Minderjarige je paard binnen laten halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:19

Lijkt mij ook kindafhankelijk en paardafhankelijk.
wij staan op een stal met ( top) sportpaarden en mijn zoontje helpt wel met binnen en buiten zetten. Hij krijgt uiteraard wel de brave, maar red zich keurig.
Toen ik 13 was reed ik aarden / pony’s in voor andere mensen. Die paarden deed ik ook alles zelf wel mee.
dus ik zou dat per situatie aankijken en altijd eerst zelf begeleiden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:26

Het probleem is alleen dat al die dingen die genoemd worden ook gebeuren bij 18+ ers. Misschien anders qua aansprakelijkheid, maar als het om veiligheid gaat, zeker voor de paarden, wil je geen ongelukken, hoe dan ook.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:06

Ik heb 10x liever dat de kinderen van de pensionhouder ze binnen zetten dan 1 bepaalde volwassen stalgenoot... die presteert het zelfs om het verkeerde paard uit de wei te halen in de veronderstelling dat het haar eigen paard is...

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:14

Anne_GTI schreef:
Ik heb 10x liever dat de kinderen van de pensionhouder ze binnen zetten dan 1 bepaalde volwassen stalgenoot... die presteert het zelfs om het verkeerde paard uit de wei te halen in de veronderstelling dat het haar eigen paard is...


Nee joh := Dat is een blind iemand? Of gaat 't om een opfok groep waar je maar x in de 2 maanden je paard ziet en ze tussendoor weer zijn veranderd of gegroeid? Andere gevallen zijn niet mogelijk dacht ik :=

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:40

Tancreda4 schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik heb 10x liever dat de kinderen van de pensionhouder ze binnen zetten dan 1 bepaalde volwassen stalgenoot... die presteert het zelfs om het verkeerde paard uit de wei te halen in de veronderstelling dat het haar eigen paard is...


Nee joh := Dat is een blind iemand? Of gaat 't om een opfok groep waar je maar x in de 2 maanden je paard ziet en ze tussendoor weer zijn veranderd of gegroeid? Andere gevallen zijn niet mogelijk dacht ik :=

Jawel hoor; als er twee even grote zwarte paarden met nagenoeg dezelfde aftekeningen in de wei staan en jij moet in het pikkedonker je paard uit de wei halen, heb je een serieus risico dat je de verkeerde mee neemt :j

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:01

Of gewoon bij daglicht een kudde Fjorden of Friezen. Dat kan het best wel eens meer dan 2x kijken moeten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29533
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:33

Of een merrie die veulens heeft en een kopie van de merrie zijn.
En ondertussen ook volwassen.
Ja er zat een verschil, de ene had een half wit voetje rechts en de ander links.
En na een poosje zag je het ook wel aan de gezichtsuitdrukking op het hoofd.

Ik stond daar op pension en vanaf dag 1 ben ik de eigenaar gaan helpen met binnen zetten in de namiddag.
Maar dan moest ik ook elke keer vragen, welke is dit?

Maar als eigenaar moet je het verschil toch wel kunnen zien :D

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:47

Ik kan me voorstellen dat je als stalgenoot je kunt vergissen in paarden die erg op elkaar lijken. Toen ik net op een friezenstal ging bijrijden was ik erg blij dat "mijn" fries korte manen had, daaraan kon ik hem herkennen.
Maar toen ik er eenmaal een jaartje rondliep, herkende ik ook alle individuele dieren wel aan hun karakter en specifieke eigen kenmerken.

Als eigenaar zou ik echt onmiddellijk wel merken aan het karakter of ik wel of niet mijn eigen paard te pakken heb, donker of niet donker.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:56

Mijn 2 buurpony's lijken ook héél erg op elkaar. Na een tijdje zie je kleine verschillen, maar ik moet toch echt 2x kijken hoor :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:18

Als eigenaar moet het meestal wel lukken om je eigen paard te herkennen, en dan nog is het soms lastig als de context "raar" is.(paard staat in eens in een andere groep ofzo, of heeft perongeluk verkeerde deken op) Dan kan ik me best voorstellen dat het lastig is.

andere mensen op stal is een ander verhaal...
Ik heb 2 vossen, imo lijken ze totaaaaaal niet op elkaar, wel zelfde ras, en dat is me toch lastig... mensen weten het door het ezelsbruggetje met de witte achterbenen, maar lang niet iedereen..

Maar ook ,als er een paard los is, in de verkeerde wei loopt of whatever, heb ik ook écht ff nodig om te weten welk paard welke is. Ik weet alleen dat ie hier niet hoort te zijn.. meestal zijn ze dan ook bruin :+
(en ik ben iemand die de namen van de paarden allemaal weet etc. met het hoofd erbij, maar niet de naam van de eigenaar weet, daar moet ik altijd naar graven)

Gek genoeg, is mijn ervaringen met de kinderen op stal dat die vaak veel sneller namen enz. door hebben, voordeel is ook dat je ze nog kan bijsturen en ze verantwoordelijkheidsgevoel kan aanleren, in tegenstelling tot volwassenen...
Maar goed, in dit geval van TS, dat moet dan wel gebeuren.

ikke

Berichten: 37557
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:16

siskeh schreef:
*knip*
Maar goed, in dit geval van TS, dat moet dan wel gebeuren.

