Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1498
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:14

Gisteren in het nieuws dat er een principe akkoord voor de CAO ligt. Vanochtend bericht van de stalhouder dat de prijzen opnieuw verhoogd worden ...
Ach, dan weet je weer waarvoor je werkt :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 08:21

Dat is bij jou toch al meerdere keren gebeurd nu dit jaar? In het hogere segment toch?

Lieser
Berichten: 1498
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:36

ruitje schreef:
Dat is bij jou toch al meerdere keren gebeurd nu dit jaar? In het hogere segment toch?

Yep, dit is de 3e keer in iets meer dan een jaar tijd.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:40

Lieser, kleine verhogingen of toch wat meer?

Lieser
Berichten: 1498
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:02

Bullebeest schreef:
Lieser, kleine verhogingen of toch wat meer?

Deze keer voor ons 40 euro per maand (inclusief paddockservice), de andere keren ook zoiets. De stalling zelf is van 495 naar 520 gegaan per maand (met uitmesten/opstrooien, brok en kuil).
Zelfs de bijdrage (bakhuur) bij een instructeur van buitenaf is met 5 euro omhoog gegaan.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:34

Hier nog steeds geen verhoging....

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:40

520 euro !
Dan zou voor mij de lol eraf zijn.
Ik sta nu superfijn.

Als ik nu mocht beslissen, een paard kopen, of niet. Is de keuze makkelijk, ik zou nu echt niet meer beginnen. En nog lessen, en misschien nog wedstrijden, het is toch niet meer te betalen.
Is mijn bescheiden mening :j

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:05

Morris schreef:
520 euro !
Dan zou voor mij de lol eraf zijn.
Ik sta nu superfijn.

Als ik nu mocht beslissen, een paard kopen, of niet. Is de keuze makkelijk, ik zou nu echt niet meer beginnen. En nog lessen, en misschien nog wedstrijden, het is toch niet meer te betalen.
Is mijn bescheiden mening :j

Eens. Ik hoop toch echt dat de stalprijzen stagneren. Paarden houden wordt weer voor de rijkere mensen helaas.

Ik verbaas mij nog steeds over de volpension stallen van 200-250 euro per maand. Of mss zelfs wel tot de 350 euro.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:33

Ben bang deze prijzen niet meer gaan dalen...

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:18

Ik schrik wel echt van sommige prijzen :o

In stond tot een maand geleden nog vol pension voor €350 :)
Dit was incl.

- 1x groepsles in de week
- Van ma. T/M vrij buiten en binnen zetten (zomer weide en winter paddock)
- 1 x in de week leeghalen van de stal verder stond hij altijd mega dik in het stro (strooien iedere dag bij)
- 2x per dag hooi
- 2x per dag brok
- binnenbak
- buitenbak
- wasplaats
- zadelkastje
- overdekte longeercirkel

Als je je paard zelf buiten wilde zetten of zelf binnen zetten ging er per "dienst" dus €25 euro vanaf.

Dus als je zelf je paard iedere dag buiten en binnen zou zetten betaalde je maar €300 per maand.



Ik sta nu weer op een doe het zelf stal.
Kale stal huur is €150

4x in de week buiten zetten is +€25 per maand

- binnenbak (mega groot)
- wasplaats
- mega zadelkast

Verder koop je je eigen hooi en stro. Ik koop het vanuit stal en is voor een pak stro €50 en voor een pak hooi €100.

Ze staan op een paddock (hij is acuut bevangen geweest dus dit vind ik geen probleem) hij krijg s'ochtens en s'avonds een flinke portie hooi en op de paddock een flink hooinet vol.

Verder krijgt hij zijn vit. korrel en een handje muesli.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:32

Popstra schreef:
Ben bang deze prijzen niet meer gaan dalen...


Nope, denk ik ook niet.

In het westen heb je denk ik minder keuze, in doe-het-zelf-stalling. Dan zou je nog als je heel goed met iemand kunt, samen één paard kunnen doen en de stalkosten delen.
Alhoewel ik zoiets alleen met mijn zus zou doen, dus ook al weer beperkt.

