Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:53

Matheno schreef:
Kan het niet aan de oerbalans liggen? Mijn paard is hartstikke braaf, maar zo gauw hij een minuscuul handje vitalbix door zijn grasmix krijgt dan is het ineens een schrikkerig dier.


Goed dat je hieraan denkt.
Is zelf al wel door mijn hoofd gegaan.
Ik heb met mijn merrie een zoektocht gehad want die reageerde overal sterk op. Alleen op de oerbalans niet…. dus ging er vanuit.
Maar wellicht reageert hij daar wel op.

Met proef rijden was hij lui.
Maar bij ons is hij niet lui, eerder standje gas en ben ik blij dat mijn dochter kan zitten en rijden.

Ik ga hier toch even overna denken.
Maar wil hem wel zijn vitamines geven.
Brok doe ik al niet….

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:57

HopeMyDay schreef:
Natuurlijk zit er verschil in of je weet wat je koopt maar of je het nu weet of niet, een paard is een individu en sommige paarden (waaronder die van mij) uiten zich wat extremer dan anderen. De uitingsvorm kan zo ontzettend veel oorzaken hebben, pijn (maagzweren, veroorzaakt/verergerd door stres bijvoorbeeld), energieke beperking, wennen aan een nieuwe omgeving etc.

Maar in veel gevallen helpt gewenning, structuur en routine wel voor zo'n paard. Dat hij nu verplicht stil moet staan geeft ook een periode van gewenning en ruimte om relatie op te bouwen met zijn nieuwe baasjes.

Een paard is een individu en zal niet direct aankunnen wat je van hem vraagt. Jij bent er als eigenaar om het paard door die periode heen te begeleiden. Of het nu een paard is wat je direct mee kan nemen naar het bos en daar 3 uur mee kan rijden of dat het een paard is dat wat meer tijd nodig heeft.


De boxrust doet in mijn beleving geen goed.
Kan zijn energie niet kwijt..
Gelukkig wel buitenstal maar toch..

Je hebt het mooi verwoord. Ik kan er niet inkijken en hij kan het mij niet vertellen.
Probeer hem voor nu te ondersteunen, met mastic voor de maag , magnesium en balancer.

Ik wacht de echo af en dan bekijken wat nodig is om gericht te ondersteunen.

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:12

Ik begrijp het denk ik niet helemaal. Je eigen dierenarts zegt dat een afwijkende voetstand aangegeven moet worden op het keuringsrapport. En dat heeft de keurende arts toch ook gedaan? Samen met het verdere klinische beeld gaf het blijkbaar alleen geen reden tot een negatief aankoopadvies....Als een afwijkende stand mét positief koopadvies voor jou een dealbreaker was, was het handig geweest als je bij de keuring was geweest, dan had je de keuring verder direct kunnen afbreken. Ik snap wel dat verkoper je bericht heeft dat ie 'goed' was. Tis alleen wel discutabel dat die op jouw vraag of er nog op- of aanmerkingen waren 'nee' antwoord. Had je verder geen afspraken gemaakt over eventuele dealbreakers bij de keuring? Er is tegenwoordig zoveel wat in dat grijze gebied valt...

Wat gedrag betreft is het een kwestie of de pony daarmee niet geschikt is voor het doel waarvoor hij gekocht is. En dat is best een lastig iets. Als het een patstelling is/wordt tussen jou en verkoper dan rest je niets anders dan juridisch een zaak te starten. En dat kost tijd èn geld. Weegt dat op tegen het uiteindelijke resultaat?

Verder maakt het het er niet makkelijker op dat pony nu geblesseerd is. Ik zie overigens niet direct een causaal verband tussen de voetstand en de opgelopen blessure zoals de rechtsbijstand dat ziet. Vraag me ook af of je dat op papier krijgt van een veearts. Het kan even goed een verstapping verdraaiing zijn als gevolg van zijn gedrag. En dat kan, bij een schrikreactie bijv, het meest brave paard overkomen.

Wel weer interessante casus. Ik vind m moeilijk, mede door de blessure nu. Denk dat t weinig kans van slagen heeft zo.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:17

Citaat:
Of bekijk ik het nu met teveel emotie?


Ik denk dat je idd in de emotie zit. Natuurlijk is het waardeloos dat die pony niet zo fantastisch is als je gehoopt had.
Maar je bent imo niet bedrogen en zelfs niet verkeerd voorgelicht. Je hebt naïef gehandeld en waarschijnlijk met een iets te roze bril naar het geheel gekeken. Ook voorafgaand aan het keurmoment.

Dat is leergeld. Het gebeurt jou vast niet weer. Probeer het nu echter wel te zien voor wat het is. Misschien pakt die pony nog leuk uit als je er iets aan tijd in investeert. En misschien verkoop je hem over een tijdje weer door.

Het is even zo. Maar zoeken naar "een stok om mee te slaan", naar argumenten om die verkopers voor jouw brokken te laten opdraaien, is misschien wel "een logische reactie" maar niet echt een eerlijke.
Probeer naar de feiten te kijken. Alles waarin die pony tegenvalt, had je voor de koop al kunnen zien en bedenken. Dat kun je de verkopers niet kwalijk nemen. Je bent eigenlijk vooral boos op jezelf.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 00:22

Charmaine schreef:
Ik begrijp het denk ik niet helemaal. Je eigen dierenarts zegt dat een afwijkende voetstand aangegeven moet worden op het keuringsrapport. En dat heeft de keurende arts toch ook gedaan? Samen met het verdere klinische beeld gaf het blijkbaar alleen geen reden tot een negatief aankoopadvies....Als een afwijkende stand mét positief koopadvies voor jou een dealbreaker was, was het handig geweest als je bij de keuring was geweest, dan had je de keuring verder direct kunnen afbreken. Ik snap wel dat verkoper je bericht heeft dat ie 'goed' was. Tis alleen wel discutabel dat die op jouw vraag of er nog op- of aanmerkingen waren 'nee' antwoord. Had je verder geen afspraken gemaakt over eventuele dealbreakers bij de keuring? Er is tegenwoordig zoveel wat in dat grijze gebied valt...

