Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:48

Zonnetje81 schreef:
lnvdh schreef:
wow dit is wel heel veel. ook uitleg gekregen waarom?


Volgens mij niet relevant waarom. Alsof ze zichzelf moeten verantwoorden over hun kostenposten en hoeveel ze willen verdienen. Iedereen is vrij om het te betalen of te vertrekken. Je hebt het er voor over of niet. Maar ik denk dat er weinig stallen zijn met plaatsen over.

Ik denk dat je voor 450 met weinig faciliteiten weinig verdiend en bij een mooie stal misschien nagenoeg niks.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Overal is het vrij normaal dat je een specificatie kan krijgen. Zo verkeerd zou dat ook niet zijn. Wat is er mis om je klanten te laten zien welke kosten je hebt(per paard)? Kan ze ook juist wat meer inzicht geven wat er allemaal bij komt kijken. Met zo'n verhoging van 110 euro lijkt mij dat helemaal niet vreemd om aan te geven waar dat vandaan komt zeker als klanten gaan vergelijken en andere stallen 'maar' 50 euro omhoog gaan. Je hoeft niet alles voor zoete koek te slikken. Je mag best geïnformeerd worden waar het vandaan komt. En als je het als stal goed voor elkaar hebt zou dat ook geen probleem moeten zijn om open kaart te spelen met je klanten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:58

roxiie schreef:
Maar ze staat niet op vlas, maar op houtkrullen.
Die worden sneller goor dan vlas, maar dan nog is 15 pakken wel veel te noemen.

Aaah, ik dacht vlas :o. Maar ik vind 15 pakken dan alsnog erg erg veel. Als je houtkrullen goed mest, dan hoef je echt niet dagelijks een pak bij te gooien. Wekelijks, eerder. Mits de paarden ook fatsoenlijk buiten komen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 02:21

Ik heb zakken grove houtkrullen rechtstreeks van de houtzagerij naast ons gebruikt eerst en die vallen reuze mee.

Ik denk toch eerder dat veel mensen ook niet goed kunnen uitmesten. Dat zie je vooral als stallen het door mensen zelf laten doen.

Maar je moet wel mogen starten met een dikke laag.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 08:12

Waar ik mij paard op pensioen heb staan komen ze ook weinig buiten 3 a 4 uur.
Die gebruiken 9 pak.
Die van mij staat 7 uurtjes buiten en ik gebruik 6 pak.
Met 15 pak vraag ik me af hoe ze afmesten

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:19

Zelfs toen mijn paard vroeger de hele winter niet buiten kwam verbruikte ik niet zoveel. Als pensionhouder zou ik dan toch kijken naar andere opties.

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:10

Mijn stalgeld is in januari €10,- omhoog gegaan. Voor komend jaar heb ik er nog niks over gehoord.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:18

15 pakken is echt bizar. Ook als ze 23 uur op stal staan. Dan wordt de stal op de verkeerde manier uitgemest, anders is het niet te verklaren. Ik weet niet of jij het schreef, maar ergens las ik dat de zaagselbox iedere week leeg ging, dit is ook bij zaagsel niet de bedoeling. Natuurlijk, het kan, maar er is echt wel heel veel winst in te behalen door goed te kijken naar het uitmesten en het verbruik.

Ik ben juist van stro naar vlas/houtkrul over gegaan, omdat stro bleef stijgen en de kwaliteit om te huilen was. Ook had de mestboer in Coronatijd steeds meer problemen om de mestafvoer voor elkaar te krijgen.
Zaagsel is nu ook flink in prijs gestegen, maar vlas blijft redelijk stabiel, met hier en daar daar een paar cent omhoog. Mensen mogen nu dus niet meer kiezen tussen vlas en zaagsel, alles staat op vlas, alleen als dit medisch gezien niet kan mag je op zaagsel. Per week krijg je 2 balen.

Ik ben vorig jaar 15,- euro omhoog gegaan, maar ben nu vooral bezig om te kijken hoe we niet verder omhoog moeten. Je kunt wel steeds de stalling omhoog gooien, maar als je daarmee klanten verliest schiet het ook niet op.

