Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5813
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 12:19

Ik ga niet te ver uitweiden, maar ik heb dus en jaarcontract getekend op mijn stal.

Helaas moet ik mijn paard verkopen en is mijn contract op 1 Januari getekend.

Er staat niks over verkoop enz in dit contract.

Ik zit met mijn handen in het haar en vraag me af of mensen weten hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Het paard heeft vorig jaar een blessure opgelopen en helaas is deze locatie niet meer de plek voor hem. Hierdoor heb ik ook besloten hem te verkopen aan een kennis waar hij dus als recreatiepaard gebruikt zal gaan worden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16247
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:20

Is er niet iemand anders die het contract over kan nemen? Geen idee of dat mogelijk is hoor. Ik heb niet zoveel kennis van juridische zaken.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:21

In je contract staat dus niks benoemd over tussentijds opzeggen in die tijd?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:22

Heb je al geprobeerd om te overleggen met je stalbazen? wellicht zijn zij wel bereid om je contract te ontbinden bij verkoop. Stalling is schaars, dus waarschijnlijk hebben ze snel weer een nieuwe huurder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:37

Toch niet die leuke zwarte Total US die je nog niet zo lang hebt?

Ik zou ook proberen te overleggen met je staleigenaren. Er zal vast wel een clausule zijn die hier over gaat.
Want bij overlijden van een paard lijkt me ook niet dat je gewoon het hele jaar moet betalen?

GabberGill

Berichten: 5813
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 12:40

secricible schreef:
In je contract staat dus niks benoemd over tussentijds opzeggen in die tijd?

Echt helemaal niks

GabberGill

Berichten: 5813
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 12:41

Cayenne schreef:
Toch niet die leuke zwarte Total US die je nog niet zo lang hebt?

Ik zou ook proberen te overleggen met je staleigenaren. Er zal vast wel een clausule zijn die hier over gaat.
Want bij overlijden van een paard lijkt me ook niet dat je gewoon het hele jaar moet betalen?

Nee nee zeker niet iets wat jullie hier kennen. Ik heb deze pony ooit overgenomen van een vriendin van me en deze gaat nu eigenlijk terugverkocht worden.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:53

volgens mij vervalt je contract dan gewoon toch.
je hebt een contract voor dat paard, is dat paard niet meer in jouw bezit daar dan vervalt het lijkt me.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:58

ellepel schreef:
volgens mij vervalt je contract dan gewoon toch.
je hebt een contract voor dat paard, is dat paard niet meer in jouw bezit daar dan vervalt het lijkt me.


Er is een goede kans dat je een contact hebt om de stal te huren. Of je er dan een paard in zet of niet maakt voor het contract weinig uit.

Maar zoals gezegd: overleg gewoon met de staleigenaar :). Als je geen verkeerde band met ze hebt komen jullie er vast wel uit.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:00

ellepel schreef:
volgens mij vervalt je contract dan gewoon toch.
je hebt een contract voor dat paard, is dat paard niet meer in jouw bezit daar dan vervalt het lijkt me.

Lijkt mij ook zeg.Je hoeft toch niet meer te betalen voor de stalling van een paard wat je niet meer hebt.Een jaarcontract heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Wel opzegtermijnen maar die gelden ook niet meer bij verkoop of overlijden van het paard.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:14

Stap 1: praat met je stalhouder! Je ziet wellicht beren op de weg die er niet zijn.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:34

cissy schreef:
Stap 1: praat met je stalhouder! Je ziet wellicht beren op de weg die er niet zijn.

Dit is echt het beste wat je kan doen.

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een jaarcontract betekent dat je er ongeacht de omstandigheden er altijd een jaar aan vast zit. Dat zou toch een mooi verdienmodel zijn?

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:37

Het enige wat ik me bij een jaarcontract voor kan stellen is het huren van een weide met eventueel stal. Niet als je ergens op pension staat.

Maar als er verder niets staat lijkt me even met de verhuurder praten het meest logische.
Of dat je het contract misschien aan een ander mag overdragen als het niet stopt.

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:40

Wellicht korting op het stalgeld bij een jaarcontract, zie je bij sportscholen ook.
Lijkt mij dat er in het contract wel een clausule moet zijn over het opzeggen.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:43

Mocht de pensioneigenaar moeilijk doen: neem even contact op met juridisch loket/rechtsbijstand (als je die hebt) en verifieer even of dit soort (huur-)contracten wel rechtsgeldig zijn. Als je per maand betaalt, moet je ook met een maand kunnen opzeggen, dacht ik. Maar dat kan een jurist je precies vertellen of dat klopt.

Alternatief is dat je de rest van het jaar zelf de stal verhuurt aan een ander - dat zal je stalhouder mogelijk ook niet willen, dus dat kun je ook nog als argument gebruiken als hij/zij lastig doet.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:54

Heb je dit al met de verhuurder besproken? Misschien is het niet zo zwart wit en is er best iets te regelen. Er zijn straks tenslotte weer veel mensen die stalling voor hun paard zoeken.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:21

Als je maandelijks betaald is het opzegtermijn 1 maand. Dus je het nu opzegt kun je er waarschijnlijk per 1 oktober uit.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:56

Ik wilde net zeggen dat je meestal gewoon een maand opzegtermijn hebt, ook bij een jaarcontract. Dus ik zou gewoon even contact opnemen met de verhuurder en het voorleggen.

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:38

Toch is het niet zo heel raar. Ik heb ook op een stal gestaan waar een jaarcontract getekend moest worden. Alleen stond hier wel in vermeldt dat bij verkoop en overlijden van het paard een opzegtermijn van twee maanden gold. Toen ze zelf voor de zoveelste keer in gebreken bleven ben ik weg gegaan en heb ze duidelijk gemaakt dat ik die twee maanden niet ging betalen. Ze hebben eieren voor hun geld gekozen en ik hoefde niet te betalen. Een stalgenoot waarvan het paard overleed moest dit wel. Echt niet menselijk. Bespreek het dus gewoon met de staleigenaar.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:23

Dreamboy schreef:
Toch is het niet zo heel raar. Ik heb ook op een stal gestaan waar een jaarcontract getekend moest worden. Alleen stond hier wel in vermeldt dat bij verkoop en overlijden van het paard een opzegtermijn van twee maanden gold. Toen ze zelf voor de zoveelste keer in gebreken bleven ben ik weg gegaan en heb ze duidelijk gemaakt dat ik die twee maanden niet ging betalen. Ze hebben eieren voor hun geld gekozen en ik hoefde niet te betalen. Een stalgenoot waarvan het paard overleed moest dit wel. Echt niet menselijk. Bespreek het dus gewoon met de staleigenaar.

Die opzegtermijnen zijn toch alleen van belang om stalhoppers te voorkomen.Als je paard is overleden ga je toch geen stalgeld meer overmaken??? Zou behoorlijk ongevoelig zijn als ze dat van je zouden verwachten! En hij eet dan toch ook niet meer?

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:36

Ninette schreef:
Als je maandelijks betaald is het opzegtermijn 1 maand. Dus je het nu opzegt kun je er waarschijnlijk per 1 oktober uit.


Dit klopt niet. Dat geldt namelijk voor de huur van woonruimte en daar valt de huur van een stalling niet onder. De wet bepaalt in het algemeen dat een huurovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt na deze overeengekomen tijd. Als het contract de mogelijkheid biedt om tussentijds op te zeggen dan kan het vaak wel eerder.

Ik zou eerst eens in gesprek gaan met de staleigenaar. Kom je er samen niet uit dan kun je overwegen om het contract te laten nakijken door bijvoorbeeld het juridisch loket. Het is dan namelijk voor de opzegtermijn belangrijk om te achterhalen of je een overeenkomst bent aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd. Maargoed, de staleigenaar is vast bereid om met je mee te denken!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:39

cissy schreef:
Stap 1: praat met je stalhouder! Je ziet wellicht beren op de weg die er niet zijn.



Ja, waarom niet gewoon rechtstreeks vragen of bespreken met stalhouder?

Dreamboy

Berichten: 2458
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:03

anjali schreef:
Dreamboy schreef:
Toch is het niet zo heel raar. Ik heb ook op een stal gestaan waar een jaarcontract getekend moest worden. Alleen stond hier wel in vermeldt dat bij verkoop en overlijden van het paard een opzegtermijn van twee maanden gold. Toen ze zelf voor de zoveelste keer in gebreken bleven ben ik weg gegaan en heb ze duidelijk gemaakt dat ik die twee maanden niet ging betalen. Ze hebben eieren voor hun geld gekozen en ik hoefde niet te betalen. Een stalgenoot waarvan het paard overleed moest dit wel. Echt niet menselijk. Bespreek het dus gewoon met de staleigenaar.

Die opzegtermijnen zijn toch alleen van belang om stalhoppers te voorkomen.Als je paard is overleden ga je toch geen stalgeld meer overmaken??? Zou behoorlijk ongevoelig zijn als ze dat van je zouden verwachten! En hij eet dan toch ook niet meer?


Vind ik ook, toch gebeurde het. Totaal geen inlevingsvermogen, die man. De stal is inmiddels dan ook opgeheven.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:35


GabberGill

Berichten: 5813
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 17:43

cissy schreef:
Stap 1: praat met je stalhouder! Je ziet wellicht beren op de weg die er niet zijn.


Dit ga ik direct doen hoor, maar wil ook op goede voet weg en daarom kijk ik ook even hoe het zit bij andere.

Ik ben niet anders gewend dan maandcontracten met opzegtermijn van een kalendermaand.

Nu is dit een zeer fijne stal en heb ik eerst alle punten doorgelezen of ik er iets over tegen kwam. Toen kreeg ik vraagtekens over het stukje dat er dus nergens iets over een verkoop/overlijden/medische reden staat.

Ik ben het type dat gewoon rondkijkt hoe en wat en alles op een rijtje zet om vervolgens het gesprek te starten zodat ik gewoon helderheid krijg.

Nu hoor ik verschillende mensen rondom mij dat een jaar contract niet eens zou moeten kunnen omdat je te maken hebt met een levend dier waar altijd wat mee kan gebeuren en ook situaties die veranderen. Het is een fijne stal en opzich fijne mensen, maar erg stellig op de regels.

Vandaar mijn navraag voordat ik een gesprek wil starten