Humbaur rapid 2012, verschil in chassis tussen de 2000 mtm en 2700 mtm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Humbaur rapid 2012, verschil in chassis tussen de 2000 mtm en 2700 mtm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-22 09:21

Wie kan me vertellen of er tussen deze twee chassis effectief technische verschillen zitten, of dat het gewoon de MTM op papier is die aangepast is?

Indien het laatste, is er een mogelijkheid om een MTM van 2000 kilo (zo aangekocht nieuw) te laten opkeuren naar de 2700 kilo?


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:40

Er is geen verschil in chassis. Bij aankoop werd mij gevraagd wat ik wilde, toen gekozen voor 2700. Wat ik toen begreep is dat het fabriek af, geregistreerd wordt en wel naderhand lager gezet kan worden, maar niet meer hoger. Of dit echt zo is, durf ik niet te zeggen.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Humbaur rapid 2012, verschil in chassis tussen de 2000 mtm en 2700 mtm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:48

Omhoog keuren kan wel gewoon bij via het RDW, moet je alleen wel een herkeuring laten plaatsvinden bij een RDW punt.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:53

Aatrox schreef:
Omhoog keuren kan wel gewoon bij via het RDW, moet je alleen wel een herkeuring laten plaatsvinden bij een RDW punt.

Volgens mij moet je dan ook goed kijken naar de rest.
Oplooprem, maximale aslast en -banden is meestal ook lager.
Dus wil je hem helemaal verhogen zal je dit ook moeten vervangen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Humbaur rapid 2012, verschil in chassis tussen de 2000 mtm en 2700 mtm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:57

Volgens mij zijn de meeste (nieuw) trailers allemaal hetzelfde vanuit de fabriek en hoef je dus niks te vervangen hiervoor. Enige is dat mensen aangeven of ze een 2700kg variant willen of 2000kg variant, zal dus per fabrikant ook verschillen. Ik zou maandag gewoon het RDW even bellen en/of een dealer van het betreffende merk met de vraag of hij ook nog omhoog gekeurd kan zonder problemen.

Waarom ineens meer laadvermogen willen hebben op papier? Is het al die moeite waard?

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-22 21:05

Aatrox schreef:
Volgens mij zijn de meeste (nieuw) trailers allemaal hetzelfde vanuit de fabriek en hoef je dus niks te vervangen hiervoor. Enige is dat mensen aangeven of ze een 2700kg variant willen of 2000kg variant, zal dus per fabrikant ook verschillen. Ik zou maandag gewoon het RDW even bellen en/of een dealer van het betreffende merk met de vraag of hij ook nog omhoog gekeurd kan zonder problemen.

Waarom ineens meer laadvermogen willen hebben op papier? Is het al die moeite waard?


Trailer is gekocht met de bedoeling van 1 trekpaard te kunnen vervoeren. Mijn auto mag maar 2 ton trekken. Ondertussen wel een auto die 3.5 ton mag trekken en trekpaard en PRE passen er samen op.
Echter kom ik dan wss rond de 2300 a 2400 kilo mtm uit.
Als het chassis sowieso een 2.7 is maar op papier 2.0 staat hoef ik me geen zorgen te maken over de sterkte en kijk ik idd of die kan opgekeurd worden.
Als het chassis van de 2.0 anders is dan de 2.7 moet ik het idd niet overwegen.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 18:09

Brainless schreef:
Aatrox schreef:
Omhoog keuren kan wel gewoon bij via het RDW, moet je alleen wel een herkeuring laten plaatsvinden bij een RDW punt.

Volgens mij moet je dan ook goed kijken naar de rest.
Oplooprem, maximale aslast en -banden is meestal ook lager.
Dus wil je hem helemaal verhogen zal je dit ook moeten vervangen.

Nee, dat is niet zeker.
Ik heb er hier eentje staan met 1600kg op papier maar met 1200kg assen eronder (zou dus 2400kg mogen zijn)

De meeste bouwers gaan echt geen legertje verschillende assen gebruiken omdat je dan elke keer met die andere assen ook een andere type-goedkeuring nodig hebt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 08:47

ikke schreef:
Nee, dat is niet zeker.
Ik heb er hier eentje staan met 1600kg op papier maar met 1200kg assen eronder (zou dus 2400kg mogen zijn)

De meeste bouwers gaan echt geen legertje verschillende assen gebruiken omdat je dan elke keer met die andere assen ook een andere type-goedkeuring nodig hebt.

Ik had ook een vermoeden dat het chassis voor de 2700 en de 2000 kilo gewoon hetzelfde is, maar er op papier een ander gewicht aan gegeven wordt.
Is er een manier dat ik dat effectief kan checken, aan nota's op de assen oid?

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:10

Duhelo schreef:
ikke schreef:
Nee, dat is niet zeker.
Ik heb er hier eentje staan met 1600kg op papier maar met 1200kg assen eronder (zou dus 2400kg mogen zijn)

De meeste bouwers gaan echt geen legertje verschillende assen gebruiken omdat je dan elke keer met die andere assen ook een andere type-goedkeuring nodig hebt.

Ik had ook een vermoeden dat het chassis voor de 2700 en de 2000 kilo gewoon hetzelfde is, maar er op papier een ander gewicht aan gegeven wordt.
Is er een manier dat ik dat effectief kan checken, aan nota's op de assen oid?

Op de as moet een typeplaatje zitten voor welk gewicht de as geschikt is.

Maar mocht je omhoog willen keuren, zal de fabrikant met gegevens moeten komen waaruit blijkt dat het chassis inderdaad dat gewicht mag hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 09:58

ikke schreef:
Duhelo schreef:

Ik had ook een vermoeden dat het chassis voor de 2700 en de 2000 kilo gewoon hetzelfde is, maar er op papier een ander gewicht aan gegeven wordt.
Is er een manier dat ik dat effectief kan checken, aan nota's op de assen oid?

Op de as moet een typeplaatje zitten voor welk gewicht de as geschikt is.

Maar mocht je omhoog willen keuren, zal de fabrikant met gegevens moeten komen waaruit blijkt dat het chassis inderdaad dat gewicht mag hebben.

Aha, super! Hij moet in het kort voor het onderhoud, ik laat die mannen dat even nakijken, en indien mogelijk kijk ik wat de procedure is om te laten omhoog keuren. Misschien beetje lastig gezien ik de trailer in Nederland gekocht heb en laten invoeren heb in Belgiƫ, maargoed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers