Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:15

Goh ja jeetje....het klinkt eerlijk gezegd wel of je vrij "makkelijk" gekocht hebt zonder echt goed de pony te beoordelen zeg maar. Makkelijk met de keuring. Makkelijk met aannemen dat het allemaal wel goed zou komen ondanks al onrust tonen op eigen plek....

Ik denk dat je in dat opzicht wel wat te verwijten valt, en kan me voorstellen dat verkopers dan wellicht denken van jij wilde de pony zonder goed onderzoek te doen graag hebben, hebt zelf "overhaast" gekocht en nu wil je hem kreupel teruggeven...ik kan me voorstellen dat ze daar niet super enthousiast van worden.

Als het echt niet lukt om onderling in goed overleg wat te regelen, dan rest je weinig anders dan contact opnemen met iets als rechtsbijstand / een gesprekje met een paarden advocaat om te kijken of je in je recht staat om af te dwingen het dier terug te nemen :(:)

Wel balen hoor voor alle partijen dit.... ook erg sneu voor je dochter.
Hopelijk vinden jullie een fijne oplossing, vooral voor het beestje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:22

Ik zou het tijd geven. Wij hadden een brave pony gekocht. Maar in het begin ook wel wat dingen mee gehad. Dat is ook normaal, hij moet aan jullie en jullie routines wennen. En jullie gaan hem straks steeds beter leren kennen, waardoor je bepaald gedrag voor kan zijn. Stijgert hij ook aan de hand als er niemand op zit? Anders eerst gewoon aan de hand naar de bak stappen, wel met hoofdstel om en halstertouw door de bitringen. Heb je net iets meer te vertellen.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:29

De enigste die je hier juiste advies over kan geven is floortjem op bokt of een jurist/advocaat.

Echter als ik de pony al terug zou nemen en ik was de verkoper dan had ik ook geeist dat ik een gezonde pony terug kreeg hoe die weg ging. In dit geval dus zonder peesblessure. De blessure is bij jou ontstaan door jou toedracht mogelijk dus voor mij zou de pony niks meer waard zijn en krijg een kapot beestje terug.

Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar ik als verkoper zou daar echt niet mee akkoord gaan.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:30

0000 schreef:
Marus schreef:
Ik heb helaas op dit moment geen paard die mee kan. Een oude shet van 30 maar die kan niet zo ver meer lopen. Anders deden we dat zeker! En als hij blijft gaan wij absoluut alle tijd en energie erin steken met de juiste hulp.

Verschil in hoeven is altijd meer risico. Hij staat nu met een blessure. Waarschijnlijk pees, maar dat is afwachten. Heeft nu een week boxrust gehad en metacam. Dierenarts belt mij vandaag weer voor overleg.

Wat je zegt zit wat in. Maar 5 jaar geleden verkocht ik een paard en die haar voorhoeven waren licht verschillend versleten op dat moment. De dierenarts constateerde dit tijdens de keuring en gaf kopers negatief aankoop advies. Zij hebben haar niet gekocht.
Dan zou de dierenarts dan ook moeten hebben zeggen tsja kun jezelf zien….


Ik weet dat het meer risico is mvt de voeten, maar meestal komt dat er dan niet na 15 jaar pas uit. Wel super vervelend dat hij nu ook een blessure heeft, maar ik zou niet uitsluiten dat die door het gekke gedrag is ontstaan ipv door de stand van de voeten. Hoe dan ook maakt dat de situatie extra lastig want de verkoper zal zo alleen maar minder geneigd zijn de pony terug te willen nemen. Ook wel logisch want dan zitten zij met een geblesseerde pony.

Het verhaal van de andere dierenarts vind ik gek, het is echt niet gebruikelijk (lees, niet de bedoeling) dat een klinisch goed paard enkel op ongelijke voeten wordt afgekeurd. Dan is daar of meer aan de hand, of is de dierenarts naar mijn mening wel aardig buiten zijn boekje aan het gaan. Maar ik snap wel met die ervaring dat je denkt dat het gemeld moet worden. Voor de toekomst, de gebruikelijke procedure is wat je nu hebt meegemaakt met de pony.

Al met al een super vervelende situatie ook zeker voor je dochter. Ik denk dat je je vooral moet gaan afvragen wat je wil. Terugbrengen zal, zelfs als je het voor elkaar krijgt op basis van gedrag, lastig worden met de blessure. Hoeveel tijd, geld en energie wil je erin steken....zolang de verkoper niet tegemoet komt, word het al vrij snel een juridische weg. Met het risico dat het kostenplaatje alleen maar oploopt. Heb je dat ervoor over lijkt me een belangrijke vraag in dit geval.