Mijn prijs van het hooi staat voorlopig nog vast, daar heb ik heel veel geluk mee. Verder zijn het kleine dingetjes, het solarium was altijd gratis, daar zit nu een muntautomaat op. Ook maar 50ct, maar het houd het net tegen dat mensen hem snel aan en uit zetten, of vergeten uit te zetten. Verder zijn we strenger op de baklichten en de andere lichten, dat ze niet onnodig aanstaan.
Wat mij ook heeft geholpen is blijven communiceren met voerleveranciers. Ik heb het geluk dat ik vooral recreatiepaarden heb staan die prima functioneren op een basisbrok. De sportpaarden krijgen van de eigenaren zelf bijgevoerd. Toen de prijs om de silo te vullen (iedere 3 maanden 4000 kilo) van €2000,- naar €3000,- ging, ben ik gaan rondbellen, en ben ik overgestapt naar een andere leverancier, die hem voor €1800,- wilde vullen. Hierop reageerde de oude leverancier weer met een scherpe aanbieding.
Natuurlijk wil ik niet switchen van voer, en ik speel het liefste ook geen leveranciers tegen elkaar uit, maar het is een keuze die je op een gegeven moment moet maken.
En inderdaad, de arbeidsuren zijn de eerste uren die ik heb laten vallen.
Verder heb ik nog een 0 uren contract in de zorg, mijn eigen geld haal ik daar uit. Is het zoals het hoort en zoals ik het wil? Niet helemaal. Maar op dit moment is het geven en nemen, tanden op elkaar en schouders eronder.

Ik zeg niet dat ik helemaal niet omhoog moet, maar voor nu is het nog te managen zo. Het kost alleen onwijs veel energie om "om" te blijven denken. Ik merk echt wel dat ik doodop ben.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 10:54

Utixo, jij hebt er toch ook 40+ in de randstad staan? Bizar he... dat je er dan een baan naast moet houden( hier hetzelfde overigens)

Yontheke

Berichten: 4436
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:18

Ik meng me niet meer in de discussie of het veel is of niet. Dat aantal zit in het stalgeld, hoe ze mesten heb ik niets over in te brengen en de stal is in elk geval niet vies.

De houtkrullen kosten nu in elk geval zoveel dat ze dus inderdaad een proefperiode met stro gaan proberen.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:22

Op vorige stallen stond altijd alles op stro. Als je op zaagsel of vlas wilde moest je extra betalen. Zal wel met de mestafvoer en kosten van bodembedekking te maken hebben gehad.

Ik vond zaagsel fijner als vlas := Het liefst gewoon stro, fijner en anders kwamen er dubbele kosten omdat we ook meer ruwvoer moesten voeren dan op stro...

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:50

ruitje schreef:
Utixo, jij hebt er toch ook 40+ in de randstad staan? Bizar he... dat je er dan een baan naast moet houden( hier hetzelfde overigens)



Nu is er een groot tekort aan zorg personeel, dus fijn dat er bij naast gewerkt wordt.
Maar het zou niet nodig moeten zijn en ik vind dat een pensionprijs daarop gebaseerd zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:51

Ja eens alleen de gemiddelde klant lijkt niet bereid mee te betalen aan loon van staleigenaar en medewerkers.

Hier zijn wij gemiddeld 10 u per week kwijt aan de pensionpaarden. Reken een krappe 20 euro per uur. Is 200 euro per week : 4. Dan zouden klanten dus alleen al aan service 200 euro per paard betalen. Bovenop de rest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:52

MyWishMax schreef:
Op vorige stallen stond altijd alles op stro. Als je op zaagsel of vlas wilde moest je extra betalen. Zal wel met de mestafvoer en kosten van bodembedekking te maken hebben gehad.

Ik vond zaagsel fijner als vlas := Het liefst gewoon stro, fijner en anders kwamen er dubbele kosten omdat we ook meer ruwvoer moesten voeren dan op stro...

Zeker. Strostallen gaan naar de champignonkwekerij.

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 12:22

Ik hoop van niet dit jaar. Afgelopen jaar al van 285 naar 400 gegaan.

Alja

Berichten: 25652
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 12:25

Jee dat is een verschil zeg
Kan me voorstellen dat het gewoon niet meer te dragen is voor sommige mensen

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 12:54

Ik zit inderdaad met 40+ in de Randstad/Westland. Vergeet niet dat er een heleboel champignonkwekerijen tijdens corona de champignons niet meer kwijt konden. De vlasmest is op dit moment iets simpeler af te voeren. Wel duurder, maar als je het gaat uitrekenen kom ik nog zo'n 1000,- per maand goedkoper uit, dan met stro.

