Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:39

GabberGill schreef:
Indien ik meer weet komt hier zeker een update. Ik ben zelf ook even alles op een rijtje aan het zetten.


Top dat je ons op de hoogte houdt!

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:36

anjali schreef:
@Mir: Toen op mijn vorige stalling mijn paard overleden was kreeg ik zelfs cash het resterende vooruitbetaalde maandbedrag terug.En ze hielden zonder dat ik daarvoor hoefde te betalen mijn box vrij voor het nieuwe paard wat ik vervolgens ging zoeken.Ze zetten er dan wel tijdelijk een van hun eigen paarden in maar zogauw ik een nieuwe had kreeg ik die vertrouwde box terug.Wat zulke service betreft was dat een goede stalling en ik ben er dan ook alleen weggegaan omdat ze zelf gingen stoppen.


Dat is erg netjes van jouw vorige stalling.
Overlijden is gewoon onmacht.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:51

Ik snap weer niet dat mensen met paarden nota bene (ziek/dood/plotselinge veranderingen en daardoor verkoop) een jaarcontract afsluiten en dan niet nadenken over even wat afspreken voor het geval dat.

Dat is toch mega naief?

Het is met een maand opzegtermijn altijd al gezeur getuige de vele topics op bokt. Laat staan met een jaar..

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 21:36

Sunnda schreef:
Ik snap weer niet dat mensen met paarden nota bene (ziek/dood/plotselinge veranderingen en daardoor verkoop) een jaarcontract afsluiten en dan niet nadenken over even wat afspreken voor het geval dat.

Dat is toch mega naief?

Het is met een maand opzegtermijn altijd al gezeur getuige de vele topics op bokt. Laat staan met een jaar..


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik stond er al een geruime periode en had dit niet voorzien.

Heb al meerdere keren een jaarcontract gehad en deze netjes gestaan en met een jaar verlengd.

Als je op een stal staat waar je het super hebt en daar hangt een jaarcontract aan vast? Is dat dan naïef of ga je er gewoon vanuit dat je er nog tijden zal staan??

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:06

Toch vind ik het persoonlijk wat ongewoon om een jaarcontract aan te gaan met een pensionstal. Ik snap dat de pensionhouder zekerheid wil maar toch. Je kan toch ook gewoon de intentie naar elkaar uitspreken of als het perse vastgelegd moet worden, dat je een clausule in het contract opneemt dat verkoop / overlijden erbuiten valt? Of stel nu dat je je baan kwijtraakt of andere financiële redenen het jaarcontract niet kan volmaken?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:28

Een aantal jaar geleden ging ik kijken bij een stal en die bleek met een opzegtermijn van 3 maanden te werken. Dat was voor mij echt een deal breaker. Als ik weg wil om welke reden dan ook moet dat gewoon kunnen. 1 maand opzegtermijn is normaal en langer doe ik niet aan, dus ja het een beetje naïef dat je hiermee akkoord bent gegaan. Er kunnen zoveel onverwachte dingen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:34

Ineke2 schreef:
Een aantal jaar geleden ging ik kijken bij een stal en die bleek met een opzegtermijn van 3 maanden te werken. Dat was voor mij echt een deal breaker. Als ik weg wil om welke reden dan ook moet dat gewoon kunnen. 1 maand opzegtermijn is normaal en langer doe ik niet aan, dus ja het een beetje naïef dat je hiermee akkoord bent gegaan. Er kunnen zoveel onverwachte dingen gebeuren.


Tja maar dat ben jij en de ts is dan weer anders..
Hoop dat je eruit komt met de stalhouder!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:40

Ik ben niet de enige met deze mening getuige de reacties in dit topic.
Ik zelf ga er enigszins vanuit dat ook de TS zich bij een eventuele volgende keer wel bedenkt, want nu is het toch een lastige situatie blijkt.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 22:49

Ik deal met de situatie zoals hij is en ga ervanuit dat de staleigenaresse in dit verhaal er anders tegenover staat. Verder is het blessureverhaal haar bekend. Ik denk zelf dat dit tegen het constante switchen van stallen is.

Iedereen mag zijn of haar mening hebben. Mijn pony heeft hier jaren goed gestaan en ik zou het op deze stal zeker weer doen.

Het is nu alleen dat ik mezelf afvraag wat me te wachten staat met opzeggen met die reden. Dit kan ik alleen van de stalhouder zelf horen.

