Minderjarige je paard binnen laten halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:11

troi schreef:
Leeftijd zegt lang niet altijd wat over handigheid en dat zou voor mij nogal belangrijk zijn. Mijn paard is lief en goed opgevoed (ik neem hem ook vaak mee aan zijn maantop of met mijn hand onder zijn kaak zonder halster)maar hij wordt bij onzekere types vlot een draak. Dus een nogo voor onzekere en onhandige mensen. Ken je deze kinderen?

Een paar mensen stellen voor in duo's diensten te draaien. Vooropgesteld dat de kinderen worden gekoppeld aan handige volwassenen lijkt me dat een prima oplossing


100% eens met de eerste zin. Als 13 jarig meisje werkte ik op een stal met wedstrijdpaarden. Daar reed ik de paarden van anderen, bracht ik meerdere paarden tegelijk naar de wei en terug etc.
Het ligt aan de handigheid en verantwoordelijkheidsgevoel van de tieners. Ik durf niet gelijk te zeggen dat 2 mensen van 11 en 13 dit absoluut niet kunnen.

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:14

Bij ons op stal hebben we ook diensten en eigenlijk doen alle minderjarige het met een ouder erbij. En als die er niet bij kunnen zijn vragen ze eigenlijk altijd of er iemand anders op stal is om te helpen. Ik zou meiden van die leeftijd niet alleen laten aanrommelen, zeker niet met grote en jonge paarden in de groep. Je kunt die verantwoordelijkheid niet bij een kind neerleggen. De ouders moeten er bij zijn als ze diensten draaien of ze idd koppelen aan een andere pensionklant en laten helpen met hun dienst.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:37

Puur op leeftijd is het lastig te bepalen of deze meiden dit op verantwoorde manier kunnen, al dan niet met een volwassene in de buurt.

Hoe zijn die diensten ingedeeld? Want ergens zou ik het sowieso toejuichen dat binnen en buiten zetten altijd met 2 personen gebeurd. Dan kun je makkelijk die meiden steeds koppelen aan een volwassene.

Misschien toch eens afspreken met de stalhouder en dit rustig bespreken. Het is ook nog een optie om de meiden uit het roulatie schema te houden of wanneer het binnen/buiten zetten altijd met 1 persoon gebeurt, enkel de meiden te koppelen aan een volwassene.

mystique
Berichten: 236
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Doorn

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:49

Mijn dochters zijn nu 14 en 10 jaar. Zitten al hun hele leven tussen de paarden. Wij staan al meerdere jaren op stal waar we zelf binnenzetten. Ik heb er bewust voor gekozen om de diensten zelf te doen, soms met hulp van mijn dochter(s). Ik wil gewoon niet die verantwoordelijkheid voor ze. Daarnaast als er wat gebeurt met de paarden van een ander wie gaat dat betalen??
Maar ook wat als een paard steigert en het gezicht van het kind raakt, lijkt mij geen fijn idee.
Persoonlijk snap ik dus niet dat die ouders dit willen.
Voor onze pony zoek ik daarom ook een volwasssen (16+ liever ouder) ivm de verantwoordelijkheid.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:53

Avalanche schreef:
siskeh schreef:

Dit, is ook éxact mijn ervaring, er zijn genoeg mensen waarbij ik het nog "spannend" vind als ze met hun eigen paard over het erf lopen, en dat zijn dan mensen die al 20 tot 40!!! jaar hun eigen paard hebben.

Maar dat is dan nog een argument om het zeker een kind niet te laten doen. Die volwassenen hebben een volledig ontwikkeld brein en 20 tot 40 jaar ervaring. Kinderen hebben het brein nog niet ontwikkeld (je kunt ze simpelweg niet kwalijk nemen dat ze de gevolgen van hun daden niet overzien, daar is hun brein niet toe in staat) en de ervaring niet.[/quote]

Daar heeft het m.i. niets mee te maken. Dit zit meer in de hoek van talent en feeling om met dieren/paarden om te kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:03

Avalanche schreef:
Maar dat is dan nog een argument om het zeker een kind niet te laten doen. Die volwassenen hebben een volledig ontwikkeld brein en 20 tot 40 jaar ervaring. Kinderen hebben het brein nog niet ontwikkeld (je kunt ze simpelweg niet kwalijk nemen dat ze de gevolgen van hun daden niet overzien, daar is hun brein niet toe in staat) en de ervaring niet.
Ik blijf dit zo'n dooddoener vinden. Alsof ieder kind puree in z'n hoofd heeft en het paard aan z'n manen mee naar binnen probeert te sleuren terwijl het hek nog vrolijk openstaat. Zat kinderen, zeker die met paarden zijn opgegroeid, die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en die wel veilig paarden binnen kunnen zetten. Net als dat er ook zat volwassenen zijn die ik van m'n leven m'n paard niet binnen zou laten zetten. Het is maar net hoe die kinderen zijn afgericht.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:13

Maar als het misgaat, is de pensionstal dan ook niet deels aansprakelijk omdat zij het toelaten om kinderen dat te laten doen? Of is het echt 100% eigenaar van het paard?

