Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:24

Een van onze pensionklanten liet weten contact te hebben opgenomen met schuldbemiddeling. (belgie)
Deze organisatie zegt nog geen dossier te hebben opgestart en stuurt mij van kastje naar de muur.

Maar… ondertussen staat hier wel een pensionpaard en ook enkele maanden stalgeld aan schulden. Heeft iemand ervaring met schuldbemiddeling? Wordt stalgeld meegenomen als lopende kost of is dat een van de eerste dingen die ‘geseponeerd’ worden?
Ik vraag me af of ik ooit nog pensiongeld ga zien en of dit een lopende rekening gaat worden. De schuldbemiddeling zelf geeft hierin geen enkel antwoord, maar de kosten lopen ondertussen wel door.

Iemand ervaring hiermee?

chanicha

Berichten: 12179
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:27

Hier is het zo dat je een fractie krijgt van de werkelijke som.
Ik ken iemand die in Nederland in de schuldhulp heeft gezeten maar kan bij jullie natuurlijk anders zijn.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:30

Ik stuur je even een PB, ik heb veel ervaring met deze materie. Ik heb in het verleden veel cliënten bijgestaan in de schuldhulpverlening.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:32

Tazzey schreef:
Ik stuur je even een PB, ik heb veel ervaring met deze materie. Ik heb in het verleden veel cliënten bijgestaan in de schuldhulpverlening.


Dank je!

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:32

chanicha schreef:
Hier is het zo dat je een fractie krijgt van de werkelijke som.
Ik ken iemand die in Nederland in de schuldhulp heeft gezeten maar kan bij jullie natuurlijk anders zijn.


Zoiets verwacht ik wel, maar voor het nog komende stalgeld is dat uiteraard geen optie voor ons. Daarom dat ik graag zou willen weten wat ik kan verwachten.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:38

Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:01

tamary schreef:
Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.


Het gaat om een hoogbejaarde d pony, is niets waard behalve een hoop kosten.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:12

lastig, vooral omdat je met lopende kosten te maken hebt. Om het traject in te mogen zal ze zeer waarschijnlijk toch van het paard af moeten ben ik bang

wij hadden als bedrijf laatst ook te maken met iets soortgelijks, en hebben akkoord moeten gaan met echt een fractie van het bedrag dat open stond op factuur. Bedrag wat open stond was rond de 200 euro en hebben minder dan 5 gehad

Wanneer ze een dossier starten zal jou gevraagd worden of je akkoord gaat met een x bedrag, wanneer niet voldoende schuldeisers akkoord gaan met een voorstel gaat het hele gebeuren niet door. (zo gaat het in ieder geval hier in Nederland)

Roihi

Berichten: 2898
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:13

Ik geloof dat als de eigenaar in het schuldbemiddelingstraject zit dat de verkoop van de pony niet perse wil zeggen dat TS het geld krijgt.
Wat er eventueel aan opbrengst zou zijn gaat in de grote pot en daarvan worden schuldeisers die in het dossier zijn opgenomen als "eerste" vergoed.

Tazzey zal dit blijkbaar beter weten :)

Succes TS, dit is voor alle partijen een flinke domper en heel stressvol.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:16

Wirobelgje schreef:
Ik geloof dat als de eigenaar in het schuldbemiddelingstraject zit dat de verkoop van de pony niet perse wil zeggen dat TS het geld krijgt.
Wat er eventueel aan opbrengst zou zijn gaat in de grote pot en daarvan worden schuldeisers die in het dossier zijn opgenomen als "eerste" vergoed.

Tazzey zal dit blijkbaar beter weten :)

Succes TS, dit is voor alle partijen een flinke domper en heel stressvol.


Pony is slechts slachtprijs waard.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:18

Poekkie schreef:
tamary schreef:
Overleg met de eigenaar voor verkoop paard aan jouw voor de kosten. Dan is ze hoe andersinds pijnlijk dan ook wel van een groot stuk financiele zorg af, want zo'n duur dier mogen houden is erg twijfelachtig.


Het gaat om een hoogbejaarde d pony, is niets waard behalve een hoop kosten.

Dan zeker zal je dit zsm moeten oplossen, want via juridische weg kost makkelijk een jaar (dier moet je blijven verzorgen in die tijd) en dat krijg je niet terug. Slachtprijs misschien als pony nog voor menselijke consumptie mag. Zou dus inderdaad druk zetten op de eigenaar voor oplossing, want het geld ben je zeer waarschijnlijk kwijt.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:22

Via juridische weg is idd geen optie, dat kost alleen handenvol geld. stalling opzeggen is al meermaals gedaan maar pony wordt nooit verplaatst.

De enige oplossingen die ik zie zijn:
1) mogelijks worden stalkosten voor volgende maanden toch verder betaald en verlies ik alleen een deel van ‘de schulden’ (ik wou graag peilen naar de waarschijnlijkheid hiervan met dit topic).
2) pony tegen verlies hier verder blijven houden - ik heb al 2 opvangers van mezelf, kan en wil dit financieel niet om gedumpte oude ponies van een ander te onderhouden.
3) pony laten ‘verdwijnen’ of inslapen - niet legaal indien eigenaar niet met inslapen mee gaat maar wel laatste toevluchtsoord.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:25

4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:31

Dat is idd mijn ‘verdwijnen’ optie maar in welke mate dit terug in mijn gezicht zou kunnen slaan is mij onbekend. Lijkt me dat de politie haar dan gewoon hier terug komt zetten?

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:35

Waarom? Stalling is opgezegd, paard is teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Niks verdwenen of diefstal, dier is bij eigenaar. Kan best dat de politie er bij geroepen wordt door bv de buren, maar jij doet sec gezien niks fout. Je geeft enkel terug waar je geen zorg meer voor hebt ivm niet nakomen afspraak qua betalen aan jouw door eigenaar. Het is zeker geen gebruikelijke methode, maar dat heeft meer met verantwoordelijkheidsgevoel van stalhouders te maken dan mag niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:35

Ik heb het wel een aantal keren meegemaakt op stallen dat de eigenaren niet meer betaalden en of niet meer kwamen. Elke keer is het niet officieel opgelost en heeft de stal het paard gehouden en verkocht.

Als de schuldhulpverlener komt, zal die denk ik proberen de pony te verkopen. Dan komt er waarschijnlijk een handelaar de pony opkopen voor weinig. Of je daar nog wat van gaat zien...........Dat hangt af van de rest van de schulden ook.
Het kan wel maanden duren.

Het ergste is dat de pony vreselijk de klos is, zeker als het een ouder paardje is, dus dan zou ik als paarden liefhebber en houder het zelf proberen op te lossen met de eigenaren.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:41

tamary schreef:
Waarom? Stalling is opgezegd, paard is teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Niks verdwenen of diefstal, dier is bij eigenaar. Kan best dat de politie er bij geroepen wordt door bv de buren, maar jij doet sec gezien niks fout. Je geeft enkel terug waar je geen zorg meer voor hebt ivm niet nakomen afspraak qua betalen aan jouw door eigenaar. Het is zeker geen gebruikelijke methode, maar dat heeft meer met verantwoordelijkheidsgevoel van stalhouders te maken dan mag niet.


Geen idee… je mag toch ook niemand ‘uit zijn huis’ zetten ook al betaalt die geen huur? Lijkt me dat paard ook nergens anders naartoe kan?

Oplossen met de eigenaar is geen optie behalve als ik zou voorstellen het paard over te nemen. Wat ik natuurlijk niet wil.

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:41

Misschien ook sommeren om binnen 24 uur pony weg te halen of dat deze anders na de 24 uur voor haar huis staat. Hou je nog een beetje slag om de arm.

Misschien ook gewoon even politie bellen en vraag of je dit zo mag doen.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:42

De eigenaar aan het werk zetten met uitmesten, ed.? Dan maar werken voor het stalgeld? Maar als er veel schulden zijn kom je op de lijst met de rest van de schuldeisers.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:44

Poekkie schreef:
tamary schreef:
Waarom? Stalling is opgezegd, paard is teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Niks verdwenen of diefstal, dier is bij eigenaar. Kan best dat de politie er bij geroepen wordt door bv de buren, maar jij doet sec gezien niks fout. Je geeft enkel terug waar je geen zorg meer voor hebt ivm niet nakomen afspraak qua betalen aan jouw door eigenaar. Het is zeker geen gebruikelijke methode, maar dat heeft meer met verantwoordelijkheidsgevoel van stalhouders te maken dan mag niet.


Geen idee… je mag toch ook niemand ‘uit zijn huis’ zetten ook al betaalt die geen huur? Lijkt me dat paard ook nergens anders naartoe kan?

Oplossen met de eigenaar is geen optie behalve als ik zou voorstellen het paard over te nemen. Wat ik natuurlijk niet wil.

Stalling/huur opgezegd moet je ook je huis uit. Dus niet uit huis zetten zonder reden. Recht op die plek is opgezegd, dan ook verhuizen dus.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:48

superpony schreef:
Ik heb het wel een aantal keren meegemaakt op stallen dat de eigenaren niet meer betaalden en of niet meer kwamen. Elke keer is het niet officieel opgelost en heeft de stal het paard gehouden en verkocht.

Als de schuldhulpverlener komt, zal die denk ik proberen de pony te verkopen. Dan komt er waarschijnlijk een handelaar de pony opkopen voor weinig. Of je daar nog wat van gaat zien...........Dat hangt af van de rest van de schulden ook.
Het kan wel maanden duren.

Het ergste is dat de pony vreselijk de klos is, zeker als het een ouder paardje is, dus dan zou ik als paarden liefhebber en houder het zelf proberen op te lossen met de eigenaren.

Eens. Wat is hier al allemaal over besproken?
Misschien kan een stichting wat betekenen (paard in nood bijvoorbeeld), klinkt erg sneu..

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:49

@ tamary: met huur weet ik zeker dat het niet mag, mijn ouders hebben 2 jaar geprocedeerd om huurders uit hun net gekochte huis te krijgen. Met stalling weet ik het niet. Ik vind legaal alleen maar dat ik als houder verantwoordelijk ben voor het dier. Dus als ze wegloopt en iets veroorzaakt of het hek eruit trekt is het dan nog mijn schuld/kost?

Eigenaar zal zeker niet komen werken, die zie ik 1-2 keer per jaar en is een ramp om te bereiken. Daarbij heb ik geen betaalde stalhulp nu en eigelijk ook niet nodig. Financieel daarintegen heb ik wel de pensionners nodig voor het onderhoud van mijn eigen paarden.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:52

Dan zou ik overwegen met de DA te overleggen qua kwaliteit van leven voor dit dier en of dier zodanig is dat euthanasie te verantwoorden is. Zeker als alternatief is dat er mee gezeuld moet worden, aangezien jij zonder financiele vergoeding de zorg niet kan blijven bieden.
Bij ja, aangetekende brief DA naar eigenaar sturen en reactie binnen X dagen eisen, anders netjes einde pony. Tijd rekken is misschien wel in belang eigenaar, maar niet jouw belang, laat staan dat van de andere paarden onder jouw zorg.

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:54

Mag een dierenarts de beslissing tot euthanasie nemen bij een gezond dier indien de eigenaar daar geen toestemming voor geeft? Pony is oud en grijs en heeft een doorgezakte rug maar is verder prima.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:58

DA overleg gezien de situatie zal daar antwoord op geven. Hangt ook van de DA af, maar het is heel duidelijk dat jij van deze pensionklant af moet en verhuizen zal geen verbetering zijn voor een oud dier.