Twijfels: veulen wel of niet aannemen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Gerardyolo

Twijfels: veulen wel of niet aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-22 23:47

Hoi allemaal,

Ik zal eens bij het begin beginnen.
Sinds ik een jaar of 12 ben verzorg ik een aantal super leuke pony’s, na het overlijden van de vorige shet hebben de eigenaren een nieuwe aangekocht.
De nieuwe Pony bleek zonder dat we het wisten zwanger…
Daar stond hij vorig jaar dan ineens, “mijn” allerliefste, allermooiste en allerschattigste baby. het mooiste rood bonte hengstje ooit!
Vanaf het begin ben ik stapelgek op hem :D

De eigenaar is er altijd heel transparant geweest dat hij 3 pony’s niet meer aankon (eigenaar is 70+)
Ik wist dus al dat baby of moeder een keer weg zou moeten.
Toen ik deze week op het erf kwam wist ik het zeker, Baby moet weg.

Vandaag gebeurde er echter iets wat ik nooit had verwacht…
Omdat baby al zijn hele leven mijn beste maatje is willen ze hem graag aan mij geven.
Ik ben natuurlijk heel erg blij en dankbaar voor deze kans

maar ik twijfel heel erg.
ik ben helemaal niet niet opzoek naar een 2e eigen paard, en zeker geen shetlander van 10 maanden. Hij is (natuurlijk) nog niet gecastreerd. En hij moet nog gechipt en geënt worden.

Aan de andere kant.
mijn eigen ruin heeft dan wel een vast weide maatje. en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik “mijn” baby verkocht zou laten worden.
Ook zou ik aan “all in” stalling niet zo heel veel extra kwijt zijn en kan hij voor 20 euro extra met de Smit mee.
Ooit wil de paarden aan huis dus tzt moet er toch een maatje gezocht worden
Financieel kan ik het dragen.
Meer tijd zal het ook niet kosten, ik blijf 4 paarden in onderhoud hebben.

Ik heb de eigenaren natuurlijk verteld dat ik er even over na moet denken. Het nare is dat er ook nog een mogelijke koper in het spel is.
Ze snappen mijn twijfels heel erg goed. En willen het beste voor hem.
Natuurlijk moet je een gegeven paard niet in de bek kijken.
maar het is een levend wezen, ik wil hem niet aannemen om hem volgend jaar weer weg te moeten doen.

Foto’s kunnen evt via pb gestuurd worden.

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 13-11-24 04:46, in het totaal 2 keer bewerkt

ChelseaAyLee

Re: Twijfels: veulen wel of niet aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:03

Als je zo gek op hem bent en je zou het zo erg vinden als hij verkocht werd, bovendien heb je een plekje voor hem en kan je het financieel dragen, waar twijfel je eigenlijk nog over? En het lijkt me toch ook veel fijner als je ruin straks met maatje dat hij al kent verhuist.
Je leeft maar 1 keer ts, en als je zo'n klik hebt en je krijgt hem zo, zou ik daar alleen maar heel blij mee zijn :o

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:07

Ik zou het doen hoor!
Zo te lezen heb je wel plek en mogelijkheid hem aan te nemen. Eenmaal de handel in is ‘ie weg!

Paarden ❤️

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:39

Ja, zou het doen! Bevalt het niet kun je hem altijd zelf verkopen!

[o]

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 02:42

Je bent gek op hem en je hebt de tijd, plek en financiën. Waarom twijfel je ?

Don't take anything for granted

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 06:29

Gerardyolo schreef:
Natuurlijk moet je een gegeven paard niet in de bek kijken.
maar het is een levend wezen, ik wil hem niet aannemen om hem volgend jaar weer weg te moeten doen.

Begrijpelijk, maar waarom zou je hem volgend jaar weer weg moeten doen? Het klinkt verder alsof het juist mooi is dat hij op je pad is gekomen :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:36

Ik snap je twijfel niet. Verkopen kan altijd, maar dan heb jij de regie in handen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:58

Waarom twijfel je precies? En waarom denk je dat je hem eventueel volgend jaar weer weg moet doen? Verandert er dan iets?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:59

Ik zeg ook doen.
Je hebt de mogelijkheden. De stalling kan, financieel kan het.
En net wat andere ook zeggen, verkopen kan altijd, maar dan wanneer het jou uitkomt en aan wie.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:43

ik zou ook niet twijfelen en het gewoon doen. Dan heb jij beslissingsrecht, en als je hem toch weer moet wegdoen, kan jij beslissen naar wie die gaat (en als je hem gekregen hebt, dan kan je dit aankaarten bij de eigenaar en iets overeenkomen dat de verkoopprijs (deels) naar hem gaat ter compensatie)

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:54

Waarom zou je het niet doen?
Want vanaf het beeldscherm lijkt dit gewoon een hele leuke actie. Pony overnemen terwijl je al een plek hebt, voldoende geld op je rekening, geen extra benodigde tijd die je kwijt bent... ;)

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:11

Suzanne F. schreef:
Waarom twijfel je precies? En waarom denk je dat je hem eventueel volgend jaar weer weg moet doen? Verandert er dan iets?

