Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:21

Fee_bls schreef:
Mijne is van €330 incl alles naar €440 incl alles gegaan :(. Dit geldt vanaf 1 jan 2023.

wow dit is wel heel veel. ook uitleg gekregen waarom?

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:39

Gitana schreef:
Popstra schreef:
Ik zie ook wat het kost met 7 paarden thuis die overdag op de wei staan en snachts op stal.
En dan heb ik het niet over strooisel, voer, onderhoud en materialen maar vooral over het werk wat je er aan hebt wil je het netjes houden. Daar gaan heel veel uren in zitten.
Als men die uren al eens moest betalen....

Laatst was ik op de stal waar mijn paarden in de opfok staan. Daar moest 1 wei aan 1 kant opnieuw omheind worden. Ging 20.000€ kosten aan enkel het materiaal


Nou ik wil niet zeggen dat het allemaal niet duur is ofzo, maar dat zou hier niet 20k kosten. Misschien 400 euro. Maar als je daar 20k aan besteed heb je ook wel een mooi hekje natuurlijk.


Dan heb je een degelijk hek ja met 3 liggers en heel goed hout wat weer vele jaren mee moet gaan.
Geen waaibomen spul..

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:54

beegee schreef:
Ik word er oprecht heel droevig van als ik zie hoe weinig mensen betalen in verhouding met wat ik per maand uitgeef aan stalling. Met vergelijkbare of betere faciliteiten. Hier in de randstad betaal je je scheel om je paard überhaupt buiten te krijgen (iets dat voor mij dus echt wel heel belangrijk is) en echt keuze tussen verschillende pensionstallen heb je dan al niet meer. Ik denk er serieus over na om m’n paard gewoon een stuk verder weg te zetten en dan maar wat minder heen te gaan. Ik zou gewoon minimaal 350€ kunnen besparen p/m als ik m’n paard ergens anders zet, verder weg.

Wat het per paard kost om deze te onderhouden ben ik me overigens bewust van, ik heb ze ook in eigen beheer gehad. Daar hoor je me dan ook niet over.


Daarom ben ik ook heel blij dat ik mijn paard in Friesland voor een relatief laag bedrag kan stallen op een stal waar mijn paard elke dag lekker veel buiten staat, een fijn voerbeleid is en waar super faciliteiten voor zowel ruiter als paard zijn.

Mocht ik nu richting de randstad verhuizen dan zou dat voor mij een reden zijn om mijn paard te verkopen. Dan zal ik het dubbel (en misschien nog wel meer) kwijt zijn aan stalgeld en dan komt hij misschien ook nog eens niet zoveel buiten als dat hij nu komt.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:40

Gitana schreef:
Popstra schreef:
Ik zie ook wat het kost met 7 paarden thuis die overdag op de wei staan en snachts op stal.
En dan heb ik het niet over strooisel, voer, onderhoud en materialen maar vooral over het werk wat je er aan hebt wil je het netjes houden. Daar gaan heel veel uren in zitten.
Als men die uren al eens moest betalen....

Laatst was ik op de stal waar mijn paarden in de opfok staan. Daar moest 1 wei aan 1 kant opnieuw omheind worden. Ging 20.000€ kosten aan enkel het materiaal


Nou ik wil niet zeggen dat het allemaal niet duur is ofzo, maar dat zou hier niet 20k kosten. Misschien 400 euro. Maar als je daar 20k aan besteed heb je ook wel een mooi hekje natuurlijk.


