Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:27

Vraag het eens aan de politie. Zij hebben dit vast al eens meegemaakt. Gok dat zij dan verhaal gaan halen bij de eigenaar en anders wordt het dier wellicht door de dierenbescherming meegenomen.

Als eigenaar heb je toch zorgplicht voor je dier?

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:41

Poekkie schreef:
Bo_Y"
[quote="tamary schreef:
Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.


Hoe dat in Belgie is weet ik niet, maar in Nederland kan dat niet.
Paard zal verkocht worden, maar opbrengst is voor alle schuldeisers. En voor het lopende stalgeld kun je hier op de lijst met schuldeisers.

Sterkte Ts met de situatiw[/quote

Is dit bij schuldbemiddeling of bij schuldsanering? Momenteel zit eigenaresse in een vrijwillig traject van schuldbemiddeling


In nederland kun je ‘vermogen’ of dingen die je kunt betalen niet houden en moet de opbrengst naar alle schuldeisers.
In NL kun je schuldeisers niet voortrekken, het idee is dat iedereen hetzelfde krijgt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 19:04

Biks2 schreef:
Vraag het eens aan de politie. Zij hebben dit vast al eens meegemaakt. Gok dat zij dan verhaal gaan halen bij de eigenaar en anders wordt het dier wellicht door de dierenbescherming meegenomen.

Als eigenaar heb je toch zorgplicht voor je dier?


Dat heb ik al opgezocht. Ik heb zorgplicht als houder. Dus ik ben verplicht het paard te blijven verzorgen, onafhankelijk van financiele kwesties. De dierenbescherming zal het paard alleen meenemen indien verwaarloosd. Maar dat is niet het geval aangezien ik juist heel erg mijn best doe voor de paardjes hier.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:23

Ik zou de eigenaresse melden dat als de pony niet voor datum x opgehaald is je over gaat tot euthanasie. Zou gewoon bluffen en kijken wat er gebeurt. Zijn de verdere kosten iig beperkt

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:31

Als die ouders een beetje in de buurt wonen zou ik daar langs gaan.

Ik heb dit probleem vaker gehoord al dan niet met een oude pony. Hier zou toch een oplossing voor moeten komen.

Temeraire

Berichten: 3539
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:43

Ik vind dat er hier erg makkelijk aangedragen wordt om het dier maar naar de slacht te brengen.
Ben benieuwd hoeveel bokkers dit nog steeds zouden adviseren als ze naast de pony zouden staan.
Je hebt het hier over een levend dier die kennelijk nog een prima leven kan leiden, alleen dan op leeftijd.

@TS: wat een vervelende situatie, en eigenlijk apart dat je zo weinig kan in een situatie als deze. En als je netjes afwacht lopen de kosten inderdaad alleen maar op...

Meer dan schriftelijk opzeggen en blijven proberen contact te houden is het weinige wat je kan doen. En zoveel mogelijk info inwinnen over je mogelijkheden, zoals je al doet.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:52

FloortjeM is paardenadvocaat.
Ik zou haar eens contacten over wat mogelijk is.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:53

Ik vind ook dat er nogal gemakkelijk gesproken wordt over de pony slachten of euthanaseren. Of over het dier maar ergens aan een voordeur zetten. Heel vervelend voor jou TS. Ook wel eens meegemaakt dat een pension gast niet meer betaalde. Dat knaagt en is oneerlijk.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:02

meganvr schreef:
Wil je niet eerst proberen om een huisje te vinden voor de pony ipv rechtstreeks naar de slacht..? Wellicht dat iemand m wel voor de slachtprijs een huisje wilt bieden.


Graag, liever zelfs. Maar als ik rondkijk op marktplaats zie ik 100 kapotte ‘weidemaatjes’ staan. Als het maanden duurt om van die pony af te komen is het ook geen optie voor mij.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:04

imaudy schreef:
Als die ouders een beetje in de buurt wonen zou ik daar langs gaan.

Ik heb dit probleem vaker gehoord al dan niet met een oude pony. Hier zou toch een oplossing voor moeten komen.


Dat heb ik al regelmatig gedaan. Ze wonen op een klein uur stapafstand. Maar echt vriendelijk zijn mensen niet als er iemand over schulden komt praten :') Dit werkt alleen als pressiemiddel om de eigenaresse zelf aan de lijn te krijgen en eventueel als ‘paard aan het hek’ plek.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:05

Judith68 schreef:
Ik vind ook dat er nogal gemakkelijk gesproken wordt over de pony slachten of euthanaseren. Of over het dier maar ergens aan een voordeur zetten. Heel vervelend voor jou TS. Ook wel eens meegemaakt dat een pension gast niet meer betaalde. Dat knaagt en is oneerlijk.


