Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:12

pillow schreef:
Dan heb je het paard dus ook niet op jou UBN staan. Waar staat hij dan wel geregistreerd nergens waarschijnlijk. Ben je daar ook vanaf dat hij bij jou staat mee in overtreding.


Waar komt die conclusie vandaan? Dat heeft toch nergens iets mee te maken?

Ik ben benieuwd welk juridisch advies je gaat krijgen TS, al zou ik denken dat het paard gewoon rechtsgeldig aan je is overgedragen. Succes!

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:33

MirandaMalik schreef:
Dit is toch wel iets wat vaker voorkomt hoor, dat mensen niet betalen en de paarden achterlaten en later opeens hun paard weer opeisen.
Vervelende situatie.
Wat ook wel vaker gebeurt is dat ze het paard ophalen als je er niet bent. Daar zou ik dus wel voor oppassen.
Verder is rechtsbijstand wel het handigste.



jaa het is echt een vervelende situatie ben er letterlijk ziek van al dagen. ja moet inderdaad goed opletten dat ze het paardje niet zomaar meeneemt, ben gelukkig altijd thuis maar je weet maar nooit in de nacht..

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:35

Bielsje schreef:
pillow schreef:
Dan heb je het paard dus ook niet op jou UBN staan. Waar staat hij dan wel geregistreerd nergens waarschijnlijk. Ben je daar ook vanaf dat hij bij jou staat mee in overtreding.


Waar komt die conclusie vandaan? Dat heeft toch nergens iets mee te maken?

Ik ben benieuwd welk juridisch advies je gaat krijgen TS, al zou ik denken dat het paard gewoon rechtsgeldig aan je is overgedragen. Succes!



zal het in de topic gooien als ik juridsch advies heb gehad. jaa ik zou dat ook denken want anders zou het betekenen dat ik een paard aan je kan verkopen paspoort kan houden en dan terug eisen.. maargoed you never know.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:41

Wat vervelend voor je ts. Ik hoop dat het goedkomt. Je hebt het contract toch nog ergens? Dan heb je bewijs wat er was afgesproken.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:42

anjali schreef:
Wat vervelend voor je ts. Ik hoop dat het goedkomt. Je hebt het contract toch nog ergens? Dan heb je bewijs wat er was afgesproken.



jaa zeker in pdf bestand op de mail en uitgeprint en heb alle whatsapp gesprekken ook maar even uitgeprint voor de zekerheid.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:23

Het lijkt mij dat je dan behoorlijk sterk staat, TS :)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:38

Juridisch advies lijkt mij in dit geval, helaas noodzakelijk. De kosten daarvan zou ik sowiezo in rekening proberen te brengen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:44

Avalanche schreef:
Het lijkt mij dat je dan behoorlijk sterk staat, TS :)


Afhankelijk van de inhoud van het contract, bedoel je?
Hoe kun je nu zeggen dat iemand sterk staat op basis van een contract waarvan je de inhoud niet kent?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:46

Nee afhankelijk van de communicatie die ze verzameld heeft :)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:52

Joh, een briefje met: "hierbij verkoop ik paard X aan Marietje" of een kwitantie: "op datum X is paard Y betaald door/geschonken aan Marietje" is gewoon al genoeg als dat door de verkoper is ondertekend.
Of zelfs een kwitantie met "datum: verkocht paard X, bedrag Y, voldaan" met krabbel is OK. Zonder dat Marietje er met naam in vermeld staat. Nooit een kwitantie gehad bij aankoop van zeg een grasmaaier?

Wat moet er in een verkoopovereenkomst staan waardoor het niet rechtsgeldig zou zijn?
Zelfs als er allerlei niet rechtsgeldige ontbindende of eisende voorwaarden in zouden staan, dan blijft de basis "paard is verkocht" nog wel geldig.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:27

Saaams schreef:
Niqui schreef:
Hoezo is een contract niet rechtsgeldig? De vorige eigenaar heeft afstand gedaan van de pony.


Het is digitaal getekend.
Dus staat er daadwerkelijk een krabbel of gewoon een voor en achternaam.

Dat maakt niet uit hoor.
Mijn huidige arbeidscontract is digitaal getekend. Reken maar dat die rechtsgeldig is.

