Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:40

Helaas heb je in deze situatie geen enkel voordeel. Met het retentierecht kan je hooguit de financiële schade iets verder beperken, vanwege de voorrangspositie die je jezelf geeft met betrekking tot de verkoop/slachtopbrengst. Maar goed, dat het je hoe dan ook geld gaat kosten had ik al gezegd.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:43

3heathcliff5 schreef:
Helaas heb je in deze situatie geen enkel voordeel. Met het retentierecht kan je hooguit de financiële schade iets verder beperken, vanwege de voorrangspositie die je jezelf geeft met betrekking tot de verkoop/slachtopbrengst. Maar goed, dat het je hoe dan ook geld gaat kosten had ik al gezegd.


Nogmaals.. retentierecht is alleen in mijn nadeel. Verkoop = gratis weggeven en dat zal al moeilijk zijn. Slacht = max 150 euro op voorwaarde dat eigenaresse mijn het paspoort wil geven. Anders kan ik zelfs niet laten slachten denk ik? Zonder paspoort?

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:46

Is er niet een Belgische variant van ons jurische loket waar je om informatie kan vragen?

Lijkt me een hele vervelende situatie met alleen maar verliezers.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:52

Poekkie schreef:
Judith68 schreef:
Hebben jullie in België ook dieren politie oid TS?
Misschien kun je het probleem met hun bespreken en kunnen zij ook contact zoeken met de eigenaar?


Voor zover ik het begrijp treden die alleen op bij verwaarlozing. De pony is niet geborsteld en haar manen mogen wel eens bijgeknipt. Verder is er geen verwaarlozing te zien aangezien ik dagelijks mijn uiterste best doe voor de paarden hier.


Dat siert je wel, dat je goed voor de pony blijft zorgen.
Zonder paspoort kan je de pony niet laten slachten en mag ze ook niet vervoerd worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:53

Ja, paardenpunt vlaanderen denk ik. Zij hebben een stuk hierover staan op hun site maar bespreken alleen maar de legale weg via retentierecht en gerechtsdeurwaarder. Ik heb echter geen zin om een jaar te processen en dan met lege handen en 3x zoveel kosten te eindigen.

Dat gezegd zijnde ben ik momenteel bezig aan mijn mail :)

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:02

Poekkie schreef:
3heathcliff5 schreef:
Helaas heb je in deze situatie geen enkel voordeel. Met het retentierecht kan je hooguit de financiële schade iets verder beperken, vanwege de voorrangspositie die je jezelf geeft met betrekking tot de verkoop/slachtopbrengst. Maar goed, dat het je hoe dan ook geld gaat kosten had ik al gezegd.


Nogmaals.. retentierecht is alleen in mijn nadeel. Verkoop = gratis weggeven en dat zal al moeilijk zijn. Slacht = max 150 euro op voorwaarde dat eigenaresse mijn het paspoort wil geven. Anders kan ik zelfs niet laten slachten denk ik? Zonder paspoort?


Ik weet niet in hoeverre je als houder bij een controle naast registratie op stal ook een paspoort moet kunnen overleggen in Belgie, maar in NL zou je dan ook nog een vette boete krijgen. In dat geval heb je meer te regelen dan dat de rekening wordt betaald of dat de pony wordt opgehaald.

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:03

Retentierecht kan wel degelijk in jouw voordeel zijn als je daarmee een doorlopende en schuldenopbouwende situatie kan stopzetten. Ik denk ook dat een incassobureau inzetten, schriftelijk de stalling opzeggen (liefst aangetekend zodat je bewijs van ontvangst hebt)en je retentierecht inzetten, voor zover dat kan in Belgie, je beste optie is. Zou goed juridisch advies inwinnen btw.

Edit: oei, geen paspoort bij de pony gaat een al complexe situatie nóg complexer maken...

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:08

Charmaine schreef:
Retentierecht kan wel degelijk in jouw voordeel zijn als je daarmee een doorlopende en schuldenopbouwende situatie kan stopzetten. Ik denk ook dat een incassobureau inzetten, schriftelijk de stalling opzeggen (liefst aangetekend zodat je bewijs van ontvangst hebt)en je retentierecht inzetten, voor zover dat kan in Belgie, je beste optie is. Zou goed juridisch advies inwinnen btw.

Edit: oei, geen paspoort bij de pony gaat een al complexe situatie nóg complexer maken...


Welke situatie zet ik daarmee stop dan?