Bedankt dat je zo uitgebreid reageert.
Ja klopt hoor door mijn ervaringen met keuringen ging ik er vanuit dat het nu ook zo zou verlopen. Als ik een paard verkoop wordt er super streng gekeurd en alles word benoemd wat ze ook maar zien van iets losse banden door bevalling tot scheve hoeven..
Maar als ik een paard koop is dat niet zo blijkt wel. Ik heb nu wel geleerd er echt zelf bij aanwezig te zijn!

Ja dat is het mij allemaal niet waard en gaan wij het beste er maar van maken. En steek ik liever het geld in herstel en gedrag van de pony.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:33

pmarena schreef:
Goh ja jeetje....het klinkt eerlijk gezegd wel of je vrij "makkelijk" gekocht hebt zonder echt goed de pony te beoordelen zeg maar. Makkelijk met de keuring. Makkelijk met aannemen dat het allemaal wel goed zou komen ondanks al onrust tonen op eigen plek....

Ik denk dat je in dat opzicht wel wat te verwijten valt, en kan me voorstellen dat verkopers dan wellicht denken van jij wilde de pony zonder goed onderzoek te doen graag hebben, hebt zelf "overhaast" gekocht en nu wil je hem kreupel teruggeven...ik kan me voorstellen dat ze daar niet super enthousiast van worden.

Als het echt niet lukt om onderling in goed overleg wat te regelen, dan rest je weinig anders dan contact opnemen met iets als rechtsbijstand / een gesprekje met een paarden advocaat om te kijken of je in je recht staat om af te dwingen het dier terug te nemen :(:)

Wel balen hoor voor alle partijen dit.... ook erg sneu voor je dochter.
Hopelijk vinden jullie een fijne oplossing, vooral voor het beestje.


Ja het is voor beide partijen erg vervelend!
Rechtsbijstand vind dat ik hier wat mee moet doen ivm gedrag en verwachting. Heb een week geleden met ze gebeld.

Ja ik ben wel eens te goed gelovig.

En klopt wat je zegt de blessure is echt heel rot nu in deze situatie. Heel vervelend

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:35

Spaansepony schreef:
De enigste die je hier juiste advies over kan geven is floortjem op bokt of een jurist/advocaat.

Echter als ik de pony al terug zou nemen en ik was de verkoper dan had ik ook geeist dat ik een gezonde pony terug kreeg hoe die weg ging. In dit geval dus zonder peesblessure. De blessure is bij jou ontstaan door jou toedracht mogelijk dus voor mij zou de pony niks meer waard zijn en krijg een kapot beestje terug.

Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar ik als verkoper zou daar echt niet mee akkoord gaan.



Dank je wel! Ik heb contact gehad met rechtsbijstand. Zij vinden dat ik hier iets mee moet doen en de blessure is ontstaan door gedrag. Dat is het advies wat ik kreeg

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:36

SusanH schreef:
Ik zou het tijd geven. Wij hadden een brave pony gekocht. Maar in het begin ook wel wat dingen mee gehad. Dat is ook normaal, hij moet aan jullie en jullie routines wennen. En jullie gaan hem straks steeds beter leren kennen, waardoor je bepaald gedrag voor kan zijn. Stijgert hij ook aan de hand als er niemand op zit? Anders eerst gewoon aan de hand naar de bak stappen, wel met hoofdstel om en halstertouw door de bitringen. Heb je net iets meer te vertellen.


Ja ik had hem aan de hand zonder ruiter. Daarom schrok ik vooral door zijn extreme gedrag.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:46

Ik zou die pony mooi niet voor het volle bedrag terugnemen.
Hij is klinisch goed van het erf af gegaan en je wilt hem nou met een nieuwe blessure terug gaan brengen?

Popstra
Berichten: 13810
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:53

Wat voor ervaring heeft je dochter met rijden?
Hoe ver is ze dat ze uberhoupt zelf alleen naar buiten kan?

