Ontbinden van koop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:39

Art_Ificious schreef:
Ik volg deze in stilte mee.... Kwam toevallig dit tegen via fb advertentie van een advocatenkantoor.

"
Aansprakelijkheid dierenarts
Hoewel de dierenarts geraadpleegd wordt om een advies te formuleren over de geschiktheid van een paard of het risico dat verbonden is aan de aankoop ervan is de koop – verkoop strikt gezien een overeenkomst tussen koper en verkoper.

Indien de dierenarts een fout maakt bij de beoordeling en een verkeerd advies geeft dan kan hij aansprakelijk gesteld worden op grond van wanprestatie en onzorgvuldig handelen. Dit is echter geen evidentie en de bewijslast ligt bij de eisende partij.

Een bijkomende moeilijkheid is dat dierenartsen steeds meer hun aansprakelijkheid uitsluiten bij overeenkomst, in hun algemene voorwaarden alsook in het keuringsverslag zelf (exoneratie). Dergelijk exoneratiebeding omvat een heel strikte beperking van de aansprakelijkheid en houdt in dat een dierenarts nooit aansprakelijk kan worden gesteld voor gemaakte fouten, tenzij er sprake is van opzet. "

Bron:

https://www.dom-partners.be/blog/medisc ... c2bwod1BsQ

Dus aangezien DA 2 wél schade ziet op de röntgen en DA 1 dit niet gezien heeft (of oogje dichtgeknepen) , kan DA 1 dan in schuld getrokken worden?


Alle klinieken die ik ken hebben zo'n uitsluiting in hun algemene voorwaarden.
Bijzonder:
8.3 Indien er sprake is van een diergeneeskundige keuring, dan geldt in afwijking van het voorgaande lid van dit artikel het volgende:
8.3.1. De keurende Dierenarts en/of de Dierenartsenpraktijk is niet aansprakelijk voor enige schade – vermogens- en gevolgschade daaronder uitdrukkelijk begrepen – veroorzaakt door het uitvoeren van de keuring dan wel door onjuistheden en onvolledigheden in het opstellen van het onderzoeksrapport tenzij vaststaat dat deze schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de keurende Dierenarts.

Opzet is eigenlijk nooit te bewijzen. Dus iets verhalen op de DA kun je op basis hiervan wel vergeten.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:04

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik volg deze in stilte mee.... Kwam toevallig dit tegen via fb advertentie van een advocatenkantoor.

"
Aansprakelijkheid dierenarts
Hoewel de dierenarts geraadpleegd wordt om een advies te formuleren over de geschiktheid van een paard of het risico dat verbonden is aan de aankoop ervan is de koop – verkoop strikt gezien een overeenkomst tussen koper en verkoper.

Indien de dierenarts een fout maakt bij de beoordeling en een verkeerd advies geeft dan kan hij aansprakelijk gesteld worden op grond van wanprestatie en onzorgvuldig handelen. Dit is echter geen evidentie en de bewijslast ligt bij de eisende partij.

Een bijkomende moeilijkheid is dat dierenartsen steeds meer hun aansprakelijkheid uitsluiten bij overeenkomst, in hun algemene voorwaarden alsook in het keuringsverslag zelf (exoneratie). Dergelijk exoneratiebeding omvat een heel strikte beperking van de aansprakelijkheid en houdt in dat een dierenarts nooit aansprakelijk kan worden gesteld voor gemaakte fouten, tenzij er sprake is van opzet. "

Bron:

https://www.dom-partners.be/blog/medisc ... c2bwod1BsQ

Dus aangezien DA 2 wél schade ziet op de röntgen en DA 1 dit niet gezien heeft (of oogje dichtgeknepen) , kan DA 1 dan in schuld getrokken worden?


Alle klinieken die ik ken hebben zo'n uitsluiting in hun algemene voorwaarden.
Bijzonder:
8.3 Indien er sprake is van een diergeneeskundige keuring, dan geldt in afwijking van het voorgaande lid van dit artikel het volgende:
8.3.1. De keurende Dierenarts en/of de Dierenartsenpraktijk is niet aansprakelijk voor enige schade – vermogens- en gevolgschade daaronder uitdrukkelijk begrepen – veroorzaakt door het uitvoeren van de keuring dan wel door onjuistheden en onvolledigheden in het opstellen van het onderzoeksrapport tenzij vaststaat dat deze schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de keurende Dierenarts.

Opzet is eigenlijk nooit te bewijzen. Dus iets verhalen op de DA kun je op basis hiervan wel vergeten.

Nou die oplossing is dan uitgesloten.Ik heb al eerder gezegd dat ik denk dat het verstandigste zou zijn (maar daar ga ik niet over natuurlijk) dat ts het paard gewoon terugneemt.Rechtszaken? "Never stand behind a horse or before a judge !" .

StalNollie

Berichten: 9207
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:28

Maar is het verborgen het was op de foto te zien dus in dat opzicht niet meer verborgen.


En pony heeft blijkbaar 4 maanden goed gelopen. Want 8 weken voor de 6 mnd gerantie is die gaan kreupelen

Ik denk dat ts vrij sterk staat in deze

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:31

@Babootje

We hebben de foto's hier niet gezien, toch? En we weten dus niet of het verschil zo groot kan zijn tussen 2 artsen dat nr 1 er compleet naast zit en nr 2 van alles ziet.

En er waren recente foto's gemaakt? Dus dan zou je ook nog verschil moeten kunnen zien in toen en nu.

Zelfs Emmeloord zat er bij ons compleet naast en kan daar nog wel een paar voorbeelden van geven.

Het wordt een lange zaak of ze lossen het nu samen op. Kopers gingen ook akkoord met de beoordeling van arts nr 1.

8 Weken begon de ellende, dus zijn ze ong 4 maanden wel met hem bezig geweest.

Een goede onafhankelijke arts inschakelen lijkt me toch de beste eerste stap. Dan weet TS waar ze staat. Een zaak maken gaat echt maanden duren en kan meer gaan kosten dan het paard terugnemen.

Als ze wel sterker blijkt te staan dan hier wordt besproken, zou ik wel doorpakken en het erop aan laten komen. Maar pas na een onafhankelijke beoordeling van foto's toen en nu.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:52

StalNollie schreef:
Maar is het verborgen het was op de foto te zien dus in dat opzicht niet meer verborgen.

En pony heeft blijkbaar 4 maanden goed gelopen. Want 8 weken voor de 6 mnd gerantie is die gaan kreupelen

Ik denk dat ts vrij sterk staat in deze

nou.... nee.
Dat een afwijking op een foto die alleen door een kundige partij (goed) te interpreteren is, achteraf bezien, zichtbaar is, terwijl de dierenarts, die door de koper is ingeschakeld om de uitkomsten van het veterinair onderzoek te duiden, zegt: 'niks aan de hand', maakt dat dit 'gewoon' als verborgen blijft. Het is niet zo dat alles wat je theoretisch gezien zou hebben kunnen weten, als niet-verborgen is aangemerkt. De wet bepaalt: 'bekend of redelijkerwijs bekend'. Dat het niet bekend was: check. Verder heeft de koper het 'redelijke' gedaan om bekend te raken met andere gebreken, namelijk: een deskundig dierenarts inschakelen om hem/haar te adviseren. Daar kom je niet mee weg.

En dat een pony wellicht vier maanden goed heeft gelopen, maakt evenmin dat er geen klachtrecht meer bestaat. Dat een pony een intrinsiek risico in zich draagt, waarmee een sterk verhoogde kans bestaat dat het paard op enig moment, eerder dan normaal, 'uit de running' zal moeten, maakt het gebrek een gebrek. Denk aan oude of slecht herstelde peesblessures die door verlittekening gaan opspelen, geopereerde kolieken, waarbij het paard nú geen koliek heeft, maar wel gevoeliger is en er ook minder ingrepen mogelijk zijn als het paard echt slecht wordt. Alle 'chipjes' worden ook om die reden vermeld: nu heeft het paard er klinisch geen last van, maar op termijn kan dat wel zo zijn.