Ja,dat vraag ik me ook af. Wat is de reden dat je niet meteen vol vreugde toehapt?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:12

Doen! Als je al zo gek bent op deze shet, je gaat er anders misschien wel vreselijk veel spijt van krijgen.
In een geval als dit zou ik liever spijt krijgen dat ik iets wel heb gedaan, dan spijt dat ik iets niet heb gedaan.
Je kan het financieel aan, t.z.t. zou je toch op zoek gaan naar een weidemaatje.
Als je het nu niet doet, kun je alleen maar spijt krijgen (denk ik)
Heel lief dat de eigenaar de shet aan jou wil geven!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:12

Ik zou het ook doen! Het klinkt alsof je er anders heel erg veel spijt van gaat krijgen. Een maatje is altijd handig om te hebben.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:19

Ik zie alleen maar positieve dingen, zou die kans echt pakken!
Net als de anderen hier snap ik je twijfel niet zo goed eigenlijk.

Life may not always be fair, but at least I know my horse will be.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:25

Ik zou er ook gewoon voor gaan! Het is geen onomkeerbare beslissing.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 14:23

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja,dat vraag ik me ook af. Wat is de reden dat je niet meteen vol vreugde toehapt?

Hij moet om bij mij op pension te kunnen gecastreerd zijn. Maar ik twijfel heel erg of 10 maand niet te vroeg is voor zo’n procedure.
Ondanks dat ik de maandelijkse lasten er financieel makkelijk er bij kan nemen is mijn noodgevallen potje dat ik nu heb opgebouwd voor 1 paard
Mochten ze morgen allebei spontaan ziek worden weet ik niet of mijn potje groot genoeg is.
Als er over een aantal maanden iets zou zijn is er geen probleem. Ook als een dierenarts op afbetaling zou werken is er geen probleem.

Ik heb nog nooit een paard gehad dat met spoed geopereerd moet worden, dus heb ook geen idee wat voor kosten ik kan verwachten.

Ik wil deze kans heel graag aannemen, maar dan moet ik hem wel een super leven kunnen bieden. En dan wil ik ook vanaf dag 1 alles voor hem over kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 13-11-24 02:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:25

Ik denk dat je het wel kunt doen hoor :)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:33

Ik zeg doen! Het is nu al je maatje, je moet er nu al niet aan denken hoe het met hem zal gaan als hij ergens anders is zonder dat je er zelf iets in te zeggen hebt gehad.
Mocht hij uiteindelijk verkocht worden wanneer het toch niet helemaal gaat zoals jij had verwacht dan kan je zelf op zoek gaan naar het perfecte huisje voor hem.

Over castreren ik zou het juist nu doen, nu zijn er nog niet zo veel vliegen en andere beestjes als in de zomer en is het niet te nat zoals in de winter.
Ik heb mijn 1e shet met 8 maand laten helpen omdat toen zijn hormonen echt al naar boven kwamen. Dus ook voor een jaar kan het, als de ballen er maar zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:48

Als er 2 in het zakje hangen kan er gecastreerd worden.
En anders laat je hem daar staan tot oktober (betaal je stalling voor), castreer dan en verhuis na herstelperiode.

Ik heb destijds jaarling laten castreren in het najaar ivm minder kans op ontwikkelen seme, maar ik heb geen merries om mij zorgen over te maken qua veulentjes, etc.