En ja. Idealiter gezien zouden mijn klanten mijn salaris betalen. Maar als ik dat ook nog eens door zou moeten berekenen op dit moment houd het echt wel op. Er zit ook wel een max aan wat je kunt vragen voor je accomodatie op een gegeven moment, en aan wat mensen kunnen betalen. En het geeft wel als voordeel dat mijn zorgverzekering nog via mijn werk loopt, ik nog een beetje pensioen opbouw, een AOV heb en een actueel CV behoud. Het houd allemaal niet over, maar het is fijn om iets achter de hand te hebben. Toen ik zwanger was en zieke thuis kwam te zitten, hoefde ik ook niet de zelfstandige uitkering aan te vragen, via het UWV kreeg ik gewoon mijn salaris van mijn werk.

Het werkt ook het beste om open te zijn, waarom er soms wordt gewisseld van voer en hoe ik dingen probeer te onderscheppen. De paarden krijgen bij ons in de ochtend een volle slowfeeder hooi, en in de avond op de grond. Als je wil, mag je je slowfeeder gevuld klaarleggen voor de avond. Het hooi is hier dan ook geschikt voor, het is onbemest en arm hooi. Als je iets anders wil, dan is dat prima, maar dan gaat er een bedrag van je stalling af en moet je het zelf inkopen en klaar leggen. Dit werkt gewoon duidelijk en prettig voor iedereen.
Ook de kleine dingen zoals een extra baaltje vlas, je krijgt er 2 in de week, wil je meer is dat prima, maar dan zul je hem moeten betalen. Aan de ene kant baal ik ervan dat ik er zo strikt in moet zijn, aan de andere kant is het wel fijn omdat iedereen weet waar hij aan toe is.

Wat mij wel opvalt is dat de mensen op de wachtlijst die op zoek zijn naar een paard, de zoektocht even stil hebben gelegd.

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:02

Bij ons is er een verhoging doorgevoerd per 1 oktober met €75,- ex btw.
We moeten zelf mesten en buitenzetten.

Laten we hopen dat het hier bij blijft. :+

future_vet
Berichten: 2623
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:19

_Charlot schreef:
Bij ons is er een verhoging doorgevoerd per 1 oktober met €75,- ex btw.
We moeten zelf mesten en buitenzetten.

Laten we hopen dat het hier bij blijft. :+


Zo dat is pittig! Puur door inflatie? Of investeringen gedaan?

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:24

future_vet schreef:
_Charlot schreef:
Bij ons is er een verhoging doorgevoerd per 1 oktober met €75,- ex btw.
We moeten zelf mesten en buitenzetten.

Laten we hopen dat het hier bij blijft. :+


Zo dat is pittig! Puur door inflatie? Of investeringen gedaan?


Een reden hebben we niet gehoord helaas.
400,- ex btw + zelf mesten en buiten zetten is echt veel geld momenteel :Y)

Het was ook niet aangekondigd, gewoon een factuur met de nieuwe prijzen.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:26

Dat is ook niet netjes... en niet helemaal volgens de regels. Er moet ivm het opzeggen een kalendermaand tussen de oude prijs en de verhoging zitten.

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:29

Utixo schreef:
Dat is ook niet netjes... en niet helemaal volgens de regels. Er moet ivm het opzeggen een kalendermaand tussen de oude prijs en de verhoging zitten.


Klopt. Maar dat is wel gebeurd.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:30

future_vet schreef:
_Charlot schreef:
Bij ons is er een verhoging doorgevoerd per 1 oktober met €75,- ex btw.
We moeten zelf mesten en buitenzetten.

Laten we hopen dat het hier bij blijft. :+


Zo dat is pittig! Puur door inflatie? Of investeringen gedaan?


Ik vind dit dus helemaal niet raar….
Ik kocht 450/500 kg baal hooi voor €50, is nu €75. Globaal eten ze 1 baal per paard per maand in de winter. Ik voer onbeperkt.
Mijn muesli is ook met €5,- per zak duurder. Tel daar de rest eens bij op… ik denk dat investeringen niet eens aan de orde zijn.

Denk vooral dat veel mensen met een paard in pension geen flauw benul hebben van de kosten van hun paard…

Edit: €400 en dan alles zelf doen vind ik wel veel….

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:26

Robijntjah schreef:
Ja eens alleen de gemiddelde klant lijkt niet bereid mee te betalen aan loon van staleigenaar en medewerkers.