En wat is jou voorstel dan? Ik vind juist dat er nogal makkelijk wordt gedaan over ‘dump je paard en zadel een ander met de kosten op’ :o

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:18

Contact gehad hebben met schuldhulpverlening is niet hetzelfde als in de schuldhulpverlening zitten. Ik weet niet hoe het zit in Belgie, maar in NL zal al het bovenmatige vermogen bij toelating tot schuldhulpverlening verkocht moeten worden. Danwel alle onnodige/bovenmatige kostenposten moeten worden geschrapt. Of het paardje nog noemenswaardige waarde vertegenwoordigd is daarmee eigenlijk ondergeschikt. Het is hoe dan ook een onnodige kostenpost en een lopende vaste last die niet voldaan wordt. Er kan pas gesaneerd worden wanneer schulden niet meer oplopen, o.a. door middel van tijdig alle vaste lasten betalen. Tot zover een aantal verplichtingen waar een aanvrager van schuldhulpverlening aan moet voldoen.

Verder is het voor jou als stalhouder van belang welke rechten er in Belgie er voor jou zijn. Wellicht kan je gebruik maken van een retentierecht waarbij de eigenaar toegang tot de pony ontzegd wordt tot de rekening is betaald. Als dit in Belgie ook zo werkt kan de eigenaar de pony niet meer zomaar verkopen als jij hebt aangekondigd gebruik te maken van dit recht. Ik ga er hierbij gemakshalve vanuit dat het in Belgie ongeveer hetzelfde werkt als in NL. Maar zie dit meer als een richting waarin je een oplossing kan zoeken, waarbij jij financieel de minste schade hoeft te leiden. Vergeet niet de eigenaar schriftelijk aan te manen met een redelijke betalingstermijn voor je vervolgstappen zet. Jij bent houder van het paard en inderdaad verplicht om het dier ten minste in leven te houden.

Mocht het toch zover komen dat de eigenaar in de schuldhulpverlening komt, dan kan je bij de schuldhulpverlener aangeven dat je bij verplichte verkoop pony gebruik maakt van je retentierecht en dat de opbrengst eerst verrekend wordt met de openstaande vordering. Het eventuele restant kan je indienen als openstaande vordering. In de meeste gevallen zal het hoe dan ook inhouden dat een deel van de openstaande vordering inderdaad als verlies genomen zal moeten worden bij een succesvolle schuldregeling. Maar ook een succesvolle regeling is geen garantie voor de eigenaar van de pony vanwege het simpele feit dat er mogelijk een aanvraag is ingediend.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:21

Als ik je een advies kan geven is. Schakel een incassobureau in om je bij te staan. Ze maken dagelijks deze dingen mee, de schuldentrajecten dan en weten vast hoe ze in contact kunnen komen.

Als er daadwerkelijk een schuldsanering tot stand komt zal er wss ook een bewindvoerder worden aangesteld dan is contact voor jou een stuk makkelijker.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:58

Judith68 schreef:
Ik vind ook dat er nogal gemakkelijk gesproken wordt over de pony slachten of euthanaseren. Of over het dier maar ergens aan een voordeur zetten. Heel vervelend voor jou TS. Ook wel eens meegemaakt dat een pension gast niet meer betaalde. Dat knaagt en is oneerlijk.


Als je er wat verder vanaf staat is het soms wat makkelijker er wat zakelijker tegenaan te kijken. Uiteindelijk is het wel de eigenaar die de zorg voor zijn paard laat liggen.
Poekkie hopelijk vind je een vlotte en passende oplossing :j

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:06

Beslag op pony leggen en dan zelf verkopen of afvoeren... Dat zou ik doen, ervan uitgaande dat in België het soort gelijk loopt als in Nederland. Anders ben je nog maanden zoet voor je überhaupt iets verder hoort can de schuldsanering en al die tijd lopen de kosten op...

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:06

Poekkie schreef:
Judith68 schreef:
Ik vind ook dat er nogal gemakkelijk gesproken wordt over de pony slachten of euthanaseren. Of over het dier maar ergens aan een voordeur zetten. Heel vervelend voor jou TS. Ook wel eens meegemaakt dat een pension gast niet meer betaalde. Dat knaagt en is oneerlijk.


En wat is jou voorstel dan? Ik vind juist dat er nogal makkelijk wordt gedaan over ‘dump je paard en zadel een ander met de kosten op’ :o


Ik heb daar ook geen antwoord op helaas. Je hebt al veel geprobeerd en de mensen lijken niet mee te willen werken.
Toen bij mij op stal de pension gast stond die niet meer betaalde werd mij ook geadviseerd de dieren maar bij haar thuis af te leveren of naar de slager te brengen. En dan keek ik naar die beesten en dan dacht ik, nee, dat is toch ook doodzielig.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:07

Nou, zo zielig is de slacht dan weer niet.
De pony merkt er niets van -mits goed gedaan natuurlijk- en het voorkomt ook verder lijden.
Het is vooral de mens die er qua moraal vooral last van heeft.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:13

zimbabwe schreef:
Beslag op pony leggen en dan zelf verkopen of afvoeren... Dat zou ik doen, ervan uitgaande dat in België het soort gelijk loopt als in Nederland. Anders ben je nog maanden zoet voor je überhaupt iets verder hoort can de schuldsanering en al die tijd lopen de kosten op...