Qua ziek worden is er veel meer mogelijk dan je eigenlijk zou moeten willen. Hier is iets als een koliekoperatie bv stomweg een nee, ze lopen misschien wel goed de trailer op van kliniek naar huis, maar kliniek hoort lang niet alles qua verwachting en ellende daar na. Je 1e lijns DA is nl meestal degene die dan het inslapen doet. Eigenlijk is naar kliniek moeten voor iets echt ernstigs bij mij meer en meer een reden om de DA te vragen om inslapen ipv nog week door dokteren met uiteindelijk hetzelfde resultaat tot gevolg. Rest kan vaak met zorg aan huis en tijd opgelost worden, je bent alleen dan wel al snel een jaar bezig met het knuffelen van een dure grasmaaier.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:54

Gewoon doen! Hier zijn al zat pony’s rond de 9 maand gecastreerd. Zodra de twee balletjes ingedaald zijn, kunnen ze eraf.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-22 15:06

tamary schreef:
En anders laat je hem daar staan tot oktober (betaal je stalling voor), castreer dan en verhuis na herstelperiode.

Ik heb destijds jaarling laten castreren in het najaar ivm minder kans op ontwikkelen seme, maar ik heb geen merries om mij zorgen over te maken qua veulentjes, etc.

Qua ziek worden is er veel meer mogelijk dan je eigenlijk zou moeten willen. Hier is iets als een koliekoperatie bv stomweg een nee, ze lopen misschien wel goed de trailer op van kliniek naar huis, maar kliniek hoort lang niet alles qua verwachting en ellende daar na. Je 1e lijns DA is nl meestal degene die dan het inslapen doet. Eigenlijk is naar kliniek moeten voor iets echt ernstigs bij mij meer en meer een reden om de DA te vragen om inslapen ipv nog week door dokteren met uiteindelijk hetzelfde resultaat tot gevolg. Rest kan vaak met zorg aan huis en tijd opgelost worden, je bent alleen dan wel al snel een jaar bezig met het knuffelen van een dure grasmaaier.

Een dure grasmaaier word hij sowieso wel! :+
Hij mag voorlopig nog lekker baby wezen en uitgroeien.

Bepaalde operaties zou ik zelf ook niet zo snel overwegen. Maar een oogontsteking, kreupelheid, wonden etc zijn dingen die ik zeker wel wil kunnen behandelen.

Zou dit met mijn noodgevallen budget voor 2 paarden haalbaar zijn?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:17

Gerardyolo schreef:
tamary schreef:

Bepaalde operaties zou ik zelf ook niet zo snel overwegen. Maar een oogontsteking, kreupelheid, wonden etc zijn dingen die ik zeker wel wil kunnen behandelen.

Ik ben het afgelopen jaar 3x met mijn paard naar de kliniek gegaan en heb ongeveer de helft van je potje nodig gehad. Ondertussen hebben we iedere keer het potje aan kunnen vullen zonder in de problemen te komen. Ik zou het wel aandurven! Wij hebben dadelijk ook hetzelfde bedrag in ons potje voor een tinker ruin en een shet. Het moet je wel heel erg tegenvallen als je alles in een keer nodig zou hebben met een shet erbij. En dat kan natuurlijk altijd maar ik ken heel veel mensen die met minder potje met meer paarden doen.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:30

Gerardyolo schreef:
tamary schreef:

dergelijke basisdingen (een oogontsteking, hechten en naverzorging van een wonde) kom je bijna nooit boven de 1000 euro uit.
Mijn paard is eens aan haar knie genaaid = 450 euro, genaaid aan haar ooglid, 200 euro.
kreupelheidsonderzoek op de kliniek met foto's van de hoef erbij en uitverdoven = 500 euro.

Het inslapen van mijn paard was het duurste (bezoek met medicijnen, pijnstiller, openmaken van abces en scheren van het been onder verdoving, 2 de bezoek met nieuwe medicijnen, 3 de bezoek voor in te slapen + ophaling rendac = 750 euro alles samen)

Afhankelijk of je een spoedoperatie (opereren aan koliek of een breuk overweegt, heb je zelden meer dan 500-1000 euro kosten voor een eerste intake, en iets over langere termijn kunnen ze prima kostenindicaties meegeven.

Ik ben daar zelf nogal simpel in, een koliekoperatie of operaties aan breuken / kreupelheden doe ik niet (of het moet een niet te hoog bedrag zijn met minstens 80 procent slaagkans). En lange termijns behandelingen weeg ik goed af wat de kosten en baten zijn tov de waarde en ongerief van/bij het paard.

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:33

Ik zou mij niet zo heel druk maken om het bedrag. Je kan 3x zoveel hebben en dan nog te kort. Voor de eerste kosten heb je echt wel genoeg. Maar ik ben zelf ook zoals Duhelo.

Daarom zou ik het doen en als je je prettiger voelt bij wat meer centen op de bank dan kun je dat altijd extra bijsparen.

Maar op dit moment zou ik hem zeker niet laten gaan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.