Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:59

Ja ok maar als ik 80 euro betaal voor een dierenarts consultatie en die zegt dan dat hij het niet mag of niet wil doen, dan heb ik gewoon 80 euro extra kosten gemaakt.

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:03

Geen telefonisch spreekuur? Die is hier gratis.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:06

Klinkt stom maar daar had ik eig nog niet aan gedacht :') tot nu toe altijd gewoon een afspraak gemaakt voor alles. Goede tip wel. Ik probeer de dierenarts telefonisch te bereiken en te zien of hier iets te halen valt.

Overigens iedereen bedankt voor het meedenken. Ik besef dat ik veel oplossingen af wijs maar zit zelf wat met de handen in het haar. Overleg met de eigenaar gaat gewoon niet, en ik wil niet in mogelijke situaties waarbij ik nog een boete of schadevergoeding aan mijn broek heb.

rowindie
Berichten: 602
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:08

Wel jammer dat de pony de klos is door de eigenaar. Ik heb er verder geen verstand van maar het lijkt me een moeilijke situatie. Weet wel dat wanneer die pony verkocht gaat worden dat t geld niet (volledig) naar jou toe gaat maar gewoon in t potje om de schuldeisers allemaal te betalen. Jij krijgt daar een klein gedeelte van met een beetje geluk..

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:08

Ipv inslapen is er dan geen optie dat de pony naar een ander baasje kan zodat hij toch nog van zijn oude dag kan genieten?

Snap je overweging hoor, maar vind het zo zonde voor de pony.
Als je bijv een adverentie zet als weidemaatje aangeboden. Maar weet ook niet of dat juridisch weer mag
Laatst bijgewerkt door Oretha op 02-09-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:08

ik ben bang dat de enige korte termijn oplossing is om de pony inderdaad 'aan het hek te knopen'.
Je wordt sowieso op de grote hoop gegooid qua kosten, dus je ziet waarschijnlijk weinig terug, maar je kunt op die manier wel voorkomen dat je kosten nog hoger op lopen.

Verder zou ik eens bellen naar een jurist, die kan jou duidelijk maken wat wel/niet kan. Heb je al gemeld aan de eigenaar dat jij de stalling opzegt?

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:11

Oretha schreef:
Ipv inslapen is er dan geen optie dat de pony naar een ander baasje kan zodat hij toch nog van zijn oude dag kan genieten?

Snap je overweging hoor, maar vind het zo zonde voor de pony.
Als je bijv een adverentie zet als weidemaatje aangeboden. Maar weet ook niet of dat juridisch weer mag

Verhuizing, stress nieuwe eigenaar + eigenaar die subtiele tekenen niet ziet van pony nog = gezondheidsproblemen. Dit soort dieren doen het goed door de goede zorg van mensen die dier al langer kennen. Veranderd dat, dan gaan zulke dieren vaak snel achteruit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:12

Het moet toch mogelijk zijn om met de eigenaren in contact te komen? Ik vind het belang van de pony nu nummer 1.

Zou dan met hun overleggen dat hij naar een opvang adres kan bijvoorbeeld. Net Paard zoekt baas, maar een nette betrouwbare die oudere en of geblesseerde paarden opvangt.

Of als inslapen nu een beter optie is, die bespreken. Maar dan wel uit hun opdracht en ook de veearts rekening naar hun. Als jij belt en dit regelt, krijg jij straks ook daar de rekeningen van.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:16

@meganvr: als de pony verkocht wordt, dan is het ofwel gratis weggeven ofwel slacht. Is een hoogbejaard dier op pensioen zonder spullen hier. Voor een d pony a 1 euro de kg levert dat zo’n 150 euro op? Dat schiet uiteraard niet op.

@ Oretha: ik vind wel duidelijk op internet dat verkopen of weggeven als stalhouder niet mag en ik daar fikse problemen mee kan krijgen. Dat ga ik niet riskeren. (Los van dat niemand zo’n pony zal willen)

@ seventeen: dit is al meermaals mondeling gemeld, maar niet schriftelijk aangezien eigenaar dus nooit op stal is en ondertussen al 3x verhuisd. Ik heb geen recent adres meer, maar wel dat van de ouders. Op mijn verzoek wordt geen actie ondernomen.

@ superpony: ik slaag er na dagenlang bellen en vloeken wel steeds in de eigenaar vast te krijgen, maar deze gaat in niets mee qua inslapen / herplaatsen /… of betalen. Dan kan ik helaas weinig.

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:17

Heb je een telefoonnummer? Een sms/whatsapp of email kan al voldoende zijn.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:18

Ik heb telefoon en sinds gisteren ook email, zal morgen een document opstellen voor door te sturen op mail.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:25

tamary schreef:
Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.


Hoe dat in Belgie is weet ik niet, maar in Nederland kan dat niet.
Paard zal verkocht worden, maar opbrengst is voor alle schuldeisers. En voor het lopende stalgeld kun je hier op de lijst met schuldeisers.

Sterkte Ts met de situatiw

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 15:46

Bo_Y schreef:
tamary schreef:
Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.


Hoe dat in Belgie is weet ik niet, maar in Nederland kan dat niet.
Paard zal verkocht worden, maar opbrengst is voor alle schuldeisers. En voor het lopende stalgeld kun je hier op de lijst met schuldeisers.