Lastig hoor TS. Het ene kind is het andere niet en er zitten genoeg handige tussen, maar helemaal zonder toezicht zou ik niet prettig vinden. Op z'n minst een andere volwassene erbij.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:16

TS zegt dat deze meisjes al vaak “vergeten het hek dicht te doen”. Dat zou voor mij een reden zijn om er niet akkoord mee te zijn dat ze het zonder toezicht doen.

Als een hek sluiten al “niet lukt”, dan zijn ze nog niet verantwoordelijk genoeg.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:18

Mkango schreef:
Avalanche schreef:
Maar dat is dan nog een argument om het zeker een kind niet te laten doen. Die volwassenen hebben een volledig ontwikkeld brein en 20 tot 40 jaar ervaring. Kinderen hebben het brein nog niet ontwikkeld (je kunt ze simpelweg niet kwalijk nemen dat ze de gevolgen van hun daden niet overzien, daar is hun brein niet toe in staat) en de ervaring niet.
Ik blijf dit zo'n dooddoener vinden. Alsof ieder kind puree in z'n hoofd heeft en het paard aan z'n manen mee naar binnen probeert te sleuren terwijl het hek nog vrolijk openstaat. Zat kinderen, zeker die met paarden zijn opgegroeid, die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en die wel veilig paarden binnen kunnen zetten. Net als dat er ook zat volwassenen zijn die ik van m'n leven m'n paard niet binnen zou laten zetten. Het is maar net hoe die kinderen zijn afgericht.

Er zit een vrij groot verschil tussen puree in je hoofd en een nog niet volledig ontwikkeld brein ;)

Overigens gewoon onderbouwd door de wetenschap. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989000/

Dus hoe goed die kinderen ook zijn afgericht, feit blijft dat ze simpelweg niet in staat zijn de gevolgen van hun acties te overzien.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:21

Hier ook geen goede ervaringen met jongeren, ze zien niet overal de gevaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:30

Avalanche schreef:
Er zit een vrij groot verschil tussen puree in je hoofd en een nog niet volledig ontwikkeld brein ;)

Overigens gewoon onderbouwd door de wetenschap. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989000/

Dus hoe goed die kinderen ook zijn afgericht, feit blijft dat ze simpelweg niet in staat zijn de gevolgen van hun acties te overzien.
Dat je een kind niet zomaar in het diepe gooit omdat ze die gevolgen niet kunnen overzien, akkoord, maar het is niet zo dat ze niet af te richten zijn en niet kunnen leren of niet kunnen ervaren dat als ze A (niet) doen, B gebeurt. Je leert ze immers ook van jongs af aan links en rechts te kijken voordat ze oversteken. Daarvan snapt een jong kind ook niet dat dat noodzakelijk is, maar als je een afgericht kind van een jaar of 8 zou vragen waarom ze links en rechts moeten kijken, dan hebben ze tegen die tijd echt wel door dat dat is omdat er anders een vrij grote kans is dat ze overreden worden, dat is ze immers zo geleerd.

Een afgericht kind met een onervaren kind vergelijken, is wat dat betreft dus ook echt appels met peren vergelijken imo. De wetenschap zegt wat dat aangaat ook weinig over de praktijk. Het stelt vast dat gemiddeld genomen(!) kinderen x, y of z niet kunnen en dat bepaalde delen van het brein nog niet ontwikkeld zijn, maar neemt daarbij niet in overweging wat die kinderen geleerd of ervaren hebben in hun leven.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:37

Ik was dertien toen ik eigen paarden had en zelfstandig naar stal ging. Dat is een andere dertien dan een meisje dat bij ons een verzorgpony had en s&t in een driejarige hing.

Niettemin is het gewoon minderjarig, het zou voor mij niet het risico waard zijn. Wat als het misgaat? Ook als het een kleine wat als is.

Gaan hun ouders niet mee? Bij mijn voerbeurten (en buiten zetten) ging mijn moeder altijd mee.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:46

Eens hoor, daar zit absoluut nuanceverschil in.
Wat je dan vaak ziet bij kinderen die daarin opgevoed zijn, en dingen goed aangeleerd hebben gekregen, is dat het aangeleerde gedrag er heel goed inzit, maar inzicht is dan nog iets wat ontwikkeld moet worden, en de problemen beginnen als het paard (in dit geval) iets anders doet dan ze gewend zijn.

