Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:15

Nee ik ga daar geen moeite in steken want die kunnen toch niks betekenen voor ons. Dierenbescherming komt alleen tussen bij ernstige verwaarlozing.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:19

Als je het adres van de ouders hebt, en die niet toevallig met wat pech in een flat wonen, de pony daar met een hooinet en emmer water aan het hek knopen!
Ongeloofelijk dat mensen hun verantwoording voor hun eigen dier niet nemen, en een ander met de zorgen en kosten opzadelen.

En dat in een tijd waar ik hier op bokt mensen voorbij zie komen, die hun paard of huis verkopen, omdat de maandelijkse energiekosten de pan uit rijzen :(

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:20

Poekkie schreef:
Lees nog eens opnieuw wat we proberen. Als eigenaresse paard niet afstaat, is inslapen door een dierenarts niet mogelijk tenzij in zeer dringende situatie zonder andere optie. En as i said - mijn voorkeur gaat in deze volgorde:
1) eigenaresse hoepelt zelf op onder druk
2) ik breng paard naar slacht met paspoort
3) in bind paard aan hek
4) ik laat paard inslapen met paspoort
5) alle wanhoopsopties, zoals koliek
6) juridische procedure waarbij ik zelf met schulden ga eindigen

Maar nee - ik start absoluut geen juridische procedures.



Ik hoef helemaal niks terug te lezen; bij het stuk in het ‘uiterste geval een zware koliek voeren’ heb ik namelijk meer dan genoeg gelezen en valt al het voorgaande in het niet.

Dat je opgezadeld wordt met een pony die je niet wil en de kosten die daarbij komen kijken is meer dan zwaar klote.
Maar zulke dingen zeggen en dan het een wanhoopsdaad noemen….. -O-
Het klinkt alsof je er ‘makkelijk’ vanaf wil (terecht), maar de situatie is al lang niet meer makkelijk, dus je zal er kostbare tijd en energie in moeten steken en misschien ook nog wel geld.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:22

Sansevieria schreef:
Als je het adres van de ouders hebt, en die niet toevallig met wat pech in een flat wonen, de pony daar met een hooinet en emmer water aan het hek knopen!
Ongeloofelijk dat mensen hun verantwoording voor hun eigen dier niet nemen, en een ander met de zorgen en kosten opzadelen.

En dat in een tijd waar ik hier op bokt mensen voorbij zie komen, die hun paard of huis verkopen, omdat de maandelijkse energiekosten de pan uit rijzen :(


Dat is idd een van de opties die we hoogstwaarschijnlijk zullen proberen.

@roxiie: makkelijk praten heb jij en totaal uit verband getrokken. Kom jij hem halen of heb jij een betere oplossing als optie 1-4 niet blijkt te werken?

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:22

Dus jij vindt het gerechtvaardigd Roxxie dat in een dure tijd als deze TS misschien zelf wel failliet gaat aan een pony die niet van haar is? Meestal hebben oudere dieren veel en duur voer nodig.... Dure zorgkosten.

Ik snap wel dat TS kijkt naar opties als slacht of inslapen.

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:26

Poekkie schreef:
Sansevieria schreef:
Als je het adres van de ouders hebt, en die niet toevallig met wat pech in een flat wonen, de pony daar met een hooinet en emmer water aan het hek knopen!
Ongeloofelijk dat mensen hun verantwoording voor hun eigen dier niet nemen, en een ander met de zorgen en kosten opzadelen.

En dat in een tijd waar ik hier op bokt mensen voorbij zie komen, die hun paard of huis verkopen, omdat de maandelijkse energiekosten de pan uit rijzen :(


Dat is idd een van de opties die we hoogstwaarschijnlijk zullen proberen.

@roxiie: makkelijk praten heb jij en totaal uit verband getrokken. Kom jij hem halen of heb jij een betere oplossing als optie 1-4 niet blijkt te werken?