Bovendien: als professional is dat dus precies het risico dat je loopt. Je verkoopt iets dat goed is, na een maand of vier is het kapot. Jij als verkoper hebt dan aan te tonen dat het niet kapot was toen je het verkocht, en dan volstaat niet dat het eerst wel functioneerde. Daarom zouden professionele verkopers zich ook veel harder moeten maken voor die keuringen: het is hun eigen garantie dat ze kunnen aantonen hoe het bij leveren was. Anders sta je - als het ooit mis gaat - tegen een onmogelijke bewijsopdracht aan te kijken.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:14

superpony schreef:
@Babootje

We hebben de foto's hier niet gezien, toch? En we weten dus niet of het verschil zo groot kan zijn tussen 2 artsen dat nr 1 er compleet naast zit en nr 2 van alles ziet.

En er waren recente foto's gemaakt? Dus dan zou je ook nog verschil moeten kunnen zien in toen en nu.

Zelfs Emmeloord zat er bij ons compleet naast en kan daar nog wel een paar voorbeelden van geven.

Het wordt een lange zaak of ze lossen het nu samen op. Kopers gingen ook akkoord met de beoordeling van arts nr 1.

8 Weken begon de ellende, dus zijn ze ong 4 maanden wel met hem bezig geweest.

Een goede onafhankelijke arts inschakelen lijkt me toch de beste eerste stap. Dan weet TS waar ze staat. Een zaak maken gaat echt maanden duren en kan meer gaan kosten dan het paard terugnemen.

Als ze wel sterker blijkt te staan dan hier wordt besproken, zou ik wel doorpakken en het erop aan laten komen. Maar pas na een onafhankelijke beoordeling van foto's toen en nu.


We hebben de foto's zelf niet, nee maar wel een weergave die TS overigens dus zelf geplaatst heeft.
Dan kun je er wel vanuit gaan dat die weergave juist is.
In deze weergave staat dat de blessure al aanwezig was en dat deze chronisch was op dat moment al. Geconstateerd op de keuringsfoto's ten tijde van de koop van het paard.
Dan gaat het specifiek om de botranden t.p.v. de aanhechting van de tussenpees op het bot, die normaal gesproken glad zouden moeten zijn en dat op de foto's niet waren.
De keuringsfoto's die gemaakt zijn op het moment van de koop van het paard zijn maatgevend want die vormen het bewijs dat het paard op dat moment al niet goed was.

De beeldvorming die daarna is gedaan door de 2e dierenarts is hierbij minder belangrijk en of er sprake is van een verschil tussen beide beeldvormingsmomenten is al helemaal niet relevant.

Of de 2e dierenarts een juiste constatering heeft gedaan bij de beoordeling van de keuringsfoto's, kun je laten toetsen door een andere onafhankelijke dierenarts en dat zal de TS ook best hebben laten doen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:20

Zonder ze zelf te zien of de beoordeling van een onafhankelijke arts, durf ik daar niet zo mn hand voor in het vuur te steken.

Heb dus met mn eigen ruin een zelfde blessure gehad aan beide achterbenen en dat was een lange zoektocht, met meerdere verkeerde diagnoses van meerdere veeartsen.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:24

superpony schreef:
Zonder ze zelf te zien of de beoordeling van een onafhankelijke arts, durf ik daar niet zo mn hand voor in het vuur te steken.


Niemand hoeft er hier v.w.b de situatie van TS z'n hand voor in het vuur te steken natuurlijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:39

Babootje schreef:
superpony schreef:
Zonder ze zelf te zien of de beoordeling van een onafhankelijke arts, durf ik daar niet zo mn hand voor in het vuur te steken.


Niemand hoeft er hier v.w.b de situatie van TS z'n hand voor in het vuur te steken natuurlijk.


Nee, uiteraard. Maar we gaan er hier wel heel makkelijk vanuit dat arts 2 heel correct werkt.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 13:51

Nonactive schreef:
Zojuist officiële brief op de mail gehad met beroep op teruggave.. inclusief beoordeling van haar dierenarts..