Voorbeeld met een hond: jochie van een jaar of 10, met een klein hondje (Jack Russell geloof ik) hond schiet onder een auto. Kind trekt hem terug aan de lijn. Wat niet werkte, want hond zat vast. Maar de volgende stap voor een volwassene met gezond verstand is kijken waarom de hond vast zit en hoe hem los te krijgen. Maar dat kwartje landde dus niet.
Intussen komt er iemand langs met een grote hond, JR door het dolle en blaffen tegen de hond, en het jochie wist het gewoon niet meer, bijna in paniek, want de situatie was gewoon te complex voor hem. Uiteraard heb ik geholpen, riem los geklikt, kereltje hond aan de halsband vast laten houden en intussen de lijn los gepuzzeld, hond weer terug aan de lijn en met ze mee gelopen om hem even te kalmeren.

Dan heb je het natuurlijk over een kind dat nog wat jonger is dan dit, maar het zegt wel iets over inzicht wat wel of niet ontwikkeld is. Jochie kon overigens de hond best redelijk aan, viel me niets tegen, en zolang er geen gekke dingen gebeurden kon het ook prima. Maar het probleem ontstaat als er wel gekke dingen gebeuren want dat kunnen ze niet oplossen nog.

BigOne
Berichten: 38275
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:06

Toen onze oudste 13,14 was kon ze met de lastigste beesten overweg, beter dan ik met mijn jaren ervaring. Die zou je rustig de beesten toe kunnen vertrouwen. Echter gaat het om de aansprakelijkheid en dat wordt door velen nogal onderschat.
Wanneer een paard toch uithaalt en haar zodanig verwond dat ze nooit herstelt, kan werken, studeren in de toekomst, altijd hulp nodig is dan ben je als eigenaar van dat paard mooi aan de beurt. Want verzekering zal er alles aan doen om niet uit te keren en dat bedrag kan in de tonnen lopen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 17:10

Ik ben echt blij met alle meningen hier. Ik lees veel dingen die ik niet wist. Het veranderd nog even mijn mening niet. Maar ik zoek wel nog steeds naar oplossingen.

Jullie vroegen hoe de stal er uit ziet. Het is pas 4 maanden open. Er is maximaal ruimte voor 20 paarden. Die zouden dan in 2 groepen van 10 lopen. Elke groep heeft zijn eigen rooster voor binnen en buiten. Omdat we nu met 6 zijn is er 1 persoon die binnen of buiten zet. Toevoegen aan iemand zou kunnen denk ik.
Andere klussen doen we ook met elkaar. Die klussen kennen ze, maar pakken ze tot nu toe niet op. (Mestkruien, vegen). De stalhouder opserveert aan de zijlijn, wij mogen dit soort regels maken en wil ze ook prima doorgeven. Maar het is wel onze beslissing.

Ze zijn erg onbewust onbekwaam kwa paarden. Precies eigenlijk wat ik er dus minder en minder prettig aan vind. Van het weekend waren er vriendinnetjes en toen was er ook geen oog voor de omgeving. Toen waren er ook geen ouders, wat ik dus meteen terug zie aan de ponykampvibes. Ik weet ook dat de ene 13 jarige de andere niet is. Wat ik het meteen weer ook lastig vind. Dat volwassen soms niet handig zijn weet ik ook. Mijn paarden zijn meestal braaf. Maar wel sensibel en heet. Eerder dat ze zich niet laten vangen. Ik ben ook wel eens door een volwassen gebeld die er al 20 minuten achter aan liep.

Nikass

Berichten: 16715
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:24

mooney schreef:
Met 11 en 13 zijn de hersenen gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld om gevaar goed in te schatten.


Tot je begin twintig bent is dat zo. Daarom heb je zoiets als jeugdrecht (kan tot 23 jaar worden toegepast); omdat jong volwassenen nog niet in staat zijn risico's in te schatten zoals een volwassene dat kan.

Nikass

Berichten: 16715
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:36

marleen_88 schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar kinderen van die leeftijd meehielpen, zij pakten de brave paarden. Dat was echt prima, maar de verantwoordelijkheid bij deze meiden neerleggen vind ik geen goed idee.


