wie betaalt de kosten? - dekensloper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:28

capopjekop schreef:
Ik zou het vervelend vinden als m'n paard iets sloopt en mee betalen aan de schade. Maar doodschamen? Dat gaat wel erg ver. Uiteindelijk is het een risico als je je paard bij andere paarden zet.

Een graaskorf omdoen, zoals hier gesuggereerd wordt, vind ik dan ook niet fair. Dan zou ik eerder kijken of je de kudde kunt opdelen zodat het paard met halsdeken niet bij de sloper komt te staan. En dan volgend jaar niet de hele hals scheren.

Zou je dat laatste ook adviseren wanneer de sloper dekens sloopt ipv enkel de hals?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:31

Zoals ik het lees sloopt hij alleen de hals van de dekens. Dan is die vraag toch niet relevant?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:34

Hier scheren we ook al jaren, maar ik heb nooit een hals gebruikt :n Ik zou het gewoon eens zonder proberen, met de huidige temperaturen lijkt het mij überhaupt vrij warm?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:42

capopjekop schreef:
Zoals ik het lees sloopt hij alleen de hals van de dekens. Dan is die vraag toch niet relevant?

Ik vraag het me af. Ik vind het altijd een beetje meh dat de een zich aan moet passen omdat een ander onwenselijk gedrag vertoont.

Bij mij op stal stond ook een sloper, die ging in de eerste instantie voor de makkelijke delen, dus hals, staartflap oid. Als dat niet beschikbaar was, ging hij voor de rest van de deken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:45

Ligt er ook aan op wat voor stal je staat. Op een grote stal is het denk ik makkelijker om beide paarden of een van de 2 in een beter passende groep te zetten.

Op een kleinschalige stal zul je dan mss wat eerder water bij de wijn moeten doen als je je paard wel graag in een kudde wil hebben. Zelf zou ik dat iig wel graag willen, ook als ik dan wat dingen moet aanpassen. Het is ook sneu als de sloper dan alleen moet staan bijvoorbeeld.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:49

Ik ben van mening dat je zelf het risico (willens en wetens) neemt dat de hals weer gesloopt wordt.
Een eerste keer weet je het niet, maar daarna wel. Daarnaast weten we allemaal wel dat paarden in de regel wel eens aan ander paard zijn deken hangt (spel), dus dat zal over en weer gebeuren.
Daarnaast kan het bij 6 paarden in een groep ook heel goed zijn dat het paard waarvan bekend is dat hij graag de hals pakt hem juist een keer niet gesloopt heeft (je bent er niet de hele dag bij). Een "schuldige" aanwijzen is dan eigenlijk niet echt mogelijk.
Voorkomen dan alleen door paard apart te zetten van de rest.

Lastige discussie ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:51

capopjekop schreef:
Ligt er ook aan op wat voor stal je staat. Op een grote stal is het denk ik makkelijker om beide paarden of een van de 2 in een beter passende groep te zetten.

Op een kleinschalige stal zul je dan mss wat eerder water bij de wijn moeten doen als je je paard wel graag in een kudde wil hebben. Zelf zou ik dat iig wel graag willen, ook als ik dan wat dingen moet aanpassen. Het is ook sneu als de sloper dan alleen moet staan bijvoorbeeld.

True. Normaal zou je ook voor een compromis gaan, al kan ik er hier geen verzinnen. Het is de TS die in moet leveren, wil ze haar dekens heel houden.

Ik vind het ook te ver gaan om de volleduge verantwoordelijkheid bij TS te leggen, een hals gebruiken is niet raar, of zo.

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer ze de hals af laat.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:02

Waarom zo moeilijk als jij er zelf, samen met de eigenaar van de sloper geen problemen mee hebt, waarom zou de rest van de stal zich er dan druk om maken? Geef gewoon bij je stalgenoten aan dat er geen discussiepunt is :)

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:07

Polly schreef:
Ik heb dit een aantal jaar geleden voorgelegd bij de verzekering maar ondanks dat de eigenaar van de sloper goed verzekerd was ging de verzekering niet uitbetalen.
Er is ook nog zoiets als willens en wegens het risico nemen en dan is er ook nog een stukje eigen schuld.
Het risico word bewust genomen door de sloper en het paard met de hals samen te zetten terwijl bekend is dat dat dus niet goed gaat.