De vorige eigenaar heeft naar mijn mening niks verkeerd gedaan.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:53

Oef, ik vind dit wel een lastige hoor. Wij kunnen niet zien hoe jij met de pony naar buiten bent gegaan. Feit is dat de pony ver over zijn theewater is gegaan want anders gaan ze waarschijnlijk niet zo steigeren. Er zijn zoveel facetten die hier kunnen meespelen. De verhuizing, jullie omgang met de pony, het karakter van de pony zelf. Als ik een nieuwe zou hebben, zou ik eerst kleine stukjes buiten pakken, om te kijken hoe hij het doet en dan rustig uitbreiden. Zo geef je de pony de tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en kun je samen ook elkaar leren vertrouwen. Misschien dat het daarin mis is gegaan. Jullie hadden teveel vertrouwen in de pony, hij te weinig vertrouwen in jullie. Dat hij daardoor gewond is geraakt is imo niet te verwijten aan de vorige eigenaar. Die vertelde waarschijnlijk eerlijk wat hij bij hun deed, dat wil niet zeggen dat een paard zich bij jullie precies zo gedraagt. Ben jij een leider voor de pony of niet, dat is al een vraag die redelijk bepalend is voor het gedrag van de pony.
Dus ik zou zeggen, slik even de teleurstelling van de blessure maar zou de verandering bij jezelf zoeken. Want als je deze weg brengt, en een nieuwe pony koopt en hetzelfde gaat doen, kan de reactie van een nieuwe pony zomaar hetzelfde zijn. Misschien niet hé, maar het is aan jullie om het anders aan te pakken. :)
Succes ermee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:00

Die blessure had ik even gemist. Lastig hoor.

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:04

Marus schreef:
Spaansepony schreef:
De enigste die je hier juiste advies over kan geven is floortjem op bokt of een jurist/advocaat.

Echter als ik de pony al terug zou nemen en ik was de verkoper dan had ik ook geeist dat ik een gezonde pony terug kreeg hoe die weg ging. In dit geval dus zonder peesblessure. De blessure is bij jou ontstaan door jou toedracht mogelijk dus voor mij zou de pony niks meer waard zijn en krijg een kapot beestje terug.

Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar ik als verkoper zou daar echt niet mee akkoord gaan.



Dank je wel! Ik heb contact gehad met rechtsbijstand. Zij vinden dat ik hier iets mee moet doen en de blessure is ontstaan door gedrag. Dat is het advies wat ik kreeg


Ja en dat gedrag is een lastige. Mijn eerste paard werd ook flink anders toen hij eens op een nieuwe stal kwam. Heeft maanden geduurd eer ik mijn oude paard weer terug had (en ik had hem toen al een jaar of 8 denk ik).

Staat de pony niet ergens hier op Bokt beschreven als zijnde zo apart?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:06

Ja ik vind dit nu toch ook wel een aparte. Keuring heb je zelf laten doen en zelf beslist er niet bij te zijn. Dus echt een been heb je niet voor op te staan en kennelijk liep hij ook gewoon klinisch door de proeven, wat jullie dus gevraagd hadden. Persoonlijk, no offence, vind ik het al vreemd dat je voor een keuring dan niet even op- en afrijdt. Het is toch niet dat het een paar schoenen is dat je koopt of dat je elke week een paard/pony koopt? Zeker als je enkel klinisch laat keuren, zou je toch zeker erbij willen zijn Maar bon, ieder zijn keuze uiteraard...
Verder is door jullie toedoen de pony nu ook geblesseerd geraakt. Uiteraard ongewild van jullie kant, maar de verkopende partij kan dat niet op zijn bord krijgen.

Daarnaast blijven het dieren en geen robotten. Die pony moet idd wennen en dat is niet altijd van dag één of de eerste weken (begin november pas gekocht, dus eigenlijk nog geen maand bij jullie)
Routines die hij bij de vorige eigenaren gewoon was (kan echt in de meest kleine dingen zitten) zijn weg. Ook voor jullie is alles nieuw (mss ook onwennig waardoor de pony ook onzekerder is en ja dan blijven het toch vluchtdieren) Ik las ook dat er andere paarden zijn, ook dat kan een extra stress opleveren. Kuddegedrag wordt zelf in een stalgang bepaald (als ze niet samen zouden staan), dus ook die hierarchie kan spelen in 'tijdelijk' ander gedrag.

Ook het voorval zelf. Hoe hebben jullie zelf gereageerd? Is de dochter al effectief handig genoeg en vooral al kundig genoeg om ook een vreemde pony te handelen. Want ik kan me inbeelden dat het voor haar ook wennen is en mss ook al best spannend was om met een nieuwe pony de baan op te gaan.
Geheel menselijk trouwens, maar kan ook allemaal meegespeeld hebben.

