Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 22:15

Beste bokkers,

Al lange tijd heb ik mijn 2 paardstrailer en al direct na aankoop de borststang aangepast op pony hoogte.
Dit vanwege het vervoeren van ook een shetlander en soms welsh A.

Echter viel het mij al enige tijd op dat de shetlander vaak tegen de laadklep aangeleund staat door platte staart bij uitladen.
Inmiddels dit ook bevestigd gezien op mijn camera de gehele weg staat ze het liefst tegen de laadklep te leunen en eet ook niet.
Oftewel ze heeft echt wel moeite met balans houden en ik hou dan ook echt extra veel rekening met mijn rijgedrag.

Zou het voor haar helpen de ruimte juiste te verkleinen in lengte? Zodat ze dus voor en achter een stang heeft om op te leunen.
En zo ja, hoe kun je dit verkleinen aangezien je de bilstang niet naar voren kunt verplaatsten in een 2 paards.
Het uitproberen en resultaat kan ik op de camera in de gaten houden of het werkt dus dat is het probleem niet.

Vraag me af of meer bokkers dit herkennen en/of speciale manier van vervoeren hebben in normale trailer.

Nogmaals borststang is al op ponyhoogte dus daar geen tips voor nodig.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:18

Ik vervoer mijn shetlanders in een gehuurde 1 1/2 paardstrailer en inderdaad staan beide met de billen tegen de laadklep.

Als zij dat prettig vinden is het zo.

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:29

Wij hadden in onze vorige trailer toen wij nog Shetlanders hadden idd een borst en bil stang.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:05

Ik doe het tussenschot eruit en dan gaan ze altijd in de breedte staan en niet in de lengte, is eenvoudiger voor hun en bij die kleintjes lukt dat prima in een 2-paards.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 23:51

tengeltje11 schreef:
Ik doe het tussenschot eruit en dan gaan ze altijd in de breedte staan en niet in de lengte, is eenvoudiger voor hun en bij die kleintjes lukt dat prima in een 2-paards.

Ja als ze alleen mee gaat zou dit een prima oplossing zijn. Echter gaat zij bijna altijd mee met mijn rijpaard dus geen optie

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 23:52

Onali schreef:
Ik vervoer mijn shetlanders in een gehuurde 1 1/2 paardstrailer en inderdaad staan beide met de billen tegen de laadklep.

Als zij dat prettig vinden is het zo.

Maar daar is mijn vraag dus wel om.
Zou het voor haar niet prettiger zijn en ook meer ontspannen zijn als ze dus voor en achter kan steunen.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:44

Een extra achter-stang in de trailer bouwen op pony-formaat. Dan kan hij ook eten onderweg.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:57

Hooibalen om de ruimte te verkleinen geen optie?

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:13

Mijn shet heeft ook graag steun achter, ik zet mijn zadelkist erachter. Stang naar voren verplaatsen kan niet, ofja, kan wel, maar niet lager, omdat er enkel boven een stang zit met daaronder een zeil in het midden.


Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:17

senna21 schreef:
Een extra achter-stang in de trailer bouwen op pony-formaat. Dan kan hij ook eten onderweg.

Dat blijft er nog een kwart tot halve pony lengte over. Anders had ik dit al gedaan :)

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:39

Ze zegt toch extra.
Die kan je dan toch naar voren plaatsen.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:41

Sanniej_ schreef:
Onali schreef:
Ik vervoer mijn shetlanders in een gehuurde 1 1/2 paardstrailer en inderdaad staan beide met de billen tegen de laadklep.

Als zij dat prettig vinden is het zo.

Maar daar is mijn vraag dus wel om.
Zou het voor haar niet prettiger zijn en ook meer ontspannen zijn als ze dus voor en achter kan steunen.

Dat vinden veel paarden helemaal niet prettig. Die willen breed kunnen staan en niet vast zitten, sommige paarden vallen dan of laten zich vallen.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:42

Onali schreef:
Ze zegt toch extra.
Die kan je dan toch naar voren plaatsen.


Waar maak je de andere kant aan vast? Dat is het probleem. Zelfs al zou je een massief tussenschot hebben, die zijn alsnog niet bedoeld om er ergens halverwege een stang aan vast te maken...

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:43

Mijn shet staat inderdaad ook tegen de achterklep. Ik hang gewoon de hooizak wat meer zijn kant op. :+

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:45

Forcalquier schreef:
Hooibalen om de ruimte te verkleinen geen optie?

Zeker goed plan. Helaas geen hooibalen op stal dus zou ze dan eens ergens moeten kopen om uit te proberen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:46

Ibbel schreef:
Onali schreef:
Ze zegt toch extra.
Die kan je dan toch naar voren plaatsen.


Waar maak je de andere kant aan vast? Dat is het probleem. Zelfs al zou je een massief tussenschot hebben, die zijn alsnog niet bedoeld om er ergens halverwege een stang aan vast te maken...

Precies dit ik wil niet een stang ergens aan bevestigen waar het niet voor gemaakt is.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:48

Spenk schreef:
Dat vinden veel paarden helemaal niet prettig. Die willen breed kunnen staan en niet vast zitten, sommige paarden vallen dan of laten zich vallen.

Ja dat is dus ook wat ik mij dan oprecht afvraag moet ik me er druk om maken of is dit voor haar juist comfortabel. Hopende of mensen hier ervaring mee hebben en zelf een en ander uitgeprobeerd hebben :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:09

Ik heb een verlaagde voor- en achterstang, zowel voor de Shet als voor de Welsh. De Welsh staat wel graag gewoon redelijk vooraan (beetje haar reisgenoot te commanderen), de Shet wisselt af, dus soms een platte staart van het leunen tegen de achterkant, maar ook gewoon hooi in haar voorpluk (er vakkundig in gestrooid door reisgenoot, of zelf erin geduwd door tegen het net te schurken). Ik probeer het touw wel zo in te stellen dat ze met kun komt bij de achterkant kunnen, maar niet met hun hoofd dan onder de stang kunnen duiken. Ik heb een wat oudere (1997) trailer, beetje tot formaat E-pony. Dus iets korter dan de gemiddelde trailer van tegenwoordig.

Wellicht even met een trailerboer gaan kletsen over toch iets bedenken waardoor je de achterstang naar voren kunt plaatsen?
Je zou denken… vanaf de onderste buis van het tussenschot een rechte metalen paal naar beneden met een uitsteekseltje die je in de bodem laat vallen (net als de achterkant van het tussenschot). En dan daar de achterstang op laten monteren.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:59

Mijn grote shetlander zet ik aan twee kanten vrij strak vast. Zo strak dat hij niet zover naar achter kan lopen om met zijn billen de laadklep te raken. Het klinkt misschien zielig maar juist door het strakke vaststaan krijgt hij veel steun en balans. Hij staat altijd super rustig en stabiel op de trailer sinds ik het zo doe.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Shetlander in 2 paardstrailer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:09

Shetje omdraaien, hoofd naar de achterkant dit reist voor paarden sowieso al fijner

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 22:33

Indi_Vito schreef:
Shetje omdraaien, hoofd naar de achterkant dit reist voor paarden sowieso al fijner

Klopt maar dat ga ik niet doen.
Rijpaard gaat altijd als eerste (kan niet als laatste als hij met haar gaat) dus haar omdraaien lukt niet. Achterwaarts laden gaat ook niet, dame is op leeftijd en dat wordt echt te lastig voor haar.

@brechtcarlos: het is eigenlijk tegen mijn principe in strak vast zetten, maar kan wellicht een klein stukje proberen aangezien ik toch mijn camera heb.

@Hilary: eens brainstormen daarover kan zeker geen kwaad!

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:36

Indi_Vito schreef:
Shetje omdraaien, hoofd naar de achterkant dit reist voor paarden sowieso al fijner

Klopt, maar dan is die 'verlaagde achterstang' alsnog nodig voor zijn veiligheid.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:41

Daar zaten we ook mee. Stangen omlaag zijn niet moeilijk, maar je houdt de lengte. Daarover nagedacht, maar wilde niet halverwege de ogen voor een extra stang, omdat de grotere daar dan evt langs konden gaan.

Wij hebben de shet altijd opgesloten met strobalen. Niet de aller veiligste oplossing voor als je hem met spoed eruit wil halen, maar aan de andere kant, staan ze stevig en een strobaal is er ook zo uit.

Ik heb ze liever tussen de stangen, maar we hebben ook overwogen om een extra schot te maken die aan de bovenkant opgehangen wordt en het vak korter maakt. Shet dan naar achterste helft en daar een lage stang.