Sterkte Ts met de situatiw


Is dit bij schuldbemiddeling of bij schuldsanering? Momenteel zit eigenaresse in een vrijwillig traject van schuldbemiddeling

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70690
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:08

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige gezien de vraagstelling en verkoop topic.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:13

Zou je ook niet in overleg de pony over kunnen nemen, en dan zelf voor euthanasie/slacht zorgen? Is even hard tov paard, maar paard heeft er geen besef van en verdere achterstalligheden worden voorkomen. Dit (schriftelijk) aan de eigenaar voorstellen, of per -- datum stal opzeggen, en aangeven dat paard in de tuin staan en ook daadwerkelijk brengen bij niet ophalen voor de tijd.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 16:16

maessie schreef:
Zou je ook niet in overleg de pony over kunnen nemen, en dan zelf voor euthanasie/slacht zorgen? Is even hard tov paard, maar paard heeft er geen besef van en verdere achterstalligheden worden voorkomen. Dit (schriftelijk) aan de eigenaar voorstellen, of per -- datum stal opzeggen, en aangeven dat paard in de tuin staan en ook daadwerkelijk brengen bij niet ophalen voor de tijd.


Dat is een optie. Dit brengt wel met zich mee dat ik alle schulden én alle dierenartskosten zal moeten slikken.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:18

Dat klopt, maar dan lopen de schulden in elk geval niet nog meer op, en kan er een wel betalende klant in die stal.

tamary

Berichten: 29231
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:19

Poekkie schreef:
maessie schreef:
Zou je ook niet in overleg de pony over kunnen nemen, en dan zelf voor euthanasie/slacht zorgen? Is even hard tov paard, maar paard heeft er geen besef van en verdere achterstalligheden worden voorkomen. Dit (schriftelijk) aan de eigenaar voorstellen, of per -- datum stal opzeggen, en aangeven dat paard in de tuin staan en ook daadwerkelijk brengen bij niet ophalen voor de tijd.


Dat is een optie. Dit brengt wel met zich mee dat ik alle schulden én alle dierenartskosten zal moeten slikken.

Daar moet je toch van uit gaan helaas. Dus doorpakken en kosten beperken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:22

Poekkie schreef:
Wirobelgje schreef:
Ik geloof dat als de eigenaar in het schuldbemiddelingstraject zit dat de verkoop van de pony niet perse wil zeggen dat TS het geld krijgt.
Wat er eventueel aan opbrengst zou zijn gaat in de grote pot en daarvan worden schuldeisers die in het dossier zijn opgenomen als "eerste" vergoed.

Tazzey zal dit blijkbaar beter weten :)

Succes TS, dit is voor alle partijen een flinke domper en heel stressvol.


Pony is slechts slachtprijs waard.

Dan heb je in elk geval iets van je geld terug toch.

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:23

Dat idd, en de kosten die nog open staan kun je wel achteraan blijven gaan, daar heb je in theorie recht op natuurlijk. Maar dan loopt t in elk geval niet verder meer op. Het is ook net hoeveel moeite en ergernis je er nog van wil hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:30

Ik ga met mijn voorgangers mee. Van een kale kip kun je niet plukken en als je al je geld terug wilt zien, zul je achteraan moeten sluiten in de lijst schuldeisers.
Dus ik zou de pony dan zelf overnemen en laten inslapen/slachten. Dan zie je nog iets van je geld terug maar lopen de kosten niet nog meer op.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:40

Heb alleen van lang geleden er ervaring mee dus hoe de huidige wetgeving daar in is weet ik niet en zeker ook niet in België. Op zich vind ik de oplossing die hierboven aangedragen wordt niet eens zo gek. Dier kosteloos overnemen en zelf zorgen dat deze netjes aan zijn einde komt door euthanasie/slacht. Dan heb je de stal weer leeg voor een betalende klant en lopen de onkosten en de negatieve energie die je er van hebt niet verder op. Soms moet je wat, zeker als de eigenaar geen verantwoording neemt om de kosten verder te beperken of hier in met je mee te denken.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 17:05

De stal blijft sowieso leeg tot het nieuwe weideseizoen, ik verander de kudde niet in de winter ivm grotere kans op ruzie.

Iedereen erg bedankt voor de inzichten. Helaas niet waar ik op gehoopt had, maar het lijkt erop dat ik niet moet hopen op het toekomstige stalgeld. Ik ga kijken wat mogelijk is. Overnemen en slacht zou dan de beste optie voor mij zijn, aangezien inslapen en rendac etc mij nog eens 200 euro gaat kosten. Maargoed, ik moet het paard dan krijgen van de eigenaar natuurlijk want anders gaat dat niet en wordt het idd een enkeltje ‘aan het hek’ in dat geval.

Het is mij in elk geval duidelijk om vandaag of morgen op mail de stal schriftelijk op te zeggen en zo snel mogelijk terug de eigenaar te pakken te krijgen voor overleg. Ondertussen hoop ik natuurlijk ook enig nieuws te krijgen van de schuldbemiddeling zelf vooraleer er drastische beslissingen genomen worden, maar geen idee of dat realistisch gaat zijn binnen een redelijke termijn.

rowindie
Berichten: 602
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:02

Wil je niet eerst proberen om een huisje te vinden voor de pony ipv rechtstreeks naar de slacht..? Wellicht dat iemand m wel voor de slachtprijs een huisje wilt bieden.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:08

Poekkie schreef:
Mag een dierenarts de beslissing tot euthanasie nemen bij een gezond dier indien de eigenaar daar geen toestemming voor geeft? Pony is oud en grijs en heeft een doorgezakte rug maar is verder prima.

In principe niet... De eigenaar "moet" aanwezig zijn of in ieder geval contact hebben gehad met de dierenarts en met de dierenarts overeen zijn gekomen dat het dier ingeslapen mag worden. (Mits de da een gezond paard doet inslapen..)