Dus ik zou toch eerder in eigen boezem kijken en ff meer tijd steken in de band opbouwen met de pony (grondwerk, de dagelijkse routines etc) Eventueel met behulp van iemand die daar ervaring mee heeft. Uiteindelijk kan dat nooit kwaad en kan ook enkel maar ten goede komen voor jullie en vooral dochterlief en jullie/haar kennis en inzicht in paardenhouden.

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:20

Pfoe, ik nam de pony niet terug. Het klinkt alsof je zelf eigenlijk te weinig gevraagd hebt/onderzoek gedaan hebt sorry.

Je hebt gevraagd of hij buiten kan, maar niet of hij ALLEEN buiten kan. Ik ken paarden die met 2 of meer heel braaf zijn, maar waar je alleen buiten ook weinig met gedaan krijgt, los of er iemand naast loopt of niet. Dus misschien is hij doodbraaf met een ander paardje erbij, maar dus niet nu, met een "onbekend" iemand op "onbekend" terrein. Ik zet even onbekend, omdat hij jullie waarschijnlijk ook nog niet zo vetrouwd. Hij is nog geen maand bij jullie.

Nu bovenop heeft hij nog een extra blessure. Waarschijnlijk de pees, voor een 15 jarig paard. Dan moet je een echo nemen om te weten hoe erg die blessure is, en wat de toekomst is.

Voor de voetjes, ook dat is dubbel. Als de dierenarts hem goedgekeurd heeft, is het misschien iets dat niet zo erg is als je hem altijd netjes op tijd laat kappen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:22

bulck schreef:
Ja ik vind dit nu toch ook wel een aparte. Keuring heb je zelf laten doen en zelf beslist er niet bij te zijn. Dus echt een been heb je niet voor op te staan en kennelijk liep hij ook gewoon klinisch door de proeven, wat jullie dus gevraagd hadden. Persoonlijk, no offence, vind ik het al vreemd dat je voor een keuring dan niet even op- en afrijdt. Het is toch niet dat het een paar schoenen is dat je koopt of dat je elke week een paard/pony koopt? Zeker als je enkel klinisch laat keuren, zou je toch zeker erbij willen zijn Maar bon, ieder zijn keuze uiteraard...
Verder is door jullie toedoen de pony nu ook geblesseerd geraakt. Uiteraard ongewild van jullie kant, maar de verkopende partij kan dat niet op zijn bord krijgen.

Daarnaast blijven het dieren en geen robotten. Die pony moet idd wennen en dat is niet altijd van dag één of de eerste weken (begin november pas gekocht, dus eigenlijk nog geen maand bij jullie)
Routines die hij bij de vorige eigenaren gewoon was (kan echt in de meest kleine dingen zitten) zijn weg. Ook voor jullie is alles nieuw (mss ook onwennig waardoor de pony ook onzekerder is en ja dan blijven het toch vluchtdieren) Ik las ook dat er andere paarden zijn, ook dat kan een extra stress opleveren. Kuddegedrag wordt zelf in een stalgang bepaald (als ze niet samen zouden staan), dus ook die hierarchie kan spelen in 'tijdelijk' ander gedrag.

Ook het voorval zelf. Hoe hebben jullie zelf gereageerd? Is de dochter al effectief handig genoeg en vooral al kundig genoeg om ook een vreemde pony te handelen. Want ik kan me inbeelden dat het voor haar ook wennen is en mss ook al best spannend was om met een nieuwe pony de baan op te gaan.
Geheel menselijk trouwens, maar kan ook allemaal meegespeeld hebben.

Dus ik zou toch eerder in eigen boezem kijken en ff meer tijd steken in de band opbouwen met de pony (grondwerk, de dagelijkse routines etc) Eventueel met behulp van iemand die daar ervaring mee heeft. Uiteindelijk kan dat nooit kwaad en kan ook enkel maar ten goede komen voor jullie en vooral dochterlief en jullie/haar kennis en inzicht in paardenhouden.


Hier ben ik het mee eens, geef het dier de tijd en zoek kennis en kunde erbij. Soms helpt het alleen al om ze 1x per week lekker aan het werk te zetten aan de longe. (bij een niet geblesseerd paard uiteraard) Ik zou als verkoper echt geen paard/ pony terugnemen die bij de koper geblesseerd is geraakt.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:28

Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem. Neem aan dat je een echo hebt laten maken.

Ir111

Berichten: 11971
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:37

Rizette schreef:
Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem.

Goeie tip!

Over het gedrag. Je schrijft ergens dat de vorige eigenaar zegt dat de pony afwachtend is als hij iets spannend vindt. Als hij bij jou steigert en wegrent klinkt het alsof je signalen gemist hebt waardoor de spanning zich opbouwde waardoor hij uiteindelijk heel groot gedrag laat zien.