Ik ga ergens deze week daarom ook het gesprek aan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:18

Ben benieuwd hoe dat staleigenaar er in staat.
Het is in ieder geval voor andere mensen en wellicht TS ook een goede les om met een jaarcontract ook bepaalde voorwaarden op te nemen indien van overlijden, verkoop, revalidatie of iets dergelijks. Je staat daar nooit bij stil tot je er in een keer voor staat.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:25

anjali schreef:
Dreamboy schreef:
Toch is het niet zo heel raar. Ik heb ook op een stal gestaan waar een jaarcontract getekend moest worden. Alleen stond hier wel in vermeldt dat bij verkoop en overlijden van het paard een opzegtermijn van twee maanden gold. Toen ze zelf voor de zoveelste keer in gebreken bleven ben ik weg gegaan en heb ze duidelijk gemaakt dat ik die twee maanden niet ging betalen. Ze hebben eieren voor hun geld gekozen en ik hoefde niet te betalen. Een stalgenoot waarvan het paard overleed moest dit wel. Echt niet menselijk. Bespreek het dus gewoon met de staleigenaar.

Die opzegtermijnen zijn toch alleen van belang om stalhoppers te voorkomen.Als je paard is overleden ga je toch geen stalgeld meer overmaken??? Zou behoorlijk ongevoelig zijn als ze dat van je zouden verwachten! En hij eet dan toch ook niet meer?



Tja ooit op een stal gestaan waar we dit in een 'stalvergadering' besproken hebben en als je paard dood neer zou vallen zou je gewoon twee maanden moeten betalen nog.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:46

@TS: ik begrijp dat je al meerdere keren een jaarcontract hebt getekend? Maw, dat je na afloop van het eerste contract een tweede contract, etc, hebt getekend?

Bij mijn weten mag dat sowieso niet. Je mag 1 contract met vaste looptijd aanbieden (en dat kan ook 2 of 3 jaar of langer zijn) maar daarna moet je een abonnement met een opzegtermijn die identiek is aan de betaaltermijn aanbieden.
Dit geldt voor verzekeringen, voor kranten, voor sportscholen, etc, en ik kan me niet echt voorstellen dat dat dan voor een paardenstal opeens niet zou gelden.

Nogmaals, laat je goed voorlichten door het juridisch loket/rechtsbijstand. Ik denk dat achtereenvolgende jaarconstracten niet rechtsgeldig zijn, maar ik ben geen jurist.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:22

Aan de ene kant snap ik die staleigenaren wel. Ik ken een stal die in de winter vol stond, vanwege de binnenbak maar zodra het weer beter werd ging iedereen weer naar een goedkopere stal zonder binnenbak. Maar enkele uitzonderingen opnemen in zo'n contract zou wel zo menselijk zijn.

anjali
Berichten: 15188
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:40

Dreamboy schreef:
Aan de ene kant snap ik die staleigenaren wel. Ik ken een stal die in de winter vol stond, vanwege de binnenbak maar zodra het weer beter werd ging iedereen weer naar een goedkopere stal zonder binnenbak. Maar enkele uitzonderingen opnemen in zo'n contract zou wel zo menselijk zijn.

Dat klopt. In het najaar loopt het vol en in het voorjaar vertrekken ze weer.Maar als iemands paard is overleden of verkocht kun je daar toch niet voor laten doorbetalen vind ik.Ik zou het geld ook niet eens meer overmaken,kom zeg. Maar ik zou ook niet tekenen voor zoiets.Mogelijk zou ik het wel over het hoofd zien bij het tekenen van een contract. Wat dat betreft ben ik blij dat ts dit probleem aankaart,iets om op te letten!

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:45

Ik volg dit al vanaf het begin, maar begrijp niet waarom je niet gewoon eerst praat met de stalhouder?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:14

GabberGill schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap weer niet dat mensen met paarden nota bene (ziek/dood/plotselinge veranderingen en daardoor verkoop) een jaarcontract afsluiten en dan niet nadenken over even wat afspreken voor het geval dat.

Dat is toch mega naief?

Het is met een maand opzegtermijn altijd al gezeur getuige de vele topics op bokt. Laat staan met een jaar..


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik stond er al een geruime periode en had dit niet voorzien.

Heb al meerdere keren een jaarcontract gehad en deze netjes gestaan en met een jaar verlengd.

Als je op een stal staat waar je het super hebt en daar hangt een jaarcontract aan vast? Is dat dan naïef of ga je er gewoon vanuit dat je er nog tijden zal staan??

Ik meende van jouw en topic te hebben gezien heel recent dat je na een x aantal jaar eindelijk je droomplek gevonden had..vandaar mijn verbazing.

Het is ook geen aanval, ik sprak alleen mijn verbazing uit dat mensen gewoon 100% verwachten dat alles dus altijd maar goed gaat.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 22:44

Ibbel schreef:
@TS: ik begrijp dat je al meerdere keren een jaarcontract hebt getekend? Maw, dat je na afloop van het eerste contract een tweede contract, etc, hebt getekend?