Als je optie 5 gaat overwegen kan je zelf de dierenpolitie in gaan schakelen. Dat valt namelijk onder mishandeling.. ;)

Je zegt het zelf letterlijk dat het he laatste redmiddel is. Daar is niks aan uit z’n verband getrokken.
Alleen al dat je het overweegt en over je lippen krijgt, dat vind ik heel schokkend.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 03-09-22 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:29

Spenk schreef:
Dus jij vindt het gerechtvaardigd Roxxie dat in een dure tijd als deze TS misschien zelf wel failliet gaat aan een pony die niet van haar is? Meestal hebben oudere dieren veel en duur voer nodig.... Dure zorgkosten.

Ik snap wel dat TS kijkt naar opties als slacht of inslapen.



Waar hoor je mij zeggen dat de TS voor de pony op moet draaien?

Inslapen, slachten, weggeven (voor zover dat gaat), aan het hek binden (hoewel de pony daar ook niet beter van wordt)

Allemaal prima opties en ik snap dat de TS niet voor de kosten op wil draaien en er te veel tijd aan kwijt is, wat ze niet wil.

Maar roepen dat je een paard koliek gaat voeren zodat een dierenarts ‘m in wil slapen, dát is waar ik over val.

Waarom is dat paspoort eigenlijk niet bij jou TS?
Hoeft dat niet in België?
Laatst bijgewerkt door roxiie op 03-09-22 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:30

Ok,
Wat ook nog een optie is : een schrijven opzetten met alle gemaakte kosten endat het pony in jouw bezit overgaat MET passport.

Hiermee naar de ouders en zolang drammen tot eigenaresse reageert
Of de ouders het zat zijn...

Wat anders blijft even gewoon niet over...

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:30

Je zou een meewerkende d.a moeten kunnen vinden en dan naar de eigenaar het laten lijken of de pony in de ochtend dood in de box lag, maar iemand vinden die "illegaal " wil inslapen of slachten is wel lastig

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:32

De dierenpolitie bellen met dreiging dat je je paard gaat mishandelen als ze niet komen gaat hem niet worden.

Maar wees even realistisch:
- ik heb zelf 4 dieren van mezelf. Die kosten veel, je kan dit zien in het kostentopic.
- ik heb de pensionners nodig om die dieren te onderhouden. Klinkt cru, maar het is zo.
- in ruil doe ik wel mijn best om voor alle paarden zo goed mogelijke zorg te bieden inclusief individueel voer etc.
- een pony met schulden is een ramp. Elke maand dat die blijft staan verlies ik de kosten die ik aan dat paard heb + eens weideseizoen ook de winsten die ik zou kunnen hebben aan een andere pensionner.
- ik ooende dit topic voor ervaringen met schuldbemiddeling maar ondertussen is het mij duidelijk dat schuldbemiddeling misschien de opgelopen schuld maar niet de lopende kosten van een paard gaat betalen.
- dat paard moet dus zo snel mogelijk weg of ik ben zelf mijn eigen spaarpot aan het wegvreten. Ik wil mijn eigen paarden kunnen blijven verzorgen en betalen, ook in geval van nood.
- lange procedures zijn dus geen optie. Wij doen alles om het zo paardwaardig in orde te krijgen. Maar als eigenaresse niet meewerkt en het lukt niet, dan zullen wij in het ergste geval wel naar drastische oplossingen moeten kijken.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:33

roxiie schreef:
Spenk schreef:
Dus jij vindt het gerechtvaardigd Roxxie dat in een dure tijd als deze TS misschien zelf wel failliet gaat aan een pony die niet van haar is? Meestal hebben oudere dieren veel en duur voer nodig.... Dure zorgkosten.

Ik snap wel dat TS kijkt naar opties als slacht of inslapen.



Waar hoor je mij zeggen dat de TS voor de pony op moet draaien?

Inslapen, slachten, weggeven (voor zover dat gaat), aan het hek binden (hoewel de pony daar ook niet beter van wordt)

Allemaal prima opties en ik snap dat de TS niet voor de kosten op wil draaien en er te veel tijd aan kwijt is, wat ze niet wil.

Maar roepen dat je een paard koliek gaat voeren zodat een dierenarts ‘m in wil slapen, dát is waar ik over val.

Waarom is dat paspoort eigenlijk niet bij jou TS?
Hoeft dat niet in België?