Ik vind een maand nog erg kort, zeker als het paard lang op 1 plek gestaan heeft. Ik merk hier in de groep dat het over het algemeen zo'n 6 tot 12 maanden duurt voor een paard goed geland is.

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:42

Nadat ik mijn pony kocht heb ik zeker een maand überhaupt niet gereden omdat hij enorm moest wennen. Toen begonnen op het erf en pas een hele tijd later buiten. In de tussentijd langzaam opgebouwd met buiten wandelen. Alleen vond hij dat enorm spannend al, dus laat staan als ik erop zou zitten. Het duurde uiteindelijk 6 maanden voordat hij helemaal gesetteld en relaxt was en ik ook met een gerust hart kon buitenrijden. Vanwege zijn verlatingsangst is alleen naar buiten alleen nog steeds niet zo'n succes.

Zijn gedrag was overigens totaal anders dan hoe ik hem kende aan het begin (ik kende hem al 10 jaar, maar wel op een locatie in het buitenland). De verhuizing gaf echt veel impact, onderschat dat niet. Inmiddels ken ik hem door en door en is hij buiten stikbraaf (mits er een ander paard achter hem aan hobbelt), maar ik heb hem dit weekend van stal verhuisd en geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om nog dit jaar met hem naar buiten te gaan. Eerst weer even settelen en tot rust komen en dan zien we in 2023 wel weer wanneer we het kunnen oppakken. Het is immers ook fris nu, dus die combinatie kan het gedrag versterken. Als ik dit overhaast ga doen dan weet ik dat hij ook rare capriolen uit gaat halen en me er potentieel af bokt. Als je zag hoeveel we hebben buiten gereden afgelopen voorjaar/zomer dan zou je niet zeggen dat er een probleem zou moeten zijn, maar zo'n verhuizing is niet niks zegmaar. Ik hoop dat jullie een manier vinden om dit fijn op te bouwen na de blessure!

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:43

Popstra schreef:
Wat voor ervaring heeft je dochter met rijden?
Hoe ver is ze dat ze uberhoupt zelf alleen naar buiten kan?

De vorige eigenaar heeft naar mijn mening niks verkeerd gedaan.


Ervaren ruiter van bijna 14 jaar :o

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:46

The_Cat schreef:
Pfoe, ik nam de pony niet terug. Het klinkt alsof je zelf eigenlijk te weinig gevraagd hebt/onderzoek gedaan hebt sorry.

Je hebt gevraagd of hij buiten kan, maar niet of hij ALLEEN buiten kan. Ik ken paarden die met 2 of meer heel braaf zijn, maar waar je alleen buiten ook weinig met gedaan krijgt, los of er iemand naast loopt of niet. Dus misschien is hij doodbraaf met een ander paardje erbij, maar dus niet nu, met een "onbekend" iemand op "onbekend" terrein. Ik zet even onbekend, omdat hij jullie waarschijnlijk ook nog niet zo vetrouwd. Hij is nog geen maand bij jullie.

Nu bovenop heeft hij nog een extra blessure. Waarschijnlijk de pees, voor een 15 jarig paard. Dan moet je een echo nemen om te weten hoe erg die blessure is, en wat de toekomst is.

Voor de voetjes, ook dat is dubbel. Als de dierenarts hem goedgekeurd heeft, is het misschien iets dat niet zo erg is als je hem altijd netjes op tijd laat kappen.



Dierenarts is ingeschakeld dus die geeft straks wel advies over hoe nu verder. Zal vast echo worden.
Maar moet je zover gaan in vragen? Dat ik duidelijk aangeef dat zij straks alleen naar de rijbak moet en toen ze hem brachten vroegen ze ook nog hoever moet ze alleen en waarheen.
Dierenarts keurt niet goed of niet goed bij klinisch. Zij geven aan en bespreken het en kijken of het paard oke is voor gebruiksdoel. In dit geval dressuursport.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:47

Rizette schreef:
Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem. Neem aan dat je een echo hebt laten maken.


Bedankt voor deze tip!! Nee vorige week maandag gestart met boxrust en metacam. Vandaag verder in overleg. Ik denk idd echo.
Hij zou mij terug bellen.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:49

Ir111 schreef:
Rizette schreef:
Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem.

Goeie tip!

