Toen ik mijn (nog net geen) 2 jarige hengst kocht bij de fokker, werd het volgende afgesproken:
- aanbetaling gedaan van 10% van de aankoopprijs van de pony
- pony werd eerst klinisch gekeurd door dierenarts (bij slechte keuring ging koop niet door)
- in geval van positieve klinische keuring zou de dierenarts vervolgens gelijk de castratie doen
(op het terrein van de fokker dus)
- na de keuring zou de pony nog 6 weken bij de fokker blijven; dat werd in overleg 7,5 week omdat we anders direct na aankomst pony zelf een aantal dagen naar het buitenland moesten.
Voor de castratie heb ik zelf eerst ook persoonlijk contact gehad met de dierenarts.
(fokker en ik hebben samen gezocht naar dierenarts die kon keuren en castreren)
Castratie en keuringskosten heb ik zelf achteraf direct aan dierenarts betaald.
Restbedrag van de aankoopprijs + de transportkosten voor het transport na 7,5 week direct overgemaakt aan fokker na keuring en castratie.
Fokker heeft geen kosten berekend voor de 7,5 week dat pony nog daar is gebleven; in deze tijd hebben zij hem de nazorg van de castratiewond gegeven (en daar hebben ze nog best wat werk aan gehad)
Ik was gedurende die tijd dat pony nog bij de fokker stond dus al wel de eigenaar.
Was pony ziek geworden / overleden in die periode was dat ook mijn probleem geweest.
Als ik pony nog langer bij de fokker had willen laten staan, dan was ik kosten voor opfok gaan betalen.
Het hangt er dus vanaf welke afspraken je maakt met de verkoper.
Het lijkt me wel logisch dat een fokker je eerst die hengst verkoopt (en dat jij dus eigenaar bent)
Castratie is dan jouw risico, niet dat van de fokker.
Castratie op terrein van de fokker is wel het handigst, ook erg handig als pony de periode na de castratie ook nog bij de fokker kan blijven staan. (6 weken - pas na 6 weken is hij echt een ruin)
Fokker zal meer oog en ervaring hebben voor de nazorg van de castratiewond en voor de pony is het fijn als die nog even in zijn eigen omgeving is.
Je moet dit alles echter wel goed afspreken voordat je zegt: "ja ik koop hem".
Spoiler:
(en voor iedereen die zegt dat een dierenarts niet diezelfde mag zijn als die van de fokker;
Dat is eigenlijk best lastig, want in de praktijk kent een fokker de meeste dierenartsen wel in de omgeving (immers bij spoed komt ook niet altijd de vaste dierenarts).Bij de keuring was dierenarts ook heel duidelijk dat IK de opdrachtgever was, de medische zaken die opvielen bij de keuring werden dan ook duidelijk met mij besproken.
Ik heb nooit de indruk gehad van belangenverstrengeling, het was in elk geval niet de dierenarts die de vaccinaties had gezet)