En een braaf paard schrikt natuurlijk nooit, gaat niet op het kind dr tenen staan, komt nooit met issues van de wei die het kind niet kan inschatten of überhaupt over het hoofd ziet...
En het kind laat het paard nooit per ongeluk los, is afgeleid, neemt de bocht te kort waardoor het paard zijn heup schaaft etc etc
Gek dat er toch zoveel ongelukken gebeuren #)
Ondanks dat zoveel mensen vinden dat ze een braaf paard hebben.
Ik heb óók een heel braaf paard, en toch kan ze reageren als een vluchtdier. Hoe opmerkelijk..
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-11-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:38

Het is juist ook met de brave paarden dat de ongelukken gebeuren. Bij die zwarte van mij let je wel op, maar de merrie is echt heel braaf in die dingen. En mensen letten dan gewoon minder op.

Nikass

Berichten: 16715
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:55

Avalanche schreef:
Eens hoor, daar zit absoluut nuanceverschil in.
Wat je dan vaak ziet bij kinderen die daarin opgevoed zijn, en dingen goed aangeleerd hebben gekregen, is dat het aangeleerde gedrag er heel goed inzit, maar inzicht is dan nog iets wat ontwikkeld moet worden, en de problemen beginnen als het paard (in dit geval) iets anders doet dan ze gewend zijn.


Dit dus.

Dat staat volledig los van het feit dat er veel incapabele volwassenen rondlopen.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:59

Ik zou ook tegen zijn. Er zullen vast kinderen van die leeftijd zijn die al heel wat ervaring en gezond verstand hebben, maar dan zou ik nog mijn twijfels hebben.
Ik wil mijn paard niet in handen geven van iemand waar ik aan twijfel. Terwijl ik de OP aan het lezen was, kreeg ik een bericht van mijn stalgenoot dat mijn paard aan de haal is gegaan met de helft van het voer van haar pony, iets wat ze al tijden niet meer gedaan heeft - maar vandaag dus wel. Mijn paard is bijna 21 jaar, super netjes opgevoed, mijn stalgenoot is al lang en breed volwassen en heeft meer dan genoeg ervaring - maar hey, ook dan kan het nog gebeuren.

Bij iemand met minder ervaring zal het alleen nog sneller gebeuren. En ik weet niet of ik er op vertrouw dat zulke jonge kinderen logisch genoeg kunnen redeneren en reageren, en of ze lichamelijk in staat zijn een geschrokken, druk, jong, ... paard in bepaalde mate onder controle te houden zoals we allemaal van iemand verwachten wanneer die een paard in handen krijgt. Mijn merrie heeft vorig jaar de onoplettende bijrijder van een vorige stalgenoot mee gesleurd aan het halstertouw, de sluiting van dat touw heeft het zelfs begeven. En ik kan gewoon los met mijn paard gaan wandelen of haar touw in mijn broekzak steken.. Maar je moet natuurlijk wel opletten en niet naar de vogeltjes staan kijken.

Toen ik in september op vakantie was, is ze blijkbaar van de wei gaan lopen tijdens het overzetten - bij de staleigenaar nota bene, die haar nu al 3 jaar kent en nooit problemen heeft met haar. Maar: ze is geen fiets :)

Nee, ik zou hen de verantwoordelijkheid over mijn paard niet durven toevertrouwen.
Te jong. Niet verantwoordelijk genoeg, want hoe verantwoordelijk ben je nu eenmaal op die leeftijd? En waarschijnlijk ook niet voldoende ervaring.

Er zullen waarschijnlijk wel brave paarden zijn, die 364 dagen per jaar braaf meelopen met iedereen. En dan net op die ene dag niet, en dan wil je iemand met gezond verstand en ervaring aan de andere kant van het touw hebben.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:19

Nikass schreef:
marleen_88 schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar kinderen van die leeftijd meehielpen, zij pakten de brave paarden. Dat was echt prima, maar de verantwoordelijkheid bij deze meiden neerleggen vind ik geen goed idee.


En een braaf paard schrikt natuurlijk nooit, gaat niet op het kind dr tenen staan, komt nooit met issues van de wei die het kind niet kan inschatten of überhaupt over het hoofd ziet...
En het kind laat het paard nooit per ongeluk los, is afgeleid, neemt de bocht te kort waardoor het paard zijn heup schaaft etc etc
Gek dat er toch zoveel ongelukken gebeuren #)
Ondanks dat zoveel mensen vinden dat ze een braaf paard hebben.
Ik heb óók een heel braaf paard, en toch kan ze reageren als een vluchtdier. Hoe opmerkelijk..

Ik had er eentje, een kind van vier kon die uit de wei halen; schriftelijke garantie: gaat goed.
Maakt niet uit hoe stom dat kind doet, paard zorgt dat het goed komt.


Dit is echt een non-discussie van de bovenste plank!
Het maakt me geen ruk uit welk voorbeeld je aanhaalt; ik heb het tegendeel in veelvoud mee gemaakt.


