Paard verkopen met ongeldig paspoort? (graag eerst goed lezen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Paard verkopen met ongeldig paspoort? (graag eerst goed lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 16:57

Hi,
Ik weet niet of er al soortgelijke topics zijn op Bokt maar ik ben toch erg benieuwd of iemand mij kan helpen wijzer te worden.

3 jaar terug heb ik een paard gekocht dat origineel uit Spanje komt. Hierbij zat alleen een kopie van een paspoort met daarin een notitie van een dierenarts uit 2014, naam, ras, leeftijd, chipnummer en ueln e.d. Er stond verder vrij weinig informatie in. Ik heb geprobeerd de dierenarts en de aangegeven eigenaar uit het paspoort te contacteren maar helaas geen gehoor gehad. Ik heb bij aankoop een contract met de verkoopster (handelaar) getekend en ging ervan uit in mijn onwetendheid dat de aankoop daarbij officieel was. 2 jaar later kwam de verplichte registratie bij de RVO voor paarden waarbij de verblijfplaats geregistreerd moest worden. Hierbij kwamen wij erachter dat er iets mis ging met de registratie en iets niet klopte in de nummers uit het paspoort. Volgensmij vond degene die dit registreerde een combinatie van een paar paarden die veel ouder bleken te zijn (weet dit niet exact meer) maar wij konden hem opnieuw laten inschrijven. Hij is dus RVO geregistreerd met het chipnr., UELN en leeftijd e.d. zoals in dat paspoort stond.

Een jaar daarna ben ik weer even verder gaan speuren op het internet, uit verveling en interesse (mischien zelfs intuitie). Het jaar daarvoor was het chipnummer gecheckt door een dierenarts en dit kwam overeen met wat er in het paspoort stond, alleen de combi met UELN gaf nergens een hit. Ik ben op de site van ANCCE terecht gekomen en heb toch het nog maar eens geprobeerd. Toen ik alleen op chipnummer zocht kwam er een PRE (niet Andalusier zoals ik eerst dacht) uit met andere naam, leeftijd, UELN en geboorteplaats plus dus opeens een hele stamboom. Dit kan niet anders dan mijn paard zijn, wat betekent dat er ergens iets mis is gegaan tussen transport vanaf Spanje tot aan het moment dat ik hem kocht. Hij is via een andere handelaar dan waarvan ik hem kocht naar NL gehaald en verkocht aan de persoon waarvan ik hem heb, kwam ik later achter.

Dit betekent technisch gezien (als ik de regels zo mag geloven) dat ik een paard in mijn bezit heb dat ik niet officieel de mijne mag noemen met slechts een kopie van een paspoort en zonder carta. Ik wilde eerst een nieuwe registratie doen bij een NL stamboek voor juist paspoort e.d. (tip van stalgenoot) maar het lijkt erop dat dat binnenkort ook niet geldig meer lijkt te zijn (als ik de FB groep 'opgelicht in de paardenwereld' mag geloven). Ik heb inmiddels contact met de ANCCE gehad om alles voor een flink bedrag en met 80 tussenstappen om te laten zetten naar mijn gegevens en dan een nieuw paspoort en carta te laten zetten (dit is dan toch eigenlijk ook een kopie?). ANCCE garandeerd echter niet of dit gaat lukken omdat zij toestemming moeten krijgen van de originele eigenaren. Ik kreeg geen contact met hen en weet dus niet eens of dit omzetten gaat lukken, buiten dat het ook een flink bedrag is.

Nu vraag ik mij dus af, hoe zou ik - en is het uberhaupt mogelijk - zo'n paard eventueel nog kunnen verkopen? Ik heb geen originele eigendomspapieren en er klopt momenteel niets van de registratie wat weer kan leiden dat als een nieuwe eigenaar dit weet (niet dat ik het zou verzwijgen) mij kan aanklagen voor heling omdat de carta er niet bij zou zitten. Het huidige paspoort is een kopie wat blijkbaar al niet eens voldoende zou zijn om een paard te mogen houden en eigenlijk ben ik niet eens echt de eigenaar met het aankoopcontract dat ik heb getekend omdat de handelaar ook niet de officiele eigenaar was. Hoe is dit uberhaupt nog op te lossen - als de aanvraag met ANCCE niet zou lukken?

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:27

Als jij dit paard gewoon ter goeder trouw en voor een normaal bedrag hebt gekocht dat is het geen heling. Je hebt aankoopcontract en neem aan bewijs van betaling, dan is paard van jou.
Wat de foute papieren/paspoort etc betreft dat is een ander verhaal. Geen idee hoe je dat moet lossen.

Poosje81
Berichten: 21214
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Paard verkopen met ongeldig paspoort? (graag eerst goed lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:56

Heb je contact opgenomen met het PRE stamboek in Nederland?
Die kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:41

Er bestaan in NL geen officiele eigendompapieren. De carta heeft geen wettelijke waarde in NL. Het paspoort is óók geen eigendomsbewijs. Het aankoopcontract is jouw eigendomsbewijs, en daarmee is het paard van jou. Ook als het gestolen zou zijn, want jij hebt het te goeder trouw gekocht.

Waarom neem je uberhaupt aan dat het paard gestolen is? De enige strafbare fout die de handelaar gemaakt heeft, is je een paard meegeven zonder paspoort. Althans, als het echt een fotocopietje van een paspoort is dat meegegeven is als je het hebt over een 'kopie van een paspoort'.
En jij bent daarmee in overtreding iedere keer als je je paard in een trailer zet. In die zin is je paard idd onverkoopbaar, want niet transporteerbaar.

Volgens de wet kun jij als huidige eigenaar overigens geen nieuw paspoort aanvragen, dat zou de handelaar of zelfs de handelaar dáárvoor moeten doen. Bij paarden van na een bepaalde datum (2011? 2013?) kan niet meer ná verkoop alsnog een paspoort worden aangevraagd.

Een duplicaat kun je wel als huidige eigenaar aanvragen - als het stamboek idd meewerkt.

Zit er al een duplicaatpaspoort bij (en noem jij dat 'een kopietje'), dan is er helemaal geen probleem. Je mist de carta, maar tenzij je een fokmerrie hebt gekocht, is die verder niet van toegevoegde waarde.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard verkopen met ongeldig paspoort? (graag eerst goed lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:30

Waarom zou dit paard niet verkoopbaar zijn. Niet iedereen hecht waarde aan de papieren. Als jij er gewoon bij vertelt hoe je er aan gekomen bent, welke keuzes je gemaakt hebt dan lijkt me dat niet echt een probleem. Tja of je moet de hoofd prijs ervoor willen hebben, dan is het niet handig dat de boel niet compleet is.

De meeste paarden die via de handel naar Nederland komen hebben een duplicaatpaspoort. Dit is geen enkel probleem.
Je maakt onderscheid tussen PRE en Andalucier. Ik heb de indruk dat er geen verschil is tussen die twee, maar ik kan abuis zijn.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard verkopen met ongeldig paspoort? (graag eerst goed lezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:59

Volgens mij geeft Ibbel je goed advies. Dat zou ik aannemen als ik jou was. Zodra je een paspoort hebt is je paard ook gewoon verkoopbaar. Afstamming is dat gewoon onbekend. Is ook niet voor iedereen interessant dus dat hoeft eventuele verkoop niet in de weg te staan.