; algemeen - anamnese : Paard in januari aangekocht, rustig aan in het werk genomen. Loopt achter niet goed. Nu 6 weken rust gehad.
bevindingen : Uitw: geen afwijkingen
Manueel: Bekken wat stijf in flexie / extensie, lateroflexie redelijk in orde. Verder geen afw.
RL stap: geen afw.
RL draf: 1/10 LA
ZVL: 1/10 LA
ZVR: 1-2/10 LA (verkorte cran. fase, verminderde protractie)
Galop wordt met weinig afdruk achter slecht door het lijf gesprongen. HV: 1/10 LA (wat gevoelig voor (QH op blote voetjes).
RX: veranderingen prox. MT3 bdz (lateraal sclerose + mediaal meer radiolucent + onrustig beeld)
Echo: Forse veranderingen aan laterale lobe van het proximaal deel van de tussenpees bdz achter. Laterale lobe is sterk verdikt en heeft afwijkende structuur. Botbelijning prox MT3 lateraal onregelmatig.
diagnose : Chronische enthesiopathie (aanhechtingsprobleem) van de proximale aanhechting van de tussenpees beiderzijds achtter.
advies / therapie : Op de röntgenfoto's van de keuring in januari blijken deze afwijkingen ook aanwezig.
Eigenaar gaat contact zoeken met verkoper.

Geen behandeling ingesteld

Het feit dat DA2 dit expliciet op papier durft te zetten, wetende dat dit potentieel gebruikt gaat worden in een juridisch conflict, doet mij vermoeden dat deze DA2 behoorlijk zeker van zijn zaak is. Bij twijfel zet een DA dit niet zo expliciet neer.

En natuurlijk moet TS DA1 nogmaals en een DA3 consulteren, dat zou ik ook doen. Maar ik vrees dat TS hierin aan het kortste eind gaat trekken.

Sky_As

Berichten: 4794
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:56

FloortjeM schreef:
StalNollie schreef:
Maar is het verborgen het was op de foto te zien dus in dat opzicht niet meer verborgen.

En pony heeft blijkbaar 4 maanden goed gelopen. Want 8 weken voor de 6 mnd gerantie is die gaan kreupelen

Ik denk dat ts vrij sterk staat in deze

nou.... nee.
Dat een afwijking op een foto die alleen door een kundige partij (goed) te interpreteren is, achteraf bezien, zichtbaar is, terwijl de dierenarts, die door de koper is ingeschakeld om de uitkomsten van het veterinair onderzoek te duiden, zegt: 'niks aan de hand', maakt dat dit 'gewoon' als verborgen blijft. Het is niet zo dat alles wat je theoretisch gezien zou hebben kunnen weten, als niet-verborgen is aangemerkt. De wet bepaalt: 'bekend of redelijkerwijs bekend'. Dat het niet bekend was: check. Verder heeft de koper het 'redelijke' gedaan om bekend te raken met andere gebreken, namelijk: een deskundig dierenarts inschakelen om hem/haar te adviseren. Daar kom je niet mee weg.

En dat een pony wellicht vier maanden goed heeft gelopen, maakt evenmin dat er geen klachtrecht meer bestaat. Dat een pony een intrinsiek risico in zich draagt, waarmee een sterk verhoogde kans bestaat dat het paard op enig moment, eerder dan normaal, 'uit de running' zal moeten, maakt het gebrek een gebrek. Denk aan oude of slecht herstelde peesblessures die door verlittekening gaan opspelen, geopereerde kolieken, waarbij het paard nú geen koliek heeft, maar wel gevoeliger is en er ook minder ingrepen mogelijk zijn als het paard echt slecht wordt. Alle 'chipjes' worden ook om die reden vermeld: nu heeft het paard er klinisch geen last van, maar op termijn kan dat wel zo zijn.

Bovendien: als professional is dat dus precies het risico dat je loopt. Je verkoopt iets dat goed is, na een maand of vier is het kapot. Jij als verkoper hebt dan aan te tonen dat het niet kapot was toen je het verkocht, en dan volstaat niet dat het eerst wel functioneerde. Daarom zouden professionele verkopers zich ook veel harder moeten maken voor die keuringen: het is hun eigen garantie dat ze kunnen aantonen hoe het bij leveren was. Anders sta je - als het ooit mis gaat - tegen een onmogelijke bewijsopdracht aan te kijken.


Hoe geldt dit bij blessures uit het verleden die bij verkoop wel aangegeven zijn door verkoper? Dan is het geen verborgen gebrek of hoe moet ik dat zien?