Edit: ik begrijp heel goed dat de professionele pensionstallen ook niet heel veel anders kunnen hoor, ze zijn geen filantropische instellingen

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:20

Popstra schreef:
Ben bang deze prijzen niet meer gaan dalen...

Dat denk ik ook niet. Volgens mij zijn stallingsprijzen de enige die niet mee zijn gegaan in de gulden, euro tijd. Alles wat vroeger een gulden kost, kost nu hetzelfde als een euro.

Behalve pensionstallen.

Lieser
Berichten: 1498
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:50

Benzz schreef:
Popstra schreef:
Ben bang deze prijzen niet meer gaan dalen...

Dat denk ik ook niet. Volgens mij zijn stallingsprijzen de enige die niet mee zijn gegaan in de gulden, euro tijd. Alles wat vroeger een gulden kost, kost nu hetzelfde als een euro.

Behalve pensionstallen.

Nee joh. Een brood kostte in 2000 ongeveer 1 gulden 30, maar je koopt nu echt geen brood voor 1 euro 30 hoor. Zaans volkoren kost al 1 euro 89.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:53

Je mist mijn punt Lieser. Mijn punt is dat stalling die vroeger 300 gulden kost, nu vaak 300 euro of iets meer kost ipv de stijgingen die in de normale wereld zijn doorgevoerd.

Lieser
Berichten: 1498
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:36

Benzz schreef:
Je mist mijn punt Lieser. Mijn punt is dat stalling die vroeger 300 gulden kost, nu vaak 300 euro of iets meer kost ipv de stijgingen die in de normale wereld zijn doorgevoerd.

Dus de pensionstallingen lopen achter met hun prijsverhogingen? Dat zou kunnen, ik weet het niet. Volgens mij bestond 'mijn' pensionstal 20 jaar geleden niet eens.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:04

20 jaar geleden stond ik op een dhz stal voor 150-200 gulden. Dat red je nu in euro ook niet meer.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:12

Zou het ook niet zo zijn dat vroeger veel ‘boerenbedrijven’ de pensionstalling erbij deden? En de ‘eisen’ toen veel lager waren waardoor dat toen ook voor lagere prijzen mogelijk was?
Kwa welzijn is er zoveel vooruitgang in bijv de afgelopen 20 jaar, logisch dat ook dat (naast de ‘normale’ verhogingen) dit ook mee speelt.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:35

Ladygiroc schreef:
20 jaar geleden stond ik op een dhz stal voor 150-200 gulden. Dat red je nu in euro ook niet meer.


Toen stond ik idd ook voor 180 gulden regio Utrecht. All in, voor zover je dat zo kon noemen toen. Echt totáál niet te vergelijken met hoe het nu gaat qua eisen/wensen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:20

Charmaine schreef:
Ladygiroc schreef:
20 jaar geleden stond ik op een dhz stal voor 150-200 gulden. Dat red je nu in euro ook niet meer.


Toen stond ik idd ook voor 180 gulden regio Utrecht. All in, voor zover je dat zo kon noemen toen. Echt totáál niet te vergelijken met hoe het nu gaat qua eisen/wensen.

_O- de euro is er sinds 1999.

Maar verder eens, er is wel heel veel veranderd.
Toen dachten we over een aantal zaken toch echt anders!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:45

Klopt deze is er sinds 1999 maar werd in 2002 een betaalmiddel

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:46

Klopt dsf de stallen niet zo hard meegestegen zijn.

Ik stond eerst voor fl 250,- voor pony zelf uitmesten. Dat werd meteen na de omzetting €125,- en is nu op diezelfde stal €154,- echt heel erg weinig gestegen in 20 jaar.

Ik ben 16 jaar geleden met aanbieden van plek aan huis. Ik begon met alleen weidegang voor €60,- exclusief hooi. Doe het samen.
Op een gegeven moment rond 2012 had ik een Paddock Paradise zandtrack met prachtige stallen, verharding etc. €160,- doe het samen, €180,- volpension inclusief ruwvoer.

