaak met hoge advocaatkosten gepaard.

Waarschijnlijk nog meer dan het 'verlies' dat je nu lijdt als je je paard terug naar de verkoper brengt.

Ik zou ook zeggen 'zie het als een les'.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Paard gekocht maar is niet in orde wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:32

Ik zou hoe dan ook even juridisch advies inwinnen.

Dat het paard is gekocht van een particulier wil niet zeggen dat degene voor de wet ook altijd zo gezien zal worden, daar was vorig jaar een lezing over en daar schrok ik best van.