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:07

Als je je rerentierecht uitoefent en je daardoor de pony in eigendom krijgt, wegdoet of naar de slacht brengt, loopt de schuld in ieder geval niet nog maanden op. Kijk, het duurt natuurlijk ook wel ff voor je daar brnt. Maar nu is de situatie uitzichtloos. Hoop voor je dat de eigenaresse schrikt van je bericht en actie onderneemt. Dat is nog het beste scenario.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 23:11

Charmaine schreef:
Als je je rerentierecht uitoefent en je daardoor de pony in eigendom krijgt, wegdoet of naar de slacht brengt, loopt de schuld in ieder geval niet nog maanden op. Kijk, het duurt natuurlijk ook wel ff voor je daar brnt. Maar nu is de situatie uitzichtloos. Hoop voor je dat de eigenaresse schrikt van je bericht en actie onderneemt. Dat is nog het beste scenario.


Wacht… retentierecht is alleen het bijhouden van de pony, daardoor krijg ik geen eigendom of slachtrecht. Dat is dus de situatie waarin de kosten dus WEL nog maanden oplopen helaas.

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:24

Ja idd, ik schiet even juridisch uit de bocht hier. Retentierecht houdt in dat jet het goed onder je houdt tot de vordering voldaan is. Als pressiemiddel dus. Zal de eigenaresse niet echt van onder de indruk zijn als ze nu al maar 1 a 2 keer per jaar komt...

Anoniem

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:34

Bizar dat paardenliefhebbers het hier over afmaken hebben terwijl de pony gewoon nog goed is.

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:45

Evamarie schreef:
Bizar dat paardenliefhebbers het hier over afmaken hebben terwijl de pony gewoon nog goed is.


Wat is jouw oplossing dan?
Haal nou even de emotie dier weg.

TS is verantwoordelijk voor een financiële bodemloze put.
Hoe ga jij dit oplossen?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 00:04

Evamarie schreef:
Bizar dat paardenliefhebbers het hier over afmaken hebben terwijl de pony gewoon nog goed is.


Kom jij haar halen? Of ben je bereid de basiskost op jou te nemen? In dat geval mag ze hier blijven staan tot haar dood :)

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 01:03

Met alle financiële risico’s die nu al bij jouw op je bordje worden gelegd door de eigenaar, kan je 1) nog een keer lief vragen of ze de pony komen ophalen 2) of alle risico’s aanvaarden en het erbij laten zitten, 3) of je kan jezelf beschermen tegen verdere kosten (onvermijdelijke kosten onder je zorgplicht, dus stalling en evt DA, boetes bij inspecties ivm geen paspoort) door toch een juridische procedure op te starten. Dus retentierecht uitoefenen en een titel halen om de pony te mogen verkopen aan de slager. Vergeet daarbij dan niet gelijk het paspoort op straffe van een dwangsom te vorderen. Of je start een procedure om de pony per x datum op te laten halen aangezien de stalling al is opgezegd, eveneens op straffe van een dwangsom.

Of het echt gaat helpen is zelfs dan nog maar de vraag. Als er al aanzienlijke schulden zijn, dan zal een dwangsom ook niet betaald worden. Wel heb jij dan al het mogelijke gedaan om deze situatie een einddatum te geven.

In ieder geval ligt schuldbemiddeling dan ook niet zondermeer in het bereik van de eigenaar. Het moedwillig vergroten van de schuldenlast en te kwader trouw nieuwe schulden laten ontstaan zou voldoende reden moeten zijn om niet toegelaten te worden tot een schuldbemiddelingstraject. Jij hebt dan in ieder geval een reden om een aanbod zeer gemotiveerd te weigeren.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:39

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen over wat voor een bedrag wij het hier hebben?
Persoonlijk vind ik de optie inslapen/slacht voor een pony van 30+ humaner als nog een keer gesleep

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 08:53

3heathcliff5 schreef:
Met alle financiële risico’s die nu al bij jouw op je bordje worden gelegd door de eigenaar, kan je 1) nog een keer lief vragen of ze de pony komen ophalen 2) of alle risico’s aanvaarden en het erbij laten zitten, 3) of je kan jezelf beschermen tegen verdere kosten (onvermijdelijke kosten onder je zorgplicht, dus stalling en evt DA, boetes bij inspecties ivm geen paspoort) door toch een juridische procedure op te starten. Dus retentierecht uitoefenen en een titel halen om de pony te mogen verkopen aan de slager. Vergeet daarbij dan niet gelijk het paspoort op straffe van een dwangsom te vorderen. Of je start een procedure om de pony per x datum op te laten halen aangezien de stalling al is opgezegd, eveneens op straffe van een dwangsom.