Hier zijn wij gemiddeld 10 u per week kwijt aan de pensionpaarden. Reken een krappe 20 euro per uur. Is 200 euro per week : 4. Dan zouden klanten dus alleen al aan service 200 euro per paard betalen. Bovenop de rest.


Zijn ze niet bereid of hebben ze geen idee wat alle kosten zijn?

Ik denk dat weinig pensionklanten een idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Maar als niemand openheid van zaken geeft kan je dat ook niet weten als je alleen maar op pension gestaan hebt.
En ook zit er gewoon veel verschil in. Hetzelfde als iemand ze "simpel" aan huis houdt en een ander een hele paddock Paradise gaat aanleggen. Om maar direct te roepen dat stallen die maar 200/250 vragen er zelf bij inschieten hoeft helemaal niet waar te zijn. Rijk zullen ze ook niet worden. Maar ik denk dat je vrij zeker van kan zijn dat die mensen echt wel weten of het kan of niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:30

Tigra_ schreef:
Zijn ze niet bereid of hebben ze geen idee wat alle kosten zijn?

Ik denk dat weinig pensionklanten een idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Maar als niemand openheid van zaken geeft kan je dat ook niet weten als je alleen maar op pension gestaan hebt.
En ook zit er gewoon veel verschil in. Hetzelfde als iemand ze "simpel" aan huis houdt en een ander een hele paddock Paradise gaat aanleggen. Om maar direct te roepen dat stallen die maar 200/250 vragen er zelf bij inschieten hoeft helemaal niet waar te zijn. Rijk zullen ze ook niet worden. Maar ik denk dat je vrij zeker van kan zijn dat die mensen echt wel weten of het kan of niet.

als je je werkuren ook moet tellen kom je er niet met 200 a 250 euro zelfs niet als je het heel simpel houdt. Ga er maar van uit dat die stallen voor het merendeel gratis werken of zwaar onder het minimumloon.

Jezelf informeren is jouw verantwoordelijkheid niet die van je stalhouder. Je weet wat je paard krijgt of moet krijgen. Prijzen op zoeken is makkelijk zat. Er loopt een heel topic over op bokt zelfs. :)

Ik heb binnenkort twee veulens (eentje van iemand anders) op een weide 24/7 buiten. Enkel voer (veulenmix en hooi) zit ik al op 150 euro. Daar is nog geen stro of tijd bij geteld. :) Dit betreft dan puur een weide met schuilstal. Maar ivm wormen en behoud van gras zal zowel die weide als die schuilstal ook gemest moeten worden en zal er ook stro in de schuilstal moeten komen + voeren enz. :) Met stalling heb je nog wat meer werk veelal zeker als je ze binnen en buiten moet zetten. (ik denk dat je er van zou schrikken hoe lang een voerronde duurt en hoe lang je bezig bent met elk paard binnen en buiten zetten wil je het veilig doen.)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:35

Ayasha schreef:
Tigra_ schreef:
Zijn ze niet bereid of hebben ze geen idee wat alle kosten zijn?

Ik denk dat weinig pensionklanten een idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Maar als niemand openheid van zaken geeft kan je dat ook niet weten als je alleen maar op pension gestaan hebt.
En ook zit er gewoon veel verschil in. Hetzelfde als iemand ze "simpel" aan huis houdt en een ander een hele paddock Paradise gaat aanleggen. Om maar direct te roepen dat stallen die maar 200/250 vragen er zelf bij inschieten hoeft helemaal niet waar te zijn. Rijk zullen ze ook niet worden. Maar ik denk dat je vrij zeker van kan zijn dat die mensen echt wel weten of het kan of niet.

als je je werkuren ook moet tellen kom je er niet met 200 a 250 euro zelfs niet als je het heel simpel houdt. Ga er maar van uit dat die stallen voor het merendeel gratis werken of zwaar onder het minimumloon.

Jezelf informeren is jouw verantwoordelijkheid niet die van je stalhouder. Je weet wat je paard krijgt of moet krijgen. Prijzen op zoeken is makkelijk zat. Er loopt een heel topic over op bokt zelfs. :)


Dan ga je er al vanuit dat het vol pension is. En waarom zou je als stalhouder niet aan je klanten willen laten weten wat het kost. Hoe moet ik uitrekenen wat de energie rekening is van stal omdat er lampen in de binnenbak/buitenbak stallen weet ik veel waar branden is?

De kosten zijn zo verschillend per stal dat het echt weinig zin heeft in dat topic als je echt wil weten wat het op jouw stal kost.