Bij mijn weten mag dat sowieso niet. Je mag 1 contract met vaste looptijd aanbieden (en dat kan ook 2 of 3 jaar of langer zijn) maar daarna moet je een abonnement met een opzegtermijn die identiek is aan de betaaltermijn aanbieden.
Dit geldt voor verzekeringen, voor kranten, voor sportscholen, etc, en ik kan me niet echt voorstellen dat dat dan voor een paardenstal opeens niet zou gelden.

Nogmaals, laat je goed voorlichten door het juridisch loket/rechtsbijstand. Ik denk dat achtereenvolgende jaarconstracten niet rechtsgeldig zijn, maar ik ben geen jurist.


Ooooh wauw zover was ik nog niet eens.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 22:46

Sunnda schreef:
Ik meende van jouw en topic te hebben gezien heel recent dat je na een x aantal jaar eindelijk je droomplek gevonden had..vandaar mijn verbazing.

Het is ook geen aanval, ik sprak alleen mijn verbazing uit dat mensen gewoon 100% verwachten dat alles dus altijd maar goed gaat.


Dit gaat om een andere pony
Andere locatie

Die locatie waar jij het over hebt staan 2 kwpner en een welsh en kan niks meer bij helaas.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 22:51

MoniqueT schreef:
Ik volg dit al vanaf het begin, maar begrijp niet waarom je niet gewoon eerst praat met de stalhouder?

Zoals ik al eerder heb laten weten staat de pony hier niet sinds gisteren. Dit betekent dat ik al een beetje weet hoe zij in de regeltjes en afspraken is. Ik weet dus dat ze zich redelijk aan der standpunten kan houden.

Hierdoor wil ik gewoon ook bepaalde tekst klaar hebben en goed alles overdacht hebben voordat ik het verhaal aan ga voordat ik dalijk dichtsla en achteraf denk oef had ik maar.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:17

En toch maak je je misschien veel drukker dan nodig. Je zou hun standpunt kunnen aanhoren en rustig zeggen dat je moet nadenken over je opties. Je hoeft niet meteen te reageren.

Charmaine
Berichten: 1418
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:32

Ik heb inmiddels al 2 stallen in de regio getroffen die bij overlijden (of verkoop dus) NIET standaard uitgingen van opzegging van je box. Je huurt nl de box, ongeacht of en welk paard er in staat. Overlijden was dus geen reden voor automatische beeindiging van de overeenkomst....Just saying....
Altijd fijn als mensen op zo'n emotioneel moeilijk moment zakelijk zijn en blijven...Not. Lering uit getrokken en bij stal 3 dus overlegd van tevoren.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:11

Charmaine schreef:
Ik heb inmiddels al 2 stallen in de regio getroffen die bij overlijden (of verkoop dus) NIET standaard uitgingen van opzegging van je box. Je huurt nl de box, ongeacht of en welk paard er in staat. Overlijden was dus geen reden voor automatische beeindiging van de overeenkomst....Just saying....
Altijd fijn als mensen op zo'n emotioneel moeilijk moment zakelijk zijn en blijven...Not. Lering uit getrokken en bij stal 3 dus overlegd van tevoren.


Klopt. Ze gaan er domweg vanuit dat je binnen een week of zo wel weer een ander paard koopt.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:39

Of ze hebben gewoon een bedrijf waarbij ze gerekend hebben op bepaalde inkomsten en daar ook voor hebben ingekocht/ op hebben begroot?
Hoe vervelend ook, de box is ook niet meteen opgevuld met een nieuwe klant, dus ik kan me voorstellen dat er ook dan een opzegtermijn geldt.
Vind dat er wel heel negatief over stalhouders wordt gesproken zo.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:52

Simbaa schreef:
Of ze hebben gewoon een bedrijf waarbij ze gerekend hebben op bepaalde inkomsten en daar ook voor hebben ingekocht/ op hebben begroot?
Hoe vervelend ook, de box is ook niet meteen opgevuld met een nieuwe klant, dus ik kan me voorstellen dat er ook dan een opzegtermijn geldt.
Vind dat er wel heel negatief over stalhouders wordt gesproken zo.


Nou, ik kan je vertellen dat dat bij de stal waar ik stond echt niet het geval was. Bovendien hebben veel goede stallen een wachtlijst dus doe box staat zo weer vol. Als jij twee maanden door moet betalen voor die box zouden ze er ook geen nieuwe in mogen zetten maar dat gebeurt dus wel. Ik vind dat in geval van het overlijden van een paard er best een beetje menselijker gereageerd mag worden door de stalhouders. Verkoop valt over te twisten.

Ellekebr
Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-22
Woonplaats: Deventer

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:17

Dan kunnen ze toch een opzegtermijn hanteren van 2 maanden, maar mochten ze iemand eerder kunnen vinden dat je dan je geld terugkrijgt? Ik vind een jaarcontract bij levende wezens wel wat apart.

Ik ben benieuwd wat de reactie van de stalhouder zal zijn. Goede kans dat er een wachtlijst is en de stal zo weer gevuld is.