Waar het om gaat is dat in de situatie zoals TS die beschrijft het overduidelijk lijkt dat dit accidents waiting to happen gaan zijn. DAT is het punt en daar is TS, heel terecht, heel bezorgt over!

Dat is, in mijn optiek, ook het enige advies voor TS: sta het niet toe dat die kinders zonder toezicht andere paarden handelen, onder geen enkele voorwaarde en in het uiterste geval: zij eruit of ik eruit!
Overtuig je stalgenoten daar terdege van, dat doel heiligt alle middelen
(je begrijpt die beeldspraak ongetwijfeld)

Nikass

Berichten: 16715
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:28

Lekker taalgebruik hou jij er op na +:)+

Ben benieuwd of je nog zo'n grote mond hebt als je geconfronteerd wordt met ernstig letsel dat opgelopen wordt in de omgang met paarden. Zelfs ervaren paardenmensen die hun paarden door en door kennen treft het helaas wel eens.

Jouw argumentatie geeft al aan dat je weinig inzicht hebt. Het kind hoeft echt niet stom te doen om te verongelukken.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:32

Veulen84 schreef:
Jullie vroegen hoe de stal er uit ziet. Het is pas 4 maanden open. Er is maximaal ruimte voor 20 paarden. Die zouden dan in 2 groepen van 10 lopen. Elke groep heeft zijn eigen rooster voor binnen en buiten. Omdat we nu met 6 zijn is er 1 persoon die binnen of buiten zet. Toevoegen aan iemand zou kunnen denk ik.
Andere klussen doen we ook met elkaar. Die klussen kennen ze, maar pakken ze tot nu toe niet op. (Mestkruien, vegen). De stalhouder opserveert aan de zijlijn, wij mogen dit soort regels maken en wil ze ook prima doorgeven. Maar het is wel onze beslissing.

Ze zijn erg onbewust onbekwaam kwa paarden. Precies eigenlijk wat ik er dus minder en minder prettig aan vind. Van het weekend waren er vriendinnetjes en toen was er ook geen oog voor de omgeving. Toen waren er ook geen ouders, wat ik dus meteen terug zie aan de ponykampvibes. Ik weet ook dat de ene 13 jarige de andere niet is. Wat ik het meteen weer ook lastig vind. Dat volwassen soms niet handig zijn weet ik ook. Mijn paarden zijn meestal braaf. Maar wel sensibel en heet. Eerder dat ze zich niet laten vangen. Ik ben ook wel eens door een volwassen gebeld die er al 20 minuten achter aan liep.


Klinkt idd niet zo best. Ik zou ze idd niet in hun eentje paarden laten buitenzetten (denk niet dat je kan verbieden dat ze hun eigen paard/pony binnen/buiten halen), maar als ze ook geen zin hebben om andere klusjes te doen, dan vrees ik al wat voor hun verantwoordelijkheidsgevoel. Zullen eerder ruiters dan paardenmeisjes zijn dan, helaas, en met die mentaliteit komt het niet goed vrees ik, tenzij ze bereid zijn om te leren en zich aan te passen. Maar 11 vind ik sowieso echt nog een kind.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:35

ikke schreef:
Ik had er eentje, een kind van vier kon die uit de wei halen; schriftelijke garantie: gaat goed.
Maakt niet uit hoe stom dat kind doet, paard zorgt dat het goed komt.

Maar even realistisch: dat is natuurlijk niet de standaard. Er zijn ontzettend lieve, en brave paarden en er zijn bandieten.
Elk paard kan schrikken, soms heb je een specifieke volgorde waarin je ze moet pakken, enz.

En dan is er gewoon de realiteit dat je te maken hebt met hele sterke dieren die heel veel schade aan kunnen richten en ook nog gewoon een paar honderd kilo wegen.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:40

Avalanche schreef:
ikke schreef:
Ik had er eentje, een kind van vier kon die uit de wei halen; schriftelijke garantie: gaat goed.
Maakt niet uit hoe stom dat kind doet, paard zorgt dat het goed komt.

Maar even realistisch: dat is natuurlijk niet de standaard. Er zijn ontzettend lieve, en brave paarden en er zijn bandieten.
Elk paard kan schrikken, soms heb je een specifieke volgorde waarin je ze moet pakken, enz.

En dan is er gewoon de realiteit dat je te maken hebt met hele sterke dieren die heel veel schade aan kunnen richten en ook nog gewoon een paar honderd kilo wegen.

Nee, dat paard was, in veel meer opzichten, de uitzondering die de regel bevestigd.

Dat is ook het punt; het is niet relevant.