En dat doet het dus niet, afgaand op de verslagen van TS, dus is het een no-go.

De rest is eigenlijk niet relevant.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:26

Mijn paard is dood en doodbraaf dus ja ik zou er geen probleem mee hebben. Voor die 10m van stal naar paddock. Echter vind ik wel dat de staleigenaar deze 2 niet mag inzetten voor de taken…

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:26

Ik stond ergens waar 2 haflingers stonden, 1 pension en 1 voor les. Ik kwam aan en lesklanten waren de pension haf aan het opzadelen. Heb toen maar wel gezegd tegen de leiding dat ze de verkeerde haf gepakt hadden.

Heb ook gehad dat ik ergens nieuw werkte en we de paarden uit de wei gingen halen. Iedereen liep de wei in en lui als ik ben, pak ik het eerste paard dat vooraan staat en braaf met me meeloopt. Bij stal paniek, want dat paard kon je niet vastpakken en zo meenemen...........Ik wist het niet en ze was al braaf meegekomen, dus alles oke.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:34

Mijn ene buurmeisje van toen 13 (inmiddels 15) had ik dat echt toevertrouwd. Is erg zelfstandig, leergierig, voorzichtig, kijkt en reageert daarna pas, niet te beroerd om iets te vragen of haar handen uit de mouwen te steken. Mooi voorbeeld, de manege waar zij rijdt heeft ze een hele periode zonder te vragen uit de brand geholpen, eigenaresse had een nare val gehad, was maanden uit de running, zat wel met de zorg voor de paarden, mijn buurmeisje heeft bijna dagelijks uit zichzelf maanden lang de stallen uit gemest, buiten klusjes gedaan enzovoorts, de andere meiden lieten het afweten die er ook liepen.
Mijn andere buurmeisje van 13, inmiddels 16 had ik dat niet toevertrouwd, die let niet op, ziet niets behalve overal beren en spoken, niet bezig met opletten en wil ook niets aannemen. Die zou ik dat absoluut niet laten doen.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:11

Oakland1990 schreef:
Mijn paard is dood en doodbraaf dus ja ik zou er geen probleem mee hebben. Voor die 10m van stal naar paddock. Echter vind ik wel dat de staleigenaar deze 2 niet mag inzetten voor de taken…


Klopt, maar de anderen moeten dan wel deze 2 hun taken vervullen, wat ook niet helemaal eerlijk zou aanvoelen voor mij. Ik moet dan 2 paarden extra binnen/buiten zetten, mest van 2 paarden extra opruimen, 2 paarden extra voeren, ... Ik zou zo'n jong iemand niet aan mijn paard willen laten komen, maar ik zou dan zelf ook niet voor hun taken willen opdraaien. 't Is ook nooit goed haha.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:28

tamary schreef:
Onder de 14 is de eigenaar wettelijk aansprakelijk als het mis gaat. Kost je ook flink hogere AVP/WA premies als die er aan te pas moeten komen. Of en hoe braaf je paarden met anderen zijn even ter zijde, want het gaat over wat als het fout gaat.


Je bent in principe altijd aansprakelijk als eigenaar. Leeftijd heeft daar niet mee te maken. Geen idee waar je dit vandaan haalt.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:34

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Onder de 14 is de eigenaar wettelijk aansprakelijk als het mis gaat. Kost je ook flink hogere AVP/WA premies als die er aan te pas moeten komen. Of en hoe braaf je paarden met anderen zijn even ter zijde, want het gaat over wat als het fout gaat.


Je bent in principe altijd aansprakelijk als eigenaar. Leeftijd heeft daar niet mee te maken. Geen idee waar je dit vandaan haalt.

Hoeveel aansprakelijkheid naar de andere partij gaat is niet alleen afhankelijk van wet en daar binnen mogelijk afspraken, maar ook leeftijd en dus hoeveel verantwoordelijkheid die andere partij aan kan volgens de wet. Net zo als we minimum leeftijden hebben voor autorijden, en sommige aankopen. Onder de 14 valt die aansprakelijkheid altijd 100% naar de eigenaar ongeacht wat, ouder kan/zal verdeling aansprakelijkheid geven afhankelijk van leeftijd en omstandigheden. Is de wettelijke versie van wat er hier al aan opmerkingen over geestelijke ontwikkeling, overzicht situatie,etc voorbij gekomen is.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:23

LWDaisy schreef:
Oakland1990 schreef:
Mijn paard is dood en doodbraaf dus ja ik zou er geen probleem mee hebben. Voor die 10m van stal naar paddock. Echter vind ik wel dat de staleigenaar deze 2 niet mag inzetten voor de taken…


Klopt, maar de anderen moeten dan wel deze 2 hun taken vervullen, wat ook niet helemaal eerlijk zou aanvoelen voor mij. Ik moet dan 2 paarden extra binnen/buiten zetten, mest van 2 paarden extra opruimen, 2 paarden extra voeren, ... Ik zou zo'n jong iemand niet aan mijn paard willen laten komen, maar ik zou dan zelf ook niet voor hun taken willen opdraaien. 't Is ook nooit goed haha.