IK ZEG TOCH LETTERLIJK DE VOLGORDE. Zucht }:0

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:35

Dat je hebt überhaupt in je opties opneemt, ZUCHT 8)7 :r

Wat nou als ie niet koliek gevoelig blijkt, sla je m dan de hersens in ofzo?
Laatst bijgewerkt door roxiie op 03-09-22 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

rowindie
Berichten: 602
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:36

Ik zie dat je van België bent.. Jammer want anders kon de pony hier wel lopen ipv enkeltje naar boven of “koliek voeren”. Dat laatste is een walgelijk idee bah. Je bent flink op je achterhoofd gevallen als je dat in je hoofd haalt vind ik. Een dier hoort niet de dupe te worden door de acties van de eigenaar.

Kmbrly

Berichten: 1847
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:39

Was het niet al verplicht dat het paspoort bij de stalhouder blijft ivm controles ?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:40

Dat paspoort heb ik eig geen idee van. ‘T is een kleine particuliere stal. Ik heb vroeger nooit mijn paspoort afgegeven en heb dat hier ook nooit gevraagd.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:40

Ik vind dit een schokkend topic. En dan druk ik mezelf nog lief uit.

Als je een zaak begint als pensionhouder, dan weet je dat je in een situatie als deze kan terechtkomen.
Als je dat financieel niet aankan, moet je geen pension aanbieden.
Er is dan iets serieus mis met je zaakvoering.
Uiteraard is dit een zeer ongewenste situatie als pensionhouder. Maar daar moet het dier niet de dupe van worden.
Je zou op z’n minst een poging kunnen doen om een andere opvangplek te zoeken voor de pony. En indien je dit vindt, dit voorleggen aan de eigenaar. Grote kans dat ze akkoord gaan, lijkt mij.
Als enkele maanden een pony voeren in afwachting van een oplossing, je teveel kost dan moet je misschien beter evalueren of je wel een pension moet willen hebben…

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:41

meganvr schreef:
Ik zie dat je van België bent.. Jammer want anders kon de pony hier wel lopen ipv enkeltje naar boven of “koliek voeren”. Dat laatste is een walgelijk idee bah. Je bent flink op je achterhoofd gevallen als je dat in je hoofd haalt vind ik. Een dier hoort niet de dupe te worden door de acties van de eigenaar.


Dat zou een zeer goede oplossing zijn, bedankt. Ik heb een trailer en gratis benzine. Mag ik ze komen brengen? Dan is ze niet verkocht maar verplaatst en dat mag idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:41

Jeetje ts wat een verschrikkelijke situatie ben je in beland. Het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als je straks je eigen ponys niet meer kan onderhouden door de problemen van een ander.

En andere mensen hebben makkelijk praten als ze zelf niet in de situatie zitten. Misschien willen deze mensen voor de pony doneren zodat de schuld in ieder geval niet hoger oploopt, zodat jij iets meer tijd hebt om een oplossing te vinden en de pony fatsoenlijkonderhouden kan worden? Zolang dat niet het geval is zou ik die reacties niet al te serieus nemen...

Heb helaas geen oplossing voor je. Wil je wel heel veel sterkte en wijsheid toewensen Y;( .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-22 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:42

meganvr schreef:
Ik zie dat je van België bent.. Jammer want anders kon de pony hier wel lopen ipv enkeltje naar boven of “koliek voeren”. Dat laatste is een walgelijk idee bah. Je bent flink op je achterhoofd gevallen als je dat in je hoofd haalt vind ik. Een dier hoort niet de dupe te worden door de acties van de eigenaar.

Zolang de pony dus niet inclusief paspoort overgedragen is aan TS is dat dus helaas ook niet mogelijk.
Ze mag de pony in de situatie zoals het nu is niet weggeven.

Maar is daartegenover wel verplicht nog op haar kosten te blijven voeren.

Dus ofwel dat paspoort moet zo snel mogelijk naar TS, en de pony overdragen (en in het geval van een dier van 30 jaar vind ik inslapen laten humaner dan er nog mee rondslepen eerlijk gezegd), of andersom, de pony naar de wettelijke eigenbaar brengen, op welke manier dan ook.