De mail / whatsapp berichten tellen ook mee.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 18:28

ik zal even kijken of het lukt dat ik de persoons gegevens kan verbergen dan kan ik het contract laten zien.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:29

Kan je het printen, alle privacy gegevens zwart maken en dan een foto maken?

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 18:31

dat is een goeie ! ga ik doen . zal het zo in de topic plaatsen

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:33

Toch zou ik voorzichtig zijn met wat je hier post. Wat als ze meeleest? Ze weet waar het paard staat en zou hem zelfs kunnen komen stelen als zij vind dat zij gelijk heeft. Probeer het paard dan maar terug te vinden...

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:45

Ik zou het hier zeker ook niet posten maar het juridisch loket belllen morgen. Geen goed plan.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 18:52

hmm ja daar hebben jullie een punt..

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:56

Bielsje schreef:
pillow schreef:
Dan heb je het paard dus ook niet op jou UBN staan. Waar staat hij dan wel geregistreerd nergens waarschijnlijk. Ben je daar ook vanaf dat hij bij jou staat mee in overtreding.


Waar komt die conclusie vandaan? Dat heeft toch nergens iets mee te maken?

Ik ben benieuwd welk juridisch advies je gaat krijgen TS, al zou ik denken dat het paard gewoon rechtsgeldig aan je is overgedragen. Succes!


afgelopen jaar werd er nog niet actief gehandhaafd op de UBN registratie, maar dat zal vast veranderen in de toekomst. Dus als ik TS was zou ik het dier in ieder geval wel op je locatie registreren.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:02

Dat gaat niet zonder paspoort

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:04

Ineke2 schreef:
Dat gaat niet zonder paspoort

Jawel. Lees de chip uit en meer heb je niet nodig

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:08

chip zal ook uitgelezen moeten worden voor de aanvraag van een duplicaat paspoort lijkt me.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:09

StalNollie schreef:
Ineke2 schreef:
Dat gaat niet zonder paspoort

Jawel. Lees de chip uit en meer heb je niet nodig

Snap ik, chipnr staat in het paspoort.

Anders moet ze een dierenarts contacteren of iemand anders die een chiplezer heeft.

Hoe dan ook, mocht je controle krijgen van de NVWA heb je dat paspoort nodig, anders krijg je een boete.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:19

Niqui schreef:
Mee eens. Deze week even juridisch advies inwinnen bij het Juridisch Loket is verstandig.
Overigens is zelfs een email waarin iets dergelijks wordt overeengekomen rechtsgeldig als beide partijen daarmee akkoord zijn gegaan. In Nederland is een dergelijke overeenkomst namelijk vormvrij.


Precies.

Ik heb nog geleerd dat een mondelinge overeenkomst ook gewoon rechtsgeldig is.

Uiteraard: voorkom problemen en zet de boel op schrift.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:57

Ik zou iig de poort of de stal op slot doen..

Als jullie zwart op wit, of via mail, of via app zijn overeengekomen dat zij de pony aan jou heeft afgestaan dan is dit nu jouw pony.

Ik zou toch altijd juridisch advies inwinnen in zo'n situatie.

Misschien kun je nog getuigenverklaringen verzamelen van mensen in je omgeving die verklaren dat de dame niet voor haar paard heeft gezorgd, en wel zo lang dat zonder jouw zorg het dier niet meer zou leven, want zo is het wel.
Daarna nieuw paspoort aanvragen en chip op je naam zetten. Nieuw paspoort kan wel maanden gaan duren. Bij ons op stal een zelfde situatie meegemaakt. Dat nieuwe paspoort kwam er uiteindelijk wel, goed voor jou om te horen.

Eigenlijk weet je al dat zij zelf niet voor het dier zal gaan en kunnen zorgen. Ik hoop dat het dier bij jou blijft.

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:47

Bielsje schreef:
pillow schreef:
Dan heb je het paard dus ook niet op jou UBN staan. Waar staat hij dan wel geregistreerd nergens waarschijnlijk. Ben je daar ook vanaf dat hij bij jou staat mee in overtreding.


Waar komt die conclusie vandaan? Dat heeft toch nergens iets mee te maken?

Ik ben benieuwd welk juridisch advies je gaat krijgen TS, al zou ik denken dat het paard gewoon rechtsgeldig aan je is overgedragen. Succes!

Die conclusie trek ik uit het feit dat je daar het paspoort voor nodig hebt met chip en levensnummer en hij ergens in bv een stamboek geregistreerd moet staan.