Wel fijn dat je hier ook reageert, mensen gaan vaak uit van wat ze logisch lijkt, maar helaas blijkt het rechtsysteem niet altijd zo te werken....

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:11

@Sky-as: Het lijkt me dat,als een blessure uit het verleden is aangegeven door de verkoper,dat het dan geen verborgen gebrek is. Het is dan de beslissing van de koper om het paard ondanks die oude blessure toch te nemen.Overigens, levende wezens zonder enig gebrek zullen er niet veel zijn! Maar het moet eerlijk vermeld worden .Voor de zekerheid ook nog vermelden op het koopcontract zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:44

Nonactive schreef:
Zojuist officiële brief op de mail gehad met beroep op teruggave.. inclusief beoordeling van haar dierenarts..

; algemeen - anamnese : Paard in januari aangekocht, rustig aan in het werk genomen. Loopt achter niet goed. Nu 6 weken rust gehad.
bevindingen : Uitw: geen afwijkingen
Manueel: Bekken wat stijf in flexie / extensie, lateroflexie redelijk in orde. Verder geen afw.
RL stap: geen afw.
RL draf: 1/10 LA
ZVL: 1/10 LA
ZVR: 1-2/10 LA (verkorte cran. fase, verminderde protractie)
Galop wordt met weinig afdruk achter slecht door het lijf gesprongen. HV: 1/10 LA (wat gevoelig voor (QH op blote voetjes).
RX: veranderingen prox. MT3 bdz (lateraal sclerose + mediaal meer radiolucent + onrustig beeld)
Echo: Forse veranderingen aan laterale lobe van het proximaal deel van de tussenpees bdz achter. Laterale lobe is sterk verdikt en heeft afwijkende structuur. Botbelijning prox MT3 lateraal onregelmatig.
diagnose : Chronische enthesiopathie (aanhechtingsprobleem) van de proximale aanhechting van de tussenpees beiderzijds achtter.
advies / therapie : Op de röntgenfoto's van de keuring in januari blijken deze afwijkingen ook aanwezig.
Eigenaar gaat contact zoeken met verkoper.

Geen behandeling ingesteld


oji schreef:
Het feit dat DA2 dit expliciet op papier durft te zetten, wetende dat dit potentieel gebruikt gaat worden in een juridisch conflict, doet mij vermoeden dat deze DA2 behoorlijk zeker van zijn zaak is. Bij twijfel zet een DA dit niet zo expliciet neer.

En natuurlijk moet TS DA1 nogmaals en een DA3 consulteren, dat zou ik ook doen. Maar ik vrees dat TS hierin aan het kortste eind gaat trekken.


Dat is mijn ervaring ook. DA's zijn altijd erg voorzicht met het doen van dit soort uitspraken.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:22

anjali schreef:
@Sky-as: Het lijkt me dat,als een blessure uit het verleden is aangegeven door de verkoper,dat het dan geen verborgen gebrek is. Het is dan de beslissing van de koper om het paard ondanks die oude blessure toch te nemen.Overigens, levende wezens zonder enig gebrek zullen er niet veel zijn! Maar het moet eerlijk vermeld worden .Voor de zekerheid ook nog vermelden op het koopcontract zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.


Als de verkoper de koper vertelt van het blessureverleden van het paard dan is het natuurlijk geen verborgen gebrek meer. Sterker nog, de verkoper (als het een professional is) is dat ook volgens de wet verplicht (een mededelingsplicht). Die prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Want de koper mag erop vertrouwen dat hij juist wordt voorgelicht.
In het geval van een particuliere koop weegt de onderzoeksplicht van de koper dus wel zwaarder.

Een koper kan dan - als hij weet van het blessureverleden van het paard - het paard extra laten onderzoeken op die risico's.

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:29

Idd wie zegt dat da2 het goed heeft beoordeeld, het kan ook zijn dat hij een foutje heeft gemaakt.

Wellicht iets heel anders, maar de strekking begrijpen jullie al.