Daar kun je echt geen zinnig woord over zeggen als je niet weet hoe groot het perceel is. :')

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:44

Nee tuurlijk je hebt gelijk, maar verschil tussen 20k en 400 euro lijkt me wel zinnig, perceel is hier ook best groot. Ging me er gewoon om dat als je 20k zegt dat het dan duidelijk moge zijn dat er een best hek neergezet wordt haha. Obviously heb ik het zelf niet over een hekje van 3 meter lengte, maar wel gewoon over een behoorlijk weiland. 20k voor een mooi hek is zeker een mooie investering, maar het gaat hier over duur, en niet alle hekwerken zijn duur, dus dan kies je er ook voor om een uitgave te doen.

gomir

Berichten: 25552
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:54

Maar hout is momenteel ook echt veel duurder dan een aantal jaar geleden en als je een degelijke omheining wil voor de jonge paarden dan zit je toch aan een bepaalde minimum hoogte vast en minimaal drie liggers. Wil je het 'wolfwerend' dan wordt het nog meer...

Het grootste deel van de paarden staat aan huis en daar merk ik met name dat het ruwvoer en krachtvoer duurder zijn. Stro viel dit jaar met inkoop nog mee.
De paarden die in training staat daar wisselt het nogal. Een stal is met 100 euro per paard ex btw omhoog gegaan, de andere 25 euro per maand incl btw en de derde nog niets.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:32

Het is ook bijna onmogelijk om stallen met elkaar te vergelijken.

Er zijn stallen die het er ooit een beetje bij zijn gaan doen en de kosten met een natte vinger hebben berekend.
Als je voor jezelf hebt geinvesteerd in de accommodatie kan je dat eigenlijk niet door berekenen aan klanten. Maar moet je inrichten en aanpassen of repareren voor klanten, moet je dat ergens in de prijs verwerken.

Duur is vaak ook betalen voor uiterlijk en niet iedereen vindt dat belangrijk. Stallen en omheining moeten vooral veilig en degelijk zijn. En dan nog kan alles uiteindelijk wel kapot.
De rest van de investeringen is vrij persoonlijk en past bij je doelgroep.

Als stallen er iets aan over willen/moeten houden, zijn ze vaak al te goedkoop. Maar leeg staan is ook niet wat je wilt en mensen klagen natuurlijk snel over de prijzen.

Ik lees hier dat mensen schrijven dat als een stal omhoog gaat, ze er ook meer voor terug willen? Maar zo werkt dat natuurlijk niet als de stal nu niet kan uitkomen. Als een stal nu bijv 300 euro vraagt en de kosten stijgen, wordt de stal zoals die is bijv 350 euro.
Wil je meer luxe, zal dat daar weer bovenop moeten komen.

Wij hebben bijv geinvesteerd in droge voeten op veengrond. Als een stal net kan rondkomen en veel geklaag krijgt als de prijzen stijgen, snap ik wel dat ze dat niet snel kunnen doen.

Hooi, stro en voer is gestegen, maar kan ook wisselen. Stallen willen natuurlijk liever niet 2x of vaker pj de prijzen omhoog gooien, maar als je nu voor 1 Jan de prijs bekend maakt en het wordt NOG duurder, zou je de rest van het jaar moeten bijleggen als stal.

Wij hebben echt een paar keer serieus gekeken om een pensionstal te beginnen en vele berekeningen gemaakt, maar daar toen alle 3 de keren toch vanaf gezien.

Als je ze aan huis krijgt, wordt er ook gelijk gevraagd of je plek hebt, maar meteen besloten dat niet te gaan doen. Met 1 of 2 mensen/paarden erbij verdien je ook niks, maar ik weet hoe ik ben en wij maken behoorlijk wat uren bij en voor de paarden.

Natuurlijk kunnen stallen veel service eraf halen, maar denk niet dat ze het daarmee gaan redden. Tenzij je er nog werkzaamheden naast hebt die geld in het laadje brengen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:51

lnvdh schreef:
Fee_bls schreef:
Mijne is van €330 incl alles naar €440 incl alles gegaan :(. Dit geldt vanaf 1 jan 2023.

wow dit is wel heel veel. ook uitleg gekregen waarom?


Volgens mij niet relevant waarom. Alsof ze zichzelf moeten verantwoorden over hun kostenposten en hoeveel ze willen verdienen. Iedereen is vrij om het te betalen of te vertrekken. Je hebt het er voor over of niet. Maar ik denk dat er weinig stallen zijn met plaatsen over.

