Samen een paard kopen, hoe regelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Samen een paard kopen, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 14:37

Zoals de titel al zegt, zijn mijn zus en ik ons aan het oriënteren om samen een paard over te kopen.
Het is ons huidige bijrijdpaard, waar we al jaren de volledige zorg voor dragen. Waarschuwingen dat samen kopen niet goed gaat zijn dus niet nodig ;)

We zijn ons nu aan het oriënteren wat de beste methode is. Samen aanschaffen en beide op papier eigenaar zijn, of werken met een leaseconstructie waarbij één eigenaar is en de ander aan diegene betaald. Dierenarts ed zouden we dan ook 50/50 splitten.

Één van de redenen waarom we hier over twijfelen is de aansprakelijkheidsverzekering. Het is een paard waarbij het reëel is om te verwachten dat er wel eens iemand af gaat vallen. Hoe is de verzekering dan te regelen?

En uiteraard ook alle 300 andere dingen waar we nog niet aan gedacht hebben :D

Hopelijk zijn er mensen die dit ook gedaan hebben, en die voor ons de juiste tips hebben!
Laatst bijgewerkt door Lumi op 15-06-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7169
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Samen een paard kopen, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:45

Als het puur het afvallen is, zou ik gewoon zorgen dat je een goeie verzekering hebt, en elk de helft betalen en op papier zetten.
Lijkt me dan het correctste en eerlijkste.

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 14:55

tengeltje11 schreef:
Als het puur het afvallen is, zou ik gewoon zorgen dat je een goeie verzekering hebt, en elk de helft betalen en op papier zetten.
Lijkt me dan het correctste en eerlijkste.


Ik heb het even aangepast, want de verzekering is één van de dingen, maar zeker niet de enige.

Voor de verzekering lees je op Bokt heel vaak dat op papier zetten niet helpt omdat de eigenaar alsnog aansprakelijk is, daarmee is het het duidelijkste voorbeeld. Maar daarnaast zijn er vast ook heel veel andere dingen waar we nog niet aan gedacht hebben.

tengeltje11
Berichten: 7169
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Samen een paard kopen, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:20

Hier in België, en hier sluit je voor een paar tientjes per jaar een sportverzekering af die ongelukken tijdens het sporten(dus ook tijdens paardrijden) dekt, en dan maakt dat niet uit of dat op bv een manege is, op eigen paard, verzorgpaard of eender wat. Lijkt me sterk dat dit in Nederland niet bestaat?

The_Cat

Berichten: 7295
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Samen een paard kopen, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:30

Bedoel je een verzekering voor jezelf of ook een verzekering voor schade aan derde?

Sowieso, altijd papieren opstellen voor waar je ruzie zou over hebben als het mis zou gaan. Uiteindelijk is het maar een papier voor als het niet misgaat, en als het wel mis gaat heb je iets.

Sowieso zou ik gaan voor een lease constructie, want dat is makkelijker om alles op papier te zetten.
Dus 1 iemand die ALTIJD alle kosten betaald, en de andere die dan de kosten steeds terug betaald.
Hoefsmid, dierenarts, tuig voor de grote kosten (zadeldekjes etc kan je dan wel nog apart doen).

Denk ook aan wat je zou doen als er geschillen zijn van niet verenigbare aard. Wie draagt dan wat? Ik denk bv aan koliek waarbij 1 iemand zou kiezen voor inslapen en de andere misschien nog voor een operatie. Probeer zo'n situaties al uit te denken op voorhand, want het is beter het te bedenken voor je er voor staat

KiKiDo

Berichten: 84
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:43

Goed dat jullie dingen vooraf willen vastleggen! Nu is alles nog leuk, maar als er iets gebeurt gaan je emoties meespelen en denk je vaak minder reëel. Je wilt straks gewoon nog "met Kerst samen om tafel", dus inderdaad nu vastleggen is een goed idee.
Nu gaat het goed, maar waarschijnlijk neemt de eigenaar ook nog beslissingen waar jullie nu nog geen onenigheid over kunnen krijgen.

Ik zou het vooral proberen zakelijk te bekijken, of praat eens met een ondernemer die een compagnon heeft. Hoe hebben zij dat geregeld?
Of misschien ken je mensen die een paard delen?

Bijvoorbeeld
Wat te doen als één het niet meer kan bekostigen?
Wat te doen als één het niet meer ziet zitten?
Mag je zomaar jouw helft verkopen? Moet je eerst aan de andere zus aanbieden? Hoeveel tijd krijgt ze dan om geld bij elkaar te sprokkelen?
Hoe ver ga je, als er ernstige blessures en minder leuke beslissingen genomen moeten worden?
Zijn er beslissingen, activiteiten o.i.d. die je solo mag ondernemen? Of moet het altijd in samenspraak?
Denk er dan ook aan dat één van de twee misschien eens niet bereikbaar is, door ziekte of vakantie..
Als jij op vakantie gaat, en jouw vriendin doet het paard? Kan deze vriendin met je zus overweg? Bespreek of dit is wat je wil: een derde verzorger bij vakantie of calamiteiten?
Is het verstandig om een derde, onafhankelijk persoon te kiezen die bij geschillen kan meepraten?