Ik zou ook denken dat het eigen risico is door een paard in een groep te zetten.
Maar wie bepaalt de samenstelling van de groep? Zijn dat de eigenaren of is dat de pensionstalhouder?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:57

Tja, twijfelachtig. Als er 1 paard is dat van alle andere paarden de deken sloopt zou ik die een anti-bijt kap op doen.
Maar nu is het paard A dat specifiek de deken van paard B sloopt. Eigenaar van A neemt maatregelen (deken vieze smaak geven) maar ik zou toch verwachten dat de eigenaar van B of de staleigenaar ook iets doet. Dus groepen aanpassen, een kap op, of toch kosten delen.

Ja, je kiest voor risico op schade met buitenzetten in een groep, maar je kiest niet voor een paard dat systematisch sloopt. Al 15x repareren en 2 nieuwe dekenhalzen (en het is pas januari….)vind ik toch een andere orde dan af en toe een schram door een ongelukje.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:44

Zou een deken met halve hals nog een oplossing kunnen zijn? Aan de andere kant als hij door het slopen van de hals de rest van de deken(s) nu met rust laat.. Ik zou ook sws de cribox uittesten. Ik vind wel dat de eigenaresse van betreffende paard in zoverre een stukje verantwoordelijkheid mag nemen en je niet alleen voor alle kosten op te laten draaien.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 22:46

Nog wat extra info: het is een kleinschalige paddock paradise. Paarden kiezen zelf of ze binnen/buiten willen. De paarden die er staan zijn de enige paarden. Apart zetten gaat dus niet. Ik heb het zonder hals geprobeerd, maar paard schuurt dusdanig (ook in de winter helaas) dat hals af geen optie is. Dat zorgde voor schuren tot bloedens aantoe. Tsja, dat wil ik mijn paard niet aandoen als er met hals op niks aan de hand is.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:52

Ik heb zelf al heel veel dekens kunnen naaien en altijd zelf voor de kosten opgedraaid. Omgekeerd zou ik dus ook niemand willen betalen als mijn paard eens iets stuk zou bijten. Dat zeg ik ook altijd op voorhand wanneer mensen met hun paard naar hier komen: dekens mogen maar op eigen risico.

Wat wel helpt is goed te kijken naar de draaddikte: de meeste dekens zijn maar 600D (denier) of minder. In kudde met een sloper helpen dekens met minimaal 1000D veel beter. Ik koop die van Luba ivm de prijs, maar ook andere merken hebben dat als je wat oplet.
Qua antibijt werken middels op basis van hertshoornolie in mijn ervaring het beste. De goedkoopste spuitbuis van agradi met dat middel in (16 euro) kwam ik met dagelijks sprayen meer dan een maand mee toe.

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:55

Bij de welkoop heb je op de vee afdeling ook pbh spray staan tegen verenpikken bij kippen... werkt ook super( tegen vliegen ) maar ook tegen bijten enz.. en plakt niet zo als cribox idd

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:03

Pbh of HH spray is op basis van hertshoornolie, zijn idd de besten

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:13

En een deken met een vaste hals? Misschien omdat die dan niet los komt in jouw paard het een keer goed beu en laat hij dat weten.
Voor mij was het een dure zomer seizoen na 5 nieuwe vliegen dekens die als doe het zelf pakketjes achter gelaten werden. Mijn merrie heeft een deken nodig anders is het net een krenten bol. Ik had het liefst dat ze dan uit de kudde kon maar dan kan bij ons niet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:07

Ik vind het vreemdste dat de eigenaar van de sloper geen verantwoordelijkheid neemt. De discussie zou niet bestaan als de eigenaar uit zichzelf naar jou toe zou gaan en zou zeggen “wat kan ik in deze doen?”

Los van AVG en risico aanvaarding, zou ik als eigenaar toch mee willen denken in een passende oplossing voor beiden.

Ik denk dat daarom de discussie ook is ontstaan bij je stalgenoten, zij zien ook dat de eigenaar er zelf niets aan/mee doet en verplaatsen zich dan in jouw schoenen, “hoe zou ik het vinden als mijn spullen gesloopt wordt door een ander paard en de eigenaar doet alsof er niets aan de hand is?”