Ik denk dat je voor 450 met weinig faciliteiten weinig verdiend en bij een mooie stal misschien nagenoeg niks.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:02

Ik was op zoek naar dit topic en gevonden. Ik geloofde al niet dat wij de enige waren met de kosten welke verhoogd worden. Het is wat.. Bij ons nu de derde verhoging in 1 jaar tijd. Wij gaan nu uiteindelijk bij elkaar opgeteld met 50€ omhoog. Als ik sommige stallingen hier zie valt het nog wel mee. Alleen het vervelende is dat als ik om mij heen kijk wij nu bijna op dezelfde prijs zitten met betere faciliteiten, als in een binnenbak en het uitmesten van stallen. Dan is het de overweging die ik zelf moet maken of ik ga verhuizen. Alleen is dit zo'n fijne stal die ik eigenlijk niet wil opgeven. Het zou prettig zijn als er gewoon 1 keer een verhoging per januari is en dat het goed wordt ingecalculeerd als elke paar maanden een verhoging. Het is vervelend die inflatie, als mijn salaris nou ook zou mee stijgen...

Enige wat wij kunnen doen is aanhoren wat dan de precieze stijging inhoudt maar verder zal er niets veranderen want we leven nu eenmaal in een tijd met tekorten en hogere kosten. -O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:54

Popstra schreef:
Gitana schreef:


Nou ik wil niet zeggen dat het allemaal niet duur is ofzo, maar dat zou hier niet 20k kosten. Misschien 400 euro. Maar als je daar 20k aan besteed heb je ook wel een mooi hekje natuurlijk.


Dan heb je een degelijk hek ja met 3 liggers en heel goed hout wat weer vele jaren mee moet gaan.
Geen waaibomen spul..

Sowieso zou ik wel willen kopen waar Gitana koopt want voor 2 hectare te omheinen heb ik nu alleen aan palen al meer dan 2000 euro besteed. (wij zijn voor gerecycleerde gegaan omdat we daar zoveel goeds over hoorde.)
dan hebben we nog geen draad enz.
Vraag me af wat je aan de huidige prijzen nog af maakt voor 400 euro.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:03

Eigenlijk als je het commercieel bekijkt dan kan een stalhouder van 400 euro per maand niet rondkomen bij 20/30 paarden. En bij meer moet je dan weer personeel in dienst nemen.
Maar goed dat is een andere discussie.

Ik schrik nog elke x van de prijsstijging van biks, ik zag hem al even voorbij komen gewoon 50% duurde tov een paar jaar geleden.
Voordroog vond ik meevallen. Van 50 naar 55 maar ik had al horror verhalen gehoord van 70 per baal.
Vlas heb ik ook nog netjes tegen 6 euro per baal kunnen inkopen.

Stalling hier in de buurt heeft bijna alle pensionpaarden eruit gezet en de enkele stallen die nog wel verhuurd werden gingen naar 900 euro. Pff je zou er maar 2 hebben.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:21

900 euro?! Je maakt mij niet wijs dat ze dan niks verdienen _O-

Anoniem

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:25

Ik ga per 1 januari €25 extra betalen.

Het voordroog is gestegen van €50 naar €55. Gelukkig heeft stal nog 15 balen voor €50 kunnen inkopen. Vlas is nu €6,50 maar bij de plaatselijke voerhandelaar al gestegen naar €8,75.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:35

Ladygiroc schreef:
900 euro?! Je maakt mij niet wijs dat ze dan niks verdienen _O-


Tja, dan wel maar laat je nu met elk paard 10 minuten per dag bezig zijn, dat is 5 uur per maand x uurloon 50 euro? Dan alleen al ben je 250 euro kwijt, dan nog afschrijvingen, gwl, voer, reperaties, hypotheek.
Ik snap echt niet dat pensionstallen van 400 euro kunnen leven.... Dat doen de meeste dan ook niet, die werken er vaak nog naast, verdienen met handel en lesgeven hun boterham bij elkaar.