Of het echt gaat helpen is zelfs dan nog maar de vraag. Als er al aanzienlijke schulden zijn, dan zal een dwangsom ook niet betaald worden. Wel heb jij dan al het mogelijke gedaan om deze situatie een einddatum te geven.

In ieder geval ligt schuldbemiddeling dan ook niet zondermeer in het bereik van de eigenaar. Het moedwillig vergroten van de schuldenlast en te kwader trouw nieuwe schulden laten ontstaan zou voldoende reden moeten zijn om niet toegelaten te worden tot een schuldbemiddelingstraject. Jij hebt dan in ieder geval een reden om een aanbod zeer gemotiveerd te weigeren.


1) is dus redelijk hopeloos al proberen we het nog steeds wel
2) what the hell?
3) juridische procedures gaan we voor deze pony niet opstarten want dan ben ik minstens een jaar en >3000 euro aan schulden verder. Tenzij ze ondertussen sterft van ouderdom.

Bedankt voor je post, maar praktisch voor mij niet haalbaar. Dan wordt het toch een ‘paardje aan het hek’ of in het ergste geval paard een zware koliek voeren zodat er wel tot inslapen moet overgegaan worden. Dat zou ik absoluut niet willen, maar ik moet ook realistisch blijven naar mezelf en mijn eigen financiële situatie .

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:06

Een zware koliek voeren?
Dat je het over je lippen krijgt.
Wauw!

Bel een dierenarts, leg de situatie voor en vraag of ie ingeslapen kan worden voordat de kosten en andere zaken nog verder oplopen.
Maar een beest moedwillig ellende geven omdat de eigenaar niet aan de financiële verplichting voldoet, walgelijk.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:08

Lees nog eens opnieuw wat we proberen. Als eigenaresse paard niet afstaat, is inslapen door een dierenarts niet mogelijk tenzij in zeer dringende situatie zonder andere optie. En as i said - mijn voorkeur gaat in deze volgorde:
1) eigenaresse hoepelt zelf op onder druk
2) ik breng paard naar slacht met paspoort
3) in bind paard aan hek
4) ik laat paard inslapen met paspoort
5) alle wanhoopsopties, zoals koliek
6) juridische procedure waarbij ik zelf met schulden ga eindigen

Maar nee - ik start absoluut geen juridische procedures.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-09-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:10

Zware koliek voeren kan écht niet!!

Bel de dierenbescherming, zij hebben dit vast vaker meegemaakt

Wesseltje

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:11

roxiie schreef:
Een zware koliek voeren?
Dat je het over je lippen krijgt.
Wauw!

Bel een dierenarts, leg de situatie voor en vraag of ie ingeslapen kan worden voordat de kosten en andere zaken nog verder oplopen.
Maar een beest moedwillig ellende geven omdat de eigenaar niet aan de financiële verplichting voldoet, walgelijk.


Precies dit, ongelooflijk wat ik allemaal voorbij zie komen in dit topic.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:11

Ook even teruglezen over de dierenbescherming … paard eerst een maand apart zetten en gaan verwaarlozen kan nu ook niet echt.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:13

Ik zou de eigenaar berichten dat ze het paspoort moet brengen. Die moet sowieso verplicht op stal zijn. Staan boetes op al paspoort thuis is en niet bij de eigenaar.

En met paspoort kan jij de pony naar de slacht brengen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:13

Wesseltje schreef:
roxiie schreef:
Een zware koliek voeren?
Dat je het over je lippen krijgt.
Wauw!

Bel een dierenarts, leg de situatie voor en vraag of ie ingeslapen kan worden voordat de kosten en andere zaken nog verder oplopen.
Maar een beest moedwillig ellende geven omdat de eigenaar niet aan de financiële verplichting voldoet, walgelijk.


Precies dit, ongelooflijk wat ik allemaal voorbij zie komen in dit topic.


Dank je voor je nuttige toevoeging in dit topic. Ik hoor graag je oplossing.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:14

Poekkie schreef:
Ook even teruglezen over de dierenbescherming … paard eerst een maand apart zetten en gaan verwaarlozen kan nu ook niet echt.

Maar zijn ze al gebeld? Dat kan altijd nog meer opbrengen dan alleen de site lezen