Toen wij ons bedrijf met meerdere personen doorstartte, hebben we echt veel behandeld. Zoals: wat te doen met de beslissingsbevoegdheid als één aan de drugs gaat? Als één labiel wordt of een ongeval krijgt en in coma raakt?
Dat klonk best vreemd op dat moment, maar achteraf een fijn gevoel als je weet dat het gewoon geregeld is. Als je links en rechts hoort dat door één vennoot het gezamenlijke bedrijf om zeep geholpen wordt, wat bij ons niet kon gebeuren.

Doen dus! Nu het leuk is en je emoties nog de goede richting op gaan, want voor jezelf beslissingen nemen is misschien nog te doen, maar straks is er een dier bij berokken en je familie.

Succes!

EllyC

Berichten: 8157
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Samen een paard kopen, hoe regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:08

Ik heb het hier in de buurt gezien, ook tussen 2 zussen maar al gauw bleek dat 1 meer rechten kreeg (of dacht te hebben) waardoor de ander eigenlijk nog niet het eigen paard gevoel had. Uiteindelijk is dit goed gekomen en is er een 2e paard bij gekomen.

Maar ook met zussen, maak dus hele goede afspraken.

Lumi

Berichten: 4442
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 15:39

KiKiDo schreef:
Goed dat jullie dingen vooraf willen vastleggen! Nu is alles nog leuk, maar als er iets gebeurt gaan je emoties meespelen en denk je vaak minder reëel. Je wilt straks gewoon nog "met Kerst samen om tafel", dus inderdaad nu vastleggen is een goed idee.
Nu gaat het goed, maar waarschijnlijk neemt de eigenaar ook nog beslissingen waar jullie nu nog geen onenigheid over kunnen krijgen.

Ik zou het vooral proberen zakelijk te bekijken, of praat eens met een ondernemer die een compagnon heeft. Hoe hebben zij dat geregeld?
Of misschien ken je mensen die een paard delen?

Bijvoorbeeld
Wat te doen als één het niet meer kan bekostigen?
Wat te doen als één het niet meer ziet zitten?
Mag je zomaar jouw helft verkopen? Moet je eerst aan de andere zus aanbieden? Hoeveel tijd krijgt ze dan om geld bij elkaar te sprokkelen?
Hoe ver ga je, als er ernstige blessures en minder leuke beslissingen genomen moeten worden?
Zijn er beslissingen, activiteiten o.i.d. die je solo mag ondernemen? Of moet het altijd in samenspraak?
Denk er dan ook aan dat één van de twee misschien eens niet bereikbaar is, door ziekte of vakantie..
Als jij op vakantie gaat, en jouw vriendin doet het paard? Kan deze vriendin met je zus overweg? Bespreek of dit is wat je wil: een derde verzorger bij vakantie of calamiteiten?
Is het verstandig om een derde, onafhankelijk persoon te kiezen die bij geschillen kan meepraten?

Toen wij ons bedrijf met meerdere personen doorstartte, hebben we echt veel behandeld. Zoals: wat te doen met de beslissingsbevoegdheid als één aan de drugs gaat? Als één labiel wordt of een ongeval krijgt en in coma raakt?
Dat klonk best vreemd op dat moment, maar achteraf een fijn gevoel als je weet dat het gewoon geregeld is. Als je links en rechts hoort dat door één vennoot het gezamenlijke bedrijf om zeep geholpen wordt, wat bij ons niet kon gebeuren.

Doen dus! Nu het leuk is en je emoties nog de goede richting op gaan, want voor jezelf beslissingen nemen is misschien nog te doen, maar straks is er een dier bij berokken en je familie.

Succes!



Bedankt voor de uitgebreide reactie! Een deel hiervan hadden we uitgepraat, een deel hebben we nu inmiddels uitgedacht, en met een deel (en extra kwesties die naar boven kwamen) zijn we bezig.
Het idee dat we het niet alleen bedacht hebben maar ook op papier hebben staan is zeer geruststellend, mochten we het onverhoopt ooit nodig hebben.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:28

Ik heb ook samen met mijn zus een paard wat wij zelf gefokt hebben.

Ik moet bekennen dat wij niks op papier hebben staan maar delen echt alle kosten en alles wat aangeschaft wordt of beslist moet worden gaat altijd in goed overleg. Wij zijn 2 handen op 1 buik dus zijn het eigenlijk altijd met elkaar eens.