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:15

Voor nu kan je de hals prima aflaten met deze temperaturen. Hier ook volledig geschoren 24/7 buiten hals sinds gisteren af gehaald

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:17

StalNollie schreef:
Voor nu kan je de hals prima aflaten met deze temperaturen. Hier ook volledig geschoren 24/7 buiten hals sinds gisteren af gehaald

Haar paard schuurt dr manen kapot, zegt ze net.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:18

StalNollie schreef:
Voor nu kan je de hals prima aflaten met deze temperaturen. Hier ook volledig geschoren 24/7 buiten hals sinds gisteren af gehaald


Paard van TS heeft hem niet voor de kou, maar voor eczeem.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:33

Daphara schreef:
Ik vind het vreemdste dat de eigenaar van de sloper geen verantwoordelijkheid neemt. De discussie zou niet bestaan als de eigenaar uit zichzelf naar jou toe zou gaan en zou zeggen “wat kan ik in deze doen?”

Los van AVG en risico aanvaarding, zou ik als eigenaar toch mee willen denken in een passende oplossing voor beiden.

Ik denk dat daarom de discussie ook is ontstaan bij je stalgenoten, zij zien ook dat de eigenaar er zelf niets aan/mee doet en verplaatsen zich dan in jouw schoenen, “hoe zou ik het vinden als mijn spullen gesloopt wordt door een ander paard en de eigenaar doet alsof er niets aan de hand is?”


Tsja maar wat kan je doen als eigenaar? Maar blijven dokken of toeleggen op het welzijn van je paard omdat iemand anders besluit dekens op te leggen? Ik heb heel veel kapotte dekens gehad vroeger maar nooit zoiets durven opperen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:38

Poekkie schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het vreemdste dat de eigenaar van de sloper geen verantwoordelijkheid neemt. De discussie zou niet bestaan als de eigenaar uit zichzelf naar jou toe zou gaan en zou zeggen “wat kan ik in deze doen?”

Los van AVG en risico aanvaarding, zou ik als eigenaar toch mee willen denken in een passende oplossing voor beiden.

Ik denk dat daarom de discussie ook is ontstaan bij je stalgenoten, zij zien ook dat de eigenaar er zelf niets aan/mee doet en verplaatsen zich dan in jouw schoenen, “hoe zou ik het vinden als mijn spullen gesloopt wordt door een ander paard en de eigenaar doet alsof er niets aan de hand is?”


Tsja maar wat kan je doen als eigenaar? Maar blijven dokken of toeleggen op het welzijn van je paard omdat iemand anders besluit dekens op te leggen? Ik heb heel veel kapotte dekens gehad vroeger maar nooit zoiets durven opperen.

Wat moet de ander doen dan, maar blijven dokken of toeleggen op welzijn, omdat andermans paard een sloopkogel is?

Sanet

Berichten: 7948
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:50

Ik zou toch nog proberen met andere vieze sprays dan dat je nu gebruikt hebt. Of een deken met een vaste hals idd?
Overigens als ik eigenaar zou zijn van het slopende paard dan had ik echt aangeboden om in ieder geval die sprays te gaan betalen en proberen en de helft van de kosten van de reparatiekosten van de hals.

Hoe is het in de zomer dan? Dan staat je paard onder een eczeemdeken lijkt me? Wordt die dan ook gesloopt?

Verder: echt gewoon heel irritant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: wie betaalt de kosten? - dekensloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:55

Ik denk dat de makkelijkste optie is om gewoon 2 groepen te maken en de twee betreffende paarden uit elkaar te halen.
Op die manier hoeft TS ook geen kosten te maken, mits een ander paard niet op hetzelfde idee komt om de sloperij in gang te houden :P

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:38

Cayenne schreef:
Ik denk dat de makkelijkste optie is om gewoon 2 groepen te maken en de twee betreffende paarden uit elkaar te halen.
Op die manier hoeft TS ook geen kosten te maken, mits een ander paard niet op hetzelfde idee komt om de sloperij in gang te houden :P


Dan draait de pensionhouder voor de problematiek op?