Dit mag ik juridisch absoluut niet en kan ik veel miserie mee krijgen.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:18

Cayenne schreef:
Nou, zo zielig is de slacht dan weer niet.
De pony merkt er niets van -mits goed gedaan natuurlijk- en het voorkomt ook verder lijden.
Het is vooral de mens die er qua moraal vooral last van heeft.


Ik heb geen probleem met slacht. Ook niet met euthanasie. Maar het staat me tegen om het in te zetten om een financieel probleem op te lossen.

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:19

Judith68 schreef:
Ik vind ook dat er nogal gemakkelijk gesproken wordt over de pony slachten of euthanaseren. Of over het dier maar ergens aan een voordeur zetten. Heel vervelend voor jou TS. Ook wel eens meegemaakt dat een pension gast niet meer betaalde. Dat knaagt en is oneerlijk.

Dat een oud paard het goed doet en enkel oud is, heeft veel met goede zorg te maken. Verkoop is dan teveel stress, dier heeft eigenlijk geen waarde (en komt dan makkelijk in slecht circuit terecht) en kans is groot op achteruitgang gezondheid door alle veranderingen met alsnog euthanasie/slacht als eindpunt.
Daarnaast rekent de eigenaar eigenlijk op de emotie van TS om de situatie door te laten sudderen, kan eigenaar paard zo ophalen mocht er toch een ander plekje gevonden worden, want schuld aan TS staat los van het paard. Vasthouden mag dus niet zomaar. Al met al is snel beslissing nemen in categorie beste voor dier (slacht/euthanasie) of ten eerste voor TS (voor deur ouders aan paal met hooi/water). De minst verlies lijdende keuze en aangezien TS nog meer dieren heeft die centjes kosten, is dit nu snel oplossen de beste optie en juridische weg is lang + nog kostbaarder. Optie blijft om als stap 2 een deurwaarder achter de eigenaar aan te sturen voor de stalkosten, maar daarvoor het paard houden is in dit geval niet interessant.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:25

Hebben jullie in België ook dieren politie oid TS?
Misschien kun je het probleem met hun bespreken en kunnen zij ook contact zoeken met de eigenaar?
Laatst bijgewerkt door Judith68 op 02-09-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rowindie
Berichten: 602
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:26

Poekkie schreef:
meganvr schreef:
Wil je niet eerst proberen om een huisje te vinden voor de pony ipv rechtstreeks naar de slacht..? Wellicht dat iemand m wel voor de slachtprijs een huisje wilt bieden.


Graag, liever zelfs. Maar als ik rondkijk op marktplaats zie ik 100 kapotte ‘weidemaatjes’ staan. Als het maanden duurt om van die pony af te komen is het ook geen optie voor mij.


Begrijpelijk!

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:31

Ik hou idd het paard niet vast, als eigenaresse wil verkassen krijgt ze er nog een strikje bij :) Retentierecht op een oude waardeloze pony is niet in mijn voordeel.

De merrie is 30+. Van stal veranderen is idd niet zo vanzelfsprekend met zo’n dier. Ze heeft hier echt haar kudde en maatjes.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 21:36

Judith68 schreef:
Hebben jullie in België ook dieren politie oid TS?
Misschien kun je het probleem met hun bespreken en kunnen zij ook contact zoeken met de eigenaar?


Voor zover ik het begrijp treden die alleen op bij verwaarlozing. De pony is niet geborsteld en haar manen mogen wel eens bijgeknipt. Verder is er geen verwaarlozing te zien aangezien ik dagelijks mijn uiterste best doe voor de paarden hier.

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:38

Judith68 schreef:
Cayenne schreef:
Nou, zo zielig is de slacht dan weer niet.
De pony merkt er niets van -mits goed gedaan natuurlijk- en het voorkomt ook verder lijden.
Het is vooral de mens die er qua moraal vooral last van heeft.


Ik heb geen probleem met slacht. Ook niet met euthanasie. Maar het staat me tegen om het in te zetten om een financieel probleem op te lossen.


Maar je moet het paard nu ook niet zien als een dier maar als een goed.

Iets wat maandelijks veel geld kost voor de persoon waar het opgeslagen is.
Als jij in TS haar schoenen zou staan, zou je het 'goed' dan ook aanhouden, of zou je een andere oplossing zoeken.

Het is onverkoopbaar, weggooien (inslapen/ slacht) is dan wat er over blijft.
Stalling is een zakelijke transactie, wij maken het alleen emotioneel omdat het ons paard aangaat.


Als pensioneigenaren vaker een klant confronteren met hun ongewenste gedrag dan zouden ze er ook niet meer mee weg komen wat nu wel vaak gebeurd.



Dierenpolitie doet niks zolang een dier eten/ drinken en onderdak heeft.
En dat heeft de pony.