Eigenlijk wel gek, want die hoefsmid betalen we wel 100 euro, maar voor de dagelijkse zorg niet.
Aan de andere kant, als er genoeg stallen zijn die het voor die 400 euro aanbieden dan zou je als paardeneigenaar ook wel gek zijn daar het dubbele voor te gaan betalen.

Maar hierdoor blijft er wel altijd een spanningsveld tussen wat kan en wat men graag zou willen.

Caresse07

Berichten: 9432
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:04

Bij ons per 1 januari ook 40 euro omhoog ivm met alles wat duurder wordt.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:16

Tarico schreef:
Ik ga per 1 januari €25 extra betalen.

Het voordroog is gestegen van €50 naar €55. Gelukkig heeft stal nog 15 balen voor €50 kunnen inkopen. Vlas is nu €6,50 maar bij de plaatselijke voerhandelaar al gestegen naar €8,75.


Wij betalen voor vlas €11 per baal en houtkrullen €15. Hebben ook de optie gekregen voor gehakseld tarwe stro €11 per baal. Ik heb daar alleen geen ervaring mee. Hij staat nu op houtkrullen, dus ga wel over naar vlas om de prijs iets te drukken. Maar dat zijn wel andere prijzen weer als welke zo om mij heen zie. Misschien dat er dan nog de verzendkosten er in zitten berekend.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:53

EllyC schreef:
Stalling hier in de buurt heeft bijna alle pensionpaarden eruit gezet en de enkele stallen die nog wel verhuurd werden gingen naar 900 euro. Pff je zou er maar 2 hebben.


Maar dan hebben die paar die er nog wel staan wss wel meer ruimte buiten en nog betere zorg!?

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:37

Hier per 1 december 22 euro erbij. Ik kan niet klagen over hoe mijn paardjes verzorgd worden en alles word duurder. Maar word zeker krapper in de portemonnee.

Yontheke

Berichten: 4436
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:27

Wij gaan per 1 januari met € 25 per maand omhoog en er wordt overgeschakeld van houtkrullen naar stro. Je mag nog op houtkrullen blijven staan indien gewenst maar dan betaal je voor 15 pakken per maand in je stalgeld. Kom je niet toe met die pakken, moeten ze bijbetaald worden.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:29

15 pakken per maand??
Is dat niet wat veel?

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:40

Idd 15, ik gebruik er 4 per maand!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:56

Nou ja 15 pakken kom je toch snel aan om een volledige box te voorzien. Voor een stal van 4x4 kom ik echt niet toe met 1 pak. Daar gaan al snel 3-4 pakken in en dat 1 maal per week volledig leeg. Ik zou er dus al overzitten :+ :')

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:17

ik gebruik voor een stal van 8 x 6 met 2 grote en 2 kleintjes 1 a 3 pakken vlas in de week, beetje afhankelijk of het buiten nat is.
Houtkrullen haal je toch niet volledig leeg elke week? Bij vlas doe ik dit maar 1 x per jaar.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:37

Wij gaan 20,- omhoog, na paar maanden terug ook verhoging gehad te hebben. Want alles is duurder geworden. Behalve mijn salaris dan, die blijft gelijk. _O-
Tja. De stalhouder heeft keuze welke opbrengsten ze willen/ nodig hebben. Als ik hier zo kijk is het nog niet zo dramatisch veel. Ik houdt maar vast rekening met verdere ophoging in de zomer.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:40

Hier ook €20 omhoog per 1 januari. Valt mee gelukkig. Het is even slikken maar ik sta er heel graag. Ze zijn nu ook bezig met de bakrand van de binnenbak vervangen/verbeteren, dus dat is ook erg fijn.

In totaal sinds ik hier sta (4 jaar) is het €50 omhoog gegaan.