Ze kunnen andere dingen doen: erf vegen, mesten, hooi aanvullen, wasplaats schoonmaken enz. Werk genoeg op zo’n stal.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:36

LWDaisy schreef:
Oakland1990 schreef:
Mijn paard is dood en doodbraaf dus ja ik zou er geen probleem mee hebben. Voor die 10m van stal naar paddock. Echter vind ik wel dat de staleigenaar deze 2 niet mag inzetten voor de taken…


Klopt, maar de anderen moeten dan wel deze 2 hun taken vervullen, wat ook niet helemaal eerlijk zou aanvoelen voor mij. Ik moet dan 2 paarden extra binnen/buiten zetten, mest van 2 paarden extra opruimen, 2 paarden extra voeren, ... Ik zou zo'n jong iemand niet aan mijn paard willen laten komen, maar ik zou dan zelf ook niet voor hun taken willen opdraaien. 't Is ook nooit goed haha.


Joh, hoeveel werk is 2 extra paarden dan? Wat een gedoe. Als het een fijne stal is en goed voor de sfeer, doe ik die 2 paarden er gewoon bij. Klaar.

Misschien kunnen ze inderdaad compenseren met iets anders.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:47

Urbanus schreef:
LWDaisy schreef:


Klopt, maar de anderen moeten dan wel deze 2 hun taken vervullen, wat ook niet helemaal eerlijk zou aanvoelen voor mij. Ik moet dan 2 paarden extra binnen/buiten zetten, mest van 2 paarden extra opruimen, 2 paarden extra voeren, ... Ik zou zo'n jong iemand niet aan mijn paard willen laten komen, maar ik zou dan zelf ook niet voor hun taken willen opdraaien. 't Is ook nooit goed haha.


Joh, hoeveel werk is 2 extra paarden dan? Wat een gedoe. Als het een fijne stal is en goed voor de sfeer, doe ik die 2 paarden er gewoon bij. Klaar.

Misschien kunnen ze inderdaad compenseren met iets anders.


Ik heb 1 paard, omdat ik geen tijd heb voor meer dan dat. Ik ben de eerste die je mag bellen als je ziek bent, op vakantie gaat of sociale verplichtingen hebt, dan neem ik graag een keer over van je, maar ik wil niet op constante basis moeten opdraaien voor een ander, daar heb ik gewoon geen tijd/zin voor.
Mijn buren zijn met 2, dus ik weet heel goed hoeveel het scheelt in tijd - 1 of 3 paarden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:48

Oké helemaal leuk, maar dan is zo'n stal waar TS staat dus sowieso niks voor jou. Klaar.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:24

@Tamary

Een is sowieso aansprakelijk voor gedragingen van zijn dier, of dat nu een volwassenen is of niet. Bij een kind is er inderdaad haast geen ruimte voor een beperking van de omvang van aansprakelijk waarbij die ruimte bij een volwassn er meer is. Maar bij dieren ben je in beginsel aansprakelijk voor je dier omdat jij een gevaarlijke situatie creëert door het bezitten van een dier. Of te wel, als je iemand niet vertrouwt met je paard doe het vooral niet en zorg dat je verzekering een en ander dekt.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 08:35

Urbanus schreef:
Oké helemaal leuk, maar dan is zo'n stal waar TS staat dus sowieso niks voor jou. Klaar.


Ik ben de OP nog maar eens gaan terug lezen, en zie waar ik fout gedacht heb - ik ging van de hele mikmak uit, zoals dat bij ons gaat: als ik overneem van iemand, horen daar ook de stallen bij. Daarom is het verschil tussen 1 en 3 paarden zo groot bij ons qua tijdsbesteding. Als het alleen maar over paarden verzetten en voeren gaat is dat no biggie.

Maar ik denk dat de stal van TS idd niet ideaal zou zijn voor mij haha.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:09

Het is in mijn ogen heel simpel: of je neemt het risico of je paard komt niet meer naar buiten of binnen. Afhankelijk van de mogelijkheden die je al of niet hebt. Ik heb meer ellende zien veroorzaken door volwassenen dan door welwillende, luisterende pubers. De paarden laten het wel weten of zij het er mee eens zijn.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:35

nikkel schreef:
Het is in mijn ogen heel simpel: of je neemt het risico of je paard komt niet meer naar buiten of binnen. Afhankelijk van de mogelijkheden die je al of niet hebt. Ik heb meer ellende zien veroorzaken door volwassenen dan door welwillende, luisterende pubers. De paarden laten het wel weten of zij het er mee eens zijn.


Dus de keuze is tussen een 12 jarige met je paard laten lopen of je dier 24/7 opgesloten laten? Dat zijn beide bijzonder triestige opties, zeker weten bestaat er een middenweg. Bvb de kinderen een extra beurt stallen mesten en de volwassenen een extra beurt paarden binnen halen.