6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:57

Ik vraag me af waarom je het je paard aandoet.. het is niet niks voor zo'n paard. Zeker niet als hij over een maand weer terug moet..

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:58

uitladen naast de weg??? nooit doen, wie weet wat er in het gras zit, besproeid met chemicaliën tegen onkruid of juist niet, dus ook giftig onkruid kan er groeien, plus het afval van vrachtwagen chauffeurs die echt overal maling aan hebben, maar ook vakantie gangers legen gerust hun porti porti toilet zo in de berm. En wat als ie schrikt? Duitsland heeft ook wilde dieren, die je paard niet kent, kom je er 1 tegen en je paard schrikt ervan, rukt zich los en is zo op de weg waar ze hard rijden..

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:58

Naast alle tips die al gegeven zijn zou ik bij jezelf na gaan of je je paard hier een plezier mee doet of vooral jezelf dat je je paard dicht bij hebt.
Ik kan natuurlijk de reden niet invullen maar voor een maand vind ik het een erg lange reis voor zo'n beestje. Vooral als je een beetje pech hebt in juli/augustus dat de tempraturen boven de 28 graden zijn.

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:04

Mijn paard heeft ook een behoorlijk lange rit gehad naar Duitsland. Goede camera was erg fijn voor ons. Paar x water aangeboden, niet uitladen en na een lange rit echt echt even goed uitstappen voordat hij in de paddock /stal moet op zijn nieuwe plek. Ze gebruiken zulke andere spieren op de trailer en ze staan continue met hun hoofd omhoog. Die van mij kwam stijf de trailer af en na 20 min opgewonden wandelen op zijn nieuwe plek pas in zijn paddock gezet,waar hij wederom gelijk stond te eten. En chilllll inderdaad, ze voelen zo goed aan hoe jij je voelt!

SjonnieZ

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:06

Marije_jiplover schreef:
billy3105 schreef:
En idd die nvwa keuring, ik meende dat je voor Frankrijk hem nu ook nodig had? Ik heb ze nog nooit van m’n leven hoeven laten zien… maar je zult t maar het hebben

Klopt, voor Frankrijk moet het ook weer, die heeft zich per vorig jaar weer teruggetrokken uit het samenwerkingsverband met de Benelux.


Hoe regel je dat?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2449
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:50

SjonnieZ schreef:
billy3105 schreef:
En idd die nvwa keuring, ik meende dat je voor Frankrijk hem nu ook nodig had? Ik heb ze nog nooit van m’n leven hoeven laten zien… maar je zult t maar het hebben


Hoe regel je dat?

Als je googelt op nvwa keuring paard kom je op een site uit hoe je die kan aanvragen, daar staat ook een helpdesk nummer, je kunt jezelf kosten besparen door online al informatie in te vullen, de helpdesk heeft mij toen er doorheen geloodst en scheelde mij wel geld toen

Kabayo

Berichten: 14119
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:03

Je kan ook contact zoeken met een handelsstal waar de nvwa vaak komt. Dan kunnen ze je paard meekeuren als ze er toch zijn. Scheeld heel veel in kosten. Als ze speciaal naar jou huis moeten komen voor 1 paard kost het gewoon zomaar een paar honderd meer.
Let er wel op dat het 1 a 2 dagen voor vertrek moet

Ik heb het niet gedaan. Ik heb het erop gegokt dat ze niet controleren. Ze houden niet heel snel een trailer aan. Een boete kost echter wel duizend euro of meer. Is maar net of je dat wil riskeren.

Zelfs leeg naar huis geen controle gehad

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:16

Kabayo schreef:
Je kan ook contact zoeken met een handelsstal waar de nvwa vaak komt. Dan kunnen ze je paard meekeuren als ze er toch zijn. Scheeld heel veel in kosten. Als ze speciaal naar jou huis moeten komen voor 1 paard kost het gewoon zomaar een paar honderd meer.
Let er wel op dat het 1 a 2 dagen voor vertrek moet

Ik heb het niet gedaan. Ik heb het erop gegokt dat ze niet controleren. Ze houden niet heel snel een trailer aan. Een boete kost echter wel duizend euro of meer. Is maar net of je dat wil riskeren.

Zelfs leeg naar huis geen controle gehad


kijk eerst de prijzen op de nvwa lijst, voor 1 paard komen valt reuze mee (heb 3 mnd terug paard verkocht de grens over)

Kabayo

Berichten: 14119
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:30

Jaa het is wel te doen, maar als ze voor meer paarden komen is het veel voordeliger
Aan huis kostte het volgens mij 175 euro. Als ik naar een handelsstal reed 75.

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:54

Ik heb half mei een reis van 6 uur gemaakt ook naar duitsland.