Nu alleen nog doe het samen.
Pony €180,- E pony/paard €190,-

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:34

Interessante discussie. Ik heb jaren op pension gestaan en verschillende bedragen van €280-€450 betaald. Inmiddels staan ze ruim 2 jaar aan huis. Ik snap niet hoe ik voor €280 in pension heb gestaan.

Ik ben al €300 per maand aan hooi en stro kwijt in de winter voor 2 paarden. Dan staan ze ook ruim met goede kwaliteit hooi en stro, en dat is natuurlijk een keuze (waar ik niet op wil besparen).

Dan komt de loonwerker regelmatig en alle terugkerende kosten qua onderhoud van omheining, paddock en weide. Ik kom qua kost puur om paarden te houden al op ~€300 per paard per maand.

Dan neem ik dingen als hypotheek, aanschaf van apparatuur (e.g. trekker, sleep, hooiruif) niet mee.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:33

biancaaaa schreef:
Interessante discussie. Ik heb jaren op pension gestaan en verschillende bedragen van €280-€450 betaald. Inmiddels staan ze ruim 2 jaar aan huis. Ik snap niet hoe ik voor €280 in pension heb gestaan.

Ik ben al €300 per maand aan hooi en stro kwijt in de winter voor 2 paarden. Dan staan ze ook ruim met goede kwaliteit hooi en stro, en dat is natuurlijk een keuze (waar ik niet op wil besparen).

Dan komt de loonwerker regelmatig en alle terugkerende kosten qua onderhoud van omheining, paddock en weide. Ik kom qua kost puur om paarden te houden al op ~€300 per paard per maand.

Dan neem ik dingen als hypotheek, aanschaf van apparatuur (e.g. trekker, sleep, hooiruif) niet mee.

Ik ben benieuwd vanwaar die kosten van onderhoud/weide/omheining/paddock zo hoog zijn? Vooral als je eigen apparatuur hebt? Op een gegeven moment is toch alles netjes onderhouden? Ik kan me ook niet voorstellen dat doorzaaien/kalken/mesten zo duur is.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:44

Weides bij laten houden, dus inderdaad bemesten en doorzaaien is behoorlijk prijzig.
Wij hebben eigen (stal) mest van onze koeien, dat moeten ze op komen halen en uit de put zuigen, en dan hebben we ook nog stalmest van strostallen en dat moeten ze dan weer met andere wagens leeg komen halen, en dan het doorzaaien.
Ik denk dat wij voor een paar hectare, daar zomaar een kleine 1000 euro per jaar voor kwijt zijn (als het niet meer is).
Omheining moet ook gewoon af en toe vervangen worden> Soms gaat er door het weer(storm of sneeuw) iets kapot, soms omdat een dier er doorheen gegaan is, soms omdat het gewoon oud is (zeker als je niet ineens de investering wil/kan maken om voor 10.000-en euro's omheining neer te zetten. In ons geval omdat wij weide huren, dus echt geen hoge kosten gaan maken voor een dure omheining die 20 jaar mee gaat).
De eigen apparatuur die je hebt is voor het standaard werk wat je nodig hebt. Maar voor bemesten en doorzaaien heb je hele andere apparatuur nodig, en met de huidige dieselprijzen etc. weten die boeren ook met een hark te schrijven ;)

Zelfs al huur je best goedkoop de wei, als je alle kosten gaat rekenen van onderhoud, valt het nog best tegen.....

DuoPenotti

Berichten: 29484
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:31

Bemesten krijg je geld voor...

Omheining kost mij weinig.
Ja 1 keer heel veel geweest maar nu echt weinig.
Behalve als ik een poging moet gaan doen voor wolf werend te maken.

Doorzaaien hoeven we ook bijna niet.
We hooien als het in de aar staat. Met schudden waaien de zaadjes heerlijk in het rond.

Volgens test hoeven we ook niet elk jaar te kalken. Misschien eens in de 7 eens.

Stalmest heeft de diesel kosten maar verder niets om op het land van de buren te rijden.

Ja dat heeft 18 jaar geleden een trekker en mest verspreider gekost die met wat zelf onderhoud nog goed werkt.

Dus dat onderhoud is hier dus lang niet zo duur.