@TS, goeie leer voor een volgende keer, zorg dat je het paspoort ook op stal hebt, dan kun je sneller handelen. Is te verwachten dat dit soort situaties in de nabije toekomst vaker gaan voorkomen.

Precies een van de redenen dat ik nooit iemand op pension wilde.

Edit: ik zie nu dat er nog een andere oplossing geboden wordt, geen idee of verplaatsen mag, als iemand anders de kosten op zich wil nemen?
Heb je ook dan niet het paspoort nodig, wat iemand ook al zegt, die hoort toch op stal te zijn?
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 03-09-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:44

Luckystory schreef:
Ik vind dit een schokkend topic. En dan druk ik mezelf nog lief uit.

Als je een zaak begint als pensionhouder, dan weet je dat je in een situatie als deze kan terechtkomen.
Als je dat financieel niet aankan, moet je geen pension aanbieden.
Er is dan iets serieus mis met je zaakvoering.
Uiteraard is dit een zeer ongewenste situatie als pensionhouder. Maar daar moet het dier niet de dupe van worden.
Je zou op z’n minst een poging kunnen doen om een andere opvangplek te zoeken voor de pony. En indien je dit vindt, dit voorleggen aan de eigenaar. Grote kans dat ze akkoord gaan, lijkt mij.
Als enkele maanden een pony voeren in afwachting van een oplossing, je teveel kost dan moet je misschien beter evalueren of je wel een pension moet willen hebben…


Je mag geen pension aanbieden als je het niet kan betalen als de mensen hun pensiongeld niet betalen voor minimaal een jaar? Dat is euhm… de wereld op zijn kop denk ik zo?

Stallen genoeg in de buurt, maar gratis plekken zijn natuurlijk niet te vinden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:47

Humpiedumpie schreef:
Jeetje ts wat een verschrikkelijke situatie ben je in beland. Het zou toch te belachelijk voor woorden zijn als je straks je eigen ponys niet meer kan onderhouden door de problemen van een ander.

En andere mensen hebben makkelijk praten als ze zelf niet in de situatie zitten. Misschien willen deze mensen voor de pony doneren zodat de schuld in ieder geval niet hoger oploopt, zodat jij iets meer tijd hebt om een oplossing te vinden en de pony fatsoenlijkonderhouden kan worden? Zolang dat niet het geval is zou ik die reacties niet al te serieus nemen...

Heb helaas geen oplossing voor je. Wil je wel heel veel sterkte en wijsheid toewensen Y;( .


Dank je :)

Moderatoropmerking:
stukje tegen de boktregels verwijderd


@sanseviera: voor verkoop of weggeven heb ik ook een document nodig dat ik eigenaar ben. Ik hoop dat te krijgen, maar dus geen garanties. Voor verplaatsing is paspoort voldoende, al durf ik de gok wel nemen. Eventueel mss ook een optie om een kopie aan te vragen moest de optie van de bokker hierboven gemeend zijn. Als zulke plek aangeboden is, kom ik er wel uit.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-09-22 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:48

Wat zijn op dit moment de maandelijkse onderhoudskosten van deze pony? Hoeveel eet ze weg qua voer en hooi? In welke regio staat ze?

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:51

Ik stuur je even een berichtje TS

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:54

Weet je zeker dat eigenaresse niet open staat voor inslapen? Anders contact opnemen met de ouders aangeven dat je de pony wilt laten inslapen en als ze dat niet wilt ze hem kan ophalen of jij hem langsbrengt.
Misschien beseft ze zelf dat de situatie onhoudbaar is en inslapen de beste optie is.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:56

Gini schreef:
Wat zijn op dit moment de maandelijkse onderhoudskosten van deze pony? Hoeveel eet ze weg qua voer en hooi? In welke regio staat ze?


Paard staan in midden belgie. Ik moet het eens uitrekenen, aangezien kosten voor mestafvoer, weidehuur en verzekeringen etc ook niet min zijn hier. Maar dat zal op minimaal 150 euro per maand uitkomen, zeker in de winter straks.