Heb een ruime 2 paards trailer gehuurd, tussenschot eruit, voldoende hooi. En iedere 3 kwartier gestopt om water en wat lekkers (meusli,appel,wortel) aan te bieden. Het was aardig warm die dag dus in 1x doorrijden zonder iets aan te bieden vond ik niet verantwoord.
Zijltje omhoog, raampjes open.

Onali

Berichten: 18516
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:42

yarkayunda schreef:
Ik vraag me af waarom je het je paard aandoet.. het is niet niks voor zo'n paard. Zeker niet als hij over een maand weer terug moet..


Dus heeft paard een maand om bij te komen.


Cilli96 schreef:
Naast alle tips die al gegeven zijn zou ik bij jezelf na gaan of je je paard hier een plezier mee doet of vooral jezelf dat je je paard dicht bij hebt.
Ik kan natuurlijk de reden niet invullen maar voor een maand vind ik het een erg lange reis voor zo'n beestje. Vooral als je een beetje pech hebt in juli/augustus dat de tempraturen boven de 28 graden zijn.


Wat vind jij dan wel een goede reistijd en afstand voor een maand?
Waar is dit op gebaseerd?


Ik ben met mijn pony naar Luxemburg geweest, ook om en nabij 6 uur op de trailer. Lekker een weekend weg, pony krijgt daar echt niks van. Stapte fris de trailer uit, was uiteraard wel moe die dag.
Maar de volgende dag wilde hij maar al te graag aan het werk.

Sommige paarden hebben totaal geen problemen met dit.
Projecteer je eigen onzekerheden of onwetendheid dus niet op anderen ;)

Forcalquier

Berichten: 2068
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:51

billy3105 schreef:
Ik zie nog de dame aan t loket in Calais, we zorgen ervoor dat u op het buitendek staat en geen koel transport naast u. Waar parkeren ze je. Tussen 2 koelers in :') sorry paard! 2,5 u gedreun :Y)




Ik was vorige week een paard ophalen op Mallorca, bootreis van 8 uur.
De eigenaar vertelde mij dat er vorig jaar zomer 10 paarden op het randje in de vrachtwagen lagen omdat zij op de boot ingebouwd waren door koelvrachtwagens.
Die dingen maken absoluut veel herrie maar stoten ook heel veel warmte uit. In combinatie met de zomerse temperaturen waren die arme beestjes bijna gegaard.

Niet dat TS met de boot gaat maar rekening houden met die lawaai en warmte apparaten is geen overbodig advies :o

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2449
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:03

Forcalquier schreef:
billy3105 schreef:
Ik zie nog de dame aan t loket in Calais, we zorgen ervoor dat u op het buitendek staat en geen koel transport naast u. Waar parkeren ze je. Tussen 2 koelers in :') sorry paard! 2,5 u gedreun :Y)




Ik was vorige week een paard ophalen op Mallorca, bootreis van 8 uur.
De eigenaar vertelde mij dat er vorig jaar zomer 10 paarden op het randje in de vrachtwagen lagen omdat zij op de boot ingebouwd waren door koelvrachtwagens.
Die dingen maken absoluut veel herrie maar stoten ook heel veel warmte uit. In combinatie met de zomerse temperaturen waren die arme beestjes bijna gegaard.

Niet dat TS met de boot gaat maar rekening houden met die lawaai en warmte apparaten is geen overbodig advies :o


Dat zeker. I was nu amused maar goed, kun je weinig op dat moment

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 15:24

Ik wil met alle liefde die medische verklaring kopen, maar asdfghj wat is dat NVWA een ... site zeg. Ik bel ze morgen wel, misschien dat het telefonisch makkelijker gaat. Ergens wil ik het er wel op gokken, maar ik blijf daar wel voor een maand. Als de stal waar ik kom een controle krijg zijn we allemaal goed de banketstaaf.

Ik ga voor de anderhalfpaardse trailer, iets wat meer been/sta ruimte daar in. Ik ga absoluut niet uitladen tenzij echt noodzakelijk, lijkt me vragen om problemen. Een halfuur wandelen bij aankomst is wel heel verstandig! Slobber, hooi natmaken etc echt super goede ideeën.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:18

Mijn pony is op groepstransport geweest een kleine twee jaar geleden, dus dat is wellicht ietsje anders dan alleen. Maar hij had een vol hooinet hangen, en kreeg nieuw als dat op was. Elke 2 a 3 uur werd er gestopt en kregen de paarden water. Na 7 uur kwamen ze aan op de slaapplaats waar alle paarden een box kregen. De volgende dag weer hetzelfde en na nog eens 8 uur kwam hij hier aan. Hebben hem toen na 5 minuten stappen direct in een box gezet met een flinke laag stro en hooi, en de dag erna bij de nieuwe kudde. Op advies van het transport bedrijf hebben wij geen dekens en beschermers gebruikt.