Wat gedrag betreft is het een kwestie of de pony daarmee niet geschikt is voor het doel waarvoor hij gekocht is. En dat is best een lastig iets. Als het een patstelling is/wordt tussen jou en verkoper dan rest je niets anders dan juridisch een zaak te starten. En dat kost tijd èn geld. Weegt dat op tegen het uiteindelijke resultaat?

Verder maakt het het er niet makkelijker op dat pony nu geblesseerd is. Ik zie overigens niet direct een causaal verband tussen de voetstand en de opgelopen blessure zoals de rechtsbijstand dat ziet. Vraag me ook af of je dat op papier krijgt van een veearts. Het kan even goed een verstapping verdraaiing zijn als gevolg van zijn gedrag. En dat kan, bij een schrikreactie bijv, het meest brave paard overkomen.

Wel weer interessante casus. Ik vind m moeilijk, mede door de blessure nu. Denk dat t weinig kans van slagen heeft zo.


Het is meer dat ik mij verbaasde over uitspraak dierenarts. Ik kom nu ook tot inzicht dat hij zijn werk heeft gedaan om het op papier te zetten.

Maar het punt wat ik eerder ook maakte de verkoper heeft mijn vraag niet eerlijk beantwoord. Zij verwees naar de dierenarts dat die niks had gezegd. Maar nu ik mij erin verdiep is zij degene die getekend heeft.

Rechtsbijstand was voordat ik erachter kwam over hoef afwijking.

Ik ga niet een juridische strijd aan dat is het mij niet waard. Steek liever dat geld in herstel pony.
Maar de insteek was meer om erachter te komen of ik nu onredelijk denk ja of nee.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 00:24

Dees schreef:
Citaat:
Of bekijk ik het nu met teveel emotie?


Ik denk dat je idd in de emotie zit. Natuurlijk is het waardeloos dat die pony niet zo fantastisch is als je gehoopt had.
Maar je bent imo niet bedrogen en zelfs niet verkeerd voorgelicht. Je hebt naïef gehandeld en waarschijnlijk met een iets te roze bril naar het geheel gekeken. Ook voorafgaand aan het keurmoment.

Dat is leergeld. Het gebeurt jou vast niet weer. Probeer het nu echter wel te zien voor wat het is. Misschien pakt die pony nog leuk uit als je er iets aan tijd in investeert. En misschien verkoop je hem over een tijdje weer door.

Het is even zo. Maar zoeken naar "een stok om mee te slaan", naar argumenten om die verkopers voor jouw brokken te laten opdraaien, is misschien wel "een logische reactie" maar niet echt een eerlijke.
Probeer naar de feiten te kijken. Alles waarin die pony tegenvalt, had je voor de koop al kunnen zien en bedenken. Dat kun je de verkopers niet kwalijk nemen. Je bent eigenlijk vooral boos op jezelf.


Die laatste zin :')
Dat klopt………..
Weer mijn onderbuik gevoelens genegeerd…..

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 00:26

En zeker gaan wij alle tijd en energie in hem steken!
Maar dit moet eerst in mijn hoofd opgelost voordat ik mij helemaal kan openstellen naar hem toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:47

Poehh, ik heb het hele topic even vluchtig door gelezen en heb eigenlijk heel veel wat ik wil zeggen maar dat ga ik nu allemaal niet doen.

Wat ik vooral lees is dat er met de keuring iets mis gegaan is in de communicatie. Helaas vind ik dat wel je eigen fout, je bent er zelf niet bij geweest, de verkoper heeft z'n eigen dierenarts kunnen vragen, het is niet duidelijk enz. Ja sorry maar dan had je moeten zorgen dat je er bij was geweest en beter nog niet door de vaste dierenarts laten doen. Dus daar kan je achteraf niet nu op terug komen, de verkoper is niet helemaal eerlijk geweest maar helaas is dat hoe sommige mensen zijn in de handel wereld.

Wat ik lastig vind is dat je aangeeft hij gaat steigeren tijdens het wandelen, heeft al een blessure opgelopen, dochter moet er mee op pad alleen en zo nog een hele hoop stressvol geratel om het maar even hard te zeggen. Ondertussen lees ik vol verbazing dat het dier sinds begin deze maand bij jullie is en nu dus al op box rust staat met een blessure.
Heel eerlijk? Het enige wat ik denk is arm paard!
Hij word uit z'n oude vertrouwde omgeving getrokken, krijgt amper tijd om te wennen aan jullie, nieuwe stal, omgeving en paarden en moet gelijk mee op pad en hij moet zich direct voorbeeldig gedragen want anders moet hij maar terug naar de verkoper?
Sorry maar dit soort dingen krijg ik zo buikpijn van.. ieder z'n eigen ding en manier van doen hoor maar ik denk dat het arme dier een beetje overprikkeld is door alles en dat jullie misschien eerst eens moeten beginnen met een band opbouwen.. ga eerst eens gewoon heen om te poetsen of te kroelen, beetje longeren, grondwerk misschien en ga dan eens beginnen met dat hij op de grond luistert en je vertrouwd, voordat je gelijk perse de wijde wereld met hem in wil terwijl hij jou helemaal niet kent, niet weet wat je van hem wil waarschijnlijk en er nog helemaal geen vertrouwensband is...

Ik las ook ergens een reactie dat iemand zei ja als je een braaf paard koopt moet ie wel braaf zijn want ze had een braaf paard verkocht en de koper kon er binnen een week het bos mee in. Nou gefeliciteerd, als dat is waar het om gaat.... Dat is wat ik zo niet leuk vind aan de paarden wereld. Iedereen zal mij wel een zeurpiet of zweverig type vinden maar ik heb na heel wat jaren op afgevlakte manege pony's te hebben gereden een eigen paard gekocht en er ging een wereld voor me open. En wat ben ik blij dat ik die eerste maanden gefocust heb op een vertrouwensband krijgen met haar want daarna kon ik zo met haar aan een slap touwtje langs de snelweg lopen, en dat soort dingen en geloof mij dat zij anders ook fratsen had uitgehaald als steigeren weg rennen enz. En besef heel goed dat als een paard echt weg wil kan jij hem niet houden. Dus ik zou er eens goed over nadenken of dit de juiste volgorde is. Het is wel een levend wezen waar je mee werkt en nu is hij geblesseerd maar hij probeert met dit soort acties wel iets duidelijk te maken, en als je er niet naar luistert kan het maar zo zijn dat een ander geblesseerd kan raken door dit..

Doe er mee wat je wil...

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 08:29

De meesten benadrukken hier dat het eigen schuld is had er maar bij moeten zijn.
Nogmaals dat ga ik in het vervolg Zeker doen!
Dus snap jullie reactie.

Maar hoe dan met al die paarden die naar het buitenland gaan?
Ik ken Stallen in het hogere segment waar de dierenarts ook gewoon komt keuren zonder eigenaar erbij.
Zijn al die eigenaren dan fout? Of is degene die niet alle informatie verstrekt degene die fout zit?

Op internet lees ik : een meldingsplicht weegt zwaarder dan onderzoeksplicht.
Maar ook als je een klinische keuring laat uitvoeren dan heb je geen discussie over onderzoeksplicht staat er geschreven
Maar hier word ik op de vingers getikt dat ik maar beter had moeten onderzoeken.

Hmmm dit is natuurlijk in mijn verhaal niet zo zwart wit omdat er een aantal stommiteiten zijn geweest.
Maar ik vraag mij af hoe een jurist hiernaar zou kijken.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 08:59

Annet_Dottie schreef:
Poehh, ik heb het hele topic even vluchtig door gelezen en heb eigenlijk heel veel wat ik wil zeggen maar dat ga ik nu allemaal niet doen.

Wat ik vooral lees is dat er met de keuring iets mis gegaan is in de communicatie. Helaas vind ik dat wel je eigen fout, je bent er zelf niet bij geweest, de verkoper heeft z'n eigen dierenarts kunnen vragen, het is niet duidelijk enz. Ja sorry maar dan had je moeten zorgen dat je er bij was geweest en beter nog niet door de vaste dierenarts laten doen. Dus daar kan je achteraf niet nu op terug komen, de verkoper is niet helemaal eerlijk geweest maar helaas is dat hoe sommige mensen zijn in de handel wereld.

Wat ik lastig vind is dat je aangeeft hij gaat steigeren tijdens het wandelen, heeft al een blessure opgelopen, dochter moet er mee op pad alleen en zo nog een hele hoop stressvol geratel om het maar even hard te zeggen. Ondertussen lees ik vol verbazing dat het dier sinds begin deze maand bij jullie is en nu dus al op box rust staat met een blessure.
Heel eerlijk? Het enige wat ik denk is arm paard!
Hij word uit z'n oude vertrouwde omgeving getrokken, krijgt amper tijd om te wennen aan jullie, nieuwe stal, omgeving en paarden en moet gelijk mee op pad en hij moet zich direct voorbeeldig gedragen want anders moet hij maar terug naar de verkoper?
Sorry maar dit soort dingen krijg ik zo buikpijn van.. ieder z'n eigen ding en manier van doen hoor maar ik denk dat het arme dier een beetje overprikkeld is door alles en dat jullie misschien eerst eens moeten beginnen met een band opbouwen.. ga eerst eens gewoon heen om te poetsen of te kroelen, beetje longeren, grondwerk misschien en ga dan eens beginnen met dat hij op de grond luistert en je vertrouwd, voordat je gelijk perse de wijde wereld met hem in wil terwijl hij jou helemaal niet kent, niet weet wat je van hem wil waarschijnlijk en er nog helemaal geen vertrouwensband is...

Ik las ook ergens een reactie dat iemand zei ja als je een braaf paard koopt moet ie wel braaf zijn want ze had een braaf paard verkocht en de koper kon er binnen een week het bos mee in. Nou gefeliciteerd, als dat is waar het om gaat.... Dat is wat ik zo niet leuk vind aan de paarden wereld. Iedereen zal mij wel een zeurpiet of zweverig type vinden maar ik heb na heel wat jaren op afgevlakte manege pony's te hebben gereden een eigen paard gekocht en er ging een wereld voor me open. En wat ben ik blij dat ik die eerste maanden gefocust heb op een vertrouwensband krijgen met haar want daarna kon ik zo met haar aan een slap touwtje langs de snelweg lopen, en dat soort dingen en geloof mij dat zij anders ook fratsen had uitgehaald als steigeren weg rennen enz. En besef heel goed dat als een paard echt weg wil kan jij hem niet houden. Dus ik zou er eens goed over nadenken of dit de juiste volgorde is. Het is wel een levend wezen waar je mee werkt en nu is hij geblesseerd maar hij probeert met dit soort acties wel iets duidelijk te maken, en als je er niet naar luistert kan het maar zo zijn dat een ander geblesseerd kan raken door dit..

Doe er mee wat je wil...


Nee hoor ik vind je geen zeurpiet ot zweverig type. Door kritische mensen zoals jou is er al een flinke verschuiving de goede kant op wat betreft welzijn van paarden.

Wel sta ik er wat anders in. Maar vind het fijn dat jeje verhaal deelt.

pmarena

Berichten: 48274
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:04

Ik vind een aantal dingen wel onduidelijk hoor eerlijk gezegd.

Want heb je nou überhaupt nog contact gehad direct zelf met de keurende DA, na de keuring...?
Het klinkt alsof je de verkoper hebt laten keuren, en een appje van de verkoper hebt gekregen met "gezond paard" en vervolgens verder nergens meer naar hebt gevraagd? Sowieso niet naar het keuringsrapport want dat zag je pas nadat dier al lang en breed bij jullie was.

Maargoed, dat besef je zelf nu ook maar al te goed dat dat niet zo handig was, wel wrang inderdaad als je zelf kort daarvoor in de positie van verkoper wel alles tot in de puntjes doorgegeven hebt.... ik vind ook wel dat verkoper had kunnen zeggen "enige opmerking is dat de voetjes niet gelijk zijn". Of aanbieden foto's door te sturen van het keuringsrapport ofzo. Maar dat had je zelf natuurlijk ook kunnen vragen.

Ook het stukje kinderpony / geschikt voor buitenrijden snap ik niet helemaal, dat komt ook niet helemaal goed doorgevraagd over. Je zegt dat verkoper aangaf dat ruiters een beetje ervaring moeten hebben op de pony. Op mij komt dat over als dat het juist niet een "kinderpony" is zeg maar, want blijkbaar moet het dier wel soms ergens doorheen geholpen worden door een ruiter die wel een beetje ervaring heeft. Wat je overigens ook zelf gezien hebt toen je een stukje naar buiten ging bij de verkoper.

Je hebt het ook niet specifiek gehad over alleen rijden enzo, geef je aan.

Ik snap al met al dat je best baalt dat de verkoper niet uit eigen beweging allerlei informatie heeft gegeven, maar het komt zo als lezer wel erg over dat je ook niet echt goed gevraagd hebt maar er erg makkelijk over leek te denken van "komt wel goed".

Het komt niet echt over alsof je goed aan je onderzoeksplicht voldaan hebt, en dat je nu je allerlei dingen ervaart, daarvan baalt en het dan gooit op "zij hadden dat uit eigen beweging moeten zeggen" en ik snap dat gevoel wel, maar ga mee met Dees dat je dan denk vooral boos op jezelf zal zijn :(:)

Naar mijn mening had je ook niet per-sé bij de keuring hoeven zijn, liever wel natuurlijk.
Maar zou het ook volstaan als je afspreekt dat de keurende DA jou tijdens of na afloopt belt om door te geven wat hem / haar opgevallen is aan het dier. En je het keuringsrapport inziet vóór je de koop sluit.

Want daar staat het gewoon in van dat voetje....

Melzazu
Berichten: 1810
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:14

Ik wil even mijn complimenten geven aan de TS Marus. Wat blijf jij vriendelijk en netjes reageren en je ziet ook heel goed je eigen aandeel en bent daar eerlijk in. Ik vind het vooral door jou een enorm verfrissend topic zo hier op bokt!

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:21

Marus schreef:
De meesten benadrukken hier dat het eigen schuld is had er maar bij moeten zijn.
Nogmaals dat ga ik in het vervolg Zeker doen!
Dus snap jullie reactie.

Maar hoe dan met al die paarden die naar het buitenland gaan?
Ik ken Stallen in het hogere segment waar de dierenarts ook gewoon komt keuren zonder eigenaar erbij.
Zijn al die eigenaren dan fout? Of is degene die niet alle informatie verstrekt degene die fout zit?

Op internet lees ik : een meldingsplicht weegt zwaarder dan onderzoeksplicht.
Maar ook als je een klinische keuring laat uitvoeren dan heb je geen discussie over onderzoeksplicht staat er geschreven
Maar hier word ik op de vingers getikt dat ik maar beter had moeten onderzoeken.

Hmmm dit is natuurlijk in mijn verhaal niet zo zwart wit omdat er een aantal stommiteiten zijn geweest.
Maar ik vraag mij af hoe een jurist hiernaar zou kijken.


Vraag het FloortjeM hier op Bokt anders. :)

En de paarden die naar het buitenland verkocht worden gaan vaak via bemiddelaars, daar zit vaak al alle informatie bij. Rontgenologisch keuringsrapport, klinisch en dan is het alleen een kwestie van nog een keer klinisch keuren. Ook daar staan ongelijke voeten op een rapport vermeld, maar dat hoeft verder weinig te betekenen als het paard verder klinisch goed is.

Er bij zijn is gewoon handig voor de details, zoals wat nu gebeurd is. Verkoper heeft gewoon gemeld dat het dier goed gekeurd is voor het gebruiksdoel wat ook zo was.

Wij hebben ook weleens een dachten we brave en luie pony gekocht, dier bleek op het moment van voorrijden en keuren een lichte peesblessure te hebben. Was helemaal geen brave en luie pony bleek later. :+ Gelukkig wel goed gekomen met wat tijd en training.

Bij deze pony kan het ook al een wereld van verschil maken dat hij wellicht bij z'n vorige stal intensiever gereden werd, net even iets meer aan het werk. Of net even iets anders gehouden, meer naar buiten, minder krachtvoer..het zit hem soms in hele kleine dingetjes maar een paard is geen machine. Gewenningsperiode en elkaar goed leren kennen kan wel een jaar duren.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 09:27

pmarena schreef:
Ik vind een aantal dingen wel onduidelijk hoor eerlijk gezegd.

Want heb je nou überhaupt nog contact gehad direct zelf met de keurende DA, na de keuring...?
Het klinkt alsof je de verkoper hebt laten keuren, en een appje van de verkoper hebt gekregen met "gezond paard" en vervolgens verder nergens meer naar hebt gevraagd? Sowieso niet naar het keuringsrapport want dat zag je pas nadat dier al lang en breed bij jullie was.

Maargoed, dat besef je zelf nu ook maar al te goed dat dat niet zo handig was, wel wrang inderdaad als je zelf kort daarvoor in de positie van verkoper wel alles tot in de puntjes doorgegeven hebt.... ik vind ook wel dat verkoper had kunnen zeggen "enige opmerking is dat de voetjes niet gelijk zijn". Of aanbieden foto's door te sturen van het keuringsrapport ofzo. Maar dat had je zelf natuurlijk ook kunnen vragen.

Ook het stukje kinderpony / geschikt voor buitenrijden snap ik niet helemaal, dat komt ook niet helemaal goed doorgevraagd over. Je zegt dat verkoper aangaf dat ruiters een beetje ervaring moeten hebben op de pony. Op mij komt dat over als dat het juist niet een "kinderpony" is zeg maar, want blijkbaar moet het dier wel soms ergens doorheen geholpen worden door een ruiter die wel een beetje ervaring heeft. Wat je overigens ook zelf gezien hebt toen je een stukje naar buiten ging bij de verkoper.

Je hebt het ook niet specifiek gehad over alleen rijden enzo, geef je aan.

Ik snap al met al dat je best baalt dat de verkoper niet uit eigen beweging allerlei informatie heeft gegeven, maar het komt zo als lezer wel erg over dat je ook niet echt goed gevraagd hebt maar er erg makkelijk over leek te denken van "komt wel goed".

Het komt niet echt over alsof je goed aan je onderzoeksplicht voldaan hebt, en dat je nu je allerlei dingen ervaart, daarvan baalt en het dan gooit op "zij hadden dat uit eigen beweging moeten zeggen" en ik snap dat gevoel wel, maar ga mee met Dees dat je dan denk vooral boos op jezelf zal zijn :(:)

Naar mijn mening had je ook niet per-sé bij de keuring hoeven zijn, liever wel natuurlijk.
Maar zou het ook volstaan als je afspreekt dat de keurende DA jou tijdens of na afloopt belt om door te geven wat hem / haar opgevallen is aan het dier. En je het keuringsrapport inziet vóór je de koop sluit.

Want daar staat het gewoon in van dat voetje....


Ja die onduidelijkheden is ook wel het probleem. Ik ben daarin te laks geweest. ( past helaas bij mijn chaotische katakter).
Ik heb zeker gevraagd. Wii hebben ook een tijd afgesproken dat ik telefonisch paraat zou staan en zij mij zou bellen als er op of aanmerkingen waren. Na het appje is goedgekeurd (toen waren zij alweer daar weg) heb ik geappt waren er op of aanmerkingen?
En daar zit nu dus even mijn pijnpunt.Los van het feit dat ik zo stom ben geweest om niet direct te vragen naar keuringsbewijs!

De stal waar ik kom laten ze ook thuis keuren en alleen bij op of aanmerkingen bellen zij de kopers voor overleg. Kopers zijn daar 6/10 keer niet fysiek bij.
Is met mijn eigen paard ook gebeurd…..
En daar ging ik vanuit en daar zit natuurlijk ook weer een fout ‘er vanuit gaan’.

Maar onderzoeksplicht daar ben ik dus nieuwsgierig naar.
Ik wilde een klinische keuring -> voldaan aan onderzoeksplicht is wat ik in de wet lees.
Maar doordat ik het vertrouwen in de handen verkoper heb gelegd en niet zelf het rapport heb gevraagd en doorgenomen met hun vervalt dan mijn onderzoeksplicht?

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 09:29

Melzazu schreef:
Ik wil even mijn complimenten geven aan de TS Marus. Wat blijf jij vriendelijk en netjes reageren en je ziet ook heel goed je eigen aandeel en bent daar eerlijk in. Ik vind het vooral door jou een enorm verfrissend topic zo hier op bokt!


Dankje wel! Vind ik lief dat je dat benoemt.
Ik doe mijn best en probeer zoveel mogelijk rationeel te denken. Maar omdat het om mijn eigen situatie gaat komt er emotie om de hoek. En ik wil dus met dit topic erachter komen of ik eerlijk ben in mijn denken op dit moment.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:29

Marus schreef:
Dierenarts heeft niks gezegd over de afwijking hoeven aldus verkoper. Dierenarts werd boos toen ik hem daarnaar vroeg. Hij zei ongelijke hoeven is geen bemerking.


Dat is het ook echt niet standaard. Ze merken iets op wat afwijkt. Pas als de afwijking echt groot is en je daarmee problemen verwacht ga je het hebben over 'een bemerking'. En dan is een bemerking nog géén defect. Het is alleen een constatering en iets om over na te denken. Een paard kan met een bemerking nog steeds een positief aankoop advies krijgen.
En als je niet meteen een positief aankoopadvies krijgt bij een keuring adviseren ze je vaak om a. de bemerking verder te onderzoeken óf af te haken. Maar wat je doet is dan aan jou.
Dan zie je meteen waarom het best maf is dat jij er niet op stond om in welke vorm dan ook aanwezig te zijn bij de keuring.
Dat is niet om de dierenarts of de eigenaar te controleren. Dat is om de stapjes te snappen en vragen te kunnen stellen. In de basis moet een keuring natuurlijk ergens voor staan: een paard wat op dat moment gezond is (en was in jouw geval ook zo) maar het is een aankoopkeuring en jij bent degene die bepaalt voor welk gebruiksdoel gekeurd en een beetje binnen welke eisen je die aankoopkeuring wilt hebben. Als jij zulke specifieke 'angsten' hebt voor ongelijke voetjes dan doe je er altijd goed aan om dat mee te geven een de keurend dierenarts.

Zo heb ik hier 2 paarden met een echte bemerking staan: een chip. Maar beide paarden zijn niet 'afgekeurd'. Die krijgen na de bemerking een inschatting mee van het verwachte risico wat je loopt bij die bemerking. Bij beide was de inschatting van de risico laag en krijg je gewoon een positief aankoopadvies. En terecht want beide lopen al jaren probleemloos met die bemerking.

Overigens ben ik het wel eens met de mensen die de 'wen' periode aanhalen als mogelijke oorzaak voor gedrag. Maar die 6 maanden tot een jaar vind ik dan wel heeeel lang. Daar staat tegenover dat een maand wel weer heeeel kort is. Ik ben helemaal niet voor een paard zomaar met rust laten. Zeker niet als hun routine was om regelmatig wat te doen. Maar in dat werk moet je wel blijven aftasten wat al wel en niet kan. Grensjes opzoeken maar er niet zomaar overheen gaan.
Maar als ik mijn merrie nu vergelijk met toen ze hier net een maand was: gedrag echt totaal onvergelijkbaar.

Ik denk dat het je echt helpt als je iets meer helderheid krijgt over hoe je zo'n keuring moet zien als koper. Dan kun je dit deel van het verhaal hopelijk ook een beetje los laten. Want zowel bij de vorige eigenaar en DA én bij jou is er zo te horen niet écht iets verkeerd gegaan. Jij bent er van uitgegaan dat een 'goedkeuring' voldoende is. En dat ís eigenlijk ook wel zo. en dat lijkt in dit geval ook gewoon te kloppen.

Tenzij je nu bij het onderzoek er achter komt dat het om een bestaande blessure gaat kan het prima zo zijn dat je gewoon dikke pech hebt. Dat kan gewoon gebeuren en daar hoeft niemand schuld aan te hebben. Dat maakt het niet leuker maar misschien wel minder beladen.
Als je dat los kunt laten kun je je misschien gewoon weer gaan focussen op een leuke pony die je gaat laten revalideren en waarbij je de leuke reis naar samenwerking mee kunt gaan doormaken samen met je dochter.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-11-22 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:40

Ik snap dat de afwijkende hoeven een pijnpunt zijn, maar daar zou ik even afstand van nemen omdat dit niet van belang is bij dit probleem. Dat is namelijk zijn gedrag en de, mogelijks, daar uit voorkomende blessure. Het had even goed kunnen zijn: Oh ja, op het rapport stond er dat hij roze hoeven heeft en regenboog poepjes schijt.

Dat heeft geen invloed op zijn gedrag. Hadden ze het moeten zeggen? Ja. Maakt het verschil qua karakter, wat jou probleem nu is? Nee.

Kan het dat jij jou dochter hebt overschat? Want ik heb ook nog paarden gereden die werden omschrijven als voor de beginnende ruiter, waar ik na een halve bak af werd gegooid. Terwijl ik op wandelingen dan weer moeilijkere paarden kreeg omdat ik ze wel kon handelen. In de bak was ik nu eenmaal wat onzeker en ze pikken dat direct op. Ook al heb je het van jou zelf niet door. En ja, daar kon prima een ruiter op die enkele lessen had gehad en gewoon 0,0 spanning had want lol met je knol en gaan met die banaan.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 09:47

pol013 schreef:
Marus schreef:
Dierenarts heeft niks gezegd over de afwijking hoeven aldus verkoper. Dierenarts werd boos toen ik hem daarnaar vroeg. Hij zei ongelijke hoeven is geen bemerking.


Dat is het ook echt niet standaard. Ze merken iets op wat afwijkt. Pas als de afwijking echt groot is en je daarmee problemen verwacht ga je het hebben over 'een bemerking'. En dan is een bemerking nog géén defect. Het is alleen een constatering en iets om over na te denken. Een paard kan met een bemerking nog steeds een positief aankoop advies krijgen.
En als je niet meteen een positief aankoopadvies krijgt bij een keuring adviseren ze je vaak om a. de bemerking verder te onderzoeken óf af te haken. Maar wat je doet is dan aan jou.
Dan zie je meteen waarom het best maf is dat jij er niet op stond om in welke vorm dan ook aanwezig te zijn bij de keuring.
Dat is niet om de dierenarts of de eigenaar te controleren. Dat is om de stapjes te snappen en vragen te kunnen stellen. In de basis moet een keuring natuurlijk ergens voor staan: een paard wat op dat moment gezond is (en was in jouw geval ook zo) maar het is een aankoopkeuring en jij bent degene die bepaalt voor welk gebruiksdoel gekeurd en een beetje binnen welke eisen je die aankoopkeuring wilt hebben. Als jij zulke specifieke 'angsten' hebt voor ongelijke voetjes dan doe je er altijd goed aan om dat mee te geven een de keurend dierenarts.

Zo heb ik hier 2 paarden met een echte bemerking staan: een chip. Maar beide paarden zijn niet 'afgekeurd'. Die krijgen na de bemerking een inschatting mee van het verwachte risico wat je loopt bij die bemerking. Bij beide was de inschatting van de risico laag. En terecht want beide lopen al jaren probleemloos met die bemerking.

Overigens ben ik het wel eens met de mensen die de 'wen' periode aanhalen als mogelijke oorzaak voor gedrag. Maar die 6 maanden tot een jaar vind ik dan wel heeeel lang. Daar staat tegenover dat een maand wel weer heeeel kort is. Ik ben helemaal niet voor een paard zomaar met rust laten. Zeker niet als hun routine was om regelmatig wat te doen. Maar in dat werk moet je wel blijven aftasten wat al wel en niet kan. Grensjes opzoeken maar er niet zomaar overheen gaan.
Maar als ik mijn merrie nu vergelijk met toen ze hier net een maand was: gedrag echt totaal onvergelijkbaar.


Je benoemd dat jou paarden een ‘echte’ bemerking hebben. Wat maakt het dat je vind dat ongelijke hoeven geen ‘echte’ bemerking zijn? Wellicht kun jeje erin verdiepen en dan kom je erachter wat voor evt risico’s dat het met zich mee kan brengen.

Dat je het woord maf meebrengt in je verhaal naar mij toe vind ik niet fijn.
Ik stel mij open en probeer ook eerlijk naar mijn eigen handelen te kijken. Maar hier heb ik niet veel aan.

pmarena

Berichten: 48274
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:48

Marus schreef:
pmarena schreef:
Ik vind een aantal dingen wel onduidelijk hoor eerlijk gezegd.

Want heb je nou überhaupt nog contact gehad direct zelf met de keurende DA, na de keuring...?
Het klinkt alsof je de verkoper hebt laten keuren, en een appje van de verkoper hebt gekregen met "gezond paard" en vervolgens verder nergens meer naar hebt gevraagd? Sowieso niet naar het keuringsrapport want dat zag je pas nadat dier al lang en breed bij jullie was.

Maargoed, dat besef je zelf nu ook maar al te goed dat dat niet zo handig was, wel wrang inderdaad als je zelf kort daarvoor in de positie van verkoper wel alles tot in de puntjes doorgegeven hebt.... ik vind ook wel dat verkoper had kunnen zeggen "enige opmerking is dat de voetjes niet gelijk zijn". Of aanbieden foto's door te sturen van het keuringsrapport ofzo. Maar dat had je zelf natuurlijk ook kunnen vragen.

Ook het stukje kinderpony / geschikt voor buitenrijden snap ik niet helemaal, dat komt ook niet helemaal goed doorgevraagd over. Je zegt dat verkoper aangaf dat ruiters een beetje ervaring moeten hebben op de pony. Op mij komt dat over als dat het juist niet een "kinderpony" is zeg maar, want blijkbaar moet het dier wel soms ergens doorheen geholpen worden door een ruiter die wel een beetje ervaring heeft. Wat je overigens ook zelf gezien hebt toen je een stukje naar buiten ging bij de verkoper.

Je hebt het ook niet specifiek gehad over alleen rijden enzo, geef je aan.

Ik snap al met al dat je best baalt dat de verkoper niet uit eigen beweging allerlei informatie heeft gegeven, maar het komt zo als lezer wel erg over dat je ook niet echt goed gevraagd hebt maar er erg makkelijk over leek te denken van "komt wel goed".

Het komt niet echt over alsof je goed aan je onderzoeksplicht voldaan hebt, en dat je nu je allerlei dingen ervaart, daarvan baalt en het dan gooit op "zij hadden dat uit eigen beweging moeten zeggen" en ik snap dat gevoel wel, maar ga mee met Dees dat je dan denk vooral boos op jezelf zal zijn :(:)

Naar mijn mening had je ook niet per-sé bij de keuring hoeven zijn, liever wel natuurlijk.
Maar zou het ook volstaan als je afspreekt dat de keurende DA jou tijdens of na afloopt belt om door te geven wat hem / haar opgevallen is aan het dier. En je het keuringsrapport inziet vóór je de koop sluit.

Want daar staat het gewoon in van dat voetje....


Ja die onduidelijkheden is ook wel het probleem. Ik ben daarin te laks geweest. ( past helaas bij mijn chaotische katakter).
Ik heb zeker gevraagd. Wii hebben ook een tijd afgesproken dat ik telefonisch paraat zou staan en zij mij zou bellen als er op of aanmerkingen waren. Na het appje is goedgekeurd (toen waren zij alweer daar weg) heb ik geappt waren er op of aanmerkingen?


Hoe is dat exact gegaan als ik vragen mag? Wat heb je precies geappt en wat was precies de reactie van de verkoper?


Citaat:
En daar zit nu dus even mijn pijnpunt. Los van het feit dat ik zo stom ben geweest om niet direct te vragen naar keuringsbewijs!

De stal waar ik kom laten ze ook thuis keuren en alleen bij op of aanmerkingen bellen zij de kopers voor overleg. Kopers zijn daar 6/10 keer niet fysiek bij.
Is met mijn eigen paard ook gebeurd…..
En daar ging ik vanuit en daar zit natuurlijk ook weer een fout ‘er vanuit gaan’.

Maar onderzoeksplicht daar ben ik dus nieuwsgierig naar.
Ik wilde een klinische keuring -> voldaan aan onderzoeksplicht is wat ik in de wet lees.
Maar doordat ik het vertrouwen in de handen verkoper heb gelegd en niet zelf het rapport heb gevraagd en doorgenomen met hun vervalt dan mijn onderzoeksplicht?


Dat vind ik op zich ook wel een interessante vraag :j
Ik vermoed echter dat het antwoord heel simpel zal zijn: je voldoet aan je onderzoeksplicht als je een keuring laat doen..... en dan vervolgens natuurlijk ook wel de resultaten tot je neemt. Als er in het keuringsrapport staat dat de voetjes ongelijk zijn, maar jij hebt het keuringsrapport niet gelezen.... dan is dat misschien nog wel verwijtbaarder dan het niet geweten kunnen hebben. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Maar ik ben geen jurist natuurlijk.
Ik denk dat dit vooral afhangt van wat jij precies naar de verkoper geappt hebt en wat die precies teruggestuurd heeft. Want "gezonde pony" of "goedgekeurd" dat klopt in principe gewoon.

Maar als jij inderdaad heel specifiek (en bewijsbaar via Appjes) gevraagd hebt of er nog op- en aanmerkingen waren (en je dat voetje als opmerking op het keuringsrapport, dat de verkoper op dat moment in bezit had, ziet staan) en de verkoper jou geAppt heeft dat er niks bijzonders was.... dan heb je wel iets in handen denk ik?

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:53

Oh maar dat is helemaal niet vervelend bedoelt hoor TS. Sorry daarvoor.
Ik bedoel dat dat de reden is dat mensen er zo vaak een opmerking over maken. Dat het opvallend is in je verhaal dat je er niet bij was.
Ik heb mijn verhaal nog wat aangevuld omdat ik ook nog graag een positievere draai er aan wilde geven. Het is echt niet de bedoeling om je af te branden.

Wat het verschil is tussen een OCD en een steilere hoef in mijn optiek? Bij een OCD is er echt iets stuk. Een stukje bot is los geraakt. Een steilere hoef vergelijk ik met een afwijkende stand of bewegingsafloop.
Zo maait mijn oudste paard met zijn voorbenen. Daar wordt ook wel eens van gezegd dat dat een verhoogd risico op slijtage geeft. Alleen is die 26 en loopt na zijn hele leven in de sport , nog steeds onder het zadel. Daar vergelijk ik een steile hoef mee.

En dan is er altijd nog de vraag: hoe erg is de afwijking. Er zijn echt wel ongelijke voeten waar een DA

Daarbij is het altijd de vraag of alleen paarden zonder enige bemerking gezonde paarden zijn. En doe je er goed aan je te beseffen dat paarden zonder enige bemerking, dus klinisch en röntgen puntgaaf, zeldzaam zijn en om die reden ook vaak in een heel ander prijssegment vallen.
Dat is meteen de reden dat ik alleen maar paarden met kleine bemerkingen heb lopen.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:01

Moestuin schreef:
Ik snap dat de afwijkende hoeven een pijnpunt zijn, maar daar zou ik even afstand van nemen omdat dit niet van belang is bij dit probleem. Dat is namelijk zijn gedrag en de, mogelijks, daar uit voorkomende blessure. Het had even goed kunnen zijn: Oh ja, op het rapport stond er dat hij roze hoeven heeft en regenboog poepjes schijt.

Dat heeft geen invloed op zijn gedrag. Hadden ze het moeten zeggen? Ja. Maakt het verschil qua karakter, wat jou probleem nu is? Nee.

Kan het dat jij jou dochter hebt overschat? Want ik heb ook nog paarden gereden die werden omschrijven als voor de beginnende ruiter, waar ik na een halve bak af werd gegooid. Terwijl ik op wandelingen dan weer moeilijkere paarden kreeg omdat ik ze wel kon handelen. In de bak was ik nu eenmaal wat onzeker en ze pikken dat direct op. Ook al heb je het van jou zelf niet door. En ja, daar kon prima een ruiter op die enkele lessen had gehad en gewoon 0,0 spanning had want lol met je knol en gaan met die banaan.


Goede opmerking over ‘overschat’.
Ik ben juist een moeder die haar kind niet overschat. Mijn dochter zit van baby af aan al op ponys.
Reed voor onze zoektocht een pony die niet makkelijk is, ook niet op buitenrit. Daar kan ze goed mee omgaan. Rijdt friese paarden en brengt die ook uit.
Ze miste een maatje thuis en aangezien ze autisme heeft is het super belangrijk dat ze thuis haar ei kwijt kan bij de paarden.
Maar ondanks dat ze goed kan sturen en zitten ging ik op zoek naar een passende pony. Niet sensibel en ook braaf op buitenrit zodat ze lekker samen kunnen genieten van buitenritten maar ook eens een wedstrijd.
In onze zoektocht ook steeds naar haar gevoel geluisterd en benoemd als het niet oke voelt niet opstappen of als je er op zit afstappen.
Idioten tegen gekomen in onze Zoektocht! Blij dat ze elke keer is blijven zitten. In tegenstelling tot 3 jaar geleden toen we ook op zoek gingen. Maar die pony is ze helaas uitgegroeid. Heeft ook 2 jaar geduurd hoor voor ze een team waren. Is niet erg!

Maar deze pony stapte ze op en zei het voelt goed! Op buitenrit wat kijkerig (maar het is geen robot he)maar ze verzekerden dat hij echt niks geks ging doen.

Maar eenmaal thuis in de paddock zei ze al ik heb het gevoel of steigert hij snel. Ik zei ahneeee joh hij is braaf!
Halverwege op de weg ( klein stukje van het erf) en woep zo op zn achterbenen.
Daarom dus de keer daarna aan de hand meegenomen, dat ging nog vele malen raarder!

Dus voor de beeldvorming nee we verwachten geen makke koe. Hoeft ook niet maar niet een pony die bij enige stress op zn achterbenen tekeer gaat. En nee ik doe dan niet spastisch ik blijf gewoon rustig mijn ding doen.


Ik moet nu straks opbouwen met aan de hand lopen over het erf. Vind hij ook super spannend. Maar het zou dan normaal zijn als hij dan op zn achterbenen gaat paraderen?
Ik vind het zelf niet een oke reactie ongeacht dat ik snap dat hij het spannend vind en daardoor stress ervaart. Ik snap zijn reactie, ik snap vanuit instinct waar het vandaan komt maar steigeren aan de hand is voor mij gewoon een no go op deze leeftijd.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:08

Voor degene die mij vragen wat stond er specifiek in de appjes. Even via pb, ik vind het niet fair om een andermans tekst zo op het internet te gooien.

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:11

pol013 schreef:
Oh maar dat is helemaal niet vervelend bedoelt hoor TS. Sorry daarvoor.
Ik bedoel dat dat de reden is dat mensen er zo vaak een opmerking over maken. Dat het opvallend is in je verhaal dat je er niet bij was.
Ik heb mijn verhaal nog wat aangevuld omdat ik ook nog graag een positievere draai er aan wilde geven. Het is echt niet de bedoeling om je af te branden.

Wat het verschil is tussen een OCD en een steilere hoef in mijn optiek? Bij een OCD is er echt iets stuk. Een stukje bot is los geraakt. Een steilere hoef vergelijk ik met een afwijkende stand of bewegingsafloop.
Zo maait mijn oudste paard met zijn voorbenen. Daar wordt ook wel eens van gezegd dat dat een verhoogd risico op slijtage geeft. Alleen is die 26 en loopt na zijn hele leven in de sport , nog steeds onder het zadel. Daar vergelijk ik een steile hoef mee.

En dan is er altijd nog de vraag: hoe erg is de afwijking. Er zijn echt wel ongelijke voeten waar een DA

Daarbij is het altijd de vraag of alleen paarden zonder enige bemerking gezonde paarden zijn. En doe je er goed aan je te beseffen dat paarden zonder enige bemerking, dus klinisch en röntgen puntgaaf, zeldzaam zijn en om die reden ook vaak in een heel ander prijssegment vallen.
Dat is meteen de reden dat ik alleen maar paarden met kleine bemerkingen heb lopen.


Fijn dat je nog even reageert.
Het is geen afkeur en dat weet ik. Dat hoeft ook niet. Maar ik vind zelf wel dat de verkoper deze bemerking met mij had moeten overleggen omdat ik specifiek vroeg zijn er nog op of aanmerkingen?
En dan was het aan mij wat ik hiermee wilde.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:16

Dat is heel lastig in te schatten TS. Van de steigeren.
Zoals ik al schreef: ik heb er 1 die echt nooit (meer) steigert onder het zadel. Die wel bij 'eerste keren' erg veel spanning kan opbouwen. Als ik dan zo slim ben om een de hand even rond te stappen explodeert hij compleet. Maar dat zou hij niet doen als ik er meteen op zou gaan zitten want daar is hij dus te beleefd voor. Ik kies er dus in sommige omstandigheden juist voor om hem die ruimte even te geven en juist even aan de hand te houden.
Die heeft onder het zadel ook 2 keer op zijn achterpootjes gestaan. De eerste keer op de club met meerdere paarden en één van de eerste keren alleen naar het bos. Daarna hebben we elkaar beter leren aanvoelen en is het nooit meer gebeurt.
Daar stap ik dus ook met een gerust hart op na explosies terwijl mijn omgeving al de popcorn pakt en op een mooie show hoopt. Die blijft uit. Dat weten we nu van elkaar.

Maar even omdenken. Je zegt dat de club 1km verderop is. Als je de eerste tijd nou eens gewoon aan de hand die kant op gaat? Zijn jullie én de pony lekker losgestapt en vermijd je gewoon die extra 'druk' die je nu zelf voelt voor zijn gedrag en de veiligheid van je dochter. Als dat dan goed gaat kun je in stapjes opbouwen. OP de terugweg een keer in het zadel blijven zitten? Op de heenweg je dochter er op en jij aan de hand ernaast. Je dochter er op en jij met de fiets mee. En vor je het weet ben je misschien uitgekomen waar je wilde zijn.

Hier zit de club op 1,5 km en ik loop er regelmatig aan de hand heen. Prima te doen. Zeker met een nieuw paard vind ik het wel lekker om zoiets in stukje op te breken en successen te boeken.

MarjanB

Berichten: 16546
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:17

Maar ff heel praktisch, op de foto die je deelt is weinig te zien van ongelijke voeten en de stand van Koot en hoefbeen. Maak eens foto’s van de zijkant. Zijn zoveel paarden met een iets ongelijke stand, door grazen, natuurlijke scheefheid.

Over niet braaf, mijn merrie heeft in het begin zo vaak los gelopen.. echt drama. Nu liefste en braafste paard ter wereld. Helemaal op dr plek en vol vertrouwen in mij. Maar goed voordat je daar bent..

En die van mij kan heel mooi steigeren, echt recht overeind. Onder het zadel denkt ze daar niet eens over na.