Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 17:49

duikpaardje schreef:
Wellicht korting op het stalgeld bij een jaarcontract, zie je bij sportscholen ook.
Lijkt mij dat er in het contract wel een clausule moet zijn over het opzeggen.

Die korting zit er niet op hoor hahaha. Gewoon netjes het hele bedrag en nog extra's

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:50

anjali schreef:
ellepel schreef:
volgens mij vervalt je contract dan gewoon toch.
je hebt een contract voor dat paard, is dat paard niet meer in jouw bezit daar dan vervalt het lijkt me.

Lijkt mij ook zeg.Je hoeft toch niet meer te betalen voor de stalling van een paard wat je niet meer hebt.Een jaarcontract heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Wel opzegtermijnen maar die gelden ook niet meer bij verkoop of overlijden van het paard.


Zo zou iedereen om het even welk contract kunnen verbreken. Huurwoning? Nee sorry, ik woon nu bij mijn vriend, dus ik betaal niet tijdens 3 maanden opzegtermijn. Lease-auto? Nee, ik heb besloten meer te gaan fietsen, dus ik rij niet meer. Ik vind dat geen valide argument.
Ik vind het van TS niet slim om een contract te tekenen waarover niks benoemd staat over wat er gebeurt bij verkoop, maar daar heeft ze nu ook weinig aan.
De enige mogelijkheid om erachter te komen, is met de stalhouders praten, zoals velen hier al zeggen.

anjali
Berichten: 15187
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:01

Kom zeg,er is nog zoiets als normaal gezond verstand.Je gaat toch geen JAAR stalgeld betalen voor een paard wat je niet meer hebt.Een huurwoning van een mens heeft meestal 1 maand opzegtermijn. Als je gaat verhuizen of overleden bent is die tijd ook wel nodig voor opruimen etc. Een plek in een verzorgings-of verpleegtehuis moet je vaak enkele dagen (!) na het overlijden van bijv. je moeder alweer helemaal leeggemaakt hebben voor de volgende. En dan betaal je ook niet meer,er komt dan meteen een nieuwe bewoner in.Zou je op zo'n stal met lange opzegtermijn dan ook moeten doorbetalen terwijl er al een nieuwe instaat wat meestal snel het geval is? Dubbel incasseren dan voor de stalhouder. Nee dit kan niet serieus zo bedoeld zijn.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:18

Staat er niets in het contract over de plichten van de stalhouder? Zoals voeren etc? Neem aan dat die daar dan ook niet meer aan kan voldoen als er geen paard is, of komt die dan ergens anders voer brengen? Anders verbreekt die dan dus het contract door niet aan de plichten te voldoen, gezien er niets in staat over verhuizen of overlijden.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:33

GabberGill schreef:
Nu hoor ik verschillende mensen rondom mij dat een jaar contract niet eens zou moeten kunnen omdat je te maken hebt met een levend dier waar altijd wat mee kan gebeuren en ook situaties die veranderen.


Vraag ze eens waar dat in de wet staat?

Anoniem

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:35

Ik zou het met de stal eigenaar bespreken.
Vind dit niet vergelijkbaar met een telefoon of sportschoolabonnement, gaat ook om iets meer geld per maand.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd die maandelijks opzegbaar is.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:03

Ook bij een (ongemeubileerde) huurwoning teken je ook vaak voor tenminste 1 jaar (zeker bij sociale huur). Na dat jaar geldt de opzegtermijn van een maand. En daar kom je ook niet onderuit als je tussentijds het huis niet meer nodig hebt omdat je een huis koopt of gaat samenwonen oid.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:34

anjali schreef:
Nee dit kan niet serieus zo bedoeld zijn.


Dit ligt echt aan de bewoording in het contract en hoe de stalhouder ermee omgaat. Stap 1 is bespreken met de stalhouder en afhankelijk van het antwoord verder kijken.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:39

Bespreek het, maar je bent zelf accoord gegaan, dat je een ruimte huurt voor 1 jaar.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:42

anjali schreef:
. Nee dit kan niet serieus zo bedoeld zijn.

Hoe zou een jaar contract wel bedoeld zijn? Dan had het ook een contract voor onbepaalde tijd en maandelijks opzegbaar kunnen zijn?

Ben benieuwd naar het gesprek met de stalhouder.

Hier bijv met de rijvereniging ook een jaarcontract voor lessen. Ondanks dat mijn dochter voor maanden eruit lag vanwege operatie, werd dit niet opgeschort. Ook iemand die net haar paard verkocht had, mocht nog 8 maanden lesgelden betalen. Tja, het mag, er waren geen bepalingen opgenomen wat er zou gebeuren bij blessures en of verkoop. Balen, dat wel.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:56

Ninette schreef:
Als je maandelijks betaald is het opzegtermijn 1 maand. Dus je het nu opzegt kun je er waarschijnlijk per 1 oktober uit.


Waarom is dat zo? Een huurwoning betaal je ook per maand en kan prima een jaarcontract zijn. Idem je zorgverzekering of het eerste jaar van een andere verzekering. Of omgekeerd: een jaarcontract bij een werkgever. Je wordt per maand betaald, maar je kunt pas na afloop van het jaar uit elkaar.
Het is afhankelijk van het contract dat je aangegaan bent. En zolang het contract niet in strijd is met de wet, moeten beide partijen zich er aan houden. Dat is precies de bedoeling van een contract.

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:26

anjali schreef:
Dreamboy schreef:
Toch is het niet zo heel raar. Ik heb ook op een stal gestaan waar een jaarcontract getekend moest worden. Alleen stond hier wel in vermeldt dat bij verkoop en overlijden van het paard een opzegtermijn van twee maanden gold. Toen ze zelf voor de zoveelste keer in gebreken bleven ben ik weg gegaan en heb ze duidelijk gemaakt dat ik die twee maanden niet ging betalen. Ze hebben eieren voor hun geld gekozen en ik hoefde niet te betalen. Een stalgenoot waarvan het paard overleed moest dit wel. Echt niet menselijk. Bespreek het dus gewoon met de staleigenaar.

Die opzegtermijnen zijn toch alleen van belang om stalhoppers te voorkomen.Als je paard is overleden ga je toch geen stalgeld meer overmaken??? Zou behoorlijk ongevoelig zijn als ze dat van je zouden verwachten! En hij eet dan toch ook niet meer?


Ik ken wel iemand die na het overlijden van het paard 1 maand 'opzeg termijn' moest betalen. Vind ik persoonlijk zeer ongepast maar goed.

Iemand hier schrijft over je stal zelf verhuren aan een ander. Mag dat zomaar? Je kunt toch niet zomaar een ander paard in de stal zetten voor een paar maanden?

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:51

Er zijn echt maar 2 dingen dat je nu moet doen, eerst praten met de eigenaar van de stalling, en bij geen goed antwoord voor jou, naar een rechtswinkel of je rechtsbijstand.

Er zijn zóveel contracten dat je niet meer weet waar dit onder valt. Ik werk in de energie en als je daar een contract aangaat, kom je er ook niet zomaar onderuit zonder opzegvergoeding (boete omdat je weg gaat), contract is immers contract en wij hebben de gas en elektra voor jou ingekocht. En overname is niet mogelijk omdat het contract op naam staat. Datzelfde kan ook zijn bij de stalling, er is onderhoud/stro/vulmaarin voor jou betaald of ingekocht, dus zomaar tussentijds opzeggen is niet altijd mogelijk. Verder heeft de eigenaar met jou een contract afgesloten, en dus niet met een ander die hij zelf misschien ook niet zou kiezen, dus onderverhuur is dan niet toegestaan.

Maar ik zeg dat ik dat dus niet weet hé, er zijn zóveel soorten contracten dat je dus uit moet gaan zoeken (mits nodig) waaronder jouw contract valt.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 21:57

Storm schreef:
Er zijn echt maar 2 dingen dat je nu moet doen, eerst praten met de eigenaar van de stalling, en bij geen goed antwoord voor jou, naar een rechtswinkel of je rechtsbijstand.

Er zijn zóveel contracten dat je niet meer weet waar dit onder valt. Ik werk in de energie en als je daar een contract aangaat, kom je er ook niet zomaar onderuit zonder opzegvergoeding (boete omdat je weg gaat), contract is immers contract en wij hebben de gas en elektra voor jou ingekocht. En overname is niet mogelijk omdat het contract op naam staat. Datzelfde kan ook zijn bij de stalling, er is onderhoud/stro/vulmaarin voor jou betaald of ingekocht, dus zomaar tussentijds opzeggen is niet altijd mogelijk. Verder heeft de eigenaar met jou een contract afgesloten, en dus niet met een ander die hij zelf misschien ook niet zou kiezen, dus onderverhuur is dan niet toegestaan.

Maar ik zeg dat ik dat dus niet weet hé, er zijn zóveel soorten contracten dat je dus uit moet gaan zoeken (mits nodig) waaronder jouw contract valt.


Dit was ook mijn idee hoor. Ik snap je antwoord dus maar al te goed.

anjali
Berichten: 15187
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:51

oji schreef:
Ook bij een (ongemeubileerde) huurwoning teken je ook vaak voor tenminste 1 jaar (zeker bij sociale huur). Na dat jaar geldt de opzegtermijn van een maand. En daar kom je ook niet onderuit als je tussentijds het huis niet meer nodig hebt omdat je een huis koopt of gaat samenwonen oid.

Bij mijn verhuurder (woningcorporatie) is dat gelukkig niet zo.Opzegtermijn 1 maand.Waarom zouden ze ook,ze hebben een jarenlange wachtlijst en als er iemand uitgaat staan de volgende al te trappelen!Wat particuliere verhuurders doen weet ik niet,dan moet je voordat je iets tekent wel het contract goed doorlezen.Tegenwoordig kunnen ze alles maken vanwege de woningnood.Maar goed,in het geval van ts gaat het over een stalling,zit daar dan ook voer+verzorging bij of is het alleen een kale ruimte waar ze zelf alles moet doen voor een zeer lage huur? En die dan niet zomaar weer aan een ander te verhuren is?

anjali
Berichten: 15187
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:06

@Mir: Toen op mijn vorige stalling mijn paard overleden was kreeg ik zelfs cash het resterende vooruitbetaalde maandbedrag terug.En ze hielden zonder dat ik daarvoor hoefde te betalen mijn box vrij voor het nieuwe paard wat ik vervolgens ging zoeken.Ze zetten er dan wel tijdelijk een van hun eigen paarden in maar zogauw ik een nieuwe had kreeg ik die vertrouwde box terug.Wat zulke service betreft was dat een goede stalling en ik ben er dan ook alleen weggegaan omdat ze zelf gingen stoppen.

speurneusc

Berichten: 5420
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:18

jaar of tig geleden had ik een kennis die voor haar lening aan moest tonen dat er inkomsten waren, er zijn toen ook jaarcontracten gemaakt mbt stalling en daarvoor gebruikt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:51

Waarom geven mensen altijd hun eigen invulling aan een contract nádat het is getekend? In een contract leg je voor beide partijen belangrijke zaken vast. Nu komen de wildste speculaties voorbij. Een contract moet juist zorgen dat alles helder en duidelijk is.
TS, laat je nog weten wat je stalhouder hierover zegt?

Sure_lee

Berichten: 10425
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:08

Tja ik denk wel dat je afhankelijk bent van hoe de stalhouder ermee omgaat. Je hebt er pareltjes tussen hoor.

Een vriendin van mij had haar paarden op een prachtige plek gezet. Ze had mondeling toegezegd dat ze minimaal een jaar zou blijven. Door veranderde prive omstandigheden ging dat helaas niet.
Doordat er niets op papier stond dacht zij dat het geen problemen zou geven als ze eerder weg zou gaan. Zeker omdat de stal ook een wachtlijst heeft. Helaas. Ze mocht haar paarden niet meenemen. Als ze dat wel probeerde dan zouden ze het hek afsluiten en de code veranderen. Ze mocht alleen weg als ze het volledige jaar zou betalen. Na overleg met haar rechtsbijstandsverzekering hebben zij uiteindelijk een groot deel van dat jaar betaald. Ze stond wel in haar recht maar dan zou de procedure zo'n 1,5 jaar kunnen duren en ook een hoop geld kosten. Ze is nu zo blij dat ze daar weg is. Die staleigenaar weet precies hoe dit zit werkt want ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze maar gewoon betaald hebben al dan niet met behulp van de rechtsbijstandverzekering.
Om te huilen dit soort mensen -O-
Maar hopelijk heb jij gewoon een normale staleigenaar!

anjali
Berichten: 15187
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:27

speurneusc schreef:
jaar of tig geleden had ik een kennis die voor haar lening aan moest tonen dat er inkomsten waren, er zijn toen ook jaarcontracten gemaakt mbt stalling en daarvoor gebruikt.

Zoiets zou kunnen,maar je kunt het dan niet afwentelen op je klanten.In de paardenwereld is alles heel onzeker,zelfs een jong gezond paard kan binnen een paar minuten sterven aan een ongeluk, koliek etc.En ook komt het voor dat een pensionhouder zo slecht kan opschieten met een klant dat hij hem zelf zo snel mogelijk kwijt wil.Soms ontstaat er een knallende ruzie waardoor het niet meer mogelijk is om nog een jaar samen te blijven.

anjali
Berichten: 15187
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:34

Sure_lee schreef:
Tja ik denk wel dat je afhankelijk bent van hoe de stalhouder ermee omgaat. Je hebt er pareltjes tussen hoor.

Een vriendin van mij had haar paarden op een prachtige plek gezet. Ze had mondeling toegezegd dat ze minimaal een jaar zou blijven. Door veranderde prive omstandigheden ging dat helaas niet.
Doordat er niets op papier stond dacht zij dat het geen problemen zou geven als ze eerder weg zou gaan. Zeker omdat de stal ook een wachtlijst heeft. Helaas. Ze mocht haar paarden niet meenemen. Als ze dat wel probeerde dan zouden ze het hek afsluiten en de code veranderen. Ze mocht alleen weg als ze het volledige jaar zou betalen. Na overleg met haar rechtsbijstandsverzekering hebben zij uiteindelijk een groot deel van dat jaar betaald. Ze stond wel in haar recht maar dan zou de procedure zo'n 1,5 jaar kunnen duren en ook een hoop geld kosten. Ze is nu zo blij dat ze daar weg is. Die staleigenaar weet precies hoe dit zit werkt want ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze maar gewoon betaald hebben al dan niet met behulp van de rechtsbijstandverzekering.
Om te huilen dit soort mensen -O-
Maar hopelijk heb jij gewoon een normale staleigenaar!

Nou snap ik dat sommige mensen zonder iets te zeggen bij nacht en ontij vertrekken! Echter meestal is dat omdat ze al lang het stalgeld niet meer betaald hebben. Nu lees ik hier dat sommige pensionhouders er ook rare gewoontes op na houden!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:24

mwah, veel mensen bekijken het nu alléén vanuit de ts.

Vanuit de stalhouder: Deze heeft blijkbaar gerekend op een paard wat er een jaar minimaal zou staan. Daar mogelijk op ingekocht/ prijsafspraken over gemaakt. Misschien investeringen voor gedaan? Of bepaalde paarden bij elkaar gezet met de hoop op een stabiele groep? TS is daar toen mee akkoord gegaan.
Dan is het best vreemd dat je er eenzijdig vanuit zou gaan dat je wel terug kunt komen op een overeenkomst omdat het jou beter uit komt.

Hopelijk is er in overleg wel iets mogelijk, als dat binnen het redelijke valt.
Succes met je gesprek TS.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:53

TS, je hebt vast inmiddels al met je stalhouder gepraat. Wil je een update geven? Ben wel benieuwd en ik denk anderen ook wel.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:24

Misschien nog een optie als een ander paard in die stal komt dat je niet meer hoeft te betalen.

GabberGill

Berichten: 5869
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 20:36

Indien ik meer weet komt hier zeker een update. Ik ben zelf ook even alles op een rijtje aan het zetten.