Eind juni mag hij de reis weer andersom maken. :j

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:11

Onali schreef:
Cilli96 schreef:
Naast alle tips die al gegeven zijn zou ik bij jezelf na gaan of je je paard hier een plezier mee doet of vooral jezelf dat je je paard dicht bij hebt.
Ik kan natuurlijk de reden niet invullen maar voor een maand vind ik het een erg lange reis voor zo'n beestje. Vooral als je een beetje pech hebt in juli/augustus dat de tempraturen boven de 28 graden zijn.


Wat vind jij dan wel een goede reistijd en afstand voor een maand?
Waar is dit op gebaseerd?


Ik ben met mijn pony naar Luxemburg geweest, ook om en nabij 6 uur op de trailer. Lekker een weekend weg, pony krijgt daar echt niks van. Stapte fris de trailer uit, was uiteraard wel moe die dag.
Maar de volgende dag wilde hij maar al te graag aan het werk.

Sommige paarden hebben totaal geen problemen met dit.
Projecteer je eigen onzekerheden of onwetendheid dus niet op anderen ;)


Dit zijn zeker geen onzekerheden of onwetendheid. Ik denk dat in de huidige tijd dat we leven 28 graden zomaar voor kan komen. Daar doe je geen enkel beest een plezier mee om dat lang te rijden zonder een airco functie o.i.d..

Als het bijvoorbeeld rond de 15 graden is, is het een stuk comfortabeler voor een dier. Je gaat Hartje zomer lang rijden. Vandaar dat ik zou zeggen: doe je het voor jezelf of je dier?

speurneusc

Berichten: 5431
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:17

rijdende trailer, met open dakluik/ramen is andere temp. dan dicht en stilstaand, door de wind verplaatsing in de trailer is het ook koeler

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:25

Goed punt, rijden met de ramen open in de zomer verkoelt ook altijd iets.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 05:51

Ik rijd wel eens 6 uur voor een wedstrijd of keuring van 2 of 3 dagen… ook in de zomer toen we nog in Californie woonden waar het makkelijk 40 graden kan zijn. Dus zie het probleem met een maand niet zo?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:17

Ieder zijn eigen mening/normen en waarden.
Belang van het dier staat (hopelijk) bij elke eigenaar voorop. De ene zou het wel doen en de ander niet, dat blijkt wel uit het topic.


TS ik wens jou en je paard een veilige soepele reis toe.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:42

Bijzonder: men maakt zich druk om het welzijn van het paard maar ziet voor het gemak de belangrijkste factor maar over het hoofd!

TS: hoeveel vlieguren heb jij gemaakt met een paard aan de haak?

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 10:47

ikke schreef:
TS: hoeveel vlieguren heb jij gemaakt met een paard aan de haak?


Ik zal niet de bestuurder zijn, dat laat ik aan mijn gekwalificeerde vader over. Die heeft een BE rijbewijs en nu al tallloze ritten met een paard of andere aanhangers achterop gereden. Het ging mij dus ook echt meer om de rit zo vloeiend en stressvrij mogelijk te laten verlopen mbt welzijn. Voor het rijden zelf maak ik me niet druk, dat komt sowieso goed.

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:33

Ik heb trouwens ook de keuring niet gedaan en het erop gegokt. Kwam in tijdnood en gelukkig niet aangehouden

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 15:50

Nou bijna een telefoongesprek van een half uur en gezeik met de aanvraagsite heb ik zowaar een aanvraag voor een keuring gedaan.

Ik denk dat ik het op elk ander moment had gelaten en maar had gehoopt op "niet aangehouden worden", maar mijn bestemming is een professionele omgeving. Het is dan wel netjes om voorbereid aan te komen. Terugweg laat ik zitten denk ik..

Maar even hoor. Waar slaat dit allemaal op. Ik geloof echt niet dat elke internationale wedstrijdruiter elke keer dit achterlijke formulier in vult en elke keer een idioot van het NVWA langs heeft om je paard te bekijken.. Ze hebben het ook alleen maar over export, alsof ik nooit meer terugkom. Als ze willen dat alles volgens de regeltjes verloopt moeten ze het eens wat makkelijker maken voor particulieren om dit te regelen.

Goed frustrerend dit

Onali

Berichten: 18516
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 6 - 7 uur lange trailerrit: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:10

:(:)

In jouw geval had ik het waarschijnlijk ook gedaan maar inderdaad die website is niet begrijpelijk voor een leek.