Over het gedrag. Je schrijft ergens dat de vorige eigenaar zegt dat de pony afwachtend is als hij iets spannend vindt. Als hij bij jou steigert en wegrent klinkt het alsof je signalen gemist hebt waardoor de spanning zich opbouwde waardoor hij uiteindelijk heel groot gedrag laat zien.

Ik vind een maand nog erg kort, zeker als het paard lang op 1 plek gestaan heeft. Ik merk hier in de groep dat het over het algemeen zo'n 6 tot 12 maanden duurt voor een paard goed geland is.



Klopt helemaal wat je zegt.
Alleen blijf ik erbij dat deze extreme manier van uitten niet passend is bij wat wij verwachten.
Dat op zn achterbeentjes deed ie zo handig dat hij dat trucje echt wel vaker heeft gedaan.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:54

Wat vervelend dat er ook nog een blessure bij is gekomen!

Ik moet zeggen dat mijn pony in het begin ook nog tijd nodig had om te wennen en inmiddels heel wat jaren verder, na verhuizing naar een nieuwe stal mij verbaasde door ook gedragsverandering te laten zien. Ineens was alles spannend, bij de kudde weg was moeilijk en dit heeft echt wel een paar maanden (zo niet langer) geduurd... en lógisch ook. Het kan nogal een enorme inpact hebben. Ze doen het echt niet om je te pesten. Ik heb een gouden doodmakke pony, maar ze was toen ook gewoon wel heftig even soms. Heb na de laatste verhuizing alleen weer even naar de basis gemoeten en gewoon geduldig laten wennen. Nu is ze weer zichzelf :-)

Misschien kost het bij deze pony ook gewoon tijd en hebben jullie er straks een hele fijne pony aan. En is ze idd mak buiten zoals beloofd :)

Sterkte iig!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:57

Waarom altijd zo'n argwaan naar de verkopers? Ik zie echt in dit verhaal niets waar ik dat zou kunnen uit afleiden

1- begin november is de pony gekeurd en goed bevonden en aldus verkocht. Op een tijdlijn dus ergens de eerste week van november, nu dus een kleine 4 weken geleden.
2-Twee weken later, dus nu ruim een goede week geleden, is de pony geblesseerd geraakt ( zou aan het gedrag liggen, dus ik veronderstel losgeraakt of mss met steigeren ergens zo zichzelf bezeerd)

Dus waar zien jullie dan het aandeel van de verkopende partij? Gedrag is veranderlijk en van heel wat factoren afhankelijk. Los van de vaardigheden van ts en haar dochter, heb je ook de pony, het management en gewoon heel sec levende wezens die aan elkaar moeten wennen. Met andere woorden alles nieuw.
Hoe werd de pony ervoor gehouden? Hoe nu? (voeder, algemene huisvesting als in weide/stal/alleen of in groep, training, etc)
Plus sinds een tweetal weken hebben we ook helemaal ander weer, de meeste paarden staan nu ook wat frisser dan anders. (vaak ook gecombineerd door meer binnen te staan door natte grond etc)
Dus heel die puzzel samen is nu toch niet zo moeilijk te leggen of abnormaal als je paarden houdt?

@rizette een echo bij een acuut probleem gaat weinig zeggen. En een afwijkende voetstand kan altijd wel ergens meespelen en zou dus eventueel wel mee aanleiding kunnen geven, maar dat hoeft niet per se, maar elke da gaat het daar allicht wel op gooien. Nadeel er is bij aankoop enkel gevraagd naar een klinische keuring en 9/10 gaat een 15 jarige ook niet puntgaaf uit de rx'en komen (allicht al wel ergens een bepaalde poreusheid of artrose te bemerken) Niet geheel abnormaal dan trouwens. Feit is dat hij dus wel op 15 jarige leeftijd goed de klinische keuring is doorgekomen (waar vaak zelf actieve sportpaarden niet geheel meer zomaar uit doorlopen en toch nog hun rondjes doen) Op dat vlak gaat er ook weinig verhaal gehaald kunnen worden en is de pony dus wel zonder blessure afgeleverd en geeft TS zelf aan dat de pony deze bij hen heeft opgelopen.

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:58

Dat laatste zegt niks TS, mijn jonkie (toen 2) stond ook op de achterpootjes als ik te groot inkwam met de hulpen of niet luisterde naar de kleinere signalen. Dier kwam rechtstreeks uit opfok, kende nog geen veulen-ABC, dus die had echt nog niet geleerd hoe dat trucje werkte.

Als het geen acute blessure is, dan heeft de keurend arts dus ook iets over het hoofd gezien.