Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Figaro schreef:Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos
Shenavallie schreef:Ik was werkelijk alleen maar in de veronderstelling dat als iemand met jouw paard ergens schade aanricht, dat de eigenaar aansprakelijk is en dat als iemand van jouw paard valt, dat het een gevalletje ESDB is. Je stapt op eigen risico op het paard, lijkt mij. Maar dat is (tegenwoordig?) dus anders. Dan snap ik wel dat steeds minder mensen iemand anders op hun paard laten rijden.
Hhilde schreef:In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.
Cholwell schreef:Hhilde schreef:In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.
Dat is serieus letsel.Hoop dat je er van hersteld bent.
Het "door een paard van een ander" vind ik interessant. Ben je aangevallen of omver gelopen ('aanrijding') of ben je er zelf vanaf gelazerd om wat voor reden dan ook? Het verschil zit 'm in verantwoordelijkheid (wat iets anders is dan aansprakelijkheid). Als ik een fiets leen en ik stuiter eraf, kan ik de eigenaar van de fiets niet zoveel verwijten (tenzij de remmen het niet deden en hij/zij dat wist).
Flower033 schreef:Een fiets vertoont over het algemeen geen eigen gedrag.
Cholwell schreef:Hhilde schreef:In 2014 heb ik mijn bovenbeen gebroken (doormidden) door het paard van een ander.
Dat is serieus letsel.Hoop dat je er van hersteld bent.
Het "door een paard van een ander" vind ik interessant. Ben je aangevallen of omver gelopen ('aanrijding') of ben je er zelf vanaf gelazerd om wat voor reden dan ook? Het verschil zit 'm in verantwoordelijkheid (wat iets anders is dan aansprakelijkheid). Als ik een fiets leen en ik stuiter eraf, kan ik de eigenaar van de fiets niet zoveel verwijten (tenzij de remmen het niet deden en hij/zij dat wist).
Utixo schreef:Officieel gezien is de eigenaar van het dier aansprakelijk, wat iets anders is dan schuldig. En ja, je AVP vergoed letselschade gewoon. Wel vind ik zelf dat als ik zelf op iemands paard stap, ik dat met mijn volle verstand doe. Ik heb tot nu toe in mijn paardenleven 2x letsel gehad door andermans paard (wat ik mij kan herinneren). De eerste keer kreeg ik een brief van de verzekering en heb ik aangegeven dat het mijn eigen paard was (overigensstond deze in training en was het vrijwel mijn eigen dier, later ook geworden), en de 2e x heb ik direct in het ziekenhuis al gemeld dat het mijn paard is. Beide eigenaren zouden zeer zeker genegen zijn geweest om hun AVP in te schakelen, maar ik vond dit niet nodig. Ik ben goed verzekerd en mijn eigen risico moet ik toch al ieder jaar volledig gebruiken.
Utixo schreef:Maar ik ga niet mensen aansprakelijk stellen zodra er een mogelijkheid voor is, terwijl ik zelf alle risico's nam.
Ellekebr schreef:Begrijp ik het goed dat, als ik van het paard van iemand anders val, de medische kosten op de eigenaar verhaald kunnen worden? Je zou toch denken dat dat voor je eigen zorgkostenverzekering is.
Gebruikers op dit forum: Duhelo, Just_Natural, maaaikkee en 26 bezoekers