Tante van mijn man kocht een pupje. Dit betreffende pupje was door de fokker terug gehaald omdat de 1e koper achteraf wat mentale problemen had en niet in staat was om het diertje te verzorgen.
Hierdoor was deze ondervoed (al was ze al aardig aan het bijtrekken).
Zijn tante is met de pup voor de zekerheid naar de da gegaan voor een extra check up.
Da1: deze was van mening dat zijn tante de pup per direct terug moest brengen, ging haar onwijs veel geld kosten. Traanbuizen moesten operatief doorgespoten worden, wilde extra aanvullende bloed, urine en echo onderzoek doen. Zijn tante had hier geen goed gevoel bij en de pup niet laten behandelen/onderzoeken.
Da2: pup was nog net wat te licht voor het mooie. Had een licht traan oogje, zalfde en probleem was opgelost.
Omdat ze het beste wilde voor de pup en de beide da wat anders zeiden toch nog een derde opinie.
Da3: pup ietsje te licht, ogen heel minimaal traan oogje verder een gezonde pup.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:30

Nou, mijn ervaring niet.

Ik had veearts 1 die verkeerd zat bij mn ruin qua diagnose. We gingen verhuizen, dus daar een andere veearts die ook geen diagnose kon stellen.

Toen naar Emmeloord voor uitgebreid onderzoek. De (bekende) arts daar zei letterlijk; Ik zie wat je bedoelt, maar zou hem gewoon goedkeuren.
Hij was de 3e die zei; pak maar op, rijden en sterker maken. Ook advies voor speciaal beslag voor..............Geen gegronde reden, maar je wil vooruit, dus toe maar.

Ik heb daarop een fysio laten komen die gelijk zag wat ik bedoelde. Zij wilde hem niet behandelen en uitgebreide scans laten maken. Niet speciaal waar, maar kon bij hun op de (kleinere ) kliniek.

Ook beide achterbenen oude peesblessures heel duidelijk te zien.

Tussen die diagnose en de rit naar Emmeloord die dezelfde pony wilde goedkeuren, ondanks dat de arts zag dat hij niet 100% rad was, zat nog geen half jaar.

Dus nee, nooit 100% vertrouwen in artsen en zeker niet als verschillende beiden wat anders zeggen.

Sky_As

Berichten: 4794
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:45

Babootje schreef:
anjali schreef:
@Sky-as: Het lijkt me dat,als een blessure uit het verleden is aangegeven door de verkoper,dat het dan geen verborgen gebrek is. Het is dan de beslissing van de koper om het paard ondanks die oude blessure toch te nemen.Overigens, levende wezens zonder enig gebrek zullen er niet veel zijn! Maar het moet eerlijk vermeld worden .Voor de zekerheid ook nog vermelden op het koopcontract zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.


Als de verkoper de koper vertelt van het blessureverleden van het paard dan is het natuurlijk geen verborgen gebrek meer. Sterker nog, de verkoper (als het een professional is) is dat ook volgens de wet verplicht (een mededelingsplicht). Die prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Want de koper mag erop vertrouwen dat hij juist wordt voorgelicht.
In het geval van een particuliere koop weegt de onderzoeksplicht van de koper dus wel zwaarder.

Een koper kan dan - als hij weet van het blessureverleden van het paard - het paard extra laten onderzoeken op die risico's.


Dit begrijp ik natuurlijk. Maar ik zou graag willen weten hoe dit wettelijk zit. Stel je voor dat je als professioneel verkoper alles vertelt, en het paard krijgt na 3 maanden last van zijn oude blessure door verkeerd trainen, hoe zit het dan? Ben je dan verplicht het paard terug te nemen.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van floortje, omdat dat de enige is die niet vanuit haar eigen gevoel antwoord :)

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:46

Maar een diagnose stellen bij een kreupelheids onderzoek is heel wat anders dan een keuring.
Dan kan er nog wel eens wat verschil in aanpak zitten.

Maar een kreupelheidsonderzoek zeker bij geaccrediteerde veeartsen is gebonden aan bepaalde standaarden.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:48

Artsen voor mensen maken ook nogal eens fouten.

Babootje

Berichten: 26486
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:49

anjali schreef:
@Sky-as: Het lijkt me dat,als een blessure uit het verleden is aangegeven door de verkoper,dat het dan geen verborgen gebrek is. Het is dan de beslissing van de koper om het paard ondanks die oude blessure toch te nemen.Overigens, levende wezens zonder enig gebrek zullen er niet veel zijn! Maar het moet eerlijk vermeld worden .Voor de zekerheid ook nog vermelden op het koopcontract zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Babootje schreef:
Als de verkoper de koper vertelt van het blessureverleden van het paard dan is het natuurlijk geen verborgen gebrek meer. Sterker nog, de verkoper (als het een professional is) is dat ook volgens de wet verplicht (een mededelingsplicht). Die prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Want de koper mag erop vertrouwen dat hij juist wordt voorgelicht.
In het geval van een particuliere koop weegt de onderzoeksplicht van de koper dus wel zwaarder.

Een koper kan dan - als hij weet van het blessureverleden van het paard - het paard extra laten onderzoeken op die risico's.


Sky_As schreef:
Dit begrijp ik natuurlijk. Maar ik zou graag willen weten hoe dit wettelijk zit. Stel je voor dat je als professioneel verkoper alles vertelt, en het paard krijgt na 3 maanden last van zijn oude blessure door verkeerd trainen, hoe zit het dan? Ben je dan verplicht het paard terug te nemen.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van floortje, omdat dat de enige is die niet vanuit haar eigen gevoel antwoord :)


Nee dat ben je in dat geval niet. Want je hebt voldaan aan je mededelingsplicht v.w.b. de oude blessure en de koper heeft de gelegenheid gekregen dit nog nader te onderzoeken en het paard dus willens en wetens met dat risico gekocht. Je verantwoordelijkheid als verkoper houdt in dat geval gewoon op.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:52

@Sky-As: Ik denk dat als je bij de koop verteld was dat hij een oude blessure had,dat je hem dan niet na 3 maanden kunt terugbrengen omdat die bepaalde blessure weer opspeelt.Want je was op de hoogte van dat zwakke punt.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:06

Het is inderdaad zo dat als een 'gebrek' gemeld is, dat het gebrek bekend is gemaakt en daarmee geen onverwachte verrassing meer is voor de koper. Maar dat is geen zwart-wit verhaal. Stel bijvoorbeeld: verkoper vertelt dat het paard kucht, maar dat dat eigenlijk alleen is als hij drinkt. de verkoper neemt dat aan, maar later blijkt dan dat het een chronische bronchitis is (even los van hoe betrouwbaar je dat kan vaststellen), was het gebrek dan bekend of niet? of als je zegt: hij is bij opstarten wel eens een beetje stijf, maar eigenlijk merk ik dat alleen in de winter, moet je dan als koper op verregaande artrose beducht zijn?

Het uitgangspunt van de wet is dat de verkoper en de koper een intrinsiek tegengesteld belang hebben, en de verkoper is niet de hoeder van de koper. Dus als de verkoper zegt 'hij heeft daar wel een bult, maar die heb ik nooit laten onderzoeken en hij is er nooit kreupel op geweest', is dat geen toezegging dat die bult onschuldig is, maar een waarschuwing: daar zit iets, als je wil weten wat het is, moet je het laten onderzoeken. De verkoper heeft wel de plicht om te melden wat hij weet, maar hoeft niet zelf eerst te laten onderzoeken hoe het precies zit met die bult/dat kuchje/die stijfheid. De verkoper moet je waarschuwen en vervolgens moet je als koper zo wijs zijn om een goede inschatting te maken: deze koop ik alleen als dit of dat helemaal is uitgezocht of die aandoening is uitgesloten, of durf ik dit risico wel te nemen.

wat ik regelmatig zie, is dat een paard alleen klinisch gekeurd wordt, en dan is-ie net 1/10 onzuiver op het harde. Heeft-ie dan net vanmorgen stom gedaan in de wei, of onhandig gelegen, of ligt er iets onder. De verkoper wil het paard graag leveren, de koper heeft al een stal geregeld en wil het paard graag meenemen, dus ze spreken af: prima, paar honderd euro van de prijs af en daarmee basta. wat de koper zich niet realiseert, is dat daarmee het risico dat het iets ernstigs is, is afgekocht. Dus dat je dan niet na drie maanden terug moet gaan en moet zeggen: joh, die kreupelheid is inmiddels een 4/10 en eigenlijk heb ik er nog geen dag mee kunnen rijden, neem m maar terug. Voor die paar centen heb je erkend dat er mogelijk iets ernstigs zit, en dat je zelf dat risico loopt.

Maar terug naar je vraag: verstandig is om - als verkoper - alle aandoeningen die het paard ooit heeft gemeld - schriftelijk even te melden. De verkoper denkt waarschijnlijk 'o ja, nou ja, pech, ligt in het verleden, als-ie nu maar goed is', maar als er dan in de toekomst gezeur van komt, heb jij het gemeld. Als koper is het ook verstandig om echt navraag te doen naar alles waar het paard voor heeft stil gestaan in de afgelopen vijf jaar, dus ook als er geen dierenarts is geweest. Ik heb wel eens gehad dat achter een snotneus een tumor in het hoofd van vijftien centimeter doorsnee bleek te schuilen, dus je weet niet wat relevant is. Vervolgens doorloop je met de dierenarts die je hebt gekozen voor de keuring, ook dat overzicht met de vraag: wat kan dat nog voor relevantie voor het nu hebben. Je kan dan drie dingen doen: het paard laten staan, het risico (al dan niet tegen een lagere prijs) nemen of het risico dragen. Regelmatig maak ik (ok, dat zijn meestal wel echt duurdere paarden) contracten waarin specifiek wordt geregeld wat er wanneer en binnen welke termijn gebeurt als een oude blessure opspeelt, of als een paard toch last krijgt van bijvoorbeeld een hartruis, of welk gebrek dan ook. Op die manier komt niemand ooit voor verrassingen te staan.

Whizz
Berichten: 1075
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:18

Stille meelezer hier :)

Ik vind het iets heel raars hebben dat één van de partijen een professional inschakelt, dat die iets over het hoofd lijkt te hebben gezien en dat nu zowel koper als verkoper met de gebakken peren zitten en dat degene die je als expert inschakelt buiten dit hele verhaal blijft. Ik zou als koper en opdrachtgever altijd laten weten wat de collega DA heeft aangegeven. Verder natuurlijk alleen maar verliezers in dit verhaal, naar voor alle betrokkenen.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:29

Whizz schreef:
Stille meelezer hier :)

Ik vind het iets heel raars hebben dat één van de partijen een professional inschakelt, dat die iets over het hoofd lijkt te hebben gezien en dat nu zowel koper als verkoper met de gebakken peren zitten en dat degene die je als expert inschakelt buiten dit hele verhaal blijft. Ik zou als koper en opdrachtgever altijd laten weten wat de collega DA heeft aangegeven. Verder natuurlijk alleen maar verliezers in dit verhaal, naar voor alle betrokkenen.

Dat is waar.DA 1 schijnt dus iets op de foto over het hoofd te hebben gezien. Maar volgens een bericht hierboven hebben artsen zich met een bepaling ingedekt tegen schade die uit de gemiste diagnose voortkomt. Alhoewel ik het heel lang geleden in de vorige eeuw dus wel een keer heb meegemaakt dat de DA moest vergoeden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 01:31

Babootje schreef:
Maar een diagnose stellen bij een kreupelheids onderzoek is heel wat anders dan een keuring.
Dan kan er nog wel eens wat verschil in aanpak zitten.

Maar een kreupelheidsonderzoek zeker bij geaccrediteerde veeartsen is gebonden aan bepaalde standaarden.


Daarom zei ik er ook al bij dat deze arts zei; Ik zie wat je bedoelt, maar zou deze pony gewoon goedkeuren.

Ik kwam voor uitgebreid onderzoek en evt Mri mits nodig. Deze dus bekende arts wilde beginnen met op harde en zachte, rechtuit en op de cirkel en een buigproef. Vrij standaard klinische beoordeling.

Het was echt minimaal te zien, maar ik voelde het met rijden en daarom klopte ik al even aan bij de veeartsen en zijn we naar Emmeloord gegaan.

Het advies was; trainen en sterker maken en dus speciaal beslag voor. Ik was toen een beetje moe en overdonderd, maar er was geen enkele reden voor ijzers in principe.
Ook omdat we er daarna dus achter zijn gekomen dat aan beide achterbenen een oude peesblessure duidelijk te zien was.