Maraise schreef:Hi allemaal,
Op moment ben ik bezig met de aankoop van mijn paard, in principe is alles rond en zijn we eruit met de prijs en overige zaken.
Nu blijft het paard nog 3 weken bij de verkoper ivm mijn persoonlijke planning en dat is afgesproken.
De verkoper wil echter wel al een contract tekenen met daarin op papier dat ik vanaf nu wel al eigenaar word en dus ook financieel verantwoordelijk ben als er iets gebeurd medisch oid.
Ik wil daarmee akkoord gaan, al geeft zij ook het volgende o.a. aan in het contract:
'De koper koopt een paard met een eigen karakter en wil. De verkoper geeft
geen garantie op braafheid en gedrag. De koper koopt het paard zoals het is. Dit betekent
dat de verkoper geen garantie kan geven op verdere ontwikkeling van het paard. Het risico
hiervan komt geheel voor rekening van koper.
Indien koper de keuring achterwege laat dan komen de gevolgen daarvan, in de meest ruime
zin des woord, voor rekening en risico van de koper. Koper heeft de mogelijkheid gehad het
paard klinisch en röntgenologisch te laten keuren.
De koper is op de hoogte van de medische en fysieke toestand van het paard en de risico’s
van dien en gaat hiermee akkoord. De verkoper geeft in geen enkel geval garantie op fysieke
en medische klachten in de toekomst. De koper koopt het paard zoals het is.'
Moet ik dit erin laten staan? Of is dit in strijd met mijn wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen?
Want ik wil dat het herroepingsrecht (zonder reden afzien van de koop binnen de bedenktijd) van 14 dagen pas ingaat op moment dat het paard op mijn stal aankomt. En heb ik hier sowieso recht op of moet dit ook in het contract staan?
Veel vragen, hopelijk kan iemand me op weg helpen. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat ik hier gebruik van moet maken, maar wel belangrijk om onder de juiste tekst een handtekening te zetten!
Alvast bedankt, groetjes Maraise
MarlindeRooz schreef:Heb je het paard niet laten keuren dan? Want dat is echt super onverstandig...
Maar ik ben geen jurist maar ik vermoed zomaar dat je herroepingsrecht ingaat na de koop, niet na de verhuizing.
Suzanne F. schreef:Dan laat je hem toch keuren? Er staat nergens dat dat niet mag.Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.
Suzanne F. schreef:Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Ik durf er nu zomaar vanuit te gaan dat het paard niet goed is. Je hebt geen poot om op te staan als hij volgende week in de staak gaat en het door een lichamelijk probleem komt. Weg geld.
Suzanne F. schreef:Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Paardje02 schreef:Ik vind het dan weer helemaal normaal dat de verkoper een contract opstelt zoals deze.
Er staat duidelijk in dat er zowel klinisch als röntgen mag worden gekeurd. Een verkoper die echt wat te verbergen heeft, zal dit niet zo 123 toelaten.
Aan de koper dus om het paard inderdaad "as is" te kopen of om te laten keuren
996981 schreef:Suzanne F. schreef:Zoooo, nooit doen dit. Dit zijn veel rode vlaggen. Hier ga je ellende mee krijgen.
Waarom zijn dit rode vlaggen? Er staat zwart op wit hoe het is. Dat kan afschrikkend werken, maar het is heel logisch dat een verkoper geen garanties kan geven op gedrag. Immers heeft verkoper geen invloed op management en rijkunst van koper. Ook heeft verkoper geen invloed op gezondheid na verkoop. Sommige blessures kun je zien tijdens een keuring, maar dat geeft geen garantie dat het paard nooit geblesseerd zal raken.
Met het kopen van een paard loop je altijd risico’s.
Sommige risico’s kun je in kaart brengen met een aankoopkeuring. Het nalaten daarvan door de koper kan niet zomaar bij de verkoper worden gelegd.
Meer dan dat staat er feitelijk niet…