Minderjarige je paard binnen laten halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:29

Je zegt het eigenlijk zelf al, het hek dicht doen wordt regelmatig vergeten. Juist dat wel doen, kan heel veel ellende voorkomen. Heb je de ouders hierover gesproken? Die zijn verantwoordelijk en dat moeten ze ook goed beseffen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:30

Hier 2 kids op stal die bij mij rijden. Eentje van 12 en de andere van 14. Die van 14 mag alles alleen doen, die van 12 half. Dit laatste heeft er meer mee te maken dat hij nog minder ervaring heeft.
Regel 1 is wel hek moet altijd dicht.
Gaat hier om een kudde van 6 van veulen tot 30 jarige in alle geslachten en maten haha. Een verschil is oa wel dat alle paarden van mij zijn. Gaat er dus iets mis is het vooral mijn probleem.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:36

Nee ik zou absoluut niet akkoord gaan. Erg naïef om te denken dat de paarden wel braaf zijn.. een ongeluk is zo gebeurd, ofwel met de kinderen ofwel met je paard.

Ik heb op een stal gestaan waar de eigenaresse haar dochtertje (jaar of vijf) liet helpen voeren. Zag het kind de paarden het verkeerde krachtvoer geven, mama lette niet op. Lekker dan |o
Maar dat is nog iets anders dan met een paard lopen. Lijdzaam heb ik elders toegezien hoe minderjarig personeel (12 jaar) in aanwezigheid van volwassene (maar die zette ondertussen andere paarden binnen) met mijn paard liep. Ik ben het er niet mee eens!! Als er wat gebeurt is die volwassene aan de andere kant van het erf, echt niet op tijd.
Maar ik heb ook moeite met hoe veel volwassenen - soms personeel - met een paard lopen. Ik wil graag dat mijn paard door een paardenmens wordt begeleid. Helaas is dat een uitstervend ras op pensionstallen.

mooney

Berichten: 7785
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:51

Nee, niet zonder begeleiding van een volwassene die weet wat hij/zij doet.

Vroeger toen ik mijn eerste pony had op 14 jarige leeftijd stond die op een manege. Doordeweeks kon ik gewoon zelf alles doen, maar op zondag als de manege dicht was voor lesklanten moest er eigen 18+ begeleiding mee als ik wat kwam doen. En dat was alleen met mijn eigen pony, volgens mij totdat je 16 was.

Ik heb nu een bijrijdertje van 10, super verantwoordelijk en lief meisje. Maar die doet alles onder strikt toezicht van mij. En ze loopt alleen met mijn twee volwassen B ponys, niet met mijn jonge grut of paard van stalgenoot.

Met 11 en 13 zijn de hersenen gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld om gevaar goed in te schatten.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:57

Kunnen ze niet gekoppeld worden aan iemand met ervaring? Als binnenzetten bv altijd met z'n tweeën gebeurt zouden jullie die meiden kunnen opsplitsen en dat ze los van elkaar 'dienst' hebben :)

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:06

Het ligt wat mij betreft heel erg aan de persoon en aan het type paard.

Ik laat die van mij liever buitenzetten door m'n bijrijder van 15, dan door een ex-pensionklant van ons die toch half de 40 was.

Hebben ze het gevoel met paarden? En hebben ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel? Dan zou het wat mij betreft prima zijn.

Hebben ze te weinig overwicht en heb je een stel scherpe paarden op stal die daar gauw misbruik van maken? Dan liever niet natuurlijk

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:15

Wat zegt de stalhouder er van? Is hij voor da druk hem formulier onder de neus om te tekenen dat hij verantwoordelijk is voor alle schade die kan ontstaan .

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:22

Tsja bij mij is het duidelijk: onder de 16 wil ik niemand alleen op stal, zelfs niet als ze alleen aan hun eigen pony komen. Ik wil dat risico niet.

Over 15 jaar is nog te discussiëren als ze echt paarden gewend zijn maar 11 is imo in elke omstandigheid te jong om zelfstandig met een kudde paarden te werken. Ik zou heel duidelijk, incl. Via contract of aangetekend schrijven aangeven aan de stalhouder dat ik niet wil dat mensen onder de 16 zelfstandig dingen doen met mijn paard.

Suzanne F.

Berichten: 49296
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:28

Dat ligt eraan of het makkelijke paarden zijn. Aan de ene kant zegt de 40 jarige ik dat het niet verantwoord is, maar aan de andere kant weet ik dat de 12 jarige ik prima paarden kon binnenhalen en buitenzetten. Ik kon eigenlijk alles zelfstandig en was ook vaak alleen op stal. Ging gewoon zelf longeren en zelf rijden, ook buitenrijden. Ik denk dat het situatieafhankelijk is. Wat voor jonge meiden zijn het? En hoe zijn de paarden?

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:31

Als ik al lees dat ze regelmatig het hek van het terrein vergeten dicht te doen, zou ik daar ook niet gerust op zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:33

Eigenaar paard is en blijft aansprakelijk.


Als ik, als eigenaar, mijn paard bij jou in pension zou hebben, zou ik echt niet blij zijn.
Want als die kinderen iets onhandigs uithalen, dan ben en blijf ik als eigenaar aansprakelijk, bij mijn weten Maar ik ben niet FloortjeM, voor echte correcte juridische info moet je bij haar zijn.
Ik schrijf het op zoals ík het weet. En dus ook waar ik mijn acties op baseer.

Ik wil geen minderjarigen zonder toezicht bij mijn paard hebben.

En al helemaal niet als eindverantwoordelijke voor het binnen halen.


Echt een no go voor mij.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:41

Hebben jullie in dit rooster in je eentje of met 2 stalgenoten binnenzetdienst?
Indien alleen, dan zou ik daar ook niet al te blij mee zijn, ook al heb ik de meest lieve pony ever, die wel eens (met toezicht van hun moeder) door 2 meisjes van 5 en 8 samen wordt binnen gezet.
Maar alleen zouden ze dat echt niet mogen.

Als binnenzetten met z'n tweeën gebeurt bij jullie op stal, zou ik akkoord kunnen gaan, wanneer de meiden gekoppeld aan een volwassene dienst draaien.
Dan is er altijd een vorm van toezicht en iemand die bij onverwachte situaties kan ondersteunen of het voortouw kan nemen.

Maar dat zeg ik ook met de wetenschap dat ik dus een superbrave pony heb.

Overigens vind ik zo'n systeem van binnen zetten in een rooster sowieso een beetje een lastig concept.
He kunt dus niet kiezen wie er met jouw paard loopt.

Ik sta zelf op een DHZ stal en vraag wel eens of een stalgenoot mijn pony ophaalt, maar dan kies ik die stalgenoot wel zelf.

In een rooster moet iedereen maar met jouw paard overweg kunnen, dat vind ik best een gok.

Ook voor mezelf, ik heb een goed opgevoede pony die braaf meeloopt.
Maar in zo'n concept moet je dus ineens ook met dat drukke niet opgevoede paard van je stalgenoot gaan lopen.

Tancreda4

Berichten: 24066
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:42

Nee, ik zou dat ook absoluut niet willen. Een keertje en als volwassenen helpen of daarna de boel nalopen misschien, maar niet volledig zelfstandig.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:45

Kunnen ze niet uit het rooster blijven en andere klusjes ipv doen?

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:47

Denk eerlijk gezegd dat leeftijd hier niet zoveel zegt maar eerder de handigheid.
Ik sta op een grote pensionstal annex manege en de paarden worden daar dagelijks binnengehaald door meiden vanaf die leeftijd.
Dat gaat prima.
Ik maak mij vaak meer zorgen om sommige volwassen pensionklanten die mijn paard meenemen.

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:48

Ik zelf wil om die reden ( met andermans paarden moeten lopen ) niet op een stal staan waar dat verwacht word.
Maar dat is wellicht een andere discussie, hoewel het wel dit soort dilemma’s voorkomt.

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:42

Het lopen an sich is bij veel paarden het probleem niet. Het gaat er om dat als er iets gebeurt, wat kan je dan verwachten van een kind van 11/13

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:14

Mijn dochter heeft ook altijd geholpen, op onze vorige stal en ook op onze huidige stal.
Maar in het begin was het samen het braafste paardje (ze was toen 7), ieder het touwtje vast.
Toen ze ouder was de wat grotere maar enkel de super brave en nooit alleen.

Op onze huidige stal staan we nu 4.5 jaar en helpt ze ook altijd met staldiensten (ze is vorige maand 18 geworden). Maar ook eigenlijk dan, nooit alleen. Altijd met een volwassenen erbij.

Twee meiden van 11 en 13 het echt samen laten doen zou ik ook niet op prijs stellen.

marleen_88

Berichten: 14076
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:20

Ik heb op een stal gestaan waar kinderen van die leeftijd meehielpen, zij pakten de brave paarden. Dat was echt prima, maar de verantwoordelijkheid bij deze meiden neerleggen vind ik geen goed idee.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:30

Ik zou dat echt niet chill vinden. Ik zie te vaak kinderen paarden bijna als speelgoed behandelen. Dat het paard moét doen wat zij zeggen zonder tegenspraak. Aan de andere kant hoop je dat zij wel de verantwoordelijkheidsgevoel hebben over hun eigen pony en begrijpen hoe je een paard leest. Maar eerlijk, dit heb ik zelf pas ik de afgelopen jaren geleerd. Ik zou dit niet willen.

Leuk om te lezen dat zowel hier als op jouw stal de meningen best 50/50 zijn

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:39

Leeftijd zegt lang niet altijd wat over handigheid en dat zou voor mij nogal belangrijk zijn. Mijn paard is lief en goed opgevoed (ik neem hem ook vaak mee aan zijn maantop of met mijn hand onder zijn kaak zonder halster)maar hij wordt bij onzekere types vlot een draak. Dus een nogo voor onzekere en onhandige mensen. Ken je deze kinderen?

Een paar mensen stellen voor in duo's diensten te draaien. Vooropgesteld dat de kinderen worden gekoppeld aan handige volwassenen lijkt me dat een prima oplossing

Goof

Berichten: 28857
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:46

Isabel_k schreef:
maar het zou mij meer gaan om (medische) noodsituaties. Daar zou ik kind niet mee willen opzadelen.


Ik vind dit altijd een beetje een kul reden; alsof er 24/7 een ervaren persoon je paard staat te observeren.
Het dier zal vermoedelijk het grootste gedeelte van de dag zonder toezicht staan en anders kan het alsnog zo zijn dat die minderjarigen als eerste je paard aantreffen omdat zij als eerste of als enigen op dat moment op stal rondlopen voor hun eigen paard.
Dat zegt dus echt niets over een paard uit de wei halen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:58

SjonnieZ schreef:
Denk eerlijk gezegd dat leeftijd hier niet zoveel zegt maar eerder de handigheid.
Ik sta op een grote pensionstal annex manege en de paarden worden daar dagelijks binnengehaald door meiden vanaf die leeftijd.
Dat gaat prima.
Ik maak mij vaak meer zorgen om sommige volwassen pensionklanten die mijn paard meenemen.


Dit, is ook éxact mijn ervaring, er zijn genoeg mensen waarbij ik het nog "spannend" vind als ze met hun eigen paard over het erf lopen, en dat zijn dan mensen die al 20 tot 40!!! jaar hun eigen paard hebben.

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:04

siskeh schreef:
SjonnieZ schreef:
Denk eerlijk gezegd dat leeftijd hier niet zoveel zegt maar eerder de handigheid.
Ik sta op een grote pensionstal annex manege en de paarden worden daar dagelijks binnengehaald door meiden vanaf die leeftijd.
Dat gaat prima.
Ik maak mij vaak meer zorgen om sommige volwassen pensionklanten die mijn paard meenemen.


Dit, is ook éxact mijn ervaring, er zijn genoeg mensen waarbij ik het nog "spannend" vind als ze met hun eigen paard over het erf lopen, en dat zijn dan mensen die al 20 tot 40!!! jaar hun eigen paard hebben.

Maar dat is dan nog een argument om het zeker een kind niet te laten doen. Die volwassenen hebben een volledig ontwikkeld brein en 20 tot 40 jaar ervaring. Kinderen hebben het brein nog niet ontwikkeld (je kunt ze simpelweg niet kwalijk nemen dat ze de gevolgen van hun daden niet overzien, daar is hun brein niet toe in staat) en de ervaring niet.

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:06

Het gaat niet alleen over de leeftijd. Maar ook om een verzekeringstechnisch